Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Gewenning vs. Hoe het zou moeten zijn (Islam)

Pagina's : [1] 2

ZiLaaL
24-08-2002, 17:11

HET IS MOEILIJK! Dat is wat ik nu kan uitbrengen. STA NU EENS STIL BIJ DE VOLGENDE ZAKEN: *muziek *mode *tv *hijab *dansen *eten *kleding *verzorging *gevoelens Deze zaken maken dagelijks een deel uit van je leven. Nu zijn de meesten onder ons deze dingen gewend geraakt. Je wordt wakker, schakelt de radio aan, en Eve ft. Alicia Keys dreunt je boxen uit. Je loopt in je pyjama naar beneden om te ontbijten. Een broodje met boter en oude kaas smaakt wel lekker vandaag! Je schakelt de tv even aan om wat series te bekijken om vervolgens weer naar boven je kledingkast te openen: Wat zal ik vandaag aan doen? Je smeert snel een creme op je gezicht en wat lipgloss...oke ook wat mascara. Je pakt je tasje en gaat naar de bushalte. Daar staat die jongen die je dagelijks tegenkomt op de bushalte. Hij ziet er eigenlijk helemaal niet slecht uit... Owja, weet je nog toen? Hij was er ook op die bruiloft van Rachida. Hj danste eigenlijk best wel goed he? Ja..Hmm..hij kijkt ook naar mij...snel andere kant opkijken...hij is een leuke jongen..maar hij hoeft niet te weten dat ik geinteresseerd in hem ben. Je stapt de bus in en je rijdt weg, de stad in; je hebt met je vriendinnen afgesproken in de Mac. HIERBOVEN NOEMDE IK FF ALLE ZAKEN DIE JE ZO IN JE LEVEN MEEMAAKT (die punten van boven heb ik in een verhaal verwerkt.) Maar nu komt het denkstuk: HOE ZOU HET MOETEN ZIJN?? - IS muziek luisteren fout? - IS een serie volgen op tv fout? - IS het eten van oude kaas fout? - Wat is juist en Onjuist kleden? - IS make up fout? - IS gevoelens hebben voor iemand fout? - IS dansen fout? Waahh... ik weet het nu ff allemaal niet meer.... Ik kan me soms alleen behoorlijk irriteren aan dit soort vraagstukken... :( Zo...Dat was mijn irritatie van vandaag. :zwaai:

Najib26
24-08-2002, 17:21
Het is goed om bij deze zaken stil te staan. En als je praktiserend bent, hoef je er niet eens echt bij stil te staan. De dingen gaan automatisch. Als we maar aanklooien, wat maakt ons dan anders dan de niet-moslims? Helaas staan heel veel Marokkaanse jongeren niet bij deze zaken stil.

ZiLaaL
24-08-2002, 17:27
Hier een voorbeeld.: Een dame is van jongst af aan gewend een hijab te dragen. Iedereen in haar naaste omgeving doet dat, dus zij ook. Zij wist vroeger echter niet waarvoor het diende toen het haar werd opgedragen het te dragen. Gewenning. Ze raakte er gewend aan en later toen ze zelf geinteresseerd raakte in haar geloof kwam ze er precies achter waarvoor het diende. vs. Een dame groeit op in een muzikale familie. In haar naaste omgeving speelt iedereen een instrument. Haar moeder is een opera-zangeres en haar vader heeft een platenlabel. Ze groeit op in muzikale sferen en het wordt haar geleerd hoe ze piano en tal van andere instrumenten bespeelt. Aangezien ze ook een pracht van een stem heeft neemt haar vader haar op in zijn studio. Gewenning. Later naarmate ze ouder wordt hoort ze echter van anderen dat muziek maken en luisteren eigenlijk niet mag. Zou ze dit alles zomaar moeten opgeven, terwijl ze het zoooo is gewend dat ze het idee al dat muziek verboden is, niet accepteert? het is moeilijk...

Selsebiel
25-08-2002, 08:48
He kenitryA, Ik zit ook vaak met die vraagstukken, houd me wel dagelijks bezig. Interessant om te lezen dat ik niet de enige ben! Groetjes.....

