Bekijk originele versie : Zelfs op scholen word er gediscrimineert!!!!!!!!!!!
HaagseMoCro
10-10-2003, 11:08
'Scholen weren allochtoon'
door Maarten Molenaar
DEN HAAG | Diverse Haagse scholen voor voortgezet onderwijs discrimineren allochtonen. Dat zegt inspecteur mr. dr. T. Storimans van de Inspectie van het Onderwijs. De scholen wijzen volgens hem veel allochtonen af voor havo of vwo, omdat ze bang zijn dat hun school anders minder aantrekkelijk wordt voor andere ouders.
Die ouders zouden dan kiezen voor een school met een havo- of vwo-afdeling met minder leerlingen van buitenlandse afkomst.
Volgens inspecteur Storimans zijn vooral talentvolle allochtone kinderen met een taalachterstand slachtoffer van het toelatingsbeleid. Deze leerlingen hebben in zijn visie wel de capaciteiten om havo of vwo te volgen, maar ze hebben wegens onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal een matig resultaat behaald voor de Cito-eindtoets in groep 8 van de basisschool. Hun basisschool geeft deze leerlingen desondanks vaak een hoog advies voor het vervolgonderwijs, omdat ze weten dat deze kinderen meer in hun mars hebben.
"Dit advies wordt door diverse scholen voor voortgezet onderwijs genegeerd. Dat gebeurt naar mijn overtuiging, omdat deze kinderen allochtoon zijn. Ze hebben gewoon de verkeerde huidskleur", aldus de inspecteur.
Storimans, die al jarenlang vooral basisscholen met veel allochtone leerlingen in Den Haag bezoekt, heeft geen harde bewijzen voor zijn beschuldiging. "Ik volg het Haagse onderwijs echter al jaren en voor mij persoonlijk is het duidelijk. Diverse scholen geven allochtone kinderen geen kans, terwijl andere dat juist wel doen."
Inspecteur Storimans was gistermiddag aanwezig bij een discussiebijeenkomst voor directeuren van basisscholen van schoolbestuur SCO Lucas in Den Haag over de (on)zin van het afnemen van toetsen. Er heerst bij de schoolleiders grote onvrede over het toelatingsbeleid in het voortgezet onderwijs, zo werd al snel duidelijk. De Cito-resultaten zouden ten onrechte heilig worden verklaard. "De toets is maar een momentopname, daar kun je een leerling niet alleen op beoordelen. Veel belangrijker is het advies van de basisschool, omdat zij een kind acht jaar lang hebben gevolgd
Bron: Haagse Courant, 9 oktober 2003
Zie je wel dat zelf op scholen word gediscrimineert en dan zegt men dat Nederland een tolerant land is.
Willemien
10-10-2003, 11:20
Er zijn zowel autochtone als allochtone ouders, die hun kinderen niet naar "zwarte" scholen willen sturen. Elke school die boven een bepaald % allochtone leerlingen uitkomt, wordt dus met sluiting bedreigd omdat ze het risico lopen dat de leerlingenaantallen dramatisch gaan teruglopen.
Het probleem zit 'm dus niet bij de school die discrimineert, maar bij de ouders die discrimineren.
mokromike
10-10-2003, 11:22
Ben benieuwd of Rob Oudkerk gaat pleiten voor een financiele sanctie tegen deze scholen.
Origineel gepost door Pistaa
Het is niet omdat er scholen zijn waar men discrimeert dat nederlnd niet tolerant zou zijn.....
Scholen en nederland...alweer de zoveelste veralgemening.
Volgens jou suggestie zou dus heel nederland intolerant zijn. :rolleyes:
Want neem het maar gerust aan...nederland is een tolerant land.
pista, bedankt voor deze aardige woorden over Nederland. persoonlijk vindt ik Belgie heel gezellig waar je lekker kan eten en drinken.
En over die scholen, het gerucht gaat al langer. de meeste beschuldigen gaan naar Chr. scholen.
Ik vindt het werkelijk niet kunnen, maar het schijnt heel moeilijk te bewijzen zijn.
mokromike
10-10-2003, 11:25
Origineel gepost door Willemien
Er zijn zowel autochtone als allochtone ouders, die hun kinderen niet naar "zwarte" scholen willen sturen. Elke school die boven een bepaald % allochtone leerlingen uitkomt, wordt dus met sluiting bedreigd omdat ze het risico lopen dat de leerlingenaantallen dramatisch gaan teruglopen.
Het probleem zit 'm dus niet bij de school die discrimineert, maar bij de ouders die discrimineren.
Slap excuus.
Wat is de volgende stap ?
Weren van allochtonen uit horeca omdat er anders geen autochtonen meer komen ?
Weren van allochtonen uit bepaalde wijken omdat er anders geen autochtonen meer willen wonen ?
