Bekijk originele versie : Niet aangenomen wegens mijn afkomst...
najat2170
07-10-2007, 23:00
Salam Alaykoem broeders en zusters,
Ik ben een 17 jarige studente die in mijn vijfde jaar Handel zit, ik zocht al 3 maanden lang werk en vond het raar dat ik dit jaar zo moeilijk aan werk geraakte. Ze vroegen me altijd om langs te komen en dan zeiden ze dat ze me wel iets gingen laten weten. Weer met een grote teleurstelling verliet ik de zoveelste bezochtte interim. Want is wist goed genoeg dat ze niks gingen laten weten. Ik werd dit stilaan beu, maar gaf nog steeds niet op, ik moest en zou werk vinden! Ik bezochtte de interims elke dag, ze moesten mijn kop beu gezien worden! Eindelijk kreeg ik iets aangeboden: elke zondag in bakkerij. Het was wel zeer vroeg en ze hadden me praktisch gesmeekt om te gaan opdagen om de uitzendkracht niet int zak te zetten, natuurlijk ging ik, de uren speelden voor mij geen rol, zolang ik maar werk had. Als afgesproken vertrok ik op een zaterdag naar de bakkerij voor een gesprek. Goed, heel blij en met veel verwachtingen opende ik de deur en stelde mezelf voor. Het was een zeer vriendelijke vrouw die naar mijn studierichting vroeg etc. Toen keek ze mij zielig aan en zei: " Ik zit wel met één probleempje..." Ik heb namelijk op een zondag al 3 allochtonen hier staan en maar 2 autochtonen, ik heb daar geen enkel probleem mee maar af en toe krijg ik klanten over de vloer die niet door de allochtoonse meisjes bediend willen worden. Ik moet het aantal allochtonen in beperking houden anders verlies ik mijn klanten. Ik vind dit echt heel erg voor u maar je moet het ook bekijken vanuit mijn standpunt." Eerlijk gezegd voelde ik mij beledigt, het was wel eerlijk en lief van haar om dat "face to face" duidelijk te maken maar toch. Wegens mijn afkomst geraakte ik niet aan simoele studentenjob, waarom studeer ik nog? Waarom doe ik nog de moeite om iets te maken van mijn leven? Uiteindelijk moeten wij allochtonen toch telkens duppel zo hard presteren om iets te kunnen bereiken. Mijn reactie was: " Ik begrijp u maar al te goed mevrouw, maar ik vind wel dat u het slecht aanpakt, je geeft zo"n mensen hun "goesting" en zo steunt u de discriminatie." De betogingen tegen de islamisering in Antwerpen maken het ons ook niet echt gemakkelijk. En dan vragen ze zich nog af waarom er veel allochtone criminelen zijn? Wat verwachten ze anders? Als ze nergens worden aangenomen, op school geweigerd worden omdat er "geen plaats is"? Ze hebben de hoop allang opgegeven en zien geen andere uitweg meer. Als de allochtone jongeren geen succes kunnen maken op een "normale" manier, dan maar een ander uitweg zoeken... Ergens neem ik het ze niet kwalijk.
Sja....ik zou zeggen, kom naar Nederland, daar wordt je nu nog wel aangenomen....nu nog wel.
Mag ik ff een teiltje?
Jezus,wat een huilie huilie verhaal..........totale onzin ook........
Tinkelbel
07-10-2007, 23:07
Bull Sh*t!! jij hebt alle recht op een baan ongeacht je geslacht of afkomst!
succes! met het zoeken inschallah zal je de perfecte baan vinden:)
Roosje1980
07-10-2007, 23:16
Mag ik ff een teiltje?
Jezus,wat een huilie huilie verhaal..........totale onzin ook........
Dat jij op deze aarde bestaat is totale ONZIN!!!
