Bekijk originele versie : Onderzoek: Wraaknemen is nutteloos
Onderzoek: Wraaknemen is nutteloos
Uitgegeven: 14 oktober 2003 11:16
MAASTRICHT - Wraaknemen helpt niet, is volkomen nutteloos en slurpt alleen maar tijd en energie. Je kunt je tijd beter besteden aan plezieriger zaken. Bovendien kan wraak een tegenreactie uitlokken. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Maastricht.
Het onderzoek door de Maastrichtse jurist Hans Crombag en de psychologen Eric Rassin en Robert Horselenberg toont aan dat de meeste proefpersonen afzagen van wraak nemen op iemand die hen had gekwetst. Voor de verwerking op de langere termijn maakt wraak nemen of geen wraak nemen geen verschil uit.
De onderzoekers vroegen aan 513 studenten van de faculteiten Rechtsgeleerdheid en Psychologie of ze wel eens zodanig gekwetst waren dat ze wraak wilden nemen. Van hen zei 64 procent ja, maar bijna driekwart van deze 328 gekwetsten voerde de wraak toch niet uit. De 185 studenten die wel wraak namen, wilden aantonen dat ze niet met zich lieten sollen. De meesten van hen voelden zich daarna tevreden. Maar beide groepen voelen op de iets langere termijn dezelfde gemoedsrust, of ze nu wel of geen wraak hadden genomen. Wraaknemen maakt zaken alleen maar erger, concludeert Crombag. " De huidige gang van zaken in Israël lijkt mij in dat opzicht leerzaam. Die uitzichtloze opeenvolging van wraak en weerwraak; iedere nieuwe wraakactie lijkt de wederzijdse wraakbehoefte hoger te doen oplaaien. Een kind kan zien dat het zo alleen maar erger wordt". Verwerking van problemen is belangrijk, want doe je dat niet, dan worden de wraakgevoelens sterker, weet Crombag. Bovendien roept elke wraak nog meer wraak op.
Ik ben echt benieuwd hoe iemand op het idee komt om hier onderzoek naar te doen.
Maar laten we deze wijze les maar ter harte nemen, blijkt dus dat dat voor iedereen beter is.
DonAgewan
14-10-2003, 11:31
Gut en kijk eens hoe selectief die groep is die onderzocht is. En wraak is niet altijd omdat je je daardoor goed wil gaan voelen maar omdat dat je morele plicht is.
Origineel gepost door DonAgewan
Gut en kijk eens hoe selectief die groep is die onderzocht is. En wraak is niet altijd omdat je je daardoor goed wil gaan voelen maar omdat dat je morele plicht is.
Wraak en morele plicht ??? :confused:, sorry Don krijg een beetje vieze smaak in mijn mond.
Dit klinkt als of jij voorstander bent van eer-wraak.
DonAgewan
14-10-2003, 11:36
Origineel gepost door rnaj
Wraak en morele plicht ??? :confused:, sorry Don krijg een beetje vieze smaak in mijn mond.
Dit klinkt als of jij voorstander bent van eer-wraak.
Nou als iemand je Famillie uitmoord dan wil ik je wel spreken ;)
Dan zal je van mij een hoop gevloek gescheld en haat horen. Dat denk ik wel.
Maar dat is toch niet een reden om te spreken van 'morele wraak'.
En ik denk ook dat wraak vaak gevoedt wordt door de gedachte dat het in 'jouw' geval moreel goed te keuren is. terwijl het niets anders dan geweld is..
DonAgewan
14-10-2003, 11:50
Dan zal je van mij een hoop gevloek gescheld en haat horen. Dat denk ik wel.
Maar dat is toch niet een reden om te spreken van 'morele wraak'.
En ik denk ook dat wraak vaak gevoedt wordt door de gedachte dat het in 'jouw' geval moreel goed te keuren is. terwijl het niets anders dan geweld is..
