Bekijk originele versie : Iemand op het geloof wijzen
Berberriffia
30-08-2007, 10:31
Salam,
Als jullie bijvoorbeeld een vriendin, nicht, buurvrouw, collega,... hebben die niet goed bezig is met het geloof. Hebben jullie dan de moed en het lef om haar op de Islam te wijzen.
Om een voorbeeld te geven: wanneer een vriendin een vriendje heeft, wanneer iemand een hypotheeklening aangaat, wanneer iemand drugsgeld aanneemt, wanneer iemand niet bid,...
Groeten
OemAbdoellah
30-08-2007, 10:42
Een beter/schoner milieu begint altijd bij je zelf..
m.a.w begin met je zelf.. en je gezin.. dan doe je al gek genoeg..
Nee, ik voel mijn niet zo geroepen omdat te doen.
Ik bemoei me niet met andersmans zaken.
bollebuik
30-08-2007, 10:59
Een beter/schoner milieu begint altijd bij je zelf..
m.a.w begin met je zelf.. en je gezin.. dan doe je al gek genoeg..
:maf: wollah ik sta soms versteld van jou reacties :maf:
LoveBaby20
30-08-2007, 11:33
Salam,
Als jullie bijvoorbeeld een vriendin, nicht, buurvrouw, collega,... hebben die niet goed bezig is met het geloof. Hebben jullie dan de moed en het lef om haar op de Islam te wijzen.
Om een voorbeeld te geven: wanneer een vriendin een vriendje heeft, wanneer iemand een hypotheeklening aangaat, wanneer iemand drugsgeld aanneemt, wanneer iemand niet bid,...
Groeten
Niemand is perfect..jij zal ook vast zat dingen doen die niet islamitisch correct zijn...
Ik spreek mensen er niet echt op aan eigenlijk,meer omdat er duizenden dingen zijn die ik zelf kan verbeteren...dan ga ik niet hypocriet lopen doen om een ander op dingen te wijzen...doe het liever mezelf..
Miss_Magrebia
30-08-2007, 11:39
Salam,
Groeten
Er is niets mis mee met iemand op het geloof te wijzen. Velen zien dat als kritiek en vingerwijzend of zelfs hoogmoedigheid.
Heb liever vriendinnen die me attenderen op hetgeen ik fout doe violgens de islam, dan vriendinnen die me nog een extra duw richting de zondes geven!
Maar er is ook verschil tussen aangeven en aangeven dat je iets niet goed doet. De manier waarop je het zegt!
Bridezilla
30-08-2007, 11:42
Salam,
Groeten
Veel hangt er van af van de manier waar je iets overbrengt en wat je niya is.
Als je het uit de hoogte is en het maar is om te bekritiseren en de andere met de grond gelijk te maken, kan je het evengoed voor jezelf houden
is het met de juiste intentie en op een normale manier overgebracht is het een ander zaak :)
Als is het
Berberriffia
30-08-2007, 11:44
Er is niets mis mee met iemand op het geloof te wijzen. Velen zien dat als kritiek en vingerwijzend of zelfs hoogmoedigheid.
Heb liever vriendinnen die me attenderen op hetgeen ik fout doe violgens de islam, dan vriendinnen die me nog een extra duw richting de zondes geven!
Maar er is ook verschil tussen aangeven en aangeven dat je iets niet goed doet. De manier waarop je het zegt!
:goedzo: :goedzo: :goedzo:
LoveBaby20
30-08-2007, 11:56
Mag ik vragen waarom je dat dan hypocriet vindt.. ben nu echt nieuwsgierig?!!Vb... je vriendin bidt?!! niet!! Zou jij haar niet de hemel wensen?! zou jij dan niet elke dag zeggen.. he karima , je moet echt beginnen met bidden.. be3daa beginnen met bidden dat is al een stap.. weet je wel wat de straf hiervoor is?!!etc? we hebben het nu niet over vreeemde die je op straat gaat aanspreken.. maar je vriendin of zus ofzo?!!ik snap niet waarom dat dan hypocriet is... weet je dat er nog steeds meiden rondlopen die denken dat de hijaab dragen niet verplicht is!! waarom zou je dat niet zeggen ook al draag IK hem nie.. dat ie wel degelijk verplicht is?!!hoe kun je hypocriet zijn.. over het geloof?!!oke als je zegt, je moet hoofddoek dragen.; zoo ben je echt goedkoop!! terwijl je m zelf niet draagt is een ander verhaal.. om maar een voorbeeld op te noemen...of zie ik het ECHT verkeerd?!
Nou ik zal je even zo duidelijk mogelijk antwoord willen geven.
Om maar even bij jouw voorbeeld te blijven..over een vriendin die niet bid..
Ik zou nooit kunnen zeggen ''hey karima, beter begin je maar met bidden, dat is stap 1 etc..'' Ik vind dat heel hypocriet ja..en ik zou dat dan ook niet doen..Maar de reden dat ik het niet zou doen...is OMDAT IK ZELF NIET BID..en dat zou heel hypocriet van mij zijn...om een ander daarop terecht te wijzen,terwijl ik beter bij mezelf kan beginnen.
En dat heeft helemaal niets te maken met of ik haar de hemel wel gun ja of nee..
En dat is hetzelfde als hoe jij zegt..hypocriet is wel als je geen hoofddoek draagt maar je raad het zelf wel andere aan,terwijl je het zelf niet doet..
Ik heb dat dan ook met bidden...En daarom zei ik dus ook van..Ik wil liever kritisch tegen over mezelf zijn in het vervolg en mezelf terecht wijzen..zoals hiervoor al werd gezegd..een beter begin begint toch echt bij jezelf.
Ik ga geen andere mensen terecht wijzen,terwijl ik er zelf niet naar leef..
Dat vind ik hypocriet. Ik maak wel vaak kenbaar dat het wel zou moeten..zowel ik als m'n vriendinnen etc..
Hoop dat ik duidelijk ben geweest:)
Berberriffia
30-08-2007, 11:57
Nou ik zal je even zo duidelijk mogelijk antwoord willen geven.
Om maar even bij jouw voorbeeld te blijven..over een vriendin die niet bid..
Ik zou nooit kunnen zeggen ''hey karima, beter begin je maar met bidden, dat is stap 1 etc..'' Ik vind dat heel hypocriet ja..en ik zou dat dan ook niet doen..Maar de reden dat ik het niet zou doen...is OMDAT IK ZELF NIET BID..en dat zou heel hypocriet van mij zijn...om een ander daarop terecht te wijzen,terwijl ik beter bij mezelf kan beginnen.
En dat heeft helemaal niets te maken met of ik haar de hemel wel gun ja of nee..
En dat is hetzelfde als hoe jij zegt..hypocriet is wel als je geen hoofddoek draagt maar je raad het zelf wel andere aan,terwijl je het zelf niet doet..
Ik heb dat dan ook met bidden...En daarom zei ik dus ook van..Ik wil liever kritisch tegen over mezelf zijn in het vervolg en mezelf terecht wijzen..zoals hiervoor al werd gezegd..een beter begin begint toch echt bij jezelf.
Ik ga geen andere mensen terecht wijzen,terwijl ik er zelf niet naar leef..
Dat vind ik hypocriet.
Hoop dat ik duidelijk ben geweest:)
Bij deze, je zou Allah swt dolblij maken mocht je beginnen bidden. Door de bidden kan je gered worden van de Hel!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.