Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Ghimaar dragen

Pagina's : [1] 2 3

Bent_Ness
28-09-2007, 13:19

Beste meiden, Wat is nou de reden dat meiden/vrouwen een ghimaar dragen... Ik snap het niet... Kan iemand mij vertellen waarom... Staat het in de Koraan.... in de hadiths... Is het verplicht??... Als ik het goed heb is het NEEN... En nog de meiden die handschoenen dragen en sokken.. staat duidelijk in elhadith dat je je gezicht, handen en voeten tot de enkels niet hoeft te bedekken... IK snap het ECHT niet wollah... Dit is het probleem: Ik ben al een korte periode verloofd... hij is gek op mij en ik op hem... maar elke keer begint hij over de ghimaar... dat het perfect bij mij zou staan... dat ik nog meer op een engeltje ga lijken.. dat ik er nog mooier uit ga zien terwijl ik er al erg goed uitzie... ik zo... wees tevreden met hoe ik ben. want ik draag al een hijaab... ik zo tegen mijn verloofde: wat is nou het verschil tussen een dame die een hijaab draagt... bedekte en lange kleren draagt.. en haar ogen naar de grond gericht zijn... En een dame die ghimaar draagt... Respect geven doe je bij beiden.. zegt mijn verloofde nee.. ik zou meer respect geven aan de vrouw met ghimaar... Elke keer als wij discussieeren over kleren en hijaab... begint hij steeds over ghimaar... Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen... ik zei nog: er zijn belangerijkere dingen om te doen... gebed/je innerlijk/je zoete woorden/naar moskee gaan/liefdadig wezen.... Ghimaar is niet verplicht (althans heb et gelezen)... dus waarom zou ik et doen als ik er nieteens klaar voor ben... Ik wil niet meteen grote stappen nemen maar stapvoets beginnen... Kan iemand mij wat aanraden.. want ALS hij het woord ghimaar zegt.. begin ik al haatgevoelens te creeeren... alleen om het feit dat hij steeds zo opdringt... terwijl ik zei ... inshaAllah.. ik weet niet wat de toekomst opbrengt... misshien ga k em dragen.. allahu a3lam... ik ga geen valse beloftes doen... En gister had ik dus weeeeeeeer zo een discussie... hij heeft mij boos en verdrietig gemaakt... alleen omdat hij nu zoooooo zeurt daarover... heb ik de gedachtes om er een einde aan te maken... alhoewel ik erg veel van em hou... We zouden na ramadan trouwen via de Nlse gemeente... en over paar maanden bruiloft geven... Maar nu ik steeds geconfronteerd worden met die ghimaar.... Hij maakt dan grappen als ik NEEN zeg... zegt hij het is nooit te laat om uit elkaar te gaan... en sinds hij dat heeft gezegd (hij heeft veel humor in serieuze gesprekken), heeft mij dat geraakt.. Nu denk ik zelf: Het is inderdaad nog niet te laat... Ik weet et niet meiden... :( Kan iemand mij helpen :traan1:

ZinaNsouss
28-09-2007, 13:27
lieve meid je moet je zeker niets laten opdringen en je moet enkel ghimaar dragen als je er zelf achter staat als je het owv allah doet maar sokken dragen is idd wel verplicht in de islam daliel hiervoor is het gebed hoe je je moet kleden tijdens het gebed zo dien je je ook te kleden altijd en je mag niet zonder kousen bidden dus mag je ook niet zonder kousen naar buiten handschoenen dien je te dragen wanneer je handen met henna versierd zijn maar het is geen plicht voor zover ik weet allahoe a3lam om handschoenen te dragen verder moet je kledij wijd zijn en je vormen niet accentueren maar dat weten alle dames die hidjaab dragen persoonlijk vind ik een ghimaar ook veel mooier en straalt de vrouw in kwestie meer noer uit maar met een ghimaar komen nog andere obstakels zoals dat je ni kan werken etc het is makkelijker te dragen als je geen verplichtingen hebt en veelal thuiszittend bent eenieder moet dat voorzichzelf uitmaken vind ik en het dragen om de juiste intentie ni omdat iemand anders het mooi vind staan verder moet hij ni gaan dreigen over het huwelijk je draagt hmdl al hidjaab er is immers geen dwang in de islam het moet vanuit jou hart komen anders is het zowiezo hypocriet maw de keuze is aan jou zelf

