Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Laylatul Qadr (27ste ramadan)

Pagina's : [1] 2

Selina
01-11-2003, 03:25

LAYLATUL QADR (27ste Ramadan) Eén van de nachten van de Ramadan is erg bijzonder, en beter dan duizend maanden. ("De nacht van de beslissing is beter dan duizend maanden" (Koran 97:3)). Goede daden die gedurende deze ene nacht worden beoefend zijn gelijk aan deze beoefend over duizend maanden. Dit is de nacht van Laylatul Qadr, wanneer de Koran geopenbaard werd. Het is een heel bijzondere nacht, een viering om de komst van de laatste leiding voor de mensheid te vieren (Moslims beschouwen Muhammad als laatste Boodschapper, en de Koran als laatste Boodschap van God aan de gehele mensheid). Deze nacht is een eerbetoon aan het begin van die Boodschap die door de Schepper werd geopenbaard, een Boodschap waarin Allah de mensen toont hoe men het geluk in beide werelden (hier en in het hiernamaals) kan verwerven. Volgens sommige ahadith wordt het lot voor het komende jaar van elke gelovige gedurende deze nacht gedecreteerd. De gelovigen worden aangemoedigd de hele nacht wakker te blijven en te bidden voor zegening en vergiffenis. Het is de heiligste nacht van het jaar. Gebeden voor de nacht: Smeekbede (Doe'a)**: ALLAHOEMA IENNAKA AFOEWWOEN TOEHIEBBOEL AFWA FA'FOE ANNIE JA GAFOEROE, JA GAFOEROE, JA GAFOER Betekenis: "O Allah, U bent degene die vergeving schenkt voor zonden, U schenkt graag vergeving, O Allah vergeef mij" 2 Rakaat namaaz Nafil In elke rakaat 1X Soera Fatiha*, 1X Iena anzalnahoe*, 3X Qoelhoe Allahoe Ahad* Na de Salaam leest men de bovenstaande Smeekgebede** 4 Rakaat namaaz Nafil In elke rakaat 1X Soera Fatiha*, 1X Iena anzalnahoe*, 27X Qoelhoe Allahoe Ahad* Na de Salaam leest men de bovenstaande Smeekbede** 4 Rakaat namaaz Nafil In elke rakaat 1X Soera Fatiha*, 3X Iena anzalnahoe*, 50X Qoelhoe Allahoe Ahad* Na de Salaam verricht men een extra Sadjda. In de Sadjda leest men 1X SOEBHANALLAH WALHAMDOELIELAH WA LAA IELAHA IELLALLAHOE WALLAHOE AKBAR Zittende leest men de bovenstaande Smeekbede** Vraag na deze Sadjda in Uw gebed alles wat je aan Allah wilt vragen in je eigen woorden en taal! 2 Rakaat namaaz Nafil In elke rakaat 1X Soera Fatiha*, 7X Qoelhoe Allahoe Ahad* Na de Salaam leest men Tasbieh ASTAGFIROELLAHIE RABBIE MIEN KOELLIE ZAMBIEWN WA ATOEBOE IELAIH 4 Rakaat namaaz Nafil In elke rakaat 1X Soera Fatiha*, 1X Al Hakoemoettaka*, 1X Qoelhoe Allahoe Ahad* 20 Rakaat namaaz Nafil In elke rakaat 1X Soera Fatiha*, 21X Qoelhoe Allahoe Ahad* 2 Rakaat namaaz Nafil In elke rakaat 1X Soera Fatiha*, 7X Qoelhoe Allahoe Ahad* Na Salaam 70X Tasbieh ASTAGFIEROELLAHIE RABBIE MIEN KOELLIE ZAMBIEWN WA ATOEBOE IELAIH Verder mag U net zo veel Nafil namaaz, Tasbieh en de Heilige Quran lezen als U kunt! **In de bovenstaande beschrijving komen de volgende gebeden voor: Soera Fatiha (Surah 1: AL-FATIHA) Alhamdu lil-lahi rab-bil' alameen Ar rahma nir-raheem. Maliki yawmid-deen Iyyaka na'budu wa iyyaka nasta'een ihdinas siratal mustaqeem. Siratal lazeena an'amta alayhim. Ghayril maghdubi alayhim walad dal-leen. (vertaling) Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden. De Barmhartige, de Genadevolle. Meester van de Dag des Oordeels. U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij omhulp. Leid ons op het rechte pad, Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebtgeschonken - niet dat van hen, opwie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden. Qoelhoe Allahoe Ahad (Surah 112: AL-IKHLAS) Qul huwal lahu ahad. Allah hus-samad. Lam yalid walam yulad. Walam yakul-lahu Kufuwan ahad. (vertaling) Zeg: "Allah is de Enige. Allah is zichzelf-genoeg, Eeuwig. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk." Iena anzalnahoe (Surah 97: AL-QADR) Bismillahir-Rahmanir-Raheem inna anzalnahu fee laylatil-qadr wa ma adraaka ma laylatul-qadr? laylatul-qadr khayroom-min alfi shahar tanazzalul-malaa'ikatu war-roohu feeha bi'idhni rabbihim min kulli amr salamun hiya Hatta maTla'il-fajr (vertaling) Waarlijk, Wij hebben u (de Koran) nedergezonden, inde waardevolle nacht. Wat weet gij (er van) wat de waardevolle nacht is? De waardevolle nacht is beter dan duizend maanden. Daarin dalen engelen en de Geest door Gods gebodneder (zeggende) "In alles Vrede," tot het rijzen van de dageraad. Al Hakoemoettaka (Surah 102: AL-TAKATHUR) Alhakumu alttakathuru Hatta zurtumu almaqabira Kalla sawfa taAAlamoona Thumma kalla sawfa taAAlamoona Kalla law taAAlamoona AAilma alyaqeeni Latarawunna aljaheema Thumma latarawunnaha AAayna alyaqeeni Thumma latus-alunna yawma-ithin AAani alnnaAAeemi (Vertaling) Jacht naar vermeerdering van rijkdom (en kinderen)maakt u onachtzaam, Totdat gij in uw graven nederdaalt. Neen - gij zult weldra te weten komen, Nogmaals neen! Gij zult weldra te weten komen. Waarlijk, indien gij de zekerheid van kennis bezit- Zult gij zeker de hel zien. Ja, dan zult gij haar met zekerheid van blik zien. Op die Dag zult gij worden ondervraagd over degaven.

