Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Nederland en de islam

Pagina's : [1] 2

Scottie
16-10-2003, 16:44

Nou, dames, het worden mooie tijden voor de moslimdame. Niet alleen in Nederland maar ook in Marokko. Dit commentaar uit de Volkskrant van 16 oktober 2003 zegt het duidelijk: Op naar nieuwe islam met een vrouw als "imama"! Vrouw en islam De maatregelen die koning Mohammed VI van Marokko heeft genomen om de positie van vrouwen te versterken, betekenen ook voor Nederlandse moslimvrouwen een enorme opsteker. Het wordt voor hen gemakkelijker van hun man te scheiden. De willekeur waarmee moslimmannen hun vrouwen verstoten, is niet langer vanzelfsprekend. Turkse en Marokkaanse gezinshoofden in Europa beroepen zich op het gezag in hun land van herkomst om hun vrouwen en dochters in het gareel te houden. Die vlieger gaat niet meer zo gemakkelijk op. Nu de Marokkaanse koning het traditionele familierecht terzijde lijkt te schuiven, ontstaat voor moslims het perspectief op een particuliere beleving van hun godsdienst. Met andere woorden: Mohammed VI accentueert de scheiding tussen moskee en staat zoals die ook in Turkije geldt. De scheiding van kerk en staat is een absolute voorwaarde voor de emancipatie van vrouwen. Net als de bijbel staat de koran vol van vrouwvijandige en discriminerende teksten. Fundamentalistische islamisten streven naar het wettelijk afdwingen van de sharia (de islamitische wet) door de staat. Die hebben in Marokko nog weinig voet aan de grond, maar in andere islamitische landen wel. De sharia is fundamenteel in strijd met Nederlandse en westerse opvattingen. Niet alleen wat betreft de rechtspositie van de vrouw, maar ook wat betreft de doodstraf, het gebruik van geweld en de tolerantie ten opzichte van andersdenkenden. De koran duldt geen ongelovigheid, noch gehoorzaamheid aan ongelovigen of aan mensen met een ander geloof. Gezag dat niet islamitisch is, is volgens de koran een vernedering. Orthodoxe moslims in Europa komen onmiddellijk in conflict met de letter van de koran, omdat zij immers een minderheid vormen in een seculiere maatschappij. Een moslimmigrant wordt in het Westen geconfronteerd met een omgekeerde wereld. In Nederland en Europa ligt de nadruk op de zelfstandigheid en de verantwoordelijkheid van het individu. Religie is in het Westen een instrument van particuliere zingeving. Onze cultuur is een schuldcultuur. Strenge moslims zien daarentegen het leven op aarde als een investering in het hiernamaals. Gehoorzaamheid aan de wil en de wetten van God en aan de waarden van de gemeenschap, staan dan ook centraal. Hun cultuur is een schaamtecultuur, waar het verlies van eer en aanzien het ergste is wat een familie kan overkomen. De islamitische schaamtecultuur treft de vrouw veel harder dan de man. Het zijn de meisjes en de vrouwen die in hun bewegingsvrijheid worden beperkt. De besluiten van Mohammed VI moeten de moslimmannen te denken geven. Zij kunnen hun ogen niet langer sluiten voor het leed dat ook in Nederland moslimvrouwen wordt aangedaan.