Bent_Ness
28-09-2007, 13:35
Shokran dame... Maar wat zou een ander meid doen.. blijven of verdwijnen... Want ik heb geen zin meer om verder in discussie te gaan met hem... En hij heeft gemerkt dat het de druppel is bij mij... Ben zelfs ziek geworden daardoor... Als hij belt... neem ik nieteens meer de telefoon vrolijk op. Dan is het meer van.. Ja? En ik ben niet meer zo enthousiast... praatgraag.. gewoon erg stil... gesloten antwoorden geven... Gewoon geen zin meer... Ghimaar vind ik zeker ook mooi maar alleen omdat hij zo opdringerig deed, wil ik het niet meer dragen. Als hij niks zou zeggen. zou ik het zeker gedragen hebben .. maar door zijn gezeur doe ik het niet meer... :(

ZinaNsouss
28-09-2007, 13:40
Shokran dame... Maar wat zou een ander meid doen.. blijven of verdwijnen... Want ik heb geen zin meer om verder in discussie te gaan met hem... En hij heeft gemerkt dat het de druppel is bij mij... Ben zelfs ziek geworden daardoor... Als hij belt... neem ik nieteens meer de telefoon vrolijk op. Dan is het meer van.. Ja? En ik ben niet meer zo enthousiast... praatgraag.. gewoon erg stil... gesloten antwoorden geven... Gewoon geen zin meer... Ghimaar vind ik zeker ook mooi maar alleen omdat hij zo opdringerig deed, wil ik het niet meer dragen. Als hij niks zou zeggen. zou ik het zeker gedragen hebben .. maar door zijn gezeur doe ik het niet meer... :( ik kan voor jou die keuze niet maken meid dat moet je zelf doen je moet zelf zien of je met hem een toekomst wil delen en of j ehet ervoor over hebt maar dat hij dreigt is natuurlijk niet positief want als je getrouwd bent gaat hij toch ook ni steeds dreigen met een scheiding als je iets ni wil doen zoals ik al zei draag je hmdl al hidjaab (hoop ik op de goede manier) en de correcte kledij dan is het ni verplicht een ghimaar te dragen voor zover ik weet er is geen dwang in de islam als je iets doet moet je dat lilaah doen en niet voor een mens beste is toch dat je met hem eens goed praat en je gevoel erover uitlegt en dat je hem opdringerig vind en dat je uitlegt waarom jij geen ghimaar wilt dragen beter dat je het nu doet dan als je getrouwd bent ghair insh

Bashirah
28-09-2007, 13:44

salaam, Een ghimaar is dat een sluier om het gezicht? groetjes

Bent_Ness
28-09-2007, 13:45
ik kan voor jou die keuze niet maken meid dat moet je zelf doen je moet zelf zien of je met hem een toekomst wil delen en of j ehet ervoor over hebt maar dat hij dreigt is natuurlijk niet positief want als je getrouwd bent gaat hij toch ook ni steeds dreigen met een scheiding als je iets ni wil doen zoals ik al zei draag je hmdl al hidjaab (hoop ik op de goede manier) en de correcte kledij dan is het ni verplicht een ghimaar te dragen voor zover ik weet er is geen dwang in de islam als je iets doet moet je dat lilaah doen en niet voor een mens beste is toch dat je met hem eens goed praat en je gevoel erover uitlegt en dat je hem opdringerig vind en dat je uitlegt waarom jij geen ghimaar wilt dragen beter dat je het nu doet dan als je getrouwd bent ghair insh Ik heb het er vaker over gehad met hem.. ik zei ook duidelijk dat als ik het inshaAllah ga doen, dat ik doe het met heel mijn hart.. en niet omdat iemand anders et zegt... hij zei ook. ik zeg alleen dat het beter en mooier is... tjah dat is voor mij geen reden... Ik ben ook geen persoon die alleen donkere kleuren draagt... geef mij maar lichte kleuren... rose... lichtblauw... lichtgroen... mooi paars... Maar die zijn er niet in ghimaar... en elke keer na discussie zegt hij: maar goed, je mag dragen wat je wilt... en na paar dagen begint hij er weer over... dus zegt hij het niet met zn hart... ach ja... ik zie wel inshaAllah.... alles is elmekteb.. alvast bedankt voor je reactie oegtie

Bent_Ness
28-09-2007, 13:46
salaam, Een ghimaar is dat een sluier om het gezicht? groetjes Nee, ghimaar is een hoofddoek dat over je lichaam heen valt... tot je buik zeg maar... Je ziet je gezicht wel... dus geen niqaab waar je alleen je ogen mee ziet...