Junkie
25-08-2002, 09:27

Van een aantal dingen die jij opnoemt, kan ik me niet voorstellen dat het fout is. Dat van die oude kaas en die gevoelens voor een ander bijvoorbeeld. Andere dingen die jij opsomt zijn er natuurlijk in verschillende gradaties. Als iemand schaars gekleed gaat staan dansen, op een boot in de Amsterdamse grachten op het ritme van die duivelse housemuziek lijkt mij dat wel fout. Nou, ik hoop dat je de juiste antwoorden vindt op deze vragen. Maar zoals Najib26 al zei weet je diep in je hart eigenlijk al wat goed en fout is.

ZiLaaL
25-08-2002, 13:22
Origineel gepost door Selsebiel He kenitryA, Ik zit ook vaak met die vraagstukken, houd me wel dagelijks bezig. Interessant om te lezen dat ik niet de enige ben! Groetjes..... Hey! Ja ik denk dat er wel meer mensen zijn die nadenken over dit soort dingen en zich afvragen in welke mate ze zich zouden moeten en kunnen aanpassen... Het is goed dat we ons zoiets afvragen! Maar ik blijf het moeilijk vinden om mezelf te veranderen en de vraag is ook in welke mate, zoals JunkieXL al melde. :zwaai:

ZiLaaL
25-08-2002, 14:37
Ewa LArachya! :) Geef eens nu jouw opinie hierover! Hoe denk jij je te kunnen aanpassen? Ben je al aangepast? Zou je gewoontes makkelijk weg kunnen laten en de goede weg opgaan? I wonder...

Najib26
25-08-2002, 14:49
Origineel gepost door Larachiya Ok iedereen weet dus hoe het moet (theorie), maar niet iedereen houdt zich daaraan in de praktijk... ik ook niet. :o Islamitische normen, waarden, gebruiken en tradities moeten we als enige volgen in principe, maar om eerlijk te zijn, is het bij ons thuis een combinatie van zowel de culturele, in dit geval Marokkaanse als de Islamitische. Bij mij thuis: - wordt er muziek beluisterd, - wordt er tv-series bekeken, - wordt er oud kaas gegeten, - wordt er alleen door mijn moeder een hoofddoek gedragen, mijn zussen en ik dragen er geen - wordt er make-up gedragen - wordt er weleens iemand verliefd - wordt er weleens gedanst Wil dit zeggen dat ik geen moslim ben? Het gaat er niet om wat je doet, maar hoe je het doet! Nee dat wil niet zeggen dat jij geen moslim bent. Wel dat je zondes begaat.

Najib26
25-08-2002, 14:57
Origineel gepost door Kenitrya HET IS MOEILIJK! Dat is wat ik nu kan uitbrengen. STA NU EENS STIL BIJ DE VOLGENDE ZAKEN: *muziek *mode *tv *hijab *dansen *eten *kleding *verzorging *gevoelens 1 De meeste geleerden zeggen dat muziek haram is. Sommigen ontraden het. Alles wat twijfelachtig is, kan een moslim beter vermijden. Ik luisterde sowieso altijd heel weinig muziek, maar sinds ik bewijzen heb gezien dat het haram is, luister ik helemaal geen muziek meer (soms staat het buiten jouw macht, in de supermarkt of op straat). Dit doe nu bijna een jaar, alhemdoelilah. 2 Kleding dient niet strak of bloot te zijn. Alhemdoelilah heb ik mij hier altijd aan gehouden. 3 Hijab is verplicht in de islam. 4 Volgens mij mogen moslimvrouwen onderling wel dansen, maar niet in het bijzijn van mannen en/of niet-moslimvrouwen. 5 In principe mag een vrouw zich alleen opmaken voor haar man. Maar gematigde geleerden zeggen dat je je mag opmaken als je aan een moslimman wilt komen (uiteraard wel bedekking met hijab). Het gaat ook om de intentie. Maar ook hier geldt: alles wat twijfelachtig is, kun je beter vermijden. Overigens vinden de meeste mannen make-up lelijk. 6 Je mag gerust verliefd worden en je mag ook iemand leren kennen. Zolang je je maar niet alleen met die persoon in 1 ruimte begeeft, want dan is sjataan de derde persoon en is de kans groot dat je zondes pleegt. Elke aanraking is dus verboden.

Najib26
25-08-2002, 14:58
Origineel gepost door Larachiya Ewa dan ben ik maar geen heilige moslim, zolang ik maar geen SCHIJNheilige moslim ben. Allah rawin mouslimin zjamirien insha'allah Schijnheiligheid is inderdaad erger dan iemand die zondes pleegt. Ik hoop alleen dat je inziet wat je fout doet en dat de intentie er is om het te verbeteren inchallah.