Weren van allochtonen bij solliciaties omdat er anders geen autochtonen klanten meer komen ?
oeps.........dat is inderdaad al het geval.
hmmmm.....tolerant my ass.
HaagseMoCro
10-10-2003, 11:27
Volgens mij heb je de artikel niet goed gelezen, want daarin beweert de inpecteur van onderwijs duidelijk dat scholen weldegelijk discrimineren. En wie zal het beter weten, jij of die inspecteur????
Origineel gepost door mokromike
Ben benieuwd of Rob Oudkerk gaat pleiten voor een financiele sanctie tegen deze scholen.
ja hoor, misschien kan ik je helpen.
In Amsterdam schijnen de scholen een leerlingen populatie te hebben die een goede afspiegeling van de samenstelling van de wijken. dus het lijkt er op dat dit geen Amsterdams probleem is
Willemien
10-10-2003, 11:35
Slap excuus.
Wat is de volgende stap ?
Weren van allochtonen uit horeca omdat er anders geen autochtonen meer komen ?
Weren van allochtonen uit bepaalde wijken omdat er anders geen autochtonen meer willen wonen ?
Weren van allochtonen bij solliciaties omdat er anders geen autochtonen klanten meer komen ?
oeps.........dat is inderdaad al het geval.
hmmmm.....tolerant my ass.
Het is geen excuus, het is gewoon een feit !! Het is alleen maar te bestrijden door de dialoog te zoeken, over het hoe en waarom.
En uiteraard moeten allochtone slimme leerlingen niet de dupe worden van scholen die een slap excuus zoeken om het % allochtonen naar beneden te krijgen. Dat vind ik wel schandalig.
Als mensen zoiets in hun hoofd hebben zitten, krijg je dat er zeker niet uit door te roepen dat het racisten zijn.
Gezien het feit dat veel allochtone ouders precies hetzelfde gedrag vertonen, zou dat ook nogal hypocriet zijn om dan alleen de autochtone nederlanders van discriminatie te beschuldigen.
En dat veel autochtonen liever niet in wijken wonen waar veel allochtonen wonen, is ook gewoon een feit.
En het zou me trouwens helemaal NIKS verbazen, als heel veel marokkaanse nederlanders ook niet in een wijk zouden willen wonen waar bijv. 90% surinamers wonen of iets dergelijks.
Zolang alle bewoners van Nederland zich niet 1 volk voelen en elkaar te pas en te onpas voor rotte vis uitmaken, en daar doen de marokkaanse nederlanders zelf ook aan mee, zullen dit soort sentimenten altijd blijven spelen.
En ik vind het een beetje hypocriet om daar dan maar de scholen de schuld van te geven. De scholen vind ik over het algemeen heel goed en nuchter en transparant, ze zijn vaak heel eerlijk over hun beleid en het hoe en waarom. Dat is in ieder geval een goed uitgangspunt.
mokromike
10-10-2003, 11:36
Origineel gepost door rnaj
ja hoor, misschien kan ik je helpen.
In Amsterdam schijnen de scholen een leerlingen populatie te hebben die een goede afspiegeling van de samenstelling van de wijken. dus het lijkt er op dat dit geen Amsterdams probleem is
ehum.....ik zal jou hulp helaas moeten afwijzen gezien het feit dat jij geen kaas gegeten hebt van de situatie in Amsterdam.
ik denk dat het beter is als jij je weer bezig gaat houden met je barbiepoppen.
parool 28-8-2003
Scholen zijn wit of zwart
(Van onze verslaggevers)
AMSTERDAM - De overheid kan weinig doen tegen het steeds groter wordende onderscheid tussen witte en zwarte scholen. Zogeheten witte scholen in Amsterdam worden steeds blanker, zwarte steeds gekleurder. Een poging de segregatie met een gedwongen spreiding van leerlingen over de scholen te veranderen, zal niet werken.
Dat stellen onderzoekers van het SCO-Kohnstamm Instituut. Zij onderzochten op verzoek van de gemeente de segregatie op de Amsterdamse basisscholen en in het voortgezet onderwijs. Bijna de helft (49 procent) van de Amsterdamse leerlingen is afkomstig uit Turkije, Marokko of Suriname. Hun ouders zijn laag opgeleid.
Bij 58 van de 201 basissscholen is meer dan negentig procent van de kinderen allochtoon. Op 127 van diezelfde 201 scholen heeft meer dan de helft van de kinderen ouders die niet in Nederland zijn geboren.
De meeste zwarte scholen staan in Bos en Lommer, De Baarsjes, Geuzenveld/Slotermeer, Zeeburg, Westerpark en Osdorp. In Centrum, Oud-Zuid en Zuideramstel staan de minste scholen met alleen of vrijwel alleen allochtone kinderen. Maakten ouders en politici zich in het verleden vooral zorgen om de mogelijk slechte effecten van zwarte scholen op de prestaties, nu komt daar ook de angst bij dat de scheiding tussen zwart en wit tot meer vooroordelen en discriminatie leidt. Kinderen op een extreem witte of zwarte school komen niet of nauwelijks in contact met leerlingen uit een ander milieu.