Omnya
01-11-2003, 12:58
Ramadan Moubarik Selina, Wa koeloe 3am wa anti be7khir!! :goedzo:

Selina
01-11-2003, 15:09
Origineel gepost door Omnya Ramadan Moubarik Selina, Wa koeloe 3am wa anti be7khir!! :goedzo: Allah ibark fiek.amien

salsabil113
01-11-2003, 16:11
Salamoealaikom Selina Ik wilde vragen Of je de soerah Inia anzalnahoe wilde opschrijvven en vertalen. ?? Sukran

salsabil113
01-11-2003, 16:20

heb ik het goed gelezen bij de 6de gebed moet je 20 rakaat bidden klopt dat.???

Selina
01-11-2003, 16:24
Origineel gepost door salsabil113 Salamoealaikom Selina Ik wilde vragen Of je de soerah Inia anzalnahoe wilde opschrijvven en vertalen. ?? Sukran Sorry meid maar ben geen vertaler,bij www.anajaat.nl heb je de vertaling staan

salsabil113
01-11-2003, 16:24
Salam Dankjewel dat je dit voor ons zusters hebt neer gezet. Ik wist wel van de nacht Lailatoel Qadr en dat je de hele nacht moest bidden ,maar ik wist niet wat je moest bidden. !!! Echt heel erg bedankt je hebt me echt geholpen. Sukran

