Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : zinvolle schepping of doelloze evolutie?

Pagina's : [1] 2 3

tonk
14-10-2003, 20:56

In het topic ‘Islam in opkomst’ ontstond op zeker moment een heel ander onderwerp, namelijk: geloof je dat de aarde is geschapen met een zeker doel, of geloof je in de evolutie en denk je dat het leven op aarde geen (hoger) doel heeft? Een heel andere opvatting is natuurlijk ook mogelijk. (Graag zelfs!) Omdat de discussie in dat topic daar niet over ging, maar dit ook een interessant onderwerp kan zijn, had ik beloofd daarover een nieuw topic te openen. Bij deze. Ik ben iemand die gaat voor de doelloze evolutie. Met god heb ik, ondanks mijn christelijke achtergrond, nooit zoveel gehad. Ik heb altijd het idee dat mensen god in het leven hebben geroepen omdat ze er zelf behoefte aan hebben: zonder een god lijkt het leven geen zin te hebben. En omdat ze zich niet kunnen voorstellen dat de wereld kan bestaan zonder een god die hem heeft geschapen, bestaat er dus een god. (Verder heb ik op religies tegen dat er zoveel verschillende van zijn. En allemaal beweren ze dat zij de waarheid verkondigen. Ik ben dan geneigd te roepen dat ze dus allemaal ongelijk hebben, maar dat mag eigenlijk geen argument zijn. ) Ik vind dat de wereld heel goed kan bestaan zonder een god. De big bang die aan het begin van het heelal zou staan, vind ik nog niet echt bevredigend (waar komt die big bang ineens vandaan?), maar de evolutietheorie zeer zeker wel. Die verklaart naar mijn idee prima hoe leven is ontstaan en hoe het komt dat het leven is zoals het is. In het kort de ‘survival of the fittest’. En ik vind mijn leven ook bijzonder prima en zinvol zonder dat er een hoger doel (streven naar het paradijs oid) bijhoort. Mijn doelen zijn niet erg hoogdravend, ik wil gewoon in dit leven een aardig en leuk mens zijn. Aan een hoger doel, laat staan aan een doel dat verder reikt dan het leven op aarde hier, heb ik geen behoefte. Ik geloof namelijk dat er na de dood niks is. Dat vind ik het meest logisch. Ik geloof niet in een onstoffelijke ziel of iets anders dat onafhankelijk van het lichaam kan voortleven. Als er al zoiets is wat je een ziel zou kunnen noemen, bestaat dat naar mijn idee uit hersenactiviteit. Als je dood bent, doen je hersens ook niks meer, dus kan er ook geen ziel voortleven. Dat is zo’n beetje wat ik geloof. (Maar dan wel erg in het kort.) Graag reacties, vragen, opmerkingen, en natuurlijk wil ik weten wat jij zoal gelooft en waarom.

grendel
14-10-2003, 21:38
De enigste zekerheid in dit leven is dat je dood gaat. Tot dat moment blijft het leven een "mysterie". En velen hebben als doel gesteld dit "mysterie" te ontrafelen. Maar wie heeft gelijk :D Ik hoop ooit een "divine encounter" mee te maken waardoor ik een keuze kan maken. Tot die tijd probeer ik te "leven" volgens mijn gevoel.

tonk
14-10-2003, 21:52
Origineel gepost door grendel De enigste zekerheid in dit leven is dat je dood gaat. Tot dat moment blijft het leven een "mysterie". En velen hebben als doel gesteld dit "mysterie" te ontrafelen. Maar wie heeft gelijk :D Ik hoop ooit een "divine encounter" mee te maken waardoor ik een keuze kan maken. Tot die tijd probeer ik te "leven" volgens mijn gevoel. Mee eens dat het leven een mysterie is. Ik mag dan wel in geen god geloven en de evolutie wel geloofwaardig vinden, zeker weten doe ik het niet. Met een beetje pech ga ik na mijn dood rechtstreeks naar de hel: niet in god geloven lijkt me meer dan genoeg voor een enkeltje hel. Niks geen vagevuur voor mij (voor de katholieken onder ons). Maar ook als ik het niet zeker weet, dan kan ik nog wel atheisme en evolutie het meest logisch vinden. Het lijkt mij verreweg het waarschijnlijkst dat ik 'gelijk' heb in wat ik geloof. Dus ga ik jouw vragen: wat denk/geloof jij dat het mysterie is? Al weet je het dan niet zeker?

