Bekijk originele versie : Marokkaanse vrouwen krijgen meer rechten
DonAgewan
11-10-2003, 11:26
Marokkaanse vrouwen krijgen meer rechten
RABAT (ANP) - Marokkaanse vrouwen krijgen in het huwelijk meer rechten. Koning Mohammed VI heeft de geplande wetswijziging vrijdag bekendgemaakt in de Marokkaanse troonrede voor het parlement.
Het principe van ,,gehoorzaamheid van de echtgenote aan de man'' wordt afgeschaft. Het gezin wordt geplaatst onder ,,de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid'' van man en vrouw.
Er worden strikte voorwaarden gesteld aan verstoting en polygamie. De gebruikelijke mondelinge verstoting, waarmee de man het huwelijk kan beëindigen, wordt afgeschaft. Hiervoor moet in de toekomst eerst toestemming worden gevraagd aan een rechter.
Polygamie verdwijnt niet, maar wordt aan banden gelegd. Ook kan een vrouw tijdens de trouwerij laten vastleggen dat de man geen tweede vrouw mag nemen. Tevens wordt het nemen van een tweede vrouw in de toekomst voor de eerste vrouw een geldige reden om echtscheiding aan te vragen wegens ,,geleden schade''.
Over het gevoelige onderwerp van het huwelijks- en familierecht is in Marokko jarenlang gedebatteerd tussen religieuze conservatieven en modernisten.
http://www.abc.net.au/news/newsitems/s964730.htm
http://www.trouw.nl/ANP/ombouw.html?url=http%3A//www.trouw.nl/ANP/LAATSTE_NIEUWS/
Eindelijk wat meer rechten voor vrouwen zodat ze zelf over hun toekomst kunnen beslissen ipv wachten op de goedkeuring van de man waar ze van willen scheiden. Ik juich dit soort beslissingen alleen maar toe. En je ziet dat de macht steeds meer naar de mensen toe gaat waar de macht hoort te zijn.
Het werd ook weleens tijd!
Origineel gepost door tonk
Het werd ook weleens tijd! beter ooit dan nooit
Origineel gepost door farkous
beter ooit dan nooit
Dat is helemaal waar.
Mocro4eva
11-10-2003, 12:32
Als het maar niet alleen meer rechter op papier is, maar ook daadwerkelijk meer rechten in de praktijk.
Origineel gepost door Mocro4eva
Als het maar niet alleen meer rechter op papier is, maar ook daadwerkelijk meer rechten in de praktijk. dat is een ander verhaal gewoon afwachten
MELILLENSE
11-10-2003, 20:19
Origineel gepost door DonAgewan
Marokkaanse vrouwen krijgen meer rechten
RABAT (ANP) - Marokkaanse vrouwen krijgen in het huwelijk meer rechten. Koning Mohammed VI heeft de geplande wetswijziging vrijdag bekendgemaakt in de Marokkaanse troonrede voor het parlement.
Het principe van ,,gehoorzaamheid van de echtgenote aan de man'' wordt afgeschaft. Het gezin wordt geplaatst onder ,,de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid'' van man en vrouw.
Er worden strikte voorwaarden gesteld aan verstoting en polygamie. De gebruikelijke mondelinge verstoting, waarmee de man het huwelijk kan beëindigen, wordt afgeschaft. Hiervoor moet in de toekomst eerst toestemming worden gevraagd aan een rechter.
Polygamie verdwijnt niet, maar wordt aan banden gelegd. Ook kan een vrouw tijdens de trouwerij laten vastleggen dat de man geen tweede vrouw mag nemen. Tevens wordt het nemen van een tweede vrouw in de toekomst voor de eerste vrouw een geldige reden om echtscheiding aan te vragen wegens ,,geleden schade''.
Over het gevoelige onderwerp van het huwelijks- en familierecht is in Marokko jarenlang gedebatteerd tussen religieuze conservatieven en modernisten.
http://www.abc.net.au/news/newsitems/s964730.htm
http://www.trouw.nl/ANP/ombouw.html?url=http%3A//www.trouw.nl/ANP/LAATSTE_NIEUWS/
....
De titel en de boodschap zijn verkeerd gesteld en leiden alleen maar tot misleiding....alsof moslimvrouwen geen of weinig rechten zouden hebben. Dit is in tegenstrijd met de Islam en de levenswijze van onze profeet (vzmh).
