Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : LPF: Verbod op religieuze uiting ambtenaren

Pagina's : [1] 2

jihad12
17-10-2003, 17:56

De LPF-fractie in de Tweede Kamer wil met een initiatiefwetsvoorstel komen waarmee het voor werknemers in overheidsdienst verboden wordt zichtbaar uitingen van een religie te dragen. Niet alleen hoofddoeken zijn dan voor ambtenaren taboe maar ook keppeltjes, tulbanden en kruizen. Volgens LPF-Kamerlid Joost Eerdmans is een verbod in lijn met de scheiding van kerk en staat: ''De overheid moet een duidelijke streep trekken bij uitingen van geloofsovertuiging. Dat past bovendien in de discussie die gaande is over de integriteit van de overheid. Een ambtenaar vertegenwoordigt het algemeen belang en moet dat niet vermengen met een privé-zaak als het geloof. De overheid moet boven alle twijfel verheven zijn''. Het verbod zou alleen moeten gelden voor zichtbare uitingen. Een kruis aan een ketting onder de kleding mag wel. En waarom zou een medewerker van een gemeente niet een hoofddoekje mogen dragen?

tonk
17-10-2003, 18:15
Een ambtenaar dient neutraal te zijn, of op zijn minst neutraal over te komen. Kleding waaruit je iemands geloof kunt afleiden past daar niet bij. Ik neem aan dat ambtenaren ook geen Ajaxsjalen mogen dragen of verkiezingsposters van hun favoriete partij aan de muur mogen ophangen. Ook daarmee zouden ze niet meer neutraal zijn.

rnaj
17-10-2003, 18:28
Origineel gepost door tonk Een ambtenaar dient neutraal te zijn, of op zijn minst neutraal over te komen. Kleding waaruit je iemands geloof kunt afleiden past daar niet bij. Ik neem aan dat ambtenaren ook geen Ajaxsjalen mogen dragen of verkiezingsposters van hun favoriete partij aan de muur mogen ophangen. Ook daarmee zouden ze niet meer neutraal zijn. Zolang een amtenaar nog mag weigeren een homohuwelijk te sluiten mag Fatima van mij een hoofddoek dragen. Dus Tonk, hoe zit dat met een neutraliteit van het amtenaren bestel

Heiba
17-10-2003, 18:52
Ik als ambtenaar zijnde, draag een hoofddoek op het werk. Ik zou er vel over in protest gaan als dit wordt verboden, gemeentelijke instellingen en bedrijven zijn een weerspiegeling van de maatschappij, er moet binnen de gemeente dezelfde verhouding allochtonen als autochtonen werken. En je hebt nou eenmaal ook moslimvrouwen in de maatschappij. Het staat in de wet vast dat medewerkers recht hebben om op de werkvloer zich te kleden zoals hun religie dit voorschrijft. De gemeente wil -zeker weten- als 1 van de beste werkgevers zijnde, toch niet het slechte voorbeeld geven door artikel 1 in de wet te overtreden. Alleen maar omdat de LPF weer eens komen aandraven met 1 van hun absurde en Ireeele ideeen.

an3sdej
17-10-2003, 18:57

Goed wetsvoorstel. Hopelijk gaat deze wet het halen in het parlement!

Heiba
17-10-2003, 19:01
Origineel gepost door an3sdej Goed wetsvoorstel. Hopelijk gaat deze wet het halen in het parlement! Dit zou betekenen dat Artikel 1 uit het wetboek zou moeten veranderen, en dat gaat zomaar niet. ;)

barbiesweet21
17-10-2003, 19:07
Dat gezeik ook altijd iederen heeft het recht een kruis hoofddoek keppel whatever te dragen!!!:zwaai:

barbiesweet21
17-10-2003, 19:27
Origineel gepost door buddy natuurlijk, alleen niet onder werktijd. Dat is een stukje van je dag waarin je wordt ingehuurt. Als je werkgever vind dat jouw kledingstijl in strijd is met iets wat het bedrijf probeert uit te stralen dan heeft hij alle recht om het te verbieden. Leg mij dan eens uit hoe een kruis keppel of hoofddoek 4 gods sake het bedrijf en zijn uitstraling schaad?:zwaai:

rnaj
Origineel gepost door an3sdej Goed wetsvoorstel. Hopelijk gaat deze wet het halen in het parlement! Denk het niet, Dit lijkt mij types geval van Moslim rights meets Gay rights, zolang een Chr. amtenaar van de burgelijkestand een homohuwelijk mag weigeren ivm met zijn/haar geloof zal deze wet het ook niet redden. Zo'n weigering is ook een uiting van je geloof. en hoezo een storende uiting, 99% van de ambtenaren zitten in een kantoortje weg gestopt en ontmoeten nooit een burger. We kunnen ook overdrijven

Scottie
Nou, een ambtenaar moet het homohuwelijk sluiten. Dat is zijn plicht en kan een taak zijn. Emotionele problemen? Kan, mag, maar dan doet een ander het. In de rechtszaal, nog door andere overheidsfunctionarissen, die vanwege hun positie; overheid of semi-overheid zijn neutraal als functionaris. Iedereen. Zij vertegenwoordigen de wet, die ons allemaal beschermt. Dus geen keppel, geen mijter, geen kruis op borst of zichtbaar, geen hoofddoek, geen helm met twee horens, geen tulband. Heeft niets met discriminatie of met dis-respect te maken, juist andersom, dat heeft alles te maken met respect. Voor alle geloven, culturen en opvattingen in Nederland. Overheidsdienaren dienen ons allemaal. En als je daar niet mee kunt leven, dan ga je niet bij de overheid, die boven ons is gesteld werken. Scottie, alles.

Scottie
17-10-2003, 19:30
Nou, rnaj, ga nou eens die linken goed in elkaar zettten, ze werken niet, eigenwijs stuk ..... Kijk even bij vCode onder je bericht/tekstvak. Begin met , laat http weg en eindig met Scottie, uw scout ...

rnaj
17-10-2003, 19:32
Nu heb je het mis Scottie, de amtenaar in leeuwarden heft uiteindelijk gewonnen, zij mocht op religeuze gronden weigeren een homohuwelijk af te sluiten. ***, maar waar.

Scottie
17-10-2003, 19:35
Origineel gepost door rnaj Nu heb je het mis Scottie, de amtenaar in leeuwarden heft uiteindelijk gewonnen, zij mocht op religeuze gronden weigeren een homohuwelijk af te sluiten. ***, maar waar. Nou rnaj, dank je, maar betekent dat dat die leuke frisse Friezen niet in Leeuwarden kunnen trouwen? Komt er een andere ambtenaar of moeten de leuke blondkoppen uitwijken naar Sneek? En doe wat aan die linken ..... Je onthoudt ons met je prutswerk allerlei moois om te lezen, neem ik aan? Scottie, link.

tonk
17-10-2003, 19:51
Origineel gepost door rnaj Zolang een amtenaar nog mag weigeren een homohuwelijk te sluiten mag Fatima van mij een hoofddoek dragen. Dus Tonk, hoe zit dat met een neutraliteit van het amtenaren bestel Ik vind dan ook dat ambtenaren die weigeren 2 mannen of 2 vrouwen te trouwen moeten zoeken naar een andere baan. In de Nederlandse wet staat dat 2 mannen of 2 vrouwen met elkaar mogen trouwen. Een ambtenaar van de burgelijke stand dient de wet uit te voeren en dus 2 mannen/vrouwen in de ech te verbinden. (Mijn mening hierover is trouwens veranderd. Ik vond eerst dat een ambtenaar nog wel mocht weigeren. Maar toen zat ik mij af te vragen hoe het zou zijn als iemand op grond van zijn/haar religie zou weigeren een blanke met een chinees te trouwen.) En nu vraag ik me af hoe het zit als een moslima wil trouwen met iemand die geen moslim is. Ik meen dat dit volgens de islam niet mag. Moet dan een moslim ambtenaar weigeren zo'n huwelijk te sluiten?

Scottie
17-10-2003, 20:04

Nou, natuurlijk niet. Zo'n moslimambtenaar moet een avondcursus Bijburgeren doen. In het buurthuis. Dat zal lekker worden, stel dat een mosilimadvocaat iets tegen honden heeft, dan zou hij geen akte willen opstellen waarin ik en mijn Nandu en mijn poes aan die hond, Mootje, zou willen nalaten?? Laten we wel zijn, we wonen in Nederland. Niet in de Punjab ... Scottie, uw schaap.

Pagina's : [1] 2