Bekijk originele versie : Wat is de shahadda????
boubakkari
13-08-2002, 16:50
Alhoewel ik me toch al een tijdje bezighoud met de Islam en nu leer bidden, lees ik regelmatig dat je shahadda moet doen, wil je je bekeren. Wat houdt dit in???
Uitgeblust
13-08-2002, 16:51
Shahada
'er is geen andere God dan Allah en Mohammed(saw) is zijn gezondene'
Er moet een sterk bewustzijn zijn van deze fundamenten van de Islam waarna men deze ten uitvoering brengt. Allah maakt het gemakkelijk voor jou om deze uit te voeren zodra je er sterk in gelooft en ze begrijpt.
Geloof (Imen):
Geloof begint met de shahadah (getuigenis). Dit houdt in het getuigen dat: Er is geen god waard om aanbeden te worden behalve Allah die geen deelgenoten heeft en Mohammed is zijn dienaar en profeet.
“Ashadoe en La Ilaha Illa Allah, Wa Ashadoe enna Mohammeden ‘Abdoehoe Wa Rasoeloeh”.
(A). Dit houdt in dat men de getuigenis niet accepteert door het enkel uit te spreken, maar dat men er met zijn hart sterk in gelooft dat Allah een is, die superieur, eeuwig, oneindig, machtig, genadig, barmhartig, schepper en gever van levensonderhoud is. Hij is de enige, niet tweeledig noch driedelig of meervoudig, die het verdient om gehoorzaamd en aanbeden te worden. Dit is Tawheed. Hij houdt van zijn schepping, dus wil hij dat de mens van hem het meest houdt.
(B). Het betekent eveneens dat Mohammed (vrede zij met hem) de zegel en de laatste is van de vele profeten die voor hem kwamen. De koran noemt als voorbeelden slechts 25 van deze profeten maar er zijn er velen die niet genoemd zijn. Je moet in hun allen geloven als zijnde Allahs profeten die slechts kwamen om de mens naar de waarheid te leiden. Behalve deze twee basiselementen van het geloof zijn er nog vier waarin we moeten geloven. Deze zijn:
(C). De boeken (koetoeb) geopenbaard aan de profeten, waarvan de laatste de koran is.
(D). De engelen (melaika), altijd gehoorzame wezens.
(E). De dag des oordeels (achirah), het hiernamaals.
(F). De goddelijke voorbestemming (qadar), de kracht van uitvoering van Allah.
Lang voor de openbaring van de koran aan Mohammed (vrede zij met hem) kwamen de andere boeken naar verschillende volkeren in verschillende periodes. Maar deze zijn door mensen vervalst of zijn verloren gegaan. Zodoende kwam het laatste boek naar de laatste profeet als een complete, onvervalsbare, beschermd, bewaard en laatste openbaring.
Allah openbaarde aan de mens door middel van zijn profeten,
om de mens naar het rechte pad van de Waarheid te leiden.
In de koran wordt speciaal verwezen naar de geschriften van Abraham, de boeken van Mozes (Thora), David (Zaboer),
Jezus (Injiel) en Mohammed (vrede zij met hen) (Koran).
De koran is het enige boek dat gedurende het leven van de profeet samengesteld, schriftelijk bewaard en door duizenden over de gehele wereld gememoriseerd is.
Waarvan Allah tevens beloofd heeft in volledige en uiteindelijke vorm en inhoud zuiver te houden.
Het werd aan Mohammed (vrede zij met hem) geopenbaard
gedurende 23 jaar vanaf de leeftijd van 40 jaar tot zijn
dood in 114 hoofdstukken (Soera’s) en in meer dan 6000 verzen (Ayas). Het is de voornaamste bron van het Islamitische recht - Sjariah -. Het is geopenbaard en bewaard in de Arabische taal maar gericht tot de mensheid van alle leeftijden en niet enkel tot de Arabische moslims.
Het is niet het boek dat geschreven of gedicteerd is door de ongeletterde profeet maar is de feitelijke, woordelijke openbaring van Allah.
Het is het antwoord en leiding op ieder gebied of het nu echtelijke, spirituele, fysieke, morele, wetenschappelijke, historische, politieke, sociale en andere aspecten van het gehele leven betreft. Als je het leest of ernaar luistert ben je in staat de goddelijke wijsheid in zijn taal, symfonie en betekenis te bespeuren.
Wanneer je het geloof goed gebaseerd hebt op al deze elementen, dan heb je de Islam geaccepteerd.
En door het geloof te verklaren (Shahadah), onderwerp je je aan de Islam en word je een herboren moslim waarmee je de poorten van genade en vergiffenis voor jezelf opent.