doc25
14-10-2003, 22:02
Darwin meets Abu Jahl

grendel
14-10-2003, 22:15

Origineel gepost door doc25 Darwin meets Abu Jahl En heb je ook nog wat te melden, Doc-Master in degree of Dumbness-25, :D Darwin, kennen we wel. Abu Jahl, kende ik niet, maar daarvoor hebben we google. Abú-Jahl Letterlijk: "De Vader der Dwaasheid"; zo betiteld door de Mohammedanen. Een onverzoenlijke vijand van de Profeet. --------- We zullen zien, Doccie ;) :zwaai:

grendel
14-10-2003, 22:23
Origineel gepost door tonk Mee eens dat het leven een mysterie is. Ik mag dan wel in geen god geloven en de evolutie wel geloofwaardig vinden, zeker weten doe ik het niet. Met een beetje pech ga ik na mijn dood rechtstreeks naar de hel: niet in god geloven lijkt me meer dan genoeg voor een enkeltje hel. Niks geen vagevuur voor mij (voor de katholieken onder ons). Maar ook als ik het niet zeker weet, dan kan ik nog wel atheisme en evolutie het meest logisch vinden. Het lijkt mij verreweg het waarschijnlijkst dat ik 'gelijk' heb in wat ik geloof. Dus ga ik jouw vragen: wat denk/geloof jij dat het mysterie is? Al weet je het dan niet zeker? Haha, Tonk :D Een mysterie is juist onbekend. Dus ik kan daar (nog niet :D ) geen antwoord op geven. En ja , de hel :D Waar zeuren we eigenlijk over, je wordt gewoon een moslim of een christen of een jood (de volken van het boek) , je doet je plichten en dan kom je automatisch in de hemel :D Zo simpel eigenlijk,.... of niet ?

grendel
14-10-2003, 22:34
Origineel gepost door bezoeker99182 En Allah schept helemaal niks. Allah IS ! En dat IS neemt steeds andere vormen aan. En dat zijn de tekens voor diegenen die het willen begrijpen. http://www.adhamonline.com/images/news/sufi.jpg http://www.mybestlife.com/ita_anima/rumi.jpg "It is said that after Muhammad and the prophets revelation does not descend upon anyone else. Why not? In fact it does, but then it is not called 'revelation.' It is what the Prophet referred to when he said, 'The believer sees with the Light of God.' When the believer looks with 'The believer sees with the Light of God.' When the believer looks with God's Light, he sees all things: the first and the last, the present and the absent. For how can anything be hidden from God's Light? And if something is hidden, then it is not the Light of God. Therefore the meaning of revelation exists, even if it is not called revelation." ----------

Peej
15-10-2003, 10:37
Er zijn nog altijd veel en veel meer wetenschappelijke bewijzen voor de evolutietheorie dan dat er wetenschappelijke bewijzen zijn voor de verhalen die in de Bijbel en de Koran staan.