Als iemand zijn poten uit steekt naar Mijn familie heb ik daar geen goedkeuring voor nodig van wie dan ook. En dan deins ik niet terug voor wie of wat dan ook.
Dus als iemand je moeder komt verkrachten ga je erbij zitten vloeken?
Als iemand zijn poten uit steekt naar Mijn familie heb ik daar geen goedkeuring voor nodig van wie dan ook. En dan deins ik niet terug voor wie of wat dan ook.
Dus als iemand je moeder komt verkrachten ga je erbij zitten vloeken?
Tja, wie weet misschien neem ik dan wel wraak. :rolleyes:
Maar dat is altijd nog wat anders dan wraak goedkeuren met het 'morele gelijk' van de dader. :cool:
Ik denk dat ik toch kies voor het lezen van de boeken dan voor wraak nemen. Want behalve dat het kennelijk nutteloos is, is het ook nog eens vaak strafbaar. Ligt er een beetje aan waar je wraak uit bestaat. Maar zodra je met je wraak het recht in eigen hand neemt, ga je domweg over de schreef en kom je voor de rechter. Ben je nog verder van huis.
DonAgewan
14-10-2003, 13:27
Net of het je kan schelen dat je vast moet zitten als je net een pedo dood heb geschoten die je zoontje misbruikt heeft of vermoord.
Willemien
14-10-2003, 13:30
Net of het je kan schelen dat je vast moet zitten als je net een pedo dood heb geschoten die je zoontje misbruikt heeft of vermoord.
Dat is geen wraak volgens mij. Dat is het recht in eigen handen nemen. Wraak zou zijn als jij het zoontje van die pedofiel zou afleveren bij een sexclub of zo.
Of die Turkse vader die zijn dochter kapotschoot, het morele gelijk.
Don ik kan me nog wel voorstellen dat iemand uit jouw voorbeelden wraak neemt, maar ik kan het niet goedkeuren.
Het gelijk van de gebroeders Lindeman, zelf Bernard was het met ze eens en nu.... ....
Willemien
14-10-2003, 13:36
Of die Turkse vader die zijn dochter kapotschoot, het morele gelijk.
Don ik kan me nog wel voorstellen dat iemand uit jouw voorbeelden wraak neemt, maar ik kan het niet goedkeuren.
Het gelijk van de gebroeders Lindeman, zelf Bernard was het met ze eens en nu.... ....
Sorry, maar volgens mij gaat deze discussie echt Nergens over.
Wat heeft dat er nou weer mee te maken.
WRAAK: dat is dat je een ander aandoet, wat hij jou heeft aangedaan, endat is dus NIET hetzelfde als eigen rechter spelen !!!!!
Wraak: genoegdoening door het ondervonden onrecht bij de dader te herhalen => het zwaard der gerechtigheid, revanche, vergelding, vindicatie, wraakneming
Voor mijn gevoel hoeft wraak niet te betekenen dat het 'onrecht herhaalt' wordt.
Maar ik had net even tijd (:D) om in de Dikke van Dale te kijken, en je hebt gelijk. Deze discussie gaat nergens over.
Zelf dacht ik dus dat wanneer je geweld met geweld beantwoord daar ook sprake (kan zijn) is van wraak
Danielle2
14-10-2003, 15:17
Bij de laatste aanslag in Haifa zijn vijf leden van dezelfde familie vermoord. Ik begrijp dat jij het de morele plicht vindt van een broer uit die familie om bij zijn eerstvolgende dienstplicht wat palestijnen dood te gaan schieten, Don.
babyvanbelisma
14-10-2003, 15:32
Natuurlijk denk je aan wraak als zoiets gebeurt, en dan denk je er echt niet bij na wat voor juridische gevolgen je acties hebben. Maar feit blijft gewoon, en daar ging het deze discussie om, dat geen positieve activiteit is en dat het je verdriet en pijn niet minder maakt.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.