Beter was te stellen dat (sommige) mannen terug gewezen dienen te worden op hun verplichtingen jegens hun vrouwen of de vrouw in het algemeen....immers alles is en was reeds duidelijk gesteld ten tijde van onze profeet Mohammed (vzmh); van toen al werden er duidelijke regels uitgevaardigd voor een harmonieuze relatie en gelijkwaardige behandeling tussen man en vrouw, rekening houdend met hun specifieke eigenschappen.
De voorwaarden voor verstoting en polygamie waren al duidelijk genoeg, alleen 'misbruiken' sommige mannen deze principes...
Zowel mannen als vrouwen kunnen onder bepaalde omstandigheden om echtscheiding vragen....
Indien de man een tweede vrouw wil huwen, heeft hij daar de toestemming voor nodig van zijn eerste vrouw....
Bovendien moet hij als man elk van zijn vrouwen gelijk behandelen zodat er geen onderlinge afgunst of jaloezie ontstaat, wat op zich al een mission impossible is....
Het gaat hier dus niet om de vrouwen meer rechten te geven, maar wel die rechten te waarborgen waarover zij beschikken, reeds 1400 jaren lang.
Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig en zijn complementair aan elkaar; in eenheid zijn ze sterk, als huwelijkspartners, als gezin,.....Hopelijk leidt deze aangepaste wetgeving niet naar feminisme en concurrentie tussen man en vrouw...
MELILLENSE :belgie:
SabroenDjamiel
11-10-2003, 21:00
Origineel gepost door DonAgewan Eindelijk wat meer rechten voor vrouwen zodat ze zelf over hun toekomst kunnen beslissen ipv wachten op de goedkeuring van de man waar ze van willen scheiden. Ik juich dit soort beslissingen alleen maar toe. En je ziet dat de macht steeds meer naar de mensen toe gaat waar de macht hoort te zijn.
[/B]
Gutte gut, wat een vooruitgang zeg :rolleyes:...Alsof zo'n wet wat voorstelt, Marokko is corrupt alles draait daar om geld en wie heeft meestal 't geld?....Jawel de man toch ....Als Marokko een islamitisch land was, dan hadden ze zulke wetsvoorstellen helemaal nie hoeven indienen....Een goede stap van onze koning zou moeten zijn om alle bordelen eens voor goed en altijd te sluiten... En geen geld spenderen om uitgaans gelegenheden te bouwen voor jongeren en om zo ook toeristen te lokken die ook een bezoek brengen aan de bordelen....Straks wordt Marokko een soort 2e Thailand, if you know what I mean....
Bidawi_Mazlot
11-10-2003, 21:10
Origineel gepost door Nawera
Gutte gut, wat een vooruitgang zeg :rolleyes:...Alsof zo'n wet wat voorstelt, Marokko is corrupt alles draait daar om geld en wie heeft meestal 't geld?....Jawel de man toch ....Als Marokko een islamitisch land was, dan hadden ze zulke wetsvoorstellen helemaal nie hoeven indienen....Een goede stap van onze koning zou moeten zijn om alle bordelen eens voor goed en altijd te sluiten... En geen geld spenderen om uitgaans gelegenheden te bouwen voor jongeren en om zo ook toeristen te lokken die ook een bezoek brengen aan de bordelen....Straks wordt Marokko een soort 2e Thailand, if you know what I mean....
Een 2e Thailand?....ik denk dat het eerder Thailand een 2e Marokko is.....Marokko zal nooit in positieve zin veranderen....ik weet niet of jij gisteren RTM hebt gezien?.....Bezoek van J. Chirac in Fés en je had de presentator moeten horen....nog een klein beetje en hij zou klaarkomen met al zijn lof over de president der 'ex'-kolonisator....''FADILAT J. CHIRAC RA-IES FARANCA'' enz enz.....met zo'n houding zal Marokko nooit datgene kunnen bewerkstelligen zoals jij hoopt.
SabroenDjamiel
11-10-2003, 21:20
Origineel gepost door Bidawi_Mazlot
Een 2e Thailand?....ik denk dat het eerder Thailand een 2e Marokko is.....Marokko zal nooit in positieve zin veranderen....ik weet niet of jij gisteren RTM hebt gezien?.....Bezoek van J. Chirac in Fés en je had de presentator moeten horen....nog een klein beetje en hij zou klaarkomen met al zijn lof over de president der 'ex'-kolonisator....''FADILAT J. CHIRAC RA-IES FARANCA'' enz enz.....met zo'n houding zal Marokko nooit datgene kunnen bewerkstelligen zoals jij hoopt.
Jawel heb 't gezien....Maar das typisch Marokko toch?....Ik zie 't ook niet zo positief in eerlijk gezegd, maar goed hoop doet leven zeg ik dan maar....