jihad12
15-10-2003, 11:30
De aarde draait met een hoge snelheid rond, zonder de zwaartekracht en zonder de ardse atmosfeer. Als de zon iets dichter bij zou zijn zouden we op aarde en alles wat er op leeft en groeit verbranden, zou de zon wat verder weg zijn dan zouden we bevriezen . Door de maan hebben we een lichtpunt in het donker. Als het niet zou regenen zouden we sterven van de dorst. Evolutie? Waar zijn alle tussensoorten tussen ons en de zogenaamde aap die ons heeft voorgebracht, alles wat er is gevonden zijn enkele levensvormen die op de aap gelijken. Alles wijst er juist op dat de soorten zijn opgekomen en vernietigd (dus niet meer bestaan). Denk je werkelijk dat er een mogelijkheid is dat dna kan veranderen zodat er uiteindelijk via lagere levensvormen (bacterien e.d.) een mens of dier kan ontstaan. Mensen als je een horloge vindt in de sahara denk je dan dat het uit zichzelf is ontstaan uit metalen, en alle andere materialen die ervoor noodzakelijk zijn of denk je dat er een maker ervan is die het heeft gemaakt. Denk je dan dat er een aarde bestaat waarop mensen leven, dieren leven en voedsel groeit uit toeval is ontstaan? Denk goed na en er zijn tekenen voor degenen die willen begrijpen.

jihad12
15-10-2003, 11:31
De aarde draait met een hoge snelheid rond, zonder de zwaartekracht en zonder de aardse atmosfeer zouden we er dan niet vanaf vliegen?

Elberfeld
15-10-2003, 11:50
Het toeval komt van een paar honderd miljard keer op grote schaal proberen. Als ik een paar miljard jaar achtereen in ieder land meedoe met de lotto, zal ik zeker wel eens een keertje winnen. Het is natuurlijk wel een kwestie van het formuliertje goed invullen.

Elberfeld
15-10-2003, 11:57
Origineel gepost door KolereLijer en waar komen die dobbelstenen vandaan ? die zijn gewonnen met de lotto! :D :D

Elberfeld
15-10-2003, 12:11
Het allereerste begin had iets met de oerknaltheorie te maken, maar daar raak ik ook het spoor verder bijster... Maar niet getreurd, wat ik in de trant van KL vragen wilde: waar komt Allah vandaan?

jihad12
15-10-2003, 14:35
Een verhaal met een moraal Er was eens een groep mensen die in de nacht reisden en over stenen liepen. Een stem kwam vanuit de lucht en zei: "Diegenen die de stenen oprapen zullen het betreuren en ook diegenen die de stenen niet oprapen zullen het betreuren. De mensen waren verward, of je nu wel of niet de stenen zou oprapen, je zou het altijd betreuren! Sommige mensen raapten stenen op en anderen niet. Toen zij in de ochtend hun dorp bereikten, zagen ze dat de stenen veranderd waren in diamanten. Nu begonnen de mensen die geen stenen hadden meegenomen spijt te krijgen dat ze dat niet hadden gedaan en zeiden: "Waarom hebben we toch geen stenen meegenomen?". En de mensen die wel stenen hadden meegenomen zeiden: "Waarom hebben we niet nog meer stenen meegenomen?" Beiden groepen begonnen grote spijt te krijgen. Beste moslims, ditzelfde incident zal plaats vinden op de Dag van het Oordeel. Die mensen die hun tijd hebben verdaan met waardeloze zaken zullen spijt krijgen wanneer ze kijken naar die mensen die een hoge positie in het Paradijs verworven hebben door hard te werken voor Allah. En diegenen die wel een positie in Paradijs hebben verworven zullen spijt krijgen wanneer ze kijken naar diegenen die nog meer hebben gedaan en een nog hogere status hebben gekregen. "Helaas, als we toch meer hadden gedaan om Allah te behagen". Bovenstaande is van de site overgave.nl Het is zo dat een geloof een geloof is, je gelooft of niet. We kunnen blijven praten tot we een ons wegen echter degenen die ontkennen dat allah bestaat zullen het weten en degenen die niet geloven zullen het weten. Er zijn tekenen voor degenen die willen weten.

Asdaq
15-10-2003, 17:56

Origineel gepost door KolereLijer wat ben ik ? Jij bent het doel waarom deze topic is geopend. Hoe kan er sprake zijn van evolutie als er zulke mensen nog bestaan. hoe ben jij door de natuurlijk selectie gekomen :door met je familie onder een steen te verbergen en aan inteelt te doen.

Pagina's : [1] 2 3