Cyberman
07-10-2007, 23:25
Salam Alaykoem broeders en zusters,
Ik ben een 17 jarige studente die in mijn vijfde jaar Handel zit, ik zocht al 3 maanden lang werk en vond het raar dat ik dit jaar zo moeilijk aan werk geraakte. Ze vroegen me altijd om langs te komen en dan zeiden ze dat ze me wel iets gingen laten weten. Weer met een grote teleurstelling verliet ik de zoveelste bezochtte interim. Want is wist goed genoeg dat ze niks gingen laten weten. Ik werd dit stilaan beu, maar gaf nog steeds niet op, ik moest en zou werk vinden! Ik bezochtte de interims elke dag, ze moesten mijn kop beu gezien worden! Eindelijk kreeg ik iets aangeboden: elke zondag in bakkerij. Het was wel zeer vroeg en ze hadden me praktisch gesmeekt om te gaan opdagen om de uitzendkracht niet int zak te zetten, natuurlijk ging ik, de uren speelden voor mij geen rol, zolang ik maar werk had. Als afgesproken vertrok ik op een zaterdag naar de bakkerij voor een gesprek. Goed, heel blij en met veel verwachtingen opende ik de deur en stelde mezelf voor. Het was een zeer vriendelijke vrouw die naar mijn studierichting vroeg etc. Toen keek ze mij zielig aan en zei: " Ik zit wel met één probleempje..." Ik heb namelijk op een zondag al 3 allochtonen hier staan en maar 2 autochtonen, ik heb daar geen enkel probleem mee maar af en toe krijg ik klanten over de vloer die niet door de allochtoonse meisjes bediend willen worden. Ik moet het aantal allochtonen in beperking houden anders verlies ik mijn klanten. Ik vind dit echt heel erg voor u maar je moet het ook bekijken vanuit mijn standpunt." Eerlijk gezegd voelde ik mij beledigt, het was wel eerlijk en lief van haar om dat "face to face" duidelijk te maken maar toch. Wegens mijn afkomst geraakte ik niet aan simoele studentenjob, waarom studeer ik nog? Waarom doe ik nog de moeite om iets te maken van mijn leven? Uiteindelijk moeten wij allochtonen toch telkens duppel zo hard presteren om iets te kunnen bereiken. Mijn reactie was: " Ik begrijp u maar al te goed mevrouw, maar ik vind wel dat u het slecht aanpakt, je geeft zo"n mensen hun "goesting" en zo steunt u de discriminatie." De betogingen tegen de islamisering in Antwerpen maken het ons ook niet echt gemakkelijk. En dan vragen ze zich nog af waarom er veel allochtone criminelen zijn? Wat verwachten ze anders? Als ze nergens worden aangenomen, op school geweigerd worden omdat er "geen plaats is"? Ze hebben de hoop allang opgegeven en zien geen andere uitweg meer. Als de allochtone jongeren geen succes kunnen maken op een "normale" manier, dan maar een ander uitweg zoeken... Ergens neem ik het ze niet kwalijk.
Nu al opgeven? Dat had ik ook een keer, maar toen wist ik dat het gewoon aan mezelf lag. Omdat ik ongemotiveerd over zou komen, ik hou namelijk niet van overdrijven enzo. Ik bleef gewoon hoe ik was. Zocht verder en uiteindelijk kwam ik nog beter terecht door net met de juiste mensen een sollicitatiegesrek te hebben gehad, met de gedachte in mijn achterhoofd; ''Godzijdank hadden ze me daar niet aangenomen zeg, anders zat ik nu met die klerelijers opgescheept''
Nooit opgeven, gewoon verder zoeken. ''Elghair-inschallah'' moet je altijd zeggen. Succes verder...:)
Dezelfde
07-10-2007, 23:46
ja ,meid, gewoon verder zoeken.....als je het opgeeft ben je de klos, en heb je eeuwig spijt, omdat je voor je (wel begrijpelijke) frustratie bent gezwicht....maar je moet goed bedenken...Wie is koning over frustraties, onzekerheid en angsten....God! Hij ziet je, en zal je een plaats ergens geven..vertrouw erop, en doe verder gewoon wat jij moet doen; doorzetten, en opgewekt verder gaan.
