Bekijk originele versie : Marokkaan wil straatnaam 'Turk' veranderen
De Marokkaanse schrijver Mohammed Benzakour wil dat de gemeente Zwijndrecht de straatnaam 'Turk' wijzigt. Volgens Benzakour hebben de bewoners, toevalligerwijs vooral Turken, meer last dan plezier van de naam. De term Turk zou in het algemeen spraakgebruik een negatieve lading in zich dragen.
Benzakour vindt dat er van de straatnaam een beledigende, aanstootgevende werking uitgaat naar de Turkse gemeenschap als geheel. Ook zouden met name jongeren bij sollicitaties hoon ondervinden wanneer zij vermelden op welk adres ze wonen. Benzakour heeft over de zaak een column geschreven in het blad Contrast.
De gemeente is niet van zins de naam te wijzigen. De aanduiding heeft een historische achtergrond, Turk was een voormalig tuinbedrijf dat in de straat was gevestigd. Zwijndrecht wil die uitleg wel in kleine lettertjes onder de straatnaam voegen. Benzakour vindt dat onvoldoende..
En wat vinden de bewoners van de straat er zelf van.
(moet trouwens wel hard op lachen, kan er nietts aan doen ik vindt het een heel grappig probleem. Hoe een tuinbedrijf de Zwijndrecht in problemen kan brengen :D)
Origineel gepost door rnaj
(moet trouwens wel hard op lachen, kan er nietts aan doen ik vindt het een heel grappig probleem. Hoe een tuinbedrijf de Zwijndrecht in problemen kan brengen :D)
Misschien moet het maar Plagiaatstraat heten,.
he , meneer Benzakour :D
Benzakour plagieerde vaker
Van onze verslaggever Jean-Pierre Geelen
AMSTERDAM - Schrijver/columnist Mohammed Benzakour, drie weken geleden uit de kolommen van de Volkskrant verbannen wegens een geval van plagiaat, heeft vaker overgeschreven dan tot nu toe bekend is geworden. Meerdere schrijvers en columnisten zagen in de stukken van Benzakour gedeeltes uit hun eigen werk terug.
Enkele weken geleden kwam aan het licht dat Benzakour voor een column in de Volkskrant zonder bronvermelding enkele ali-nea's had overgeschreven uit een artikel in De Groene Amsterdammer. Het betekende zijn vertrek bij de Volkskrant, waar de columnist volgens de aanvankelijke verklaring van de hoofdredactie 'wegens persoonlijke omstandigheden' zelf om gevraagd had.
Benzakour putte, blijkt nu, ook uit een beschouwing in NRC Handelsblad van Sjoerd de Jong over de neo-islam van 9 november 2002. De Jong vatte daarin een boek samen van de Franse politicoloog Olivier Roy. Enkele weken later, op 17 december, schreef Benzakour in deze krant over de neo-islam. Hij gebruikte hetzelfde boek, inclusief een aantal zinnen van De Jong.
Benzakour heeft die slordigheid toegegeven aan De Jong en er zijn excuses voor aangeboden; hetzelfde dat hij later deed bij Groene-medewerker Gawie Keyser. De Jong en NRC Handelsblad gaven er geen ruchtbaarheid aan.
Schrijver Hafid Bouazza overkwam het meerdere malen, zegt hij. In februari 1998 schreef hij een column voor het tijdschrift Contrast over de gezondheidszorg. Drie jaar later (2 juni 2001) schreef Benzakour in het Volkskrant-katern Reflex over hetzelfde onderwerp. Op vier plekken belandden zinnen van Bouazza.
Eind mei vorig jaar begon Bas Heijne in NRC Handelsblad een column met een observatie uit het tv-programma NOVA, dat 'aan het einde van een rondje Haagse informatiepolitiek een man op een sportfiets liet zien, die stond te schuimbekken voor de hekken van paleis Noordeinde'. Een week later gebruikte Benzakour exact dezelfde observatie in deze krant, inclusief enkele volgende zinnen, in dezelfde bewoordingen.
Moedwil of onhandigheid van een jonge, onervaren columnist? Benzakour desgevraagd: 'Het zijn slordigheden, waarvoor ik alle betrokkenen mijn excuses aanbied. Het zal me niet meer overkomen. Al zes jaar lang schrijf ik zo'n tienduizend woorden per maand. Daarin waren momenten van onoplettendheid en tijdsdruk. Dan schrap je wel eens meer dan zou mogen. Zelf ben ik de afgelopen drie jaar meerdere malen geplagieerd. Ik heb daar geen heisa van gemaakt, omdat ik me realiseer dat dit soort zaken kan gebeuren in de hectiek van de journalistiek.'
Ruim anderhalf jaar terug won Benzakour de Zilveren Zebra 2001. Uit handen van juryvoorzitter Aad van den Heuvel ontving hij 20.000 gulden voor zijn 'opvallende oeuvre over de multiculturele samenleving'.
-----------
Mo B,
ga wat nuttigs doen :D
:zwaai:
HeyoanQT
04-11-2003, 00:51
Ik vind het toch zulke non-sense, iemand uit Turkije is een Turk, of diegene dat nou wil of niet. Als ik in een straat kom die Nederlander heet, dan ga ik niet gelijk spastisch lopen te doen.
Bidawi_Mazlot
04-11-2003, 02:57
Origineel gepost door rnaj
Turken mogen van mij ook weer eens aan bod komen, kunnen ze even met ons, van plaats wisselen.....de shoarmamannen zullen met hun messen al klaar staan om Zwijndrecht toepasselijk te verscheuren...de Turken zullen nu denken ''ana makodúm....stratnam verander, jij zwijn!'' :giechel:
Burgemeester moet dit echt serieus nemen want Turken kunnen beulen zijn! :D :
Maar mensen geven er een negatieve lading aan.
Als ik het goed begrepen heb wordt de straat bewoond voornamelijk door mensen met een turkse achtergrond, vraag het gewoon aan de mensen zelf.
Deze topic geeft aan dat het heel goed gaat met Nederland aangezien men genoeg tijd en energie heeft om zich met zoiets bezig te houden.
Over straatnamen gesproken: ik zou graag in The Rolling Stones straat willen wonen. Lijkt me geweldig!
Dat is de domste opmerking die ik ooit heb gehoort Het slaat negrens op. In marokko (Rabat) is een groote winkel voor alkcohol in een straat die heet Makka. en daar heb ik nooit een opmerking van gehoort.
onzien
Origineel gepost door Jupiter
Deze topic geeft aan dat het heel goed gaat met Nederland aangezien men genoeg tijd en energie heeft om zich met zoiets bezig te houden.
Over straatnamen gesproken: ik zou graag in The Rolling Stones straat willen wonen. Lijkt me geweldig!
Dat kan..........in Almere :D
Origineel gepost door grendel
Dat kan..........in Almere :D
Is dat zo???? En hebben ze ook een James Brown straat? Lijkt me wel leuk: James Brownstraat 34, 3646 AX Almere
Origineel gepost door Jupiter
Is dat zo???? En hebben ze ook een James Brown straat? Lijkt me wel leuk: James Brownstraat 34, 3646 AX Almere
Er is een hele wijk met straten genoemd naar musici.
Maar in Amsterdam hebben we ook een Chet Bakerstraat
en een Chopinstraat enz...............keuze zat :D
Turk, vind ik inderdaad een beetje beledigend. Het staat ook in het woordenboek als een scheldwoord. Waarom niet De Turksestraat. Maar TRUK of de trukenstraat...en er wonen ook nog eens veel turken...ja ik weet het niet, ik zou mij inderdaad er niet prettig bij voelen als allochtoon.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.