Bekijk originele versie : Arabische avond
nedermarokje
13-08-2002, 17:26
Hallo allemaal,
Ik ga voor mijn vriendinnen een arabische avond organiseren, heel leuk. Met muntthee en met brood en versieringen, uit die glazen drinken, gewoon gezellig, muziekje op. Maar.... dit is de vraag
nu wil ik mamita maken uit de tajin, maar welk vlees hoort daar nou in? Het liefste wil ik vlees dat niet zo lang hoeft te koken, iets dat binnen een uur klaar is.
En het marokkaanse brood, kan je dat ook in diepvries bewaren? En als je het dan ontdooit, moet je het dan in de oven doen ofzo?
Dit waren mijn vragen, alvast bedankt. :goedzo:
LELIJKERD
13-08-2002, 17:30
bestel PIZZA en klaar is kees
Missrapster
13-08-2002, 17:32
neem dan geen rundvlees..want dat duurt lang...een kip gaart snel...of schapevlees...;)
nedermarokje
13-08-2002, 17:35
Origineel gepost door LELIJKERD
bestel PIZZA en klaar is kees
Nee, dat deden we al bij de italiaanse avond
nedermarokje
13-08-2002, 17:36
Origineel gepost door Missrapster
neem dan geen rundvlees..want dat duurt lang...een kip gaart snel...of schapevlees...;)
Lamsvlees met bot ofzo hoorde ik
is dat lekker??
Missrapster
13-08-2002, 17:42
jaja...dat is heel erg lekker...maar smaken verschillen...met kip is het ook wel lekker...en paprika erbij en dat soort dingen...;)
nedermarokje
13-08-2002, 17:43
Ok missrapster, wat denk jij, kippepootjes of lamsvlees met bot???
Missrapster
13-08-2002, 17:46
wat vind jij het lekkerst kip of schapevlees??
Ik persoonlijk kippevlees...maar schapevlees vult je maagje wel heel erg goed...;)
Hallo nedermarokje,
Nou je kunt schapenvlees gebruikt of rundervlees.
Koken van vlees duurt langer in mamita,wat je kunt doen is het vlees koken in een snelkookpan tot dat het bijna gaar is en dan doe je het in taijn, groenten erbij,laat je vlees en groenten helemaal gaar worden en je hebt in een handom draai een heerlijke taijn op tafel staan.
Dit is om tijd te besparen, dit doen ze in Marokko ook(in restaurant dan)
Het lekkerste is natuurlijk om mamita in de taijn te maken....maar ja zo kan t ook.
Wat betreft marokkaans brood, je kunt het gewoon in de diepvries bewaren,laten ontdooien en dan ff in de oven om t weer knapperig te laten worden.(vers brood is t lekkerst)
Veel suc6 ermee en laat maar weten of het is gelukt...
Hadja
nedermarokje
13-08-2002, 17:50
Thanks, maar ik heb een tajin gekocht en het valt mij op dat alles erin snel gaar is, die aardappels ook.
Dus ik ga wel proberen die lams met bot, is zoals het eigenlijk hoort, dus ga het ook zo maken dan.
Thanks meiden
Harlem69
13-08-2002, 18:24
http://www.multikeuken.nl/illus/tajine.gif Tajine met lamsbout en bonen
Personen: 4-6
Keuken: Marokkaans
Potten, pannen enzo: tajine of braadpan
Bereidingstijd: ± 1.45 uur
Diverse: bewerkelijk
Ingrediënten
1 kg lamsbout zonder bot, 1 tn knoflook, 2 tl geelwortel, 1/4 tl gemalen komijn, 1 tl gemberpoeder, 2 tl paprikapoeder, 2-3 el olijfolie, 500 gr tomaten, 750 gr sperziebonen, 2 ingelegde citroenen, 50 gr groene olijven, 1 bosje verse koriander, zout en versgemalen peper
Bereiding
1:Was de bonen en halveer ze. Ontvel de tomaten, halveer ze en verwijder zaad en zaadlijsten. Snij in stukjes. Snij het teentje knoflook fijn. Hak het blad van de koriander fijn. Snij de citroenen in reepjes, hou apart.
2:Snij de lamsbout in stukken.
3:Verhit de olie in de tajine of braadpan. Bak de stukken lamsvlees rondom bruin.
4:Meng de knoflook, de geelwortel, de komijn, het gember- en paprikapoeder. Strooi de helft van dit mengsel over het vlees. Schep er de tomaten op en strooi daarover de rest van het kruidenmengsel. Sluit de tajine en laat het gerecht ± 20 minuten stoven.
5:Schenk er 5 dl water bij, voeg de bonen toe en maak op smaak met wat zout, sluit de tajine weer en laat het gerecht ± 1 uur stoven tot het vlees gaar is. Voeg zo nodig tussentijds wat water toe.
