Bekijk originele versie : Vraagje over Ramadan.
Wat als je niet bid, maar wel vast? Ik had gehoord dat je voor niks vast als je niet bid, is dat waar? :confused:
Ja zoiets heb ik ook gehoord, maar toch zeg ik Allah ou 3lem, ik weet het niet zeker.
chuckYou
20-10-2003, 15:15
Origineel gepost door Dear
Wat als je niet bid, maar wel vast? Ik had gehoord dat je voor niks vast als je niet bid, is dat waar? :confused:
neenee dat vast niet maar mn moeder zegt altijd dat het 100 keer beter is als je wel bid en vast......en ik bid ook niet maar ben dit jaar wel van plan:)
Kawtarina
20-10-2003, 15:27
Volgens mij is het wel zi dat als je oud genoeg bent om te bidden dat je dat eigenlijk wel moet doen.
Dat heb ik gehoord van een imam.
Ik doe ht normaal ook niet, maar deze keer inshallah wel.
groetjes Kawtar
Maroc_oogjes
20-10-2003, 15:31
Origineel gepost door azineunarif
ja is ook zo..........
dus gewoon bidden wat je altijd al moet doen......
Juist Ja!
Wael_Beni_Saidi
20-10-2003, 15:37
Origineel gepost door chuckYou
neenee dat vast niet maar mn moeder zegt altijd dat het 100 keer beter is als je wel bid en vast......en ik bid ook niet maar ben dit jaar wel van plan:)
ga bidden jij :hihi:
Feminine
20-10-2003, 15:47
Vijf zuilen:
1. Geloofsbelijdenis
2. Bidden
3. Vasten
4. Bedevaart
5. Armenbelasting
Bidden en vasten zijn dus allebei zuilen!
In principe behoor je ze alle vijf als moslim te beoefenen, maar als je er een niet uitvoert, wil niet automatisch zeggen dat de andere niet telt.
Je kunt namelijk beter vier zuilen uitvoeren ipv drie.
Mabrouk el rawhasjir!
elmoemien
20-10-2003, 16:43
Stelletje hypocrieten: nu de ramadan aanbreekt gaan ze bidden, stoppen ze met drinken etc etc. Alsof je de islam alleen deze maand moet belijden.
De straf voor de huichelaars is het ergst, maar dat weten jullie wel eh:D
RealCasawia
20-10-2003, 16:48
Ja dacht ik ook al aan !! :rolleyes:
Als je niet bed, ben je gewoon ongelovig!!! ook buiten de ramadan!!
Wat denk je zelf e DOM ding!!!!! :kwaad:
of wat dacht je van: Mensen die alleen bidden en vasten dus sogenaamd MOSLIM zijn alleen in Ramadan!!!! :(:(
De straf van Allah zal niet zacht zijn tegen HUIGELAARS
celine_4ever
21-10-2003, 01:07
ik ga insallah dit jaar bidden..
en een hoofd doek dragen....
en ik ga samen met een vriendin van mij naar de moskee...
en ik zal het zeker volhouden....
:zwaai:
HalfBlood
21-10-2003, 01:22
Origineel gepost door HighClassLady
Klopt?
Meid, kom met bewijzen of zeg op z'n minst Allah oe A3lam.
;)
HCL.
Precies mensen hier zijn geleerdes met als niveau Stront is gelijk aan mijn diarree van gisteren yalatief,
Ik zag mijn oom jouw oom vermoorden in de Ardennen van Belgie in 1992 maar in 1994 zag ik jouw tante jouw oom tot levend wekken maar in 1997 stierf hij weer omdat hij teveel bij Burger King zat te vreten maar in 2003 zag ik hem op een Talkshow in Kuweit hij heeft nu een gezin en zijn 3e vrouw is zwanger van een 6 ling en dit klopt want a7mad heeft dit ook gehoord en ik als bewijs 3e rangse stront heb
ewa fehim hadshi domme schape :hihi:..
diesel49
21-10-2003, 01:38
Naar gelang de ontwikkelingstoestand van het 'ego' mag een moslim eigen minimale voorwaarden om te vasten samenstellen. Zo mag een moslim het vasten als vasten interpreteren wanneer die naast het zich onthouden van het eten, drinken en de seksuele relaties ook de heilige maand ramadan aangrijpt om eigen 'ik' te trainen geestelijk te reinigen om op wat hoger niveau te klimmen. Dit zou dan betekenen dat hij/zij intensiever en alerter omgaat met zijn handelingen, gevoelens en gedachten. Niet allen de maag en de geslachtsdelen onthouden van hun functie, maar ook het hele lichaam zou moeten vasten. De handen moeten geen onrecht plegen de tong dient niet te liegen, de ogen dienen niet te kijken naar wat niet toegestaan is, de oren dienen zich te onthouden van wat ondeugdelijk is etc.
Een andere categorie van de gelovigen mag nog verder gaan met het trainen van zich zelf om nog verder hoog op te klimmen. Dus niet allen het lichaam wordt getraind om te vasten maar ook de geest, de wereld van gevoelens en gedachten. Een moslim van deze toestand verlegt de grenzen van het vasten. De minimale voorwaarden zijn om te kunnen spreken van 'ik heb gevast' liggen naast het vasten van het lichaam ook het vasten van de geest. Net als het lichaam vasten ook de gedachten en gevoelenwereld. Deze houden zich bezig met de zeer intensieve belevenis van Gods-nabijheid. Men probeert door middel van relatief meer ritueel gebed, dhikr (een ritueel waarbij God veelvuldig herhaald wordt door de woorden als Hoe-wa-(Hij), La ilaha illa Allah (er is geen god behalve God) en de lichamelijke ritmes en veelvuldiger moskeebezoek, koranrecitatie enz. al haar aandacht op de heilige, transcendentale en niet-aardse te richten.
Ook in Nederland komen deze drie manieren van het omgaan met het vasten in de maand ramadan voor. Met name in Marokkaanse en de Surinaams-pakistaans-Hindoestaanse moskeen verblijft men de laatste tien dagen van ramadan in de moskee in een donkere hoek en komt niet naar buiten om de mystieke ervaring op te doen.
:zwaai:
Als je heel logisch nadenkt weet je daar het antwoord ook op. Tenminste als je de 5 zuilen van de islam kent. Als je niet bidt maar wel vast, dan doe je het niet met de juiste intenties. Je doet het dan niet voor Allah maar voor de mensen om je heen. Je wordt er namelijk op aangekeken als je niet vast. Immers, ze kunnen niet zien of je wel of niet bidt. Waarom zou je wel vasten en niet bidden... Wat geeft die 15 minuten per dag dat je moet bidden nou voor extra moeite.
Maak voor jezelf een dag indeling, en je zult zien aan wat voor nutteloze dingen je je tijd wel besteedt.
Hoeveel tijd neem tv kijken in beslag?
Hoeveel tijd neemt de computer in beslag?
Hoeveel tijd neemt winkelen in beslag?
Etc
etc
etc
En wat is die 15 minuten dan nog voor extra.. Je bent niet alleen moslim tijdens de ramadag of op vrijdag of wat dan ook. Of je bent het, of je bent het niet. Wat heeft het bijvoorbeeld voor nut als je nu dingen doet die niet mogen en dat je weet dat je na de ramadan, als we dat halen gewoon ermee doorgaat???
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je helemaal niet moet vasten. Maar bedenk wel dat je groote kans hebt dat het niet geaccepteerd wordt, maar alleen Allah(swt) weet of het wel of niet geaccepteerd wordt...
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.