Het onderscheid tussen scholen betreft niet alleen etnische afkomst, maar ook sociale achtergrond. Op de extreem witte scholen blijken ook meestal nauwelijks leerlingen met laag opgeleide ouders rond te lopen.
Het rapport bevestigt het beeld dat wethouder Rob Oudkerk al had. Hij vindt het belangrijk dat leerlingen een goede afspiegeling van de wijk vormen ''Als de school in een zwarte wijk ligt, is er niets mis mee als die school ook overwegend zwart is.'' In gedwongen spreiding ziet hij, net als de onderzoekers, niets. ''Drang en dwang werken niet.'' Oudkerk vindt dat geïnvesteerd moet worden in achterstandsscholen en hun leraren.
VVD-Kamerlid Eric Balemans vindt dat het onderwijs zich niet moet neerleggen bij de situatie dat kinderen op zwarte scholen automatisch naar het vmbo gaan. Kamerlid Jeroen Dijsselbloem (PvdA) hekelt 'het defaitisme van de conclusies'. De SP wil Oudkerk vandaag nog aan de tand voelen.
Mickelle Haest en Annetje Bootsma trokken door een eigen voorlichtingsoffensief in De Baarsjes meer witte kinderen naar de zwarte Sint Janschool. Ze denken dat zo'n aanpak alleen werkt als die van ouders komt en niet van scholen of de gemeente: ''Die zijn niet onafhankelijk, denken de ouders.''
Vorig jaar laaide een discussie op toen beweerd werd dat katholieke en protestants-christelijke scholen te weinig allochtone leerlingen opnamen. Dat blijkt in elk geval in Amsterdam niet het geval te zijn. Het protestants-christelijke onderwijs heeft verhoudingsgewijs juist de meeste autochtone en allochtone leerlingen met een achterstand. Met uitzondering van zestien scholen van enkele kleine richtingen (joods, hindoeïstisch, evangelisch, islamitisch en gereformeerd onderwijs) hebben de onderzoekers niet of nauwelijks aanwijzingen gevonden dat de levensbeschouwelijke indentiteit van een school van invloed is op de afkomst van leerlingen.
De scheiding tussen afkomst en sociale achtergrond is het grootst op de islamitische scholen en bij het algemeen bijzonder onderwijs. De montessori-, jenaplan-, dalton- en vrije scholen hebben vrijwel altijd de minste probleemleerlingen. Het concept van de scholen vinden allochtone ouders vaak niet aantrekkelijk, waardoor er vanzelf minder allochtone kinderen komen. Maar ook de hoge ouderbijdrage van soms wel vijfhonderd euro zorgt voor een selectie aan de poort. De meeste van deze scholen zijn klein en willen dat zo houden; er bestaat vaak een wachtlijst.
Omdat scholen voor probleemleerlingen meer geld krijgen, staan de zwarte scholen er financieel en materieel vaak beter voor dan witte scholen. Toch maken de directeuren zich zorgen; zij zijn bang dat ze moeilijk aan goede docenten kunnen komen. De meeste moeite aan leraren te komen hebben scholen waar meer dan zeventig procent van de leerlingen allochtoon is met slecht opgeleide ouders.
De segregatie is ook op het voortgezet onderwijs een feit; alleen is er daar ook nog een onderscheid naar schooltypes. Havo, vwo en gymnasium trekken over het algemeen witte leerlingen, het vmbo zwarte. Een uitzondering vormt het vmbo-groen, met vrijwel alleen autochtonen.
Hoewel de onderzoekers van het Kohnstamm Instituut merken dat de directies van scholen en bestuurders erg betrokken zijn bij het probleem, constateren ze ook dat weinig ervaringen worden uitgewisseld. Directies en bestuurders zijn pessimistisch over het tegengaan van segregatie. Zij denken dat het ontstaan van zwarte en witte scholen iets is wat hun overkomt, terwijl de onderzoekers menen dat overheidsbeleid ook van invloed is. Ze wijzen op de voorschool, waardoor kleintjes vanzelf naar een bepaalde school in de buurt gaan.
Wel denken alle betrokkenen dat de gemeente met een betere verdeling van woningen in buurten - dat wil zeggen zowel goedkope als dure huizen bouwen - de vorming van zwarte wijken en daarmee zwarte scholen kan tegengaan. Maar dat is iets voor de lange termijn en het zal ook niet het ei van Columbus zijn, want ook nu zijn er scholen die in verhouding tot de bevolkingssamenstelling 'te wit' of 'te zwart' zijn.
Met dwang kinderen naar een andere school sturen, zoals in de VS wel gebeurde, werkt volgens de onