Bekijk originele versie : Israëlische piloten Weigeren dienst in bezette gebieden
kadiayad
14-10-2003, 09:49
Gevechtspiloot Iftach Spector is woedend over dreigend moreel failliet van de joodse staat
'Mijn land koerst af op een peilloze diepte'
27 Israëlische piloten hebben zich uitgesproken tegen de bezetting van Palestijnse gebieden. 'Misschien kan ik nog wat nuttigs doen voor mijn land.'
Door onze correspondent Oscar Garschagen
KFAR SABA, 13 OKT. ,,Blind, doof, gekmakend dom.'' Iftach Spector is alweer 72 uur brigade-generaal buiten (reserve)dienst. Met vlakke hand slaat de geschorste topofficier op de eettafel in zijn huis bij Kfar Saba, een stadje in de taille van Israël. ,,Mijn land koerst af op een peilloze diepte, op de ondergang als wij, onze stupide regering, zo blijft doorgaan in de bezette gebieden.'' Vanuit zijn tuin zijn de heuvels zichtbaar waar Palestijns land begint, op tafel liggen de verse zondagochtendkranten. Het oorlogsnieuws domineert, zoals iedere dag, de voorpagina's van Yediot, Ha'aretz en Ma'ariv: 'Twee kinderen onder 8 Palestijnen gedood in Rafah', 'Israëlische onderzeeërs kunnen kernwapens afvuren.' De radio doet verslag van de chaos in de Palestijnse regeringsformatie. ,,En dat moet nog jaren zo doorgaan?''
,,Dit moet je lezen'', wijst echtgenote Aliza. Het zaterdagse Ha'aretz Magazine laat schrijvers en toneelmakers aan het woord over de brief van de 27 piloten die de acties van de luchtmacht in de bezette gebieden ,,illegaal en immoreel'' hebben genoemd. De brief eindigt met een waarschuwing: ,,Voortzetting van de bezetting zal de veiligheid en de morele kracht van Israël onherstelbaar beschadigen.''
De ondertekenaars in actieve dienst zijn geschorst, de reservisten worden niet meer opgeroepen en Spector (63), de instructeur der instructeurs, heeft zijn vleugels moeten inleveren. Zonder zijn handtekening had de 'Pilotenbrief' nooit zoveel commotie veroorzaakt, dan was niet vrijwel iedere columnist, schrijver en politicus in beweging gekomen, dan waren de piloten niet uitgescholden voor landverraders door minister van Defensie Mofaz.
Spector is in de wereld van de luchtmacht een legende. 7000 vlieguren, 334 gevechtsvluchten, 15 vijanden neergehaald; zijn cv als F-16-, Mirage- en F-4 Phantom-piloot leest als het verslag van drie oorlogen (1967, 1973 en Libanon). Hij bombardeerde de nucleaire kerncentrale in Irak in 1981 en leidde luchtmachtbases en eskadrons. En dat staat niet vermeld: hij was de piloot die in 1967 het Amerikaanse spionageschip USS Liberty beschoot, waardoor 34 opvarenden werden gedood.
Tientallen vliegers in Israël en de VS heeft hij opgeleid en ook Nederlandse F-16 piloten (in Leeuwarden en Tucson, Arizona) hebben lessen van hem gekregen. ,,Bijna 28 jaar was ik een stuk gereedschap van de joodse staat Israël die ik met alles in mij heb verdedigd, maar nu ben ik een burger en kan ik mijn regering, mijn visieloze, stuurloze regering toespreken.'' Spector doet dat als een gevestigd man in de militaire industrie, hij verdiende een vermogen met de uitvinding van HALO, een computergestuurd navigatiesysteem voor laagvliegende helikopters in extreme omstandigheden.
Golven van kritiek hebben de piloten over zich heen gekregen. Schrijvers als Oz, Grossman, S.Yizhar, Gur en Besser hebben - na stevig onderling debat over de zin van oorlog - partij voor de piloten gekozen. Oud-generaals, Likud-politici en krantencommentatoren trokken tegen de piloten ten strijde. Zij zouden zich gedragen als een verwende elite. Hoe haalden zij het in hun hoofd opdrachten te weigeren, zij ondermijnden het principe van het volksleger dat instructies krijgt en uitvoert van democratisch gekozen politici. Wie waren zij eigenlijk wel om in het heetst van de strijd met de Palestijnse terroristen de vijand op deze manier in de kaart te spelen? Hoe dan ook, iedereen is het erover eens dat de piloten een politieke veenbrand hebben aangestoken.
