Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Geweigerd vanwege jouw Hijaab.

HijaabDragende
18-09-2007, 21:58

Sallam wa3likoem, Het dragen van een hijaab is tegenwoordig voor sommigen geen vrijkaartje voor een succesvolle carrière. Simpelweg omdat de moslima's een symbolische lap stof dragen. Zo vaak staat er in kranten op het nieuws: “Hoofddoekdragende moslima's hebben problemen bij het vinden van stageplekken en werk”.Dit gaat toch helemaal nergens over. De kwaliteiten van een persoon zijn toch zeker belangrijker dan de afkomst van iemand of het geloof of het uiterlijk. Iedere werkgever wil toch alleen de beste werknemers aannemen? Dat mensen op straat blikken toewerpen en opmerkingen maken, omdat iemand een hoofdsluier draagt is een ding, maar een werkgever kijkt daar toch niet naar. Helaas doen steeds meer werknemers het wel. Steeds meer en steeds vaker staat de hoofddoek letterlijk in de weg als het gaat om het probleemloos en zonder hobbels bewandelen van de weg binnen hun opleiding of werk. Het is een feit dat er in de wandelgangen van bedrijven en instellingen nog steeds in negatieve zin wordt gesproken over eerdergenoemde religieus kledingstuk. Gesluierde vrouwen hebben het overal ter wereld moeilijk om een baan te vinden. De hoofddoek is een positieve uiting van het geloof en mede daardoor vormt het een onderdeel van iemands identiteit. Des te meer reden om bescherming te bieden als personen afgewezen worden, simpelweg omdat zij ter uitdrukking van hun geloofsidentiteit een lapje stof dragen. Maar helaas wordt men nog steeds geweigerd bij het vinden van een baan. Ik ben bezig met een onderzoek hierover voor mijn opleiding..misschien dat jullie mij hierbij willen helpen.. Heeft er iemand ervaring mee, ben je wel eens geweigerd omdat je een hijaab draagt? Deel jou verhaal met mij..

kindly_mom
19-09-2007, 21:14
up, Nog geen ervaring!

Samira222
19-09-2007, 21:36
ik heb een hoofddoek op, heb een bijbaantje en studeer recht en bestuur aan de universiteit

jantjehoed
20-09-2007, 13:33
Sommigen denken altijd dat het om die doek draait. De meeste weigeren je al als je een vreemde naam hebt.

Samira222
20-09-2007, 13:36

daar heb je wel gelijk in jantjehoed, het gaat soms om de raarste dingen waarom je wordt geweigerd!

hayatabdel
20-09-2007, 13:41
ik draag een hoofddoek en werk bij de vlaamse overheid. dus is totaal geen probleem hier

jantjehoed
20-09-2007, 13:43
daar heb je wel gelijk in jantjehoed, het gaat soms om de raarste dingen waarom je wordt geweigerd! Het zoeken van werk begint toch met een sollicitatiebrief. In die brief staat je naam.

jantjehoed
20-09-2007, 13:44
ik draag een hoofddoek en werk bij de vlaamse overheid. dus is totaal geen probleem hier Omdat de vlaamse overheid geen onderscheidt mag maken. Maar in veel bedrijven maken ze wel onderscheidt. Trouwens als je dan als allochtoon werk vind is het meestal een baantje achter de schermen en vooral niet voor de schermen (het imago van het bedrijf).

Maryam__
24-10-2007, 23:15
Ik draag zelf een hijaab en werk bij de gemeente als ambtenaar Er werkt ook sinds een paar weken een meisje bij mij die draagt ghimaar en hele wijde kleding en vooral donkere kleuren..machallah.. zoals het hoort, men kijkt haar raar aan (vooral die nederlanders) maar ze is wel aangenomen! :goedzo: :goedzo: Waar een wil is is een weg, je moet soms alleen goed zoeken :hadj:

StreetChic
25-10-2007, 07:59
Weigeren omwille van u hijaab?? Dat is discriminatie in u gezicht! Nou by my zout nie waar zyn dan moet je meteen naar u vakbond gaan stappen Maarja zoals vele werkgevers hebbe ze soms de excuses van ja ' om veiligheidsredenen of het imago van et bedryf ' Ah wat moet een moslima met werk & carriere ; je moet toch steeds tussen de mannen werken. Je kunt beter aan u carriere werken voor het Hiernamaals & voor u kids

smurfi
25-10-2007, 08:22
IN ons bedrijf staat het imago ook heel hoog in het vaandel maar over hoofdoek/ALLOCHTonen wordt helemaal niet moeilijk gedaan. Er werken zelf 2 meiden met hoofddoek :) Dus wie goed zoekt en geduld heeft vind wel wat ie zoekt :)