ZinaNsouss
28-09-2007, 13:49
Ik heb het er vaker over gehad met hem.. ik zei ook duidelijk dat als ik het inshaAllah ga doen, dat ik doe het met heel mijn hart.. en niet omdat iemand anders et zegt... hij zei ook. ik zeg alleen dat het beter en mooier is... tjah dat is voor mij geen reden... Ik ben ook geen persoon die alleen donkere kleuren draagt... geef mij maar lichte kleuren... rose... lichtblauw... lichtgroen... mooi paars... Maar die zijn er niet in ghimaar... en elke keer na discussie zegt hij: maar goed, je mag dragen wat je wilt... en na paar dagen begint hij er weer over... dus zegt hij het niet met zn hart... ach ja... ik zie wel inshaAllah.... alles is elmekteb.. alvast bedankt voor je reactie oegtie zoals ik al zei praat nog eens met hem en maak hem duidelijk waarom je het nog niet wilt ghair insh graag gedaan

ZinaNsouss
28-09-2007, 13:51
maar eerlijk in ghimaar heb je ook kleuren kijk eens op awrah daar vind je verschillende ik heb ook een bruine en zwarte beige en creme heb je er ook in hoor

Bashirah
28-09-2007, 13:51
Nee, ghimaar is een hoofddoek dat over je lichaam heen valt... tot je buik zeg maar... Je ziet je gezicht wel... dus geen niqaab waar je alleen je ogen mee ziet... chokrane a hbieba .. ik draag ook hidjaab , en ik probeer dit ook zo laag mogelijk te laten vallen tot mijn buik, ik vind dit persoonlijk mooi .... dus ik vind een ghimaar heel mooi, allen kan ik die vershillende benamingen moelijk uit elkaar houden :o groetjes

FK_DenHaag
28-09-2007, 14:01
Salaam alikoem, Ik draag al 1,5 jr me ghimaar Alhamdoelilah. Of het verplicht is weet alleen Allah swt, er zijn meningsverschillen over. Het word wel sterk aangeraden. De reden dat ik het draag is omdat ik gewone kleding of een gewone hijaab niet bedekkend vind. Maar dat is mijn mening dus misschien wel geen feit. Ik ben trots op me ghimaar en heb ook verschillende kleuren. Zwart, blauw, bruin, donkergroen, grijs, beige, creme etc. Ik draag hem tot mijn knie. Maar vele dragen het ook tot de enkel of buik. Laat je niks opdringen door je toekomstige. Als je iets doet moet je dat uit vrije wil doen.

