Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Islam in opkomst in Nederland

Pagina's : [1] 2 3 4 5

Ezzedine
14-10-2003, 09:49

Islam in opkomst in Nederland 08:42 - Bron: nu.nl In Nederland wordt de groep Islamieten met de dag groter. Zo is het aantal Islamieten het afgelopen decennium verdubbeld. Op dit moment zijn het er zo'n 920.000. Dit zou blijken uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Islam is de vierde geloofsgroep in Nederland. In Nederland is de groep Rooms-Katholieken het grootst. Zo gaf op 1 januari 31 procent van de bevolking van achttien jaar en ouder aan Rooms-Katholiek te zijn. Veertien Procent is Nederlands hervormd en zeven procent is gereformeerd. De Islam staat inmiddels op de vierde plaats, met zo'n vijf procent. Het aantal niet-kerkelijken in Nederland bedraagt bijna veertig procent Meer informatie kun je hier vinden op de site van het CBS

rnaj
14-10-2003, 10:04
Verrassend cijfer, had niet verwacht dat de meerderheid van Nederland een geloof aanhangt.

grendel
14-10-2003, 10:05
Origineel gepost door bezoeker99183 kan je die groei uitsplitsen naar: 1. geboorte 2. immigratie 3. bekering alvast bedankt gokje :D 1 80 % 2 19 % 3 1 %

rnaj
14-10-2003, 10:07
Wat is het verschil tussen geboorte en immigratie

grendel
14-10-2003, 10:09

Origineel gepost door rnaj Wat is het verschil tussen geboorte en immigratie Geboorte = hier in Nederland geboren kinderen Immigratie = gevestigd vanuit het buitenland ;)

tonk
14-10-2003, 10:21
Origineel gepost door rnaj Verrassend cijfer, had niet verwacht dat de meerderheid van Nederland een geloof aanhangt. Ik vraag me dan ook af hoe actief gelovig al die katholieken en protestanten zijn. De meerderheid zit waarschijnlijk alleen met kerst in de kerk. Maar goed, ook dan kun je jezelf nog best een katholiek noemen.

rnaj
14-10-2003, 10:26
Origineel gepost door KingMasinissA teveel denken is ongezond voor je. of lijden jullie aan islamvrees? Islamvrees??? wat is dat

grendel
14-10-2003, 10:29
Origineel gepost door rnaj Islamvrees??? wat is dat Lamsvleesvrees :D misschien bedoelt ie dat :D

rnaj
14-10-2003, 10:29
O die mensen, heb ik over gehoord maar ik ken ze niet. Dat heeft toch ook iets met de AEL te maken

rnaj
14-10-2003, 10:35
Origineel gepost door KingMasinissA Er zijn mensen die inspelen op de waar dan ook ontstane Islamvrees. Doen kinderen ook, als iemand bang is dan nog ff een keiharde BOE roepen. :D en dan teruggaan naar je hoekje en je kapotlachen. Dat bedoel ik, "de AEL inspelen op de ontstane Islam vrees". en dan terug gaan naar je hoekje

DonAgewan
14-10-2003, 11:25
Islam groeit zeker snel in Nederland en daar zijn veel Nederlanders bang voor of je dat nou toe wil geven of niet.

rnaj
14-10-2003, 11:29
Origineel gepost door DonAgewan Islam groeit zeker snel in Nederland en daar zijn veel Nederlanders bang voor of je dat nou toe wil geven of niet. Dat kan allemaal wel zo wezen, maar KingMasinissA heeft ook een zeer groot bord voor zijn kop als ie denkt dat iedereen islamfoob is. Ik verbaasde mij alleen over het feit dat een meerderhied in Nederland nog zegt dat ie gelovig is. Vervolgens wordt ik als islamfoob aangemerkt...

Peej
14-10-2003, 11:38
De meeste Nederlanders zijn niet bang voor de islam in het algemeen. Maar een groot deel van hen heeft wel angst voor het radicale en extreme deel van de Islam wat geheel intolerant is naar alles wat zich niet naar de Islam voegt. Dit kleine deel fundamentalisten trekt helaas veel teveel aandacht en verpest het voor het overgrote deel gematigde moslims. Ik heb zelfs de indruk dat er voor de Turkse moslims, die over het algemeen zeer gematigd zijn, helemaal geen vrees is. De angst zit bij de radicalen zoals Imam El Moumni en de moskeeen als de Al Furkaan in Eindhoven en de Arrahmane moskee in Amsterdam die de gemiddelde Nederlander een slecht beeld geven van de Islam. Ik ben niet bang voor de Islam en heb geen problemen met de moskee die hier in ons dorp staat . Maar ik heb wel een hekel, en misschien zelfs angst, voor extremistische groeperingen. Of ze nou Islamitisch, Joods, Christelijk, rechts of links zijn.

tonk
14-10-2003, 11:47
Origineel gepost door DonAgewan Islam groeit zeker snel in Nederland en daar zijn veel Nederlanders bang voor of je dat nou toe wil geven of niet. Ik zou, omdat ik zelf atheistisch ben, liever zien dat het aantal atheisten groeit. (En mensen die ook vegetarier zijn, en nog wat lesbo's erbij mag ook wel trouwens.) Maar om nou te zeggen dat ik bang ben voor moslims of anderszins gelovigen, nou nee. Al zal ik niet snel in Urk of een andere streng christelijke gemeente gaan wonen. Ik wil wel graag zonder commentaar op zondag mijn ramen kunnen lappen bijvoorbeeld.

Peej
14-10-2003, 11:50

Goeie vraag...Wie bepaald er wat er goed of slecht is? Ik denk dat iedereen daar voor zichzelf een beeld van creeert. In mijn bovenstaande post probeer ik dan ook niet een weergave van de algemene mening te geven maar geef ik de indruk die ik er van heb. Maar ook ik kan het natuurlijk fout hebben. Ik probeer hier altijd zo min mogelijk (of eigenlijk helemaal niet) te generaliseren en geef dan ook mijn eigen mening. Gebaseerd op dingen die ik lees in de media en zie in de maatschappij.

Pagina's : [1] 2 3 4 5