Johanna
17-10-2003, 12:44
Het werd tijd dat vrouwen meer rechten krijgen

Safia21
17-10-2003, 13:39
Origineel gepost door Scottie Nou, dames, het worden mooie tijden voor de moslimdame. Niet alleen in Nederland maar ook in Marokko. Dit commentaar uit de Volkskrant van 16 oktober 2003 zegt het duidelijk: Op naar nieuwe islam met een vrouw als "imama"! Vrouw en islam De maatregelen die koning Mohammed VI van Marokko heeft genomen om de positie van vrouwen te versterken, betekenen ook voor Nederlandse moslimvrouwen een enorme opsteker. Het wordt voor hen gemakkelijker van hun man te scheiden. De willekeur waarmee moslimmannen hun vrouwen verstoten, is niet langer vanzelfsprekend. Turkse en Marokkaanse gezinshoofden in Europa beroepen zich op het gezag in hun land van herkomst om hun vrouwen en dochters in het gareel te houden. Die vlieger gaat niet meer zo gemakkelijk op. Nu de Marokkaanse koning het traditionele familierecht terzijde lijkt te schuiven, ontstaat voor moslims het perspectief op een particuliere beleving van hun godsdienst. Met andere woorden: Mohammed VI accentueert de scheiding tussen moskee en staat zoals die ook in Turkije geldt. De scheiding van kerk en staat is een absolute voorwaarde voor de emancipatie van vrouwen. Net als de bijbel staat de koran vol van vrouwvijandige en discriminerende teksten. Fundamentalistische islamisten streven naar het wettelijk afdwingen van de sharia (de islamitische wet) door de staat. Die hebben in Marokko nog weinig voet aan de grond, maar in andere islamitische landen wel. De sharia is fundamenteel in strijd met Nederlandse en westerse opvattingen. Niet alleen wat betreft de rechtspositie van de vrouw, maar ook wat betreft de doodstraf, het gebruik van geweld en de tolerantie ten opzichte van andersdenkenden. De koran duldt geen ongelovigheid, noch gehoorzaamheid aan ongelovigen of aan mensen met een ander geloof. Gezag dat niet islamitisch is, is volgens de koran een vernedering. Orthodoxe moslims in Europa komen onmiddellijk in conflict met de letter van de koran, omdat zij immers een minderheid vormen in een seculiere maatschappij. Een moslimmigrant wordt in het Westen geconfronteerd met een omgekeerde wereld. In Nederland en Europa ligt de nadruk op de zelfstandigheid en de verantwoordelijkheid van het individu. Religie is in het Westen een instrument van particuliere zingeving. Onze cultuur is een schuldcultuur. Strenge moslims zien daarentegen het leven op aarde als een investering in het hiernamaals. Gehoorzaamheid aan de wil en de wetten van God en aan de waarden van de gemeenschap, staan dan ook centraal. Hun cultuur is een schaamtecultuur, waar het verlies van eer en aanzien het ergste is wat een familie kan overkomen. De islamitische schaamtecultuur treft de vrouw veel harder dan de man. Het zijn de meisjes en de vrouwen die in hun bewegingsvrijheid worden beperkt. De besluiten van Mohammed VI moeten de moslimmannen te denken geven. Zij kunnen hun ogen niet langer sluiten voor het leed dat ook in Nederland moslimvrouwen wordt aangedaan. Sinds wanneer wordt onze Profeet ( Vrede zij met hem) afgebeeld op een plaatje?

Scottie
17-10-2003, 14:23
Nou, sinds nu! Citeren en plakken is een ding, een vraag stellen 2, maar had je ook een mening? Het gaat hierboven over vrouwen en het artikel is niet mals als het gaat over de positie van de vrouw in de islam. Scottie.

Safia21
17-10-2003, 14:31

Origineel gepost door Scottie Nou, sinds nu! Citeren en plakken is een ding, een vraag stellen 2, maar had je ook een mening? Het gaat hierboven over vrouwen en het artikel is niet mals als het gaat over de positie van de vrouw in de islam. Scottie. Er bestaan geen afbeeldingen van onze profeet (vzmh), dus verander aub je ondertekeing.. Zeker heb ik een mening: ik vind het goed dat er dingen veranderen, voor mij persoonlijk maakt het niets uit, maar anderen zullen er zeker wat aan hebben! Liefs Safia

lati83
19-10-2003, 19:57
waar hebben jullie het over??die bullshit over dat er in de koran zoveel vijandigheden staan tegen vrouwen dat kunnen ze beter weghalen want klopt natuurlijk niet!!! welk geloof kwam als eertse met de vrouwenrechten toen de christenen en joden hun vrouwen vervolgde en onderdrukte en de heidenen hun meisjes levend begraven??? antwoord: DE ISLAM tegenwoordig sluit men de ogen en richt zich op de verkeerde teksten zoals de teksten van de volkskrant!!!!!!!!!!!!!!!!(die notabene geschreven zijn door mensen!!!!!)

Scottie
20-10-2003, 17:59
Origineel gepost door Safia21 Er bestaan geen afbeeldingen van onze profeet (vzmh), dus verander aub je ondertekeing.. Zeker heb ik een mening: ik vind het goed dat er dingen veranderen, voor mij persoonlijk maakt het niets uit, maar anderen zullen er zeker wat aan hebben! Liefs Safia Nou, zoals je ziet bestaat er wel een plaatje van de profeet Mohammed. Er zijn er zelfs heel veel. Musea in de hele wereld, met name in het Westen hangen er vol mee. Mij plaatje komt uit een artikel in Vrij Nederland met een heel mooi en boeiend stuk over de Profeeet. Ik heb dat artikel ook hier geplaatst en heet: "Wil de echte Profeet opstaan?" Het is heel erg de moeite waard om het te lezen want dit verhaal is gebaseerd op onderzoek en feiten. Profeet Mohammed komt er in naar voren als een diepgelovig man. Ik zie geen reden mijn handtekening te veranderen. Waarom zou ik? In Nederland mag je alles afbeelden wat je wilt. Als het maar geen afbeeldingen zijn van onzedelijkheden of prive-afbeeldingen. Ik heb ook een plaatje van een tekening waarop Jezus en Mohammed samen op weg zijn naar het huis van God Als de Profeet in boeken mag worden afgebeeld, althans zoals men denkt dat Hij eruit heeft gezien, zie ik niet in waarom dat hier niet zou mogen. Je hoeft tenslotte toch niet te kijken? Scottie, geen beeldenstorm.