6:Voeg 5 minuten voor het einde van de bereidingstijd de citroen en olijven toe. Breng het gerecht verder op smaak met zout en peper en laat de saus iets indampen.
7:Serveer het gerecht in de tajine of - als een braadpan is gebruikt - doe alles over in een grote schaal en garneer met de fijngehakte koriander.
XXXX
:D :zwaai: :D
Harlem69
13-08-2002, 18:30
http://www.multikeuken.nl/illus/tajine.gif Lamsvlees met zeven groenten
Personen: 4
Potten, pannen enzo: vergiet, (stoom)pan, braadpan, platte schaal
Bereidingstijd: ± 1.30 uur
Ingrediënten
500 gr couscous, 700 gr lamsbout zonder bot, 2 uien, 2 tomaten, 3 el maiskiemolie, 3 el olijfolie, 1 tl gemberpoeder, ½ tl geelwortel, 1 bosje verse koriander, 2 winterwortels, ½ bloemkool, 1 courgette, ½ kleine spitskool, 100 gr diepvriestuinbonen, zout en versgemalen peper
Dit is één van de populairste gerechten. Gebruik er naar eigen keuze groenten van het seizoen voor. Bijvoorbeeld: ui, meiknolletjes en courgette. Het lamsvlees kan door bijvoorbeeld kip worden vervangen.
Bereiding
1: Snij het vlees in grove stukken van 4 cm.
2: Pel en halveer de uien en snij in dunne reepjes. Hak het blad van de koriander fijn. Ontvel de tomaten en snij ze in stukjes.
3: Halveer de wortels en de courgette en snij ze in vingerlange reepjes. Snij de bloemkool in stukjes. Snij de kool in 8 parten. Was de groenten en laat uitlekken.
4: Verhit de olie in de braadpan, bak het vlees met het gemberpoeder, wat versgemalen peper en de geelwortel ± 5 minuten op een warmtebron - hoge stand. Voeg de uien, de tomaten en 2 el korianderblad toe en roerbak alles 5 minuten. Schenk er ± 1 l water bij en laat aan de kook komen. Sluit de pan met het deksel, temper de warmtebron en laat het vlees in ± 1 uur gaar worden.
5: Bereidt intussen de couscous.
6: Doe de wortels, kool en de tuinbonen na 30 minuten van de gaartijd bij het vlees. Voeg de bloemkool en de courgette 10 minuten voor het eind van de gaartijd toe.
7: Schep de couscous op een platte schaal, schep er het vlees en de groenten op. Schenk er wat van het kookvocht over. Serveer het restant van het kookvocht in een sauskom erbij.
XXXX
Harlem69
13-08-2002, 18:38
http://www.multikeuken.nl/illus/tajine.gif Lamsvlees met courgette en oker
Personen: 4
Potten, pannen enzo: vergiet, braadpan, pan, platte schaal
Bereidingstijd: ± 1 uur
Ingrediënten
2 middelgrote courgettes, 150 gr oker, 500 gr lamsvlees, 4 el boter, l ui, l tl geelwortel (koenjit) of 4 draadjes saffraan, ½ tl chilipoeder, l tl zwarte peper, l kopje water, zout
Bereiding
1: Verwijder het stengeldeel van de courgette. Snij de courgette in 2 cm grote stukjes. Was de stukjes en laat ze uitlekken in een vergiet.
2: Halveer de ui en snij in reepjes.
3: Spoel de okers af en verwijder de uiteinden.
4: Snij het vlees in stukjes.
5: Verhit de boter in de braadpan. Bak het vlees met de ui, de geelwortel of saffraan, de chilipoeder en de zwarte peper goudbruin. Schep het tijdens het bakken regelmatig om. Voeg 1 kopje water toe en maak op smaak met wat zout. Temper de warmtebron en laat ± 1 uur zachtjes stoven. Het vlees moet zacht zijn en bijna uit elkaar vallen. Schep het vlees uit de pan en hou apart.
6: Doe de okers in een pannetje. Schenk de helft van het stoofvocht uit de braadpan bij de okers. Breng aan de kook, temper de warmtebron en smoor de okers in 15 minuten gaar.
7: Doe tegelijkertijd de courgette en wat zout in het achtergebleven stoofvocht in de braadpan. Breng aan de kook, temper de warmtebron en laat ± 10 minuten zachtjes smoren.
8: Voeg het vlees bij de courgette en schep voorzichtig om, laat door en door warm worden.
9: Schept het courgette-vleesmengsel in het midden van de schaal. Drapeer de okers er omheen en schenk er het kookvocht uit beide pannen over.
TIP: Lekker met couscous.
saidaaatje
13-08-2002, 19:00
krijg honger hiervan!!!!!!!!!!!!!ook al eet ik bijna geen vlees me maagje knort toch wel
dulce_lamia
13-08-2002, 19:07
Hmmmmm lekker hoor allemaal!!!
Wie wil het voor me koken???? :engel:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.