Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Meer rechten voor Marokkaanse vrouwen

Pagina's : [1] 2

Solid
11-10-2003, 19:10

RABAT - Marokkaanse vrouwen krijgen in het huwelijk meer rechten. Koning Mohammed VI heeft de geplande wetswijziging vrijdag bekendgemaakt in de Marokkaanse troonrede voor het parlement. Het principe van "gehoorzaamheid van de echtgenote aan de man" wordt afgeschaft. Het gezin wordt geplaatst onder "de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid" van man en vrouw. Er worden strikte voorwaarden gesteld aan verstoting en polygamie. De gebruikelijke mondelinge verstoting, waarmee de man het huwelijk kan beƫindigen, wordt afgeschaft. Hiervoor moet in de toekomst eerst toestemming worden gevraagd aan een rechter. Echtscheiding Polygamie verdwijnt niet, maar wordt aan banden gelegd. Ook kan een vrouw tijdens de trouwerij laten vastleggen dat de man geen tweede vrouw mag nemen. Tevens wordt het nemen van een tweede vrouw in de toekomst voor de eerste vrouw een geldige reden om echtscheiding aan te vragen wegens "geleden schade". Over het gevoelige onderwerp van het huwelijks- en familierecht is in Marokko jarenlang gedebatteerd tussen religieuze conservatieven en modernisten. Het PvdA-Tweede Kamerlid Arib, zelf van Marokkaanse afkomst, vindt de wetswijziging "een stap in de goede richting". Volgens haar kan de wijziging zeker betekenis hebben voor Marokkaanse vrouwen die in Nederland wonen. "Marokkanen blijven vallen onder de wetten van hun vaderland. Wanneer een vrouw in Nederland van haar man is gescheiden, kan die scheiding bij terugkeer in Marokko ongedaan worden gemaakt. Met die nieuwe wet is dat meer mogelijk", aldus Arib .http://www.infodrome.nl/picts/zorgarib.jpg

SabroenDjamiel
11-10-2003, 19:40
Ach als Marokkaanse mannen zich zou houden aan de islam dan waren zulke wetten overbodig....Want een vrouw heeft wel degelijk rechten alleen willen veel "domme" Marokkaanse mannen daar niets van weten....

Solid
11-10-2003, 22:57
klopt wel, die vrouwen van Marokko moesten veel verwerken meskanien

RealCasawia
11-10-2003, 23:06
Ik ben echt blij dat dat gebeurd is, want de vrouwen waren echt onderdrukt door dat gedoe msaken... Alhamdoelilah een betere toekomst voor ze inshallah !!

Jeblia_Tetouania
12-10-2003, 01:13

mannen:jammer: allemaal zijn ze nergens goed voor:jammer: enige waar ze echt goed in zijn is playen en vrouwen pijn doen lichamelijk en anders:jammer: Koning had hier eerder mee moeten komen maar ja beter te laat dan nooit.......:)

RealCasawia
12-10-2003, 01:16
Origineel gepost door Jeblia_Tetouania mannen:jammer: allemaal zijn ze nergens goed voor:jammer: enige waar ze echt goed in zijn is playen en vrouwen pijn doen lichamelijk en anders:jammer: Klopt wijffie maar f*ck hun We don't need them !! Rabie galashoem voor hun rattenplannetjes inshallah !!

Jeblia_Tetouania
12-10-2003, 01:22
Origineel gepost door RealCasawia Klopt wijffie maar f*ck hun We don't need them !! Rabie galashoem voor hun rattenplannetjes inshallah !! you're right F*ck hun we hebben ze niet nodig:bril: allah ie galsoem insha'allah kamlien:)

boss
12-10-2003, 16:48
Wat hebben de vrouwen in Marokko aan die rechten, Geef ze liever een uitkering.

thashnift
12-10-2003, 21:25
Origineel gepost door boss Wat hebben de vrouwen in Marokko aan die rechten, Geef ze liever een uitkering. Die hun man vervolgens afpakt......en de eerste de beste cafe ermee ingaat .

Jeblia_Tetouania
12-10-2003, 21:29
Origineel gepost door thashnift Die hun man vervolgens afpakt......en de eerste de beste cafe ermee ingaat . pcies zodra de man ziet dat de vrouw een uitkering krijgt safi dan stoppen ze met werken zie je ze dag en nacht bij cafe rondhangen...

Samira_C
13-10-2003, 12:37
Dag Allemaal, Toen ik het hoorde nou ik was echt blij hoor. Er is teminste een iemand die Marokko kan laten veranderen. Ik weet dat het nog lang gaat duren voor dat zoiets gaat werken maar het is wel een goede stap naar een goede samenleving tussen de vrouw en man. Groetjes Samira

Scottie
13-10-2003, 18:22
Nou, ik snap niet wat die laatste keuzemogelijkheid in deze poll te maken heeft met vrouwenrechten. Homo's kunnen toch ook voor (meer) vrouwenrechten zijn? Of zin dat alleen Nederlandse homo's? Als dat niet zo was, dan hadden vrouwen in Nederland geen rechten, want er zijn heel veel homo's in Nederland en lesbo-dames. Vrouwen, lesbo-dames en homoheren hebben hier eenzelfde emancipatie-, of bevrijdingsstrijd achter de rug, of, gelet op deze tijd, voor de boeg ... Hier een link over de voorstellen van die leuke koning voor vrouwen in zijn land. www.nrc.nl/buitenland/artikel/1066022310867.html

Asmae_sousie
16-10-2003, 19:41
ja vindt ik ook mseken ze hebben haast niks te zeggen (vrouwen in marocco) ze hebben meer recht nodig

boss
16-10-2003, 21:48
Origineel gepost door thashnift Die hun man vervolgens afpakt......en de eerste de beste cafe ermee ingaat . Of een mooi cadeau voor haar koopt.

misSanae
17-10-2003, 22:54

Wel goed dat er eindelijk zulke wetten komen, nu maar hopen dat ze ook nageleefd worden. Want volgens mij kun je in marokko iedereen omkopen:rolleyes:

Pagina's : [1] 2