Nou, ik geloof die Melisense helemaal niet: vrouwen zijn in de islam de sluitpost, alleen goed voor kinderen te geven, dat kunnen ze als geen ander en feitelijk is hun enige recht het aannrecht, zoals Hollanders zo helder zeggen.
"Islam" wordt in Nederland geschreven met een kleine letter, net als "christendom".
Ik vind die koning een enige jongen, zoals hij daar stond in dat prachtige Marokkaanse parlement met die mooie puntmuts. Al die ministers zo mooi in driehoeken verdeeld in zo'n Romeins amfittheater. Nou, dat hebben we hier niet eens, hier zitten al die parlementsleden op luchtgekoelde blauwe stoelen ....Heel plechtig. En wat die leuke jonge koning zei, nou, dat is helemaal mooi. Ik zeg niet dat Marokko een achtergebleven land is, maar met deze koning mogen Marokkanen zich trots en gelukkig prijzen. Vind ik.
Dat word nog weleens wat, een soort van bilaterale overeenkomst tussen Marokko en Nederland.
Onze Willem A. houdt zich bezig met water, dat is mooi, maar deze Mohammed houdt zich bezig met richting geven aan een aanstormende jonge islamdemocratie. Water en zand, ligt daar een mogelijkheid ... ?
Scottie, brandend zand in een verloren land ...
MELILLENSE
11-10-2003, 21:57
Origineel gepost door Scottie
Nou, ik geloof die Melisense helemaal niet: vrouwen zijn in de islam de sluitpost, alleen goed voor kinderenr te geven en dat kunnen se als geen een en feitelijkis hun enige recht het aannrecht, zoals Hollanders zo helder zeggen.
Het is MELILLENSE....of heb je last van dyslexie, Scottie? Moeilijk te aanvaarden wat er gezegd wordt over de ware toedracht van de vrouw in de Islam, nietwaar Scottie....strookt immers niet met je negatieve gedachtengoed van de positie van de vrouw in de Islam. Dat je dat niet gelooft, is niets nieuws onder de zon...maar hou je leugens over de Islam voor jezelf.
"Islam" wordt in Nederland geschreven met een kleine letter, net als "christendom". Helaas voor jou, maar Nederland bepaalt niet wat en hoe de Islam is...Vandaar dat Islam nog steeds met hoofdletter is, en het christendom met kleine letter....
Ik vind die koning toch een enige jongen, zoals hij daar stond in dat prachtige Marokkaanse parlement met die mooie puntmuts. Al die ministers zo mooi in driehoeken verdeeld in zo'n Romeins amfittheater. Nou, dat hebben we hier niet eens, hier zitten al die parlementsleden op luchtgekoelde blauwe stoelen ....Heel plechtig. En wat die leuke jonge koning zei, nou, dat was en is helemaal mooi. Ik zeg niet dat Marokko een achtergebleven land is, maar met deze koning mogen Marokkanen zich trots en gelukkig prijzen. Vind ik.
Ja, mooi hé, die folkloristische vertoning....zegt al genoeg over je denigrerend gedrag tegenover Marokkanen...wees gerust, Scottie, Marokkanen kunnen voor zichzelf wel uitmaken waarvoor ze zich gelukkig mogen prijzen, wat jij er ook van vindt.
Dat word nog weleens wat, een soort van bilaterale overeenkomst tussen Marokko en Nederland.
Onze Willem A. houdt zich bezig met water, dat is mooi, maar deze Mohammed houdt zich bezig met richting geven aan een aanstormende jonge islamdemocratie. Water en zand, ligt daar een mogelijkheid ... ?
Scottie, brandend zand in een verloren land ...
Nederland zou eens eerst kunnen beginnen met 'bilaterale' overeenkomsten te sluiten tussen al haar staatsburgers...
MELILLENSE :belgie:
Ik dacht dat hollanders het alleen recht hadden om iets positiefs totaal af te zeiken, maar der lopen hier een paar aangepaste marokkanen tussen die der nog beter in zijn.
Maare toffe peer die koning. :boogie: uiteindelijk kan je der toch alleen maar blij mee zijn
Ik vind dat onze koning een stap in de goede richting maakt. Deze wet zal veel vrouwenleven doen bewegen. Iedereen kan dit gaan afzeiken, maar als je wist hoeveel vrouwen in een rot-situatie leven doordat de man gewoon al het macht had. Ik bedoel hallloooo........ we leven toch in 2003.
Ik denk dat 'onze' koning van Marokko een topland maakt, het kost gewoon wat tijd en vertrouwen....
xxx Dorita
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.