Dank je wel Uitgeblust voor al deze info !!
ps: groetjes van de zusjes :D
Uitgeblust
13-08-2002, 19:48
Origineel gepost door *Star*
Dank je wel Uitgeblust voor al deze info !!
ps: groetjes van de zusjes :D
/me groet de zusjes terug
/me mist Estee wel een beetje
/me zegt nu heb ik niemand om te plagen
/me denkt beter zo, gaat ze tenminste ook weer eens vroeg naar bedje :D
/me vraagt alles goed daar en met de familie
/me geef je zusje maar een dikke knuffel van Uitgeblust, kan ze best wel gebruiken
/me zegt krijg je hem later wel van me terug, Inscha Allah :D
:zwaai:
Hallo,
hier alles goed, ook met de familie hamdoelileh
hoe is het met jou verder? lang geleden...
ik groet mn zus zeker voor jou,
ik geef haar zeker die knuffel van jou
alleen jammer dat mijn pc thuis momenteel kapot is
maar zo kunnen we vroeg ons bedje in, heb je gelijk in...
byeeeee
Uitgeblust
13-08-2002, 19:59
Origineel gepost door *Star*
Hallo,
hier alles goed, ook met de familie hamdoelileh
hoe is het met jou verder? lang geleden...
ik groet mn zus zeker voor jou,
ik geef haar zeker die knuffel van jou
alleen jammer dat mijn pc thuis momenteel kapot is
maar zo kunnen we vroeg ons bedje in, heb je gelijk in...
byeeeee
/me kunnen we vroeg ons bedje in, je maakt me jaloers, ik moet alleen in mijn bedje :D
/me Zegt Al Hamdoelillah gaat alles hier FANTASTISCH
/me zegt lekker weer, vrij weekje, en verliefd, wat wil je nog meer :Iluvu:
/me je krijgt de knuffel echt terug van me, beloofd :D
Uitgeblust heeft het perfect weergegeven.
Een kleine toevoeginkje aan de shahada, oftwel de getuigenisaflegging:
Je getuigt dat er geen enkele God is die recht heeft op aanbidding dan Allah en dat zijn boodschapper Muhammed vzmh is.
Onder God: kan alles worden verstaan wat aanbeden kan worden, ook materiele waarden.
Lieve Boubkarrari, mocht je in grote stad wonen, amsterdam of rdam, er zijn best wel veel vrouwelijke islm vereniging, waar heel veel NLse zusters bij zitten. Zij kunnen je ook persoonlijk begeleiden, en antwoorden geven op al je vragen en twijfels. Een schouder waarop je kunt steunen, is erg hard nodig, nu je deze belangrijke stappen gaat nemen. Ben very trots op je !
M even trntje wegpinken :huil:
Uitgeblust
13-08-2002, 20:16
In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige
Om moslim te zijn dient een persoon de islam te begrijpen, en ernaar te leven. De islam is gebouwd op 5 pilaren zoals u misschien weet, de eerste pilaar is het getuigen in de eenheid van Allah en getuigen dat Mohammed (Allah's vrede en genade zij met hem) een boodschapper is van Allah.
U dient deze getuigenis te begrijpen, en ernaar te leven. Getuigen in de eenheid van Allah, is het geloven en getuigen in de monotheïsme en het toewijden van de aanbidding alleen aan Allah. Het toekennen van deelgenoten intermediairs aan Allah is een grote zonde binnen de islam. De getuigenis betekent ook het volgen van Allah's oordelen en wetten.
Allah zegt in de Qor-aan in soerat Al ikhlas: "Zeg: 'Hij is Allah, de Enige. Allah is de Enige van Wie al het geschapene afhankelijk is. Hij heeft niet verwerkt en is niet verwerkt. En niet één is aan Hem gelijkwaardig.'" (112:1-4, Nederlandse vertaling van de Edele Qor-aan)
Getuigen dat Mohammed (Allah's vrede en genade zij met hem) een boodschapper is, d.w.z. het geloven in alle authentieke overleveringen en oordelen van de profeet...etc
Om zich te bekeren tot de islam, dient een persoon de betekenis van de eerste zuil te kennen en het uit te spreken. La iellaha iella Allah, Moehammadoen Rassoeloe Allah. (er is geen God dat aanbeden moet worden naast Allah, en Mohammed is de boodschapper van Allah).
Daarna dient men zich volledig te wassen (douchen), men kan kiezen voor of na de getuigenis. Na de getuigenis, dient een persoon stap voor stap de islam te praktiseren. Het beste is dat een persoon na de getuigenis, zich wendt tot de moslims, die hem meer over de islam kunnen vertellen en stapsgewijs het gebed...etc leren.
Moge Allah ons en uw hart openen voor de waarheid.
Wilt u moslim worden dan kunt u contact met ons nemen, we zijn bereid om u dag en nacht te helpen. Tel: 0620505787
En Allah weet het het beste.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.