Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Diabetes én Ramadan?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

Nidaa
21-08-2007, 00:48

Salaam Aleikom, Mijn moeder heeft sinds kort diabetes en ze slikt daar nu per dag 3 pillen voor (ochtend, middag en avond). Nu staat de ramadan voor de deur en ik vroeg me af of ze uberhaupt wel mee kan vasten. Zelf ga ik hiervoor nog de dokter bellen, maar ik ben ook wel erg benieuwd naar jullie ervaringen. Hebben jullie familieleden met diabetes en hoe gaan die om met de ziekte tijdens de ramadan? Mogen die hun pillen gewoon bij fadj/lmagrib inslikken, of mogen ze helemaal niet vasten van de dokter? Graag jullie ervaringen en tips. :)

Pinky
21-08-2007, 01:31
Mijn zus en zusje hebben alle2 Diabetes, ze moeten dagelijks meerdere malen Insuline spuiten dus kunnen ze niet meedoen aan de Ramadan.

Sierra_Savannah
21-08-2007, 01:32
Ik ken wel een aantal mensen met diabetes. Ik zou het vasten eigenlijk afraden. Ze moeten echt op tijd eten, anders gaat het echt niet goed... Maar ik weet natuurlijk niet hoe het bij jouw moeder is, maar dit is wat ik om me heen heb gezien.

Nidaa
21-08-2007, 01:58
Mijn zus en zusje hebben alle2 Diabetes, ze moeten dagelijks meerdere malen Insuline spuiten dus kunnen ze niet meedoen aan de Ramadan. Oke, die moeten dus echt insuline spuiten. En dat kon niet 's avonds volgens de dokter? En betalen zij een bepaald bedrag voor elke dag dat ze niet vasten?

Nidaa
21-08-2007, 01:59

Ik ken wel een aantal mensen met diabetes. Ik zou het vasten eigenlijk afraden. Ze moeten echt op tijd eten, anders gaat het echt niet goed... Maar ik weet natuurlijk niet hoe het bij jouw moeder is, maar dit is wat ik om me heen heb gezien. Oke op die manier. Ja, ik ga het sowieso nog de dokter voorleggen. Als het aan mijn moeder ligt, gaat ze gewoon vasten. Mijn moeder slikt dan wel de pillen, ze hoeft geen insuline te spuiten..

Sierra_Savannah
21-08-2007, 02:05
Oke op die manier. Ja, ik ga het sowieso nog de dokter voorleggen. Als het aan mijn moeder ligt, gaat ze gewoon vasten. Mijn moeder slikt dan wel de pillen, ze hoeft geen insuline te spuiten.. Ow ok...De mensen waar ik het over heb die hoeven ook niet te spuiten, maar nemen wel meerdere keren per dag pillen in. Ze moeten absoluut regelmatig eten. Ik heb wel s gezien dat om bepaalde redenen dat niet op tijd lukte, en ze werd helemaal slapjes, bijna flauwvallen, hypo...Dat was niet zo fijn om te zien :traan1: Maar verstandig van je om eerst naar de dokter te gaan ermee :)

VREUGDEHARTJE
21-08-2007, 02:06
Hallo, Ik heb zelf al 12 jaar diabetes en spuit 4 maal daags insuline. Ik kan niet vasten omdat ik dan zeker ontregeld raakt met mijn glucosewaarden. Ik las van de week dat mensen die pillen gebruiken echter wel kunnen vasten maar de werkelijke tekst zal ik woensdag voor je overtypen. Je moeder kan het ook bespreken met de diabetische verpleegkundige als zij weer op controle gaat. Het is belangrijk dat de waarden van de suiker van je moeder niet te hoog worden omdat het dan kan zijn dat ze dan OOK aan de insuline moet. Ik betaal een bepaald bedrag per dag en stuur dat dan naar Marokko. Groetjes

Nidaa
21-08-2007, 02:07
Ow ok...De mensen waar ik het over heb die hoeven ook niet te spuiten, maar nemen wel meerdere keren per dag pillen in. Ze moeten absoluut regelmatig eten. Ik heb wel s gezien dat om bepaalde redenen dat niet op tijd lukte, en ze werd helemaal slapjes, bijna flauwvallen, hypo...Dat was niet zo fijn om te zien :traan1: Maar verstandig van je om eerst naar de dokter te gaan ermee :) Oke, ja dat is bij mijn moeder ook. Ze slikt pillen en moet regelmatig eten en goede voedingstoffen naar binnen krijgen. Bedankt voor je reactie! Idem voor Pinky.