ZiLaaL
25-08-2002, 15:04
Origineel gepost door Kenitrya Hier een voorbeeld.: Een dame is van jongst af aan gewend een hijab te dragen. Iedereen in haar naaste omgeving doet dat, dus zij ook. Zij wist vroeger echter niet waarvoor het diende toen het haar werd opgedragen het te dragen. Gewenning. Ze raakte er gewend aan en later toen ze zelf geinteresseerd raakte in haar geloof kwam ze er precies achter waarvoor het diende. vs. Een dame groeit op in een muzikale familie. In haar naaste omgeving speelt iedereen een instrument. Haar moeder is een opera-zangeres en haar vader heeft een platenlabel. Ze groeit op in muzikale sferen en het wordt haar geleerd hoe ze piano en tal van andere instrumenten bespeelt. Aangezien ze ook een pracht van een stem heeft neemt haar vader haar op in zijn studio. Gewenning. Later naarmate ze ouder wordt hoort ze echter van anderen dat muziek maken en luisteren eigenlijk niet mag. Zou ze dit alles zomaar moeten opgeven, terwijl ze het zoooo is gewend dat ze het idee al dat muziek verboden is, niet accepteert? het is moeilijk... Najib, reageer eens hierop aub. :)

ZiLaaL
25-08-2002, 15:07
Origineel gepost door Larachiya Ok iedereen weet dus hoe het moet (theorie), maar niet iedereen houdt zich daaraan in de praktijk... ik ook niet. :o Islamitische normen, waarden, gebruiken en tradities moeten we als enige volgen in principe, maar om eerlijk te zijn, is het bij ons thuis een combinatie van zowel de culturele, in dit geval Marokkaanse als de Islamitische. Bij mij thuis: - wordt er muziek beluisterd, - wordt er tv-series bekeken, - wordt er oud kaas gegeten, - wordt er alleen door mijn moeder een hoofddoek gedragen, mijn zussen en ik dragen er geen - wordt er make-up gedragen - wordt er weleens iemand verliefd - wordt er weleens gedanst Wil dit zeggen dat ik geen moslim ben? Het gaat er niet om wat je doet, maar hoe je het doet! Het is belangrijk dat je weet wat je doet, dat je er bewust van bent. :) Ook ik ben niet de perfecte moslima. Ik luister ook muziek Ik kijk ook tvseries Ik eet geen oude kaas meer en geen kipfilet meer. Daar ben ik mee opgehouden sinds enkele jaren. Ik draag geen hijab. Niemand in mijn familie draagt er een. Ik draag weleens make up. Ik wordt weleens overstomd door mijn gevoelens. Ik dans. Maar alleen tijd zal leren hoe en in welke mate ik ga veranderen...

Najib26
25-08-2002, 15:08
Origineel gepost door Kenitrya Hier een voorbeeld.: Een dame is van jongst af aan gewend een hijab te dragen. Iedereen in haar naaste omgeving doet dat, dus zij ook. Zij wist vroeger echter niet waarvoor het diende toen het haar werd opgedragen het te dragen. Gewenning. Ze raakte er gewend aan en later toen ze zelf geinteresseerd raakte in haar geloof kwam ze er precies achter waarvoor het diende. vs. Een dame groeit op in een muzikale familie. In haar naaste omgeving speelt iedereen een instrument. Haar moeder is een opera-zangeres en haar vader heeft een platenlabel. Ze groeit op in muzikale sferen en het wordt haar geleerd hoe ze piano en tal van andere instrumenten bespeelt. Aangezien ze ook een pracht van een stem heeft neemt haar vader haar op in zijn studio. Gewenning. Later naarmate ze ouder wordt hoort ze echter van anderen dat muziek maken en luisteren eigenlijk niet mag. Zou ze dit alles zomaar moeten opgeven, terwijl ze het zoooo is gewend dat ze het idee al dat muziek verboden is, niet accepteert? het is moeilijk... De beloning voor het tweede meisje als zij zonder veel hulp van de familie toch een praktiserende moslima wordt, is heel groot.

Najib26
25-08-2002, 15:10
Er is niets mis mee om naar tv-series te kijken, zolang die niet onzedig zijn en zolang je je gebed en andere islamitische plichten niet uit het oog verliest.

Ismael21
25-08-2002, 16:38

hee najib en bijvoorbeeld muziek van mos def??? Veel van zijn nummers zijn islamitisch verantwoord!!!!

Pagina's : [1] 2