Spector, klein van stuk, atletisch als een danser, zachte stem, is niet onder de indruk. ,,Wij zijn nu eenmaal een heetgebakerd volkje. Natuurlijk had de bedoeling van de brief scherper geformuleerd kunnen worden, want nu is de indruk ontstaan dat wij dienst zouden weigeren of tegen het doden van terroristen zouden zijn. Wij hadden een scherper onderscheid moeten maken tussen het doden van Hamasterroristen en onschuldige burgers. Maar uiteindelijk gaat het daar niet om. Het gaat ons om het verband tussen de bezetting en de toekomst van de joodse, zionistische staat Israël.''
Kern van zijn zaak is dat Israël in de oorlog van 1967 de Westelijke Jordaanoever op Jordanië en de Gazastrook op Egypte veroverde en daar nu nog steeds een hoge prijs voor betaalt. ,,Een vergiftigd geschenk, dat wij zo snel mogelijk terug moeten geven. We moeten daar weg, liefst vanmiddag nog. Het lijkt alsof wij vergeten zijn waarom wij hier zijn. Wij zijn hier niet om een ander volk te onderdrukken, om kinderen en vrouwen te doden. Wij zijn hier om het enige land ter wereld waar joden veilig zijn op te bouwen en in stand te houden. Wij zijn hier voor de opbouw van de democratische, onafhankelijke en open joodse staat Israël. Het is immoreel en illegaal het voortbestaan van de joodse staat Israël in gevaar te brengen. En dat doet Sharon.''
Wegwezen uit Gaza en de Westelijke Jordaanoever, zegt Spector. Laat de Arabieren het daar zelf opknappen. Zij willen een eigen staat stichten, Arafat of wie dan ook, ga jullie gang. En de kolonisten dan? Als er joodse kolonisten zijn die in die Palestijnse diaspora willen blijven wonen, is dat hun keus. Degenen die weg willen, moeten royaal gecompenseerd worden. ,,Iemand zal wat grond, een huis of een boerderij verliezen. So what! Dat is oplosbaar. We hebben geld genoeg om deze mensen te compenseren en en ruimte genoeg om hen te herhuisvesten, in de heuvels van Galilea en de Negev.'' Jeruzalem? ,,Opdelen in een joodse en een Palestijnse stad.''
Spector wil gezegd hebben dat hij natuurlijk de bestrijding van terroristen steunt, ook de doelgerichte liquidaties, maar dat de huidige situatie geen zicht biedt op verbetering. Hij wil ook gezegd hebben dat het lot van Arafat hem steenkoud laat. ,,Als een overheid geweld gebruikt, moet dat een concreet doel hebben, helder geformuleerd zijn en het geweld moet eindig zijn. Geweld zonder doel maakt ons een natie van gangsters. De bezetting lokt terrorisme uit. Het is bovendien erg moeilijk oorlog tegen terroristen te voeren in dicht bevolkte gebieden. Collateral damage is nooit te vermijden, dat weet ik uit ervaring. Maar als vrouwen, kinderen, de onschuldigen, stelselmatig worden gedood is dat immoreel. Het tast ons gezag, ons morele weefsel aan.''
De bezette gebieden een integraal deel van Israël maken is geen optie. ,,Geven we de Palestijnen dan ook stemrecht en behandelen wij dan iedereen op gelijke wijze? Dat is onaanvaardbaar, dan worden wij door de Arabieren overspoeld. Voor 2010 zijn er in het gebied tussen de Middellandse Zee en Israël meer Arabieren dan joden. Volgens sommige demografen is dat nu al het geval. Als wij de Arabieren gelijke rechten geven, bestaat de joodse staat niet meer. En het zou immoreel en in strijd met onze democratische opvattingen zijn om hen te behandelen als tweede klas-burgers. Die weg biedt geen oplossing.''
Spector overweegt nu een stap naar de politiek. Met zelfspot: ,,Ik sta als een halve idioot op straat te schreeuwen dat we daar weg moeten. Dat belachelijke geschreeuw moet toch ergens toe leiden. Ik leef misschien nog een jaar of tien, vijftien. Misschien kan ik nog wat nuttigs doen voor mijn land.''