VREUGDEHARTJE
21-08-2007, 02:08
Ja en de hypo's ( lage suikergehalte) en de hypers ( hoge suikergehalte) kunnen op den duur complicaties veroorzaken als het regelmatig gebeurt. Daarom is het zeeeeeeeeeeeeeeeer belangrijk dat de waarden boven de 4 en onder de 1o zitten maar dat is gewoonlijk al moeilijk laatstaan als wij de diabeten onder ons mee gaan doen met de Ramadan :( Groetjes Vreugdehartje

Nidaa
21-08-2007, 02:10
Hallo, Ik heb zelf al 12 jaar diabetes en spuit 4 maal daags insuline. Ik kan niet vasten omdat ik dan zeker ontregeld raakt met mijn glucosewaarden. Ik las van de week dat mensen die pillen gebruiken echter wel kunnen vasten maar de werkelijke tekst zal ik woensdag voor je overtypen. Je moeder kan het ook bespreken met de diabetische verpleegkundige als zij weer op controle gaat. Het is belangrijk dat de waarden van de suiker van je moeder niet te hoog worden omdat het dan kan zijn dat ze dan OOK aan de insuline moet. Ik betaal een bepaald bedrag per dag en stuur dat dan naar Marokko. Groetjes Bedankt voor je reactie. Oke, dus het zou in principe wel kunnen? Ja, ze werd sowieso elke maand opgemeten en elke keer was het goed. Alleen heeft ze nu weer een afspraak eind sempteber staan, dus moet sowieso ff bellen voor eventueel een nieuwe afspraak. Graag als je die tekst hebt, djazakAllah! :goedzo:

VREUGDEHARTJE
21-08-2007, 02:13
Heeft ze zelf geen suikermeter dan kon ze het zelf meten. Volgens mij krijgen mensen die insuline gebruiken wel de meetstripjes vergoed maar mensen die pillen gebruiken krijgen dat niet, ook stom. Het zou gemakkelijker voor haar zijn dan kon ze zelf thuis haar suiker meten. Groetjes en bedankt lieverd.

Pinky
21-08-2007, 02:14
Oke, die moeten dus echt insuline spuiten. En dat kon niet 's avonds volgens de dokter? En betalen zij een bepaald bedrag voor elke dag dat ze niet vasten? Ja, ook moeten zij op tijd eten anders lopen ze het risco flauw te vallen. Nee, er vertelt hun vertelt dat ze niet mee mochten doen. Ja, alhoewel, mijn moeder betaalt het berag, 1=15 jaar, de ander= 19.

Pinky
21-08-2007, 02:20
Ze moeten trouwens ook elke dag bloed opmeten met zo'n apparaatje, om zo een diabetesdagboek ofzo bij te houden, en zo weten ze ook hoeveel ze moeten spuiten. Alleen slaan zij het bloed meten over omdat het teveel pijn doet. En ze moeten ook elke dag Lantus spuiten.

VREUGDEHARTJE
21-08-2007, 02:23
Dit is de tekst; Een van de verplichtingen die in de Koran staat vermeld, is het vasten tijdens de maand Ramadan van zonsopgang tot zonsondergang. De Koran stelt een uitzondering voor deze vastenregel, o.a. voor kinderen en zieken. Mensen met diabetes vallen ook onder deze uitzondering en zijn dus NIET verplicht te vasten. Voor degenen die zich toch aan de Ramadan willen houden, is het aan te raden om te overleggen met de arts en eventueel een islamtische geestelijke. Voor mensen met diabetes is het niet mogelijk om zonder overleg gedurende zo lange tijd niet te eten en te drinken. Het bloedglucosegehalte zal hierdoor ontregeld raken. Het is daarom belangrijk in overleg met de arts het spuitschema tijdelijk aan te passen, door de insuline toe te dienen na zonsondergang als men wat gaat eten en drinken en daarbij rekening te houden met de hoeveelheid koolhydraten in de voeding. Vooral in de overgangsperiode is een regelmatige zelfcontrole van de bloedglucose noodzakelijk. Deze geld voornemelijk voor mensen die insuline gebruiken, maar ik denk dat het op hetzelfde neerkomt. Groetjes Vreugdehartje

VREUGDEHARTJE
21-08-2007, 02:24

Het meten is wel belangrijk pinky anders weten ze niet hoe hoog of laag ze zitten. Ik gebruik ook Lantus voor de avond en voor overdag Novorapid. Vreugdehartje

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6