Bekijk originele versie : Werkende (getrouwde) vrouwen; hoe doen jullie het koken tijdens de Ramadan regelen?
Hoi,
Ik ben daar wel benieuwd naar aangezien de meesten van ons werken tot 17 uur en dan is het bijna etenstijd dus geen tijd om nog hareira te maken etc.
Op dit soort momenten denk ik altijd met weemoed terug aan de tijd toen ik nog bij mijn ouders woonde en mijn moeder als ik thuis kwam, de tafel gezellig gedekt had met dampende koppen soep en koffietafel....
HoneyBee
21-10-2003, 14:57
Helaas is het altijd een ramp tijdens etenstijd. Ik ben meestal tussen 17.00 en 17.30 thuis. Nou dan kun je al bijna niets meer uitgebreid klaar maken.
Maar hier heb ik wat op bedacht. Mijn man die is sowieso altijd eerder dan ik thuis (uiterlijk om 16.00). Hij haalt de soep uit de koelkast (heb dan zelf voor 2 a 3 dagen gekookt, de msemen (rgajef) uit de diepvries en hoeft zelf alleen nog maar verse thee te zetten en de dadels en karmoes uit te stallen op de tafel.
Nou dat gaat dan goed voor een week of drie. De laaste week van de Ramadan neem ik dan altijd vrij om er toch nog even echt van te genieten, en om dan ook weer lekker zelfgemaakte koekjes klaar te maken voor el eid.
Maar al met al blijft het toch een super gezellige maand. Ik kijk er nu al naar uit.
Veel plezier
Sallamou alaikoum,
Harira maken voor 2 of 3 dagen, mijn man is ook altijd eerder dan mij thuis, hij kan dan mooi de harira opwarmen, de tafel dekken met chebakkia, tmar, karmos etc. en thee of kofffie zetten. En de lekkere hapjes die zal ik dan 's-avonds of in 't weekend moeten maken en dan de vriezer in.
Als ik thuis kom lekker samen eten opruimen en dan weer samen naar de moskee om salaat el isha te bidden.
Wie van jullie gaat er ook naar de moskee in de ramadan??
Liefs, mardiya :zwaai:
Soms kook ik wel eens extra hareira maar dat kan hooguit 1 dag extra mee ook al doe ik het in de koelkast. Het smaakt na 1 dag al niet lekker meer. Zo ook met andere gerechten die ik invries, ik proef direct de diepvriessmaak ervan.
Koken jullie naast de hareira ook nog het gewone avondeten (bv tazjien ofzo)? Vriezen jullie dat ook in??
Feitelijk betekent dat dat je in het weekend alleen maar bezig bent met koken en het huishouden en geen tijd hebt voor bv gezellig winkelen of andere leuke dingen?
Ik ga niet naar de moskee gedurende de ramadan, geen tijd en nu ik een kindje erbij heb dat verzorging vereist al helemaal niet.
Gaan jullie ook buiten de Ramadan naar de moskee of houden jullie het alleen bij die ene maand??
Ik sluit me bij je aan Selly, ik hou er ook niet van om iets langer dan een dag te bewaren in de koelkast
Ik ga vaak pompoensoep maken, dat is veel sneller klaar dan Harira en net zo gezond, S'avonds maak ik dan haira voor de volgende dag of als mijn man thuis is maakt hij Harira
Meestal heb ik na twee kommen soep nog weinig trek in iets zoets of een hele maaltijd, ik zal dan iets simpels klaar maken dat gezond is en vitaminen bevat... ik moet natuulijk wel aan mijn kleintje denken
Liefs Safia
tatouzient
22-10-2003, 00:25
als ik het zo lees dan heeft mn big zus het echt makkelijk seg. zij en haar man komen gewoon altijd bij ons eten in de ramadan :D
dan heeft ze ni de zorgen dan harira maken of tafel dekken of wa dan ook...
bisous xxx
Mijn moeder maakt altijd soep voor twee dagen. Als het opgewarmd is, vind ik het lekkerder.
Dus je kunt voor twee dagen maken. En daarnaast gewoon een keertje maggi soep ofzo. Is toch geen ramp?
En een ander keertje bij je moeder of broer, zus eten.
najiba05
22-10-2003, 08:30
Ik maak ook harira voor een paar dagen en wat betreft hapjes , maak ik hele simpele dingen zoals bladerdeeg met gehakt of gehakt omelet . Veel dingen kan je al voor de ramadan maken zoals sebakia, makrot , loempia's, brouiat ect. Het word weer een leuke gezellige maand inchallah!!!!!!!!!!
Mijn ma werkt dan halve dagen en maakt zoals boven al gezegd harira voor 2 dagen ook maken we loempia's en briwat gevuld met kip die we in de vriezer bewaren...en zo zijn er nog een aantal dingen die je in de vriezer kunt bewaren.
HoneyBee
22-10-2003, 09:23
De vriezer is echt een fijne hulpmiddel voor mij tijdens de ramadan.
Ik zou heel graag naar de moskee willen, en natuurlijk ook buiten de ramadan om, vooral de vrijdagen, maar helaas kan dit niet omdat mijn dochtertje nog te klein is om mee te nemen.
Atlas_Gebergte
22-10-2003, 09:57
Sallaam, zo ik vind het heel leuk om al jullie verhalen te lezen meiden. Dit is de eerste ramadan van mij samen met mijn man en ik kijk er heel erg naar uit. Gelukkig is me man ook vroeg thuis en hij zal ook veel doen in huis, maar de meeste dingen zal ik s avonds wel doen en dan zoals de meeste hier invriezen. Nou ik ben zeer benieuwd hoe de ramadan dit jaar zal lopen.
Wa Sallaam Alikoum
Ik heb vorig jaar de eerste Ramadan met mijn man meegemaakt, was heel gezellig, alleen had ik toen alle tijd, want ik begon pas met werken na de Ramadan... dit jaar zal het een beetje anders zijn, maar ik ga er het beste van maken!
Harira zal ik wel voor 2 dagen moeten maken insaallah, avondeten doe ik niet in de vriezer, misschien dat ik van te voren wat loempia's maak of andere lekkere hapjes die ik dan wel in de vriezer doe.
Vorig jaar was voor mij ook de eerste ramadan voor ons, ik had toen ook alle tijd omdat ik ook nog niet werkte.
In de ramadan wil ikwel graag elke dag naar de moskee gaan , buiten de ramadan probeer ik dat op vrijdag te doen maar dat lukt niet altijd.
liefs
Origineel gepost door MissOogappeltje
Ik wil wel oppassen hoor! :Iluvu:
ik ga elke avond naar de moskee en ik vind het zooooooo fijn! het is zo'n leuke sfeer en je doet heel wat aan je godsdienst!
Na l3isha hebebn we nog een lezing in ht Nederlands!
helaas heb ik de 2e week van de ramadan tentamens! :(
Hi missoogappeltje !! Mag ik je dan vragen naar welke moskee je in Den Haag gaat, want dat lijkt me ook heel leuk een lezing bijwonen !!
:zwaai:
TwinkleEye_19
05-11-2003, 14:13
Kun je koekjes en gebak invriezen?
Maar sbakia en brewat die kan je weken bewaren...dat is alleen suiker toch :confused:
Moet je dan een dag van de voren uit de vriezen halen zeker...
Wel handig :D
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.