Safia21
21-10-2003, 16:34
Waarom is de profeet dan Onzichtbaar voor ons in Risalah??

HoneyBee
22-10-2003, 10:27
Origineel gepost door latifaaa De Islam heeft de vrouwen allang hun rechten gegeven, het zijn de mannen die de islam niet praktiseren die hun vrouwen deze rechten ontnemen. De wereld zou er een stuk beter uitzien als mensen minder met cultuur bezig zijn en meer met Islam. Gr. Latifa Hier ben ik het helemaal met je eens. De islam geeft de vrouw alle rechten die zij nodig heeft. De man daarentegen die ontneemt haar alle rechten. En Safia, niks van aan trekken al die bulshit over plaatjes en dat soort dingen. Zulke mensen willen in discussie gaan. Niks van aantrekken en negeer die handel.

gewoonsoumaya
22-10-2003, 15:13
De rechten die nu zogenaamd door de koning zijn verkondigd, zijn er altijd geweest in de islam. Een voorbeeld van zogenaamd de max. leeftijd om te trouwen is veranderd van 15 jr. naar 18 jr. Nu komen jullie zeggen dat er meer rechten zijn gekomen voor de vrouw. Waar slaat dat nou weer op. Er is in de islam nooit gezegd dat je op je 15 moet trouwen. Deze zogenaamde nieuwe wetten zijn altijd vertsopt geraakt. Mensen volgen anderen en zo krijg je b.v. van de raarste dingen te horen. Dus de opmerking van "Johanna" slaat gewoon nergens op!!!

Scottie
23-10-2003, 20:47
Nou, nou ja, misschien heeft die leuke en serieuze koning Mohammed gewoon de kussens een opgeschud.... Hoe dan ook, mij lijkt dat het voor de vrouwen en meisjes in Marokko wat veiliger en prettiger is geworden. Je zou haast de mening van zo een "bevrijde vrouw willen horen ..." Misschien dat nu het stof tussen Arabische cultuur en zuivere islamopvattingen is opgetrokken. Je hoopt natuurlijk wel dat koning Mohammede en zijn mooie vrouw wel een airconditoner hebben..... Fabrigue en Suisse... Scottie, gefilterd.

zindelali
25-10-2003, 20:36
mijn hart klopt als ik weet niet wat na het lezen van deze erge verhaal. ik weet het niet maar ik voel een woede opkomen,sinds waneer mag de profeet worden afgebeeld, dat mag niet . ik weet niet wat deze gast mankeerd maar hij wil woede veroorzaken. jou zou ik aan een zwaard willen reigen ,alleen maar omdat je de profeet afbeeld. stop er mee,dan ben je veilig op aarde en in de hemel en heb berouw.

Scottie
26-10-2003, 13:52
Origineel gepost door zindelali mijn hart klopt als ik weet niet wat na het lezen van deze erge verhaal. ik weet het niet maar ik voel een woede opkomen,sinds waneer mag de profeet worden afgebeeld, dat mag niet . ik weet niet wat deze gast mankeerd maar hij wil woede veroorzaken. jou zou ik aan een zwaard willen reigen ,alleen maar omdat je de profeet afbeeld. stop er mee,dan ben je veilig op aarde en in de hemel en heb berouw. Nou, ik wil geen woede veroorzaken. In Nederland mag je plaatjes van de Profeet afbeelden, ook van Jezus. ik wil ermee laten zien dat er meer overeenkomsten zijn tussen de islam en het christendom. Naar die overeenkomsten moeten we zoeken, de verschillen benadrukken levert vaak oorlog op. Het is trouwens "rijgen" en jullie profeet schrijf je met een hoofdletter Profeet, uit respect. Uit je tekst spreekt veel haat. Daar kun je in de Ramadan nog eens over nadenken, of haat wel goed is.

Multajeema
26-10-2003, 14:10
Origineel gepost door Safia21 Waarom is de profeet dan Onzichtbaar voor ons in Risalah?? Assalamoe alaikoem warahmatoellahi wabarakatoeh, Beste zuster, De arisalah is niet gefilmd in de tijd van De profeet Mohammed (Vrede zij met hem) dus nagefilmd! En hoe wil jij de profeet Mohammed (salla allaho 3alayhi wassalaam) zien :confused: ??

Pagina's : [1] 2