salsabil113
01-11-2003, 16:27
Ja ik had em zien staan ja ,maar was al te laat

AR
01-11-2003, 20:35
Salaam, Even een voetnoot hierbij. Laylatul Qadr (nacht van het lot) hoeft niet op de 27ste van Ramadan te vallen. Men zegt dat het de 27ste is maar dat staat nergens vast in de ahadieth van de profeet saaws. Wat wel vaststaat is dat deze avond in de laatste tien dagen van ramadan valt. Een van de oneven dagen wel te verstaan. Dus de 21ste, 23ste, 25ste, 27ste of de 29ste. Daarom is het soennah om extra veel 3ibada (aanbidding) en salawaat (gebeden) te verrichten in deze nachten, met de hoop dat het Laylatul Qadr is. Let wel, het gaat hier om de nacht voorgaand aan de desbetreffende dag. Wallahoe A3lam. Ma3asalama, Abdel Rahmen

ClaudioLopez
01-11-2003, 20:42
Origineel gepost door AR Salaam, Even een voetnoot hierbij. Laylatul Qadr (nacht van het lot) hoeft niet op de 27ste van Ramadan te vallen. Men zegt dat het de 27ste is maar dat staat nergens vast in de ahadieth van de profeet saaws. Wat wel vaststaat is dat deze avond in de laatste tien dagen van ramadan valt. Een van de oneven dagen wel te verstaan. Dus de 21ste, 23ste, 25ste, 27ste of de 29ste. Daarom is het soennah om extra veel 3ibada (aanbidding) en salawaat (gebeden) te verrichten in deze nachten, met de hoop dat het Laylatul Qadr is. Let wel, het gaat hier om de nacht voorgaand aan de desbetreffende dag. Wallahoe A3lam. Ma3asalama, Abdel Rahmen maar voor het gemak doen de moskees gewoon alsof het de 27e is....

doc25
01-11-2003, 20:47
selina, waar heb je die tekst vandaan gecopy-paste ?? er zit veel onzin tussen !!! Het gebed zoals je het hier beschrijft is grote onzin !! heb je daar enig bewijs voor dat het zo moet !?? :confused: en namaz nafil ? dat is ordoe !! (de taal die ze o.a. in pakistan spreken)

doc25
01-11-2003, 20:48
Origineel gepost door ClaudioLopez maar voor het gemak doen de moskees gewoon alsof het de 27e is.... AR heeft wel gelijk, maar uit vele 7adiths en verhalen van sa7aba blijkt dat het hoogstwaarschijnlijk de 27ste is. Maar het zoiezo goed om de 10 dagen extra je bst te doen, dat deed de profeet ook.

Selina
01-11-2003, 23:34
Origineel gepost door doc25 selina, waar heb je die tekst vandaan gecopy-paste ?? er zit veel onzin tussen !!! Het gebed zoals je het hier beschrijft is grote onzin !! heb je daar enig bewijs voor dat het zo moet !?? :confused: en namaz nafil ? dat is ordoe !! (de taal die ze o.a. in pakistan spreken) Ik heb dat van www.walidin.com is dat echt onzin :confused:

doc25
02-11-2003, 01:08
Origineel gepost door Selina Ik heb dat van www.walidin.com is dat echt onzin :confused: ja, is zware onzin zoals het gebed daar is beschreven !! met die aantallen rak3at, en hoeveel soera's je moet opzeggen !! die site vertrouw ik zoiezo niet. Er ziten wat nuttige dingen in, maar ook erg veel bida3 (meervoud van bid3a) en onzin. En het gebed zoals jij het hier gekopieerd hebt is volstrekt onzin. Het zou je lailat alqasr echt verpesten.

Selina
02-11-2003, 01:30

Origineel gepost door doc25 ja, is zware onzin zoals het gebed daar is beschreven !! met die aantallen rak3at, en hoeveel soera's je moet opzeggen !! die site vertrouw ik zoiezo niet. Er ziten wat nuttige dingen in, maar ook erg veel bida3 (meervoud van bid3a) en onzin. En het gebed zoals jij het hier gekopieerd hebt is volstrekt onzin. Het zou je lailat alqasr echt verpesten. Weet jij dan welke gebed je moet doen die avond?

Pagina's : [1] 2