Bekijk originele versie : Vraagje?
Alhoceima_
23-10-2007, 21:21
Laatst hoorde ik dat 'de hand van fatima' die ketting dus met die hand, dat het verboden is om te dragen?:confused: :maf2:
Graag wil ik hier meer over weten!
Het kan zijn dat het niet mag maar toch wil ik de reden weten.!
Bedankt.:)
Jaaa..?! Dat hooor ik ook vaaak,
majahh.. Draag em zelf ook;
Dus zou wel willen weten wrm
het verboden is :p
Alhoceima_
23-10-2007, 21:59
Daarom k draag hem ook.
Is wel even handig als je weet waarom het niet mag toch??
Magrabiatje
24-10-2007, 13:36
ze zeggen dat die haram is omdat hij je tegen ogen beschermd maar dat kan een stuk ijzer toch niet!!!
De beste bescherming is Allah
sorry hoor. mn vader is heel erg wat betreft dat soort dingen. maar hij heeft zelf zo een ketting voor me gekocht. en hij zit elke dag, de hele dag met zn neus in de boeken.
Magrabiatje
24-10-2007, 14:15
niemand is perfect.
Geloven dat een ketting je zal beschermen is gewoon Fout.
niks en niemand kan je beschermen behalve ayat l kursie of een andere sura
Violette
24-10-2007, 14:36
Als je die ketting met de gedachte draagt dat ie je zal beschermen dan is t wel haram ja! Niemand kan je beschermen, Only Allah swt. Maar als je m gwn zo draagt zonder een gedachte erby denk niet dat t dan erg is...
Ik heb daar zelf ook zo'n handje aan mn tas hangen. :hihi:
heb wel gehoord dat een hartje slecht is.
Alhoceima_
24-10-2007, 18:43
Okee,thnx dames voor de reacties!
chupachups
24-10-2007, 21:58
hey dat wil ik wel even weten niet van horen of denken
ik wil feiten :)
Als je die ketting met de gedachte draagt dat ie je zal beschermen dan is t wel haram ja! Niemand kan je beschermen, Only Allah swt. Maar als je m gwn zo draagt zonder een gedachte erby denk niet dat t dan erg is...
Ik heb daar zelf ook zo'n handje aan mn tas hangen. :hihi:
Ewa, ga voor mij part dan ook een kruis dragen als er geen bijbedoelingen bijzitten. :moe:
Het is een valse overtuiging om je vertrouwen te stellen in een ander dan Allah ongeacht of het nu gaat om het vragen van het goede of het zoeken van bescherming tegen het kwaad. Dit behoort allemaal tot Shirk (polytheïsme).
Daarnaast is het niet toegestaan om iets te dragen wat door diegenen die er een verdorven geloofsovertuiging op nahouden wordt gedragen, zelfs al zou je zelf niet deze overtuiging hebben. De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Wie een amulet draagt heeft Shirk begaan.” (Sahih bevonden door al-Albaani)
Ook zei hij (vrede zij met hem): “Waarlijk, ar-Roeqaa, amuletten en at Tiwalah behoren tot Shirk.” (Ahmad en Aboe Daawoed)
Deze daad impliceert daarnaast het imiteren van de mensen met een valse geloofsovertuiging. De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Wie een volk imiteert, behoort tot hen.” (Ahmad)
Ik hoop dat ik genoeg bewijzen heb gevonden, om jullie met je daden te confronteren. Immers, wij zijn mensen die niet vrij zijn van zonden. Ik heb 'm vroeger ook gedragen, uit onwetendheid. Moge Allah swt ons leiden, inscha'Allah.
En Allah weet het beter.
sorry hoor. mn vader is heel erg wat betreft dat soort dingen. maar hij heeft zelf zo een ketting voor me gekocht. en hij zit elke dag, de hele dag met zn neus in de boeken.
Zelfs de beste geleerden maakten fouten ;), dus omdat jouw vader in de boeken zit wil echt niet zeggen dat hij zomaar wat kan zeggen. Of je komt met een daliel of je bent een bekende geleerde in de Islam die bevoegd is om uitspraken te verrichten.
Violette
25-10-2007, 18:15
Ewa, ga voor mij part dan ook een kruis dragen als er geen bijbedoelingen bijzitten. :moe:
Het is een valse overtuiging om je vertrouwen te stellen in een ander dan Allah ongeacht of het nu gaat om het vragen van het goede of het zoeken van bescherming tegen het kwaad. Dit behoort allemaal tot Shirk (polytheïsme).
Daarnaast is het niet toegestaan om iets te dragen wat door diegenen die er een verdorven geloofsovertuiging op nahouden wordt gedragen, zelfs al zou je zelf niet deze overtuiging hebben. De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Wie een amulet draagt heeft Shirk begaan.” (Sahih bevonden door al-Albaani)
Ook zei hij (vrede zij met hem): “Waarlijk, ar-Roeqaa, amuletten en at Tiwalah behoren tot Shirk.” (Ahmad en Aboe Daawoed)
Deze daad impliceert daarnaast het imiteren van de mensen met een valse geloofsovertuiging. De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Wie een volk imiteert, behoort tot hen.” (Ahmad)
Ik hoop dat ik genoeg bewijzen heb gevonden, om jullie met je daden te confronteren. Immers, wij zijn mensen die niet vrij zijn van zonden. Ik heb 'm vroeger ook gedragen, uit onwetendheid. Moge Allah swt ons leiden, inscha'Allah.
En Allah weet het beter.
Ik dacht dat t alleen haram was als je er in zou geloven. Maar nu ik dit gelezen heb, is t misschien beter om dat ding niet te dragen. Bedankt voor de info. ;)
En wat je zegt over die kruis... sorry maar dat slaat nergens op! En dat voor iemand die zelf vroeger zo'n ding heeft gedragen!! Ik was ook onwetend, maar heb nu wat geleerd over dat stukje dat je hebt geplaatst. Dan hoef je toch niet zo'n beledegnd opmerking te maken! :moe:
Doeeeeeeeeeeeeeeeei. Dat anderen geloven dat het zou kunnen helpen en het als een amulet dragen is HUN PROBLEEM, niet die van mij. Als ik er 1 aan mijn deur wil hangen of aan mijn nek wil hangen dan doe ik dat. Waarom? Omdat ik het als iets Marokkaans zie dat bij onze cultuur hoort. En ik weet dat er geen mens, geen dier, geen stukje ijzer of grammetje kruiden mij kan beschermen tegen wat dan ook en dat alleen Allah swt dat kan en wie daar wel in gelooft moge Allah swt diegene leiden! Maar iedereen kan voor zichzelf uitmaken wat zijn of haar reden is.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.