13 oktober 2003
http://www.nrc.nl/dossiers/midden-oosten/artikel/1066022309860.html
Gisteravond op de voorpagina van het NRC een groepsfoto van een aantal van deze piloten.
Kan niet anders zeggen dat ik het dapper vindt.
4 van de piloten keken niet in de camera omdat ze in actieve dienst zitten (zaten). Deze 4 zijn inmiddels geschorts.
Origineel gepost door rnaj
Gisteravond op de voorpagina van het NRC een groepsfoto van een aantal van deze piloten.
Kan niet anders zeggen dat ik het dapper vindt.
4 van de piloten keken niet in de camera omdat ze in actieve dienst zitten (zaten). Deze 4 zijn inmiddels geschorts.
Nu veranderd de situatie in Palistine Droom lekker Israel luisterd naar niemand kijk wat op dit moment in Rafah gebeurd.
plus dat ,als de israelish piloten willen niet mee doon aan onschuldig mensen killen dan komen de amerikannen of mischien de piloten uit Nederland of Egypt of india je weet nooit ..
DonAgewan
14-10-2003, 12:13
Origineel gepost door Ghribe
Nu veranderd de situatie in Palistine Droom lekker Israel luisterd naar niemand kijk wat op dit moment in Rafah gebeurd.
plus dat ,als de israelish piloten willen niet mee doon aan onschuldig mensen killen dan komen de amerikannen of mischien de piloten uit Nederland of Egypt of india je weet nooit ..
als je deze mensen echt wil steunen in hun verzet tegen het handelen van het leger kan je hier heen gaan en je steun betuigen.
http://www.seruv.org.il/defaultEng.asp
Bidawi_Mazlot
14-10-2003, 23:24
Brief van de 27 Israëlische piloten
The Full Letter
"We, Air Force pilots who were raised on the values of Zionism, sacrifice, and contributing to the state of Israel, have always served on the front lines, willing to carry out any mission, whether small or large, to defend and strengthen the state of Israel.
"We, veteran and active pilots alike, who served and still serve the state of Israel for long weeks every year, are opposed to carrying out attack orders that are illegal and immoral of the type the state of Israel has been conducting in the territories.
"We, who were raised to love the state of Israel and contribute to the Zionist enterprise, refuse to take part in Air Force attacks on civilian population centers. We, for whom the Israel Defense Forces and the Air Force are an inalienable part of ourselves, refuse to continue to harm innocent civilians.
"These actions are illegal and immoral, and are a direct result of the ongoing occupation which is corrupting all of Israeli society. Perpetuation of the occupation is fatally harming the security of the state of Israel and its moral strength.
"We who serve as active pilots - fighters, leaders, and instructors of the next generation of pilots -- hereby declare that we shall continue to serve in the Israel Defense Forces and the Air Force for every mission in defense of the state of Israel."
Signed : Brigadier General Yiftah Spector, Colonel Yigal Shohat, Colonel Ran, Lieutenant Colonel Yoel Piterberg, Lieutenant Colonel David Yisraeli, Lieutenant Colonel Adam Netzer, Lieutenant Colonel Avner Ra'anan, Lieutenant Colonel Gideon Shaham, Major Haggai Tamir, Major Amir Massad, Major Gideon Dror, Major David Marcus, Major Professor Motti Peri, Major Yotam, Major Zeev Reshef, Major Reuven, Captain Assaf, Captain Tomer, Captain Ron, Captain Yonatan, Captain Allon, Captain Amnon"
Ik vraag me af of dit weer zo'n afleid manouvre is van de Zionisten ''Kijk we hebben een vredelieverend leger, met een hart op de juiste plaats''....Hhmm moet ik dat vertrouwen?, even 27 toppiloten die spontaan hun eigen bedachte en weer normaal mens konden worden, wetende dat de zionisten dit soort toestanden nooit en te nimmer zouden tolereren en beestachtig deze piloten zouden doden.....achja wie zien het allemaal wel.
Ik vraag me af of dit weer zo'n afleid manouvre is van de Zionisten ''Kijk we hebben een vredelieverend leger, met een hart op de juiste plaats''....Hhmm moet ik dat vertrouwen?, even 27 toppiloten die spontaan hun eigen bedachte en weer normaal mens konden worden, wetende dat de zionisten dit soort toestanden nooit en te nimmer zouden tolereren en beestachtig deze piloten zouden doden.....achja wie zien het allemaal wel.