abdelmalek1982
07-10-2007, 23:51
alhamdoe lillah heb altijd de beste jobs gehad en nu nog steeds kreeg wel af en toe t gevoel dat ik niet welkom was maar gewoon met een big smile de deur uit
___Tangaouia___
08-10-2007, 11:50
jij hebt gewoon pech meid
er zijn genoeg mensen met de zelfde afkomst die meteen de
eerste keer al een baan hebben gekregen
snap niet waarom je zou opgeven juist met de goede diplomas
kun je laten zien dat je het kunt onlangs dat je marokkaans bent
najat2170
08-10-2007, 17:26
Ben ook niet van plan om te stoppen met zoeken, en Tangaouia, ik weet dat er genoeg allochtonen zijn met een baan, maar er zijn er ook genoeg die worden geweigerd door hun afkomst. Velen beweren dat dat niet zo is, en dit maar een excuusje is.
SweetLadee
10-10-2007, 13:16
gewoon doorgaan meid
ik heb ook zoveel sollicitaties gehad, waarbij je te horen krijgt dat ze 'een weerspiegeling willen zijn van hun klantenkring' of dat ze toch liever niet iemand willen aannemen die de hoofddoek wil af doen onder werktijd.
na een tijdje was ik het zat en heb ik gewoon een memo recorder meegenomen naar een sollicitatie gesprek (geen rechtsgeldig bewijs) maar men kon horen dat mijn klachten gegrond waren
nu heb ik een simpel bijbaantje naast mijn studie
maar het beste is als je uiteindelijk gewoon goed studeert en voor je zelf begint zodat je nniet er niet van afhankelijk hoeft te zijn of iemand je aanneemt
en als we dat allemaal gaan doen inshaallah kunnen ze ons niet meer weigeren want dan moeten wij hun aannemen ipv andersom :banana:
Opgeven is zwak! Gewoon doorzetten, inspannen levert je uiteindelijk vast een goede baan op.
Resurrection
10-10-2007, 13:42
http://img504.imageshack.us/img504/7913/getalifeqs9.png (http://imageshack.us)
chel7a_styl15
10-10-2007, 17:42
tjah, je bent jammer genoeg niet de enige. er zijn tig meiden die een hoog diploma hebben maar zelfs niet aan bandwerk kunnen geraken enkel en alleen door hun afkomst. de maatschappij voedt het ook, ze geven bekrompen mensen net wat ze willen; het is net alsof ze begrip voor die mensen hebben die allochtonen weigeren...
casasousia81
10-10-2007, 20:02
salaam alikoum
nou nou aantal van de reactie van stel je niet aan en zo
willen jullie het dan ontkennen dat de probleem er niet is.
ja er zijn die gelijk een baan vinden dan heb je over 1 op de 100
alsjeblieft zeg dat er allochtonen onderander marokanen gelijk een baan vinden dat is geluk en makteb want zo vaak zie je dat niet. juist tegen overgestelde.
en ze had het niet over opgeven ze had het over algemeen dat ze niet
gek vind dat de andere opgeven als ze toch niet worden aangenomen naar zoveelste keer en dat ze dan iets anders gaan doen.
maar goed meid ik zou zeggen we hebben het eenmaal moeilijker
wegens onze achtergrond en we komen vaak slecht in het nieuws en dat
heeft ook invloed maar je moet gewoon door solliciteren je bent nog jong
dus doe rustig aan ik begrijp je maar het is even doorzetten kijk nog hier en daar en andere mogelijkheid uit eindelijk is toch allah swt die deur voor je open zet inshaallah. geldt voor belgie nederland kortom heel nederland.
veel succes en moge allah swt je gemakkelijk maken.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.