Bekijk originele versie : tanden poetsen
kariagirl
20-10-2003, 19:12
IK HEB EEN VRAAG
MAG JE JE TANDEN POETSEN IN DE OCHTENS ALS JE RAMADAN HEBT
wat ik een keer heb gehoord, was dat je wel je tanden mag poetsen, maar de tandpasta niet door mag slikken..ik zou het eigelijk zelf ook wel 100% zeker willen weten..duss wie het echt weet..Tell Us!
Origineel gepost door Qsandra
wat ik een keer heb gehoord, was dat je wel je tanden mag poetsen, maar de tandpasta niet door mag slikken..ik zou het eigelijk zelf ook wel 100% zeker willen weten..duss wie het echt weet..Tell Us!
Je slikt toch zowiezo geen tandpasta door?? Het is geen gerecht!! ;)
Siwak( van de arkboom) mag je de hele dag door wel gebruiken.
Over tandpasta als er zoete extracten inzitten dan kan je het niet gebruiken, omdat dat zoete je energiegehalte kan vergroten als je het per ongeluk doorslikt.
ik zou zeggen gebruik siwak, heeft een beter effect dan tandpasta.
Origineel gepost door kariagirl
IK HEB EEN VRAAG
MAG JE JE TANDEN POETSEN IN DE OCHTENS ALS JE RAMADAN HEBT
Zolang je mag eten, dus voor "zonsopgang" mag je je tanden poetsen. Daarna mag het wel maar niet met tandpasta. Tandpasta bevat namelijk smaakstoffen die, zonder dat je het weet in je keel komen en dus het vasten kunnen verbreken. Je mag wel siwak gebruiken, deze is te koop bij alle Marokkaanse winkels en anders in beverwijk bij winkels waar ze islamitische spullen verkopen. Deze mag je wel de hele dag door gebruiken.. Voor meer info hiervover klik hier (http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/vasten/063ci.html)
HoneyBee
21-10-2003, 09:52
Hallo allemaal,
Ik heb dit kunnen vinden, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Vraag:
Er zijn mensen die hun tanden niet willen poetsen met een tandenstokje tijdens het vasten…Ze vrezen dat dit het vasten ongeldig maakt…wat is de geprefereerde tijd voor het tandenpoetsen in de Ramadan?
Antwoord:
In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige
Antwoord: Vrees hebben om de tanden te poetsen met een tandstokje tijdens het vasten of buiten het vasten is niet door de Qor’aan of Soenna te bewijzen, dit omdat Assiewaak tot de Soenna van de profeet behoort. In de bekende authentieke hadith is overgeleverd dat de profeet zei:”Het is een reiniging voor de tanden, en een oorzaak van tevredenheid van de Heer”. Siewaak is toegestaan en aan te raden na het verrichten van de kleine wassing, voor het gebed, bij het waken en tijdens het vasten….
(Van de fatawa van Sheikh Ibn Al ‘oethaymien)
Lady_moi
26-10-2003, 20:08
tandenstokje???:confused:..ik wil nie de domme gaan uithangen ofzo :rolleyes:..ma wat bedoelen ze dermee met een tandenstokje? :stoned:..een tandenstoker?een tandenborstel of siwak? :maf:...:(
Origineel gepost door Lady_moi
tandenstokje???:confused:..ik wil nie de domme gaan uithangen ofzo :rolleyes:..ma wat bedoelen ze dermee met een tandenstokje? :stoned:..een tandenstoker?een tandenborstel of siwak? :maf:...:(
Kun jij je tanden poetsen met een tandenstoker?? :D :D
Ze bedoelen siwak
Glimlachje
26-10-2003, 20:36
Origineel gepost door achie25
Kun jij je tanden poetsen met een tandenstoker?? :D :D
Ze bedoelen siwak
Zal wel lang duren voordat je eindelijk klaar bent :giechel:
Lady_moi
26-10-2003, 23:49
ok en als ge die siwak gebruikt :)..moogde er dan ook tandpasta op doen? :confused:..
Origineel gepost door Lady_moi
ok en als ge die siwak gebruikt :)..moogde er dan ook tandpasta op doen? :confused:..
Nee want het gaat juist om die tandpasta. Je mag ook gewoon je tandenborstel gebruiken, ZONDER TANDPASTA :D :D
mavrania
27-10-2003, 11:40
hahahahah tandenpoetsen met een tandenstokje, dat hoor ik voor het eerst! :D
marcogirl
30-10-2003, 15:41
Antwoord:
In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige
Het is toegestaan om na de eerste zonschemering, (wanneer men zich onthoudt van het eten, drinken…) gebruik te maken van tandpasta en een tandenborstel om de tanden te poetsen. Sommige geleerden zien het als afkeurenswaardig voor een vastende om de siewaak te gebruiken na de middag, omdat de geur uit de mond van een vastende verdwijnt. Men kan wel de etensresten van zijn tanden verwijderen. Wat betreft het gebruik van tandpasta, het is af te raden om het te gebruiken, dit omdat tandpasta een geur en smaak heeft. Het beste is dat men tandpasta na de sahoer gebruikt, en als het toch noodzakelijk gebruikt moet worden dan moet er rekening gehouden worden met het slikken van de tandenpasta.
Het bloed dat vrij komt van de tanden na het poetsen met een tandenborstel maakt het vasten niet ongeldig.
(Van de fatawa van Sheikh Ibn Djiebrien) Cyber-imam, St.Alwaqf, Moslim Jongeren Holland
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.