Lerend
28-09-2007, 14:04
Beste meiden, Wat is nou de reden dat meiden/vrouwen een ghimaar dragen... Ik snap het niet... Kan iemand mij vertellen waarom... Staat het in de Koraan.... in de hadiths... Is het verplicht??... Als ik het goed heb is het NEEN... En nog de meiden die handschoenen dragen en sokken.. staat duidelijk in elhadith dat je je gezicht, handen en voeten tot de enkels niet hoeft te bedekken... IK snap het ECHT niet wollah... Dit is het probleem: Ik ben al een korte periode verloofd... hij is gek op mij en ik op hem... maar elke keer begint hij over de ghimaar... dat het perfect bij mij zou staan... dat ik nog meer op een engeltje ga lijken.. dat ik er nog mooier uit ga zien terwijl ik er al erg goed uitzie... ik zo... wees tevreden met hoe ik ben. want ik draag al een hijaab... ik zo tegen mijn verloofde: wat is nou het verschil tussen een dame die een hijaab draagt... bedekte en lange kleren draagt.. en haar ogen naar de grond gericht zijn... En een dame die ghimaar draagt... Respect geven doe je bij beiden.. zegt mijn verloofde nee.. ik zou meer respect geven aan de vrouw met ghimaar... Elke keer als wij discussieeren over kleren en hijaab... begint hij steeds over ghimaar... Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen... ik zei nog: er zijn belangerijkere dingen om te doen... gebed/je innerlijk/je zoete woorden/naar moskee gaan/liefdadig wezen.... Ghimaar is niet verplicht (althans heb et gelezen)... dus waarom zou ik et doen als ik er nieteens klaar voor ben... Ik wil niet meteen grote stappen nemen maar stapvoets beginnen... Kan iemand mij wat aanraden.. want ALS hij het woord ghimaar zegt.. begin ik al haatgevoelens te creeeren... alleen om het feit dat hij steeds zo opdringt... terwijl ik zei ... inshaAllah.. ik weet niet wat de toekomst opbrengt... misshien ga k em dragen.. allahu a3lam... ik ga geen valse beloftes doen... En gister had ik dus weeeeeeeer zo een discussie... hij heeft mij boos en verdrietig gemaakt... alleen omdat hij nu zoooooo zeurt daarover... heb ik de gedachtes om er een einde aan te maken... alhoewel ik erg veel van em hou... We zouden na ramadan trouwen via de Nlse gemeente... en over paar maanden bruiloft geven... Maar nu ik steeds geconfronteerd worden met die ghimaar.... Hij maakt dan grappen als ik NEEN zeg... zegt hij het is nooit te laat om uit elkaar te gaan... en sinds hij dat heeft gezegd (hij heeft veel humor in serieuze gesprekken), heeft mij dat geraakt.. Nu denk ik zelf: Het is inderdaad nog niet te laat... Ik weet et niet meiden... :( Kan iemand mij helpen :traan1: Salam 3laikum, Ten eerste draagt je man een baard? Zo ja maschallah, zo nee dan moet je hem ook duidelijk maken dat de baard een verplichting is. Het een verplichte soennah. Ten tweede een ghimar is niet verplicht. Wat wel als en verplichting wordt gezien door veel geleerden is de jilbab (soort gewaad). Je hoofd mag je bedekken met een hoofddoek, die losjes ziet, dus niet zo strak. Gewoon een hijaab. Er dient hier geen onderscheid gemaakt te worden tussen zusers die hijaab of ghimar dragen. De ghimar is maschallah een gewaad die inderdaad veel verbergt, maar een hijaab kan opdezelfde manier functioneren. Daarnaast begrijp ik niet wat zijn probleem is. Je bent bedekt zoals de islamitische voorschriften neem ik aan? Zo ja, dan heeft hij geen enkel recht jou neer te halen, door te zeggen dat ie een zuster met ghimar meer respect zou geven dan een zuster in hijab. Dat is volkomen belachelijk, want respect dwing je niet af door middel van een ghimar, maar door middel van je daden en hart, allesomvatten: je karakter. Probeer goed met hem te praten hierover, want deze behandeling is totaal niet islamitisch.

Lerend
28-09-2007, 14:11
Als je echt van hem houdt en van Allah(swt) dan draag je em gewoon Ze draagt kleding volgende de islamitische voorschriften. Daarnaast geeft een gewaad geen indicatie aan voor het ''houden van Allah'. Die indicatie wordt weergeven door het behalen van goede daden en aanbidding. Houden van Allah wordt weergeven door middel van dikr (gedenken van Allah) en door zoveel mogelijk zijn wetten te hanteren en na te leven. Met alle resept beste zuster, dit geen correct uitspraak. Houden van bewijs je niet door middel van een ghimar. Natuurlijk dien je bedekt te zijn volgens de islamitische regels, maar wanneer ze dat al doet door middel van de hijaab (dus ook lichaam) is dat zat dan voldoende. Men dient geen uitspraak te doen die absurd is. Dan heb ik het over de uitspraak dat een zuster met ghimar meer respect afdwingt dan een zuster met de correct hijaab.

moslima-arabia
28-09-2007, 14:36
“En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun blikken neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun aantrekkelijkheden niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun Khimaar (sluiers) over hun boezems dragen.” (Soerat an-Noer: 31) Allah heeft de gelovige vrouw opgedragen om haar aantrekkelijkheden van top tot teen te bedekken. Zo heeft Allah de vrouw opgedragen om haar Khimaar (een kledingstuk waarmee de vrouw haar hoofd, hals, nek en oren bedekt) over haar Djayb (de opening van de kraag) te omwikkelen, zodat er niets te zien is van de nek en de borst. Dit vers eindigt met het verbod op het tonen van de benen, de voeten en zelfs het trekken van de aandacht van de mannen naar de verborgen aantrekkelijkheden onder de kleding door met de voet op de grond te slaan. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden: “En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen''. (Soerat an-Noer: 31) O Profeet! Zeg jouw vrouwen en jouw dochters en de gelovige vrouwen dat zij hun djalaabieb over henzelf heen laten hangen. Dat is beter, dat zij bekend staan, zodat zij niet lastig gevallen worden. [Soeratoel-Ahzaab (33): 59] Ibn Kathier heeft gezegd: “Mohammed ibn Sierien heeft gezegd: Ik vroeg `Obaydah as-Salmaanie over de Uitspraak van Allaah .: Dat zij hun djalaabieb over henzelf heen laten hangen... [Soeratoel-Ahzaab (33):59]

