Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Een vraagje over Overgeven tijdens de Ramadan

NadOrable
02-10-2007, 19:49

Salaam oulaikoum wara7matoullah, Ik heb vanochtend overgegeven.. En daarna gewoon gegeten.. En net tijdesn maghreb zei ik tegen mij moeder ik ga maghreb bidden.. Toen zei ze heuh ben je dan niet ongesteld? ik zo neej?? zei ze waarom dronk je daar net dan water? Ik zo eh ik heb vanochtend overgegeven.. Zij ging flippen en zei dat ik gewoon moest vasten :confused: Wie weet hier meer over? Ps. ik ben en was natuurlijk wel gewoon van plan deze dag in te halen.

bentayeb_beauty
02-10-2007, 20:25
Nee meid ik heb afgelopen dagen ook staan kotsen en heb gewoon gegeten die dag moet je zoiezo inhalen. :) Trouwens als je ziek bent, hoef je niet te vasten.

Selena86
02-10-2007, 20:25
Als men niet uit eigen wil overgeeft, dan verbreekt dit het vasten niet. Wat niet is toegestaan is dat hij het overgeefsel doorslikt, hij moet dit echter uitspugen. Als men daarentegen zichzelf aan het overgeven brengt, dan verbreekt dit het vasten wel. Bron: http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=383

NadOrable
02-10-2007, 20:29
Als men niet uit eigen wil overgeeft, dan verbreekt dit het vasten niet. Wat niet is toegestaan is dat hij het overgeefsel doorslikt, hij moet dit echter uitspugen. Als men daarentegen zichzelf aan het overgeven brengt, dan verbreekt dit het vasten wel. Bron: http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=383 Dank je wel.. Maar als je jezelf misselijk voelt.. is dat dan uit eigen wil? Die vraag is misschien vreemd maar ik weet niet hoe k t anders moet uitleggen..

Selena86
02-10-2007, 20:34

Nee, dat denk ik niet. Als jij je vinger achter in je keel stopt, of iets anders gebruikt om zo over te kunnen geven, dan moet je het vasten verbreken. Maar als jij misselijk bent, en je kunt het niet tegenhouden en je moet overgeven zonder dat je er iets voor "gebruikt" dan hoef je het vasten niet te verbreken. Tenzij je dus je braaksel per ongeluk een beetje doorslikt...

NadOrable
Nee, dat denk ik niet. Als jij je vinger achter in je keel stopt, of iets anders gebruikt om zo over te kunnen geven, dan moet je het vasten verbreken. Maar als jij misselijk bent, en je kunt het niet tegenhouden en je moet overgeven zonder dat je er iets voor "gebruikt" dan hoef je het vasten niet te verbreken. Tenzij je dus je braaksel per ongeluk een beetje doorslikt... Moge allah je belonen inshallah. Dank je wel meid :sjans:

bentayeb_beauty
Tuurlijk is dat dan niet uit eigen wil dat je je misselijk voelt, je kan er toch niks aan doen als je je misselijk voelt?

NadOrable
02-10-2007, 20:35
Tuurlijk is dat dan niet uit eigen wil dat je je misselijk voelt, je kan er toch niks aan doen als je je misselijk voelt? Maar je kan het overgeven tegenhouden door je misselijk te blijven voelen. Dat is wat ik bedoel

Selena86
02-10-2007, 20:36
Moge allah je belonen inshallah. Dank je wel meid :sjans: Graag gedaan...en ik ben nog niet eens bekeerd ;) :D

De_Boefjes
02-10-2007, 23:47
Graag gedaan...en ik ben nog niet eens bekeerd ;) :D Salaam Oe 3alaykom, Wat houdt je nog tegen? Vraag dit puur uit nieuwsgierigheid hoor.. :) Ghair Insha Allah.. Wa Salaam!

Selena86
03-10-2007, 08:23
Salaam Oe 3alaykom, Wat houdt je nog tegen? Vraag dit puur uit nieuwsgierigheid hoor.. :) Ghair Insha Allah.. Wa Salaam! Het enige wat mij nog " tegenhoud " is dat ik nog niet zoveel van de Islam af weet. Bekeren houdt niet alleen in dat je meedoet aan de ramadan, je onthoudt van varkensvlees en lichamelijk contact voor het huwelijk. Maar veel meer dan dat. En daar ben ik nog niet echt van op de hoogte... De een zegt hier weer dat als ik het echt wil ik me nu al kan bekeren, ookal weet ik nog niet zoveel van de Islam, en dit later kan leren. En de ander zegt beter om nog even te wachten. Voor mij is het moeilijk om een goede middenweg te vinden aangezien dit allemaal "nieuw" is voor me. Mijn vriend en ik gaan Insha'Allah dit jaar trouwen voor de Imam :) Voor hem hoef ik niet te bekeren, hij dwingt me nergens toe en hij wil alleen dat als ik het toch zou willen doen, het alleen voor mezelf doe en niet voor hem.