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat dit bedacht is door een PR adviseur van Sharon.
Het is namelijk zeer slecht voor het moreel van de troepen, wanneer er soldaten dienst weigeren.
Het is ook niet voor niets dat in oorlogstijd (en dan is Israel sinds 1967) soldaten die opdrachten negeren de doodstraf kunnen krijgen.
Dit zou wel eens als een olie vlek door het leger kunnen doorwerken, zijn veel dienstplichtigen die voor de orthodoxen (vrijgesteld van de dienstplicht) moeten vechten.
Enne heb je gisteravond het interview met Spector nog gezien, de discussie die daar te zien waren leken me niet bedacht door een propaganda machine
Origineel gepost door DonAgewan
als je deze mensen echt wil steunen in hun verzet tegen het handelen van het leger kan je hier heen gaan en je steun betuigen.
http://www.seruv.org.il/defaultEng.asp
hoe weet je dat ik die mensen niet met een of ander manier steunt stom jood. jullie dag komt wel soon or later.
En dat ieder dag ,ik zeg ieder dag 2 à 3 amerikanen gedood worden geeft mij een heeeeeerlijk blij gevoel we zijn trots om dood te gaan voor onze land. do you? I don't think so .zie jullie historie met HITLER>
hoe weet je dat ik die mensen niet met een of ander manier steunt stom jood. jullie dag komt wel soon or later.
En dat ieder dag ,ik zeg ieder dag 2 à 3 amerikanen gedood worden geeft mij een heeeeeerlijk blij gevoel we zijn trots om dood te gaan voor onze land. do you? I don't think so .zie jullie historie met HITLER>
Ik hoor het al, liever een dode amerikaan dan vrede in het midden oosten.
Het is maar waar je voor kiest :kwaad:
Ik hoor het al, liever een dode amerikaan dan vrede in het midden oosten.
Het is maar waar je voor kiest :kwaad:
Ik kies l-lo voor vrede maar niet ten kosten van het belang van de aAmerikanen
trowens wat zoekt een Amerikkaan daar in midden oosten
oh ya tempette de la libertee
Ik kies l-lo voor vrede maar niet ten kosten van het belang van de aAmerikanen
trowens wat zoekt een Amerikkaan daar in midden oosten
oh ya tempette de la libertee
De rol van de amerikanen daar zet ik ook regelmatig mijn vraagtekens bij. maar van citaten zoals hieronder wordt ik altijd een beetje misselijk
En dat ieder dag ,ik zeg ieder dag 2 à 3 amerikanen gedood worden geeft mij een heeeeeerlijk blij gevoel
De rol van de amerikanen daar zet ik ook regelmatig mijn vraagtekens bij. maar van citaten zoals hieronder wordt ik altijd een beetje misselijk
Dat ze pijn voelen wat we constant voelen
Zozo, als jij constant pijn voelt dan moet je naar de dokter gaan.
Ik denk dat jouw moslim broeders en zusters er meer aan hebben dat je naar vrede streeft ipv het geweld tegen amerikanen verheerlijkt
Zozo, als jij constant pijn voelt dan moet je naar de dokter gaan.
Ik denk dat jouw moslim broeders en zusters er meer aan hebben dat je naar vrede streeft ipv het geweld tegen amerikanen verheerlijkt
man je leeft in een 4² wereld je weet niets van onze leven
ik kan je wel wat laten zien gratis less voor kaas-kopen
barbiesweet21
15-10-2003, 19:24
Hou nou eens op met dat gezeik ***.marokkaan daar kaaskop hier!het gaat over die moedige joodse piloten die niet meer aan de smerigste oorlog ever meedoen en respect voor hun!
Bidawi_Mazlot
15-10-2003, 22:36
Origineel gepost door barbiesweet21
Hou nou eens op met dat gezeik ***.marokkaan daar kaaskop hier!het gaat over die moedige joodse piloten die niet meer aan de smerigste oorlog ever meedoen en respect voor hun!
Ik heb de volste schijt op wat jij vindt....moedige piloten?....Puhahaha het is maar wat jij onder moedig verstaat maar ik vind het moordenaars van 't laagste soort al worden ze door Joden op handen en voeten gedragen door hun dood en verderf-geschiedenis.....een Jood blijft een Jood en die zal nooit en te nimmer toegeven aan zijn 'menselijk' gevoel.....knoop dit goed in je Joodse oortjes!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.