moslima-arabia
28-09-2007, 14:39

Bij het zoeken naar kennis moet onze niyyah (intentie) zuiver zijn. Dat wil zeggen, we zoeken kennis om te weten te komen, hoe we Allah´s Genoegen kunnen verdienen. Hoe we ons moeten kleden, zodat Allah daar tevreden over is. Deze intentie moeten we niet laten beïnvloeden door onze eigen wensen en verlangens. Dit is dus de eerste stap op weg naar de hidjaab: open staan voor de Leiding van Allah en Zijn oordeel zoeken over de hidjaab. - Sommige zusters weten dat het moet, maar willen het gewoonweg niet. Zij moeten weten dat het niet bedekken een zonde is. As-soefoer (het niet bedekken) en at-tabaroedj (je schoonheid ten toon stellen) zijn kenmerken van de vrouwen van koefr en horen bij de tijd van onwetendheid. De Qor´aan zegt: «En blijf in jullie huizen en vertoont jullie versierselen niet zoals in de vroegere tijd van onwetendheid werd gedaan….» (33:33) De Profeet (saw) heeft gezegd dat vrouwen die hun schoonheid tentoonstellen en heupwiegend lopen, dat hun aantal dat het paradijs binnengaat, net zo klein is als een bepaald soort kraaien. Deze kraaien zijn zeldzaam, en zo ook de vrouwen van at-tabaroedj die naar het paradijs gaan. (al-Baihaqi) - Er zijn vrouwen die de hidjaab een beperking vinden, een beknotting van hun vrijheid, onpraktisch…….. Zij moeten nadenken over de gevolgen van géén hidjaab dragen. Er zullen dan zeker problemen ontstaan, want Allah heeft vrouwen geschapen met een voor mannen aantrekkelijk uiterlijk, maar het is niet de bedoeling dat mannen naar andere vrouwen kijken dan hun eigen vrouw. Hier kunnen we allerlei oplossingen voor bedenken: We zouden kunnen zeggen dat vrouwen dan maar binnen moeten blijven en niet meer naar buiten kunnen. Op die manier zien mannen hen niet, dus ook geen fitnah. Wel vervelend voor ons, om nooit meer naar buiten te kunnen! Andersom kan natuurlijk ook: mannen blijven binnen en alleen vrouwen gaan naar buiten. Ook niet plezierig als we verantwoordelijk zijn voor alle taken buitenshuis. Of aparte tijden voor mannen en vrouwen: de mannen alleen overdag naar buiten en de vrouwen ´s avonds. Of om de dag. Allemaal niet erg praktisch. We kunnen allerlei oplossingen bedenken: alle mannen geblinddoekt, noem maar op. Elhamdoelillah is het niet aan ons om dit op te lossen en heeft Allah voor ons besloten. Allah heeft bepaald dat haar huis weliswaar de beste plek is voor de vrouw, maar dat ze naar buiten kan gaan als dat nodig is en zich dan moet bedekken. Ze kan in het openbaar verschijnen maar moet er voor zorgen dat haar verschijning geen fitnah veroorzaakt. Daarom heeft Allah de verzen over de hidjaab geopenbaard en heeft Hij bepaald waar deze bedekking aan moet voldoen. Vrouwen die moeite hebben met het idee van de hidjaab en denken dat het te moeilijk is, moeten maar eens bedenken dat Allah (swt) ook hele andere regels had kunnen openbaren als Hij dat wilde, regels zoals de bovengenoemde. Is de hidjaab dan geen goede oplossing? Natuurlijk zijn Allah´s regels de beste regels. Allah heeft ons geschapen en weet welke regels het beste bij ons passen, en Hij heeft de hidjaab voor ons gekozen. En heeft Degene Die ons onze schoonheid heeft geschonken, ook niet het recht om te bepalen hoe we ermee om moeten gaan? Dit zijn de gevolgen voor de samenleving als het bevel van de hidjaab niet wordt uitgevoerd. Maar de gevolgen voor jezelf? Voor het niet gehoorzamen aan Allah´s bevel?

Pagina's : [1] 2 3