De_Boefjes
03-10-2007, 18:03
Het enige wat mij nog " tegenhoud " is dat ik nog niet zoveel van de Islam af weet. Bekeren houdt niet alleen in dat je meedoet aan de ramadan, je onthoudt van varkensvlees en lichamelijk contact voor het huwelijk. Maar veel meer dan dat. En daar ben ik nog niet echt van op de hoogte... De een zegt hier weer dat als ik het echt wil ik me nu al kan bekeren, ookal weet ik nog niet zoveel van de Islam, en dit later kan leren. En de ander zegt beter om nog even te wachten. Voor mij is het moeilijk om een goede middenweg te vinden aangezien dit allemaal "nieuw" is voor me. Mijn vriend en ik gaan Insha'Allah dit jaar trouwen voor de Imam :) Voor hem hoef ik niet te bekeren, hij dwingt me nergens toe en hij wil alleen dat als ik het toch zou willen doen, het alleen voor mezelf doe en niet voor hem. Salaam Wa3alaykom, Maar geloof je in Allah Subhana Wata3ala en in de éénheid van Allah Subhana Wata3ala en in zijn profeten? Als dat het geval is.. kun je je gewoon bekeren hoor.. daarna kun je stap voor stap dichter bij je geloof komen, Insha Allah! Zet die stap en geloof me.. alles volgt van zelf.. Moge Allah Subhana Wata3ala jou dicht naar Hem toe trekken, Amien Ya Rab! Ghair Insha Allah.. Wa Salaam! :)

Selena86
03-10-2007, 20:22
Ja daar geloof ik in. Allah is de grootste, de Alwetende. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik me kan bekeren. Ja ik weet dat het thuis alleen kan na de grote wassing, ik weet dat het ook kan met een zuster erbij, of dat ik het in de moskee doe... Maar ik weet niet wat wordt gezien als "officieel". Dit is allemaal nieuw voor me, en ik wil het wel meteen goed doen zodat ik tegen de mensen kan zeggen: Ik ben bekeerd, ik ben nu Moslima. Want WAT "mag" ik dan niet meer? Behalve de 3 dingen die ik hierboven al heb genoemd...Dat zijn dingen die ik allemaal nog niet zo goed weet. En ik wil dat dus wel eerst weten :) Misschien vinden jullie mij echt dom praten nu, sorry daarvoor dan...

Nidaa
03-10-2007, 22:28
Ja daar geloof ik in. Allah is de grootste, de Alwetende. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik me kan bekeren. Ja ik weet dat het thuis alleen kan na de grote wassing, ik weet dat het ook kan met een zuster erbij, of dat ik het in de moskee doe... Maar ik weet niet wat wordt gezien als "officieel". Dit is allemaal nieuw voor me, en ik wil het wel meteen goed doen zodat ik tegen de mensen kan zeggen: Ik ben bekeerd, ik ben nu Moslima. Want WAT "mag" ik dan niet meer? Behalve de 3 dingen die ik hierboven al heb genoemd...Dat zijn dingen die ik allemaal nog niet zo goed weet. En ik wil dat dus wel eerst weten :) Misschien vinden jullie mij echt dom praten nu, sorry daarvoor dan... Ach meid, zo moet je niet denken. Dat je in principe al gelooft in de eenheid van Allah en zijn boodschapper Mohammed (saws), maakt je eigenlijk al moslima. Dus in principe ben je al moslima, alleen niet "officieel", maar in je hart eigenlijk wel, aangezien je wel gelooft in de éénheid van Allah Ta3la en gelooft dat Mohamed (saws) zijn boodschapper is, alleen het praktiseren komt nog. Dat is overigens bij elk mens zo. Hoeveel moslims worden geboren als moslims (door opvoeding), maar weten niet wat hun geloof inhoudt? Stap voor stap ga je daar naar op zoek. Je kan het niet in één klap verwerken. Wat ik heb begrepen is dat je je ook gewoon thuis kan bekeren, na de grote wassing inderdaad. Het is toch iets tussen jou en Allah. Sommigen kiezen er toch voor om in de moskee te bekeren, omdat het dan ook écht officieel wordt (dus echt dat gevoel van, nu ben ik moslima). Maar mashaAllah meid, zo te zien weet je wel meer dan de gemiddelde moslim :goedzo: Onderschat jezelf dus niet. Ghair inshaAllah! Moge Allah je leiden, ameen!

Nidaa
03-10-2007, 22:31

Nee meid ik heb afgelopen dagen ook staan kotsen en heb gewoon gegeten die dag moet je zoiezo inhalen. :) Trouwens als je ziek bent, hoef je niet te vasten. Nee meid! Je had niet moeten eten, aangezien je niet expres hebt overgegeven. Ik had een week terug ook overgegeven in de ochtend en wist ook niet hoe het precies zat. Maar heb maar gewoon doorgevast voor de zekerheid, totdat ik duidelijkheid had. Als je overgeeft, hoef je het niet in te halen (zie bron Selena). Je moet dan wel gewoon doorvasten. Dit geldt overigens ook voor als je per ongeluk iets hebt gegeten of gedronken (Allah heeft je dan gevoed). Je moet dan gewoon doorvasten, je hoeft het niet in te halen.