Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Marokkaanse vrouwen krijgen meer rechten

T-ManiaC
29-10-2003, 20:31

RABAT (ANP) - Marokkaanse vrouwen krijgen in het huwelijk meer rechten. Koning Mohammed VI heeft de geplande wetswijziging vrijdag bekendgemaakt in de Marokkaanse troonrede voor het parlement. Het principe van ,,gehoorzaamheid van de echtgenote aan de man'' wordt afgeschaft. Het gezin wordt geplaatst onder ,,de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid'' van man en vrouw. Er worden strikte voorwaarden gesteld aan verstoting en polygamie. De gebruikelijke mondelinge verstoting, waarmee de man het huwelijk kan beëindigen, wordt afgeschaft. Hiervoor moet in de toekomst eerst toestemming worden gevraagd aan een rechter. Polygamie verdwijnt niet, maar wordt aan banden gelegd. Ook kan een vrouw tijdens de trouwerij laten vastleggen dat de man geen tweede vrouw mag nemen. Tevens wordt het nemen van een tweede vrouw in de toekomst voor de eerste vrouw een geldige reden om echtscheiding aan te vragen wegens ,,geleden schade''. Over het gevoelige onderwerp van het huwelijks- en familierecht is in Marokko jarenlang gedebatteerd tussen religieuze conservatieven en modernisten. Een bedreiging voor de Islaam deze verandering?

Dylaker
02-11-2003, 21:13
Ik hoop dat die koning Mohammed VI zijn beloften waarmaakt!

Ezzedine
02-11-2003, 21:19
Hoe weet jij of het plattelands cultuur is jij bent geen Marokkaan noch moslim. Wie ben jij om te oordelen jij bent maar een onwetende facist.

T-ManiaC
02-11-2003, 22:45
Origineel gepost door Democraat Ze volgen juist de islam door deze verandering, knucklehead dat je er bent. Ken je je eigen heilige boek niet ofzo? De (achterlijke) Marokkaanse plattelandscultuur is een bedreiging voor de islam. Dat dit nou uitgerekend uit jouw mond moet komen... butthead :rolleyes: Ik denk dat jij je maar moet verdiepen in ´mijn´ heilige boek! Tzal je goed doen. Wat betreft je laatste opmerking, ben ik voledig mee eens! Ps: het was niet mijn mening maar een *vraag aan de leden hier. *Vraag is te herkennen aan het vraagteken achter de zin.

HeyoanQT
03-11-2003, 00:06

Origineel gepost door Ezzedine Hoe weet jij of het plattelands cultuur is jij bent geen Marokkaan noch moslim. Wie ben jij om te oordelen jij bent maar een onwetende facist. Ik kan je verzekeren dat Democraat het bij het juiste eind heeft, de manier namelijk waarop de Marokkaanse jeugd de Nederlandse Joden denigreert met een toenemend geweldadige anti-semitische toon alsof het deze joodse nederlanders zelve waren die verantwoordelijk zijn voor de huidige toestand in Israel is kenmerkend voor de onnozelheid die onder de Nederlands-Marokkaanse jeugd heerst, Immers het gros van het hele Islam geloof is niet meer dan een deratief van het Jodendom. Geen varkensvlees eten, Ramadan(een vastenmaand), en het opzetten en claimen van een heilige stad, zijn allemaal kenmerken die in de Koran uit het Joodse geloof gestolen zijn. En met dit zelfde geloof blaast men zichzelf op in de naam van Allah, dus wie zijn nou de echte facisten? Democraat allerminst.

gaviel
03-11-2003, 11:43
Bedreiging voor de Islaam .......deze verandering!!! Goh hoe kan dat nu? Een verbetering van de positie van het gezinsleven een bedrijging van een geloof!!!! Tja nu kan ik wel eens geboortige christen zijn maar ons geloven heeft toch niks met de positie van de mens te maken. Verbeter mij als dat verkeerd heb maar geloven heeft iets met god te maken en rechten en plichten zijn wettelijk geregeld, dus mogen geen belemmering voor het geloof welk dan ook betekenen. Tuurlijk staan er ook richtlijnen van gedrag in onze heilige boeken, die zijn alleen maar ter voordeel van een ieder. Het is juist de heilige boeken die er op toezien dat een mens van welk ras dan ook (mannelijk-vrouwelijk) herkomst---- gelijk zijn van ziel en verantwoordelijkheid. :cool:

DonAgewan
03-11-2003, 12:10
Die achterlijke cultuur heeft wel een vrouw als leider gehad voordat vrouwen hier ook maar een enkel recht kregen.

Missy_Rose
03-11-2003, 12:18
Origineel gepost door T-ManiaC Een bedreiging voor de Islaam deze verandering? [/B] Wat bedoel je. In de Quran staat zelf dat man en vrouw gelijk en elkaar zijn. Dus een bedreiging van de Islam? Trouwens in de Quran of in de Hadith zelf staat ook dat, bij een scheiding, de kinderen het beste naar de vrouw kunnen gaan, behalve onder bepaalde omstandigheden. De Islam wordt nagevolgd en niet in gevaar gebracht! -Ouarda-

rnaj
03-11-2003, 13:34
had de titel niet moeten zijn, vrouwen in marokko krijgen meer rechten. Er wonen genoeg marokkaanse vrouwen in landen waar zij die rechten allang hebben. (maar mischien weten de mannen dat nog niet)

-xxx-Rachida
03-11-2003, 22:38
oei oei, de koning heeft gesproken en er zijn headlines die er voor zorgen dat de onderwerpen warm worden gehouden. Als er een onderwerp in de mond word genomen door wie dan ook en het gaat over óf de Marokkaan óf de Islamitische Marokkaan dan gaan de oortjes van menig meningloze leeghoofden klapperen. Vrouwen emancipatie? Vrouwen recht? tjek de reclame die regelmatig over de beeldbuis van de t.v heen walst van de o zo geemancipeerde samenleving....wil je een product verkopen, dan is het een must om er op z'n minst een vrouwen stem in voor te laten komen......dus pleace spaar me....de Islam is de meest vrouwvriendelijke relegie dat er bestaat:ego:

IFRIQUIA
03-11-2003, 23:20
Alle vrouwen mogen van mij de hele wereld hebben ik hou van vrouwen ze horen meer rechten te hebben dan mannen lang leve de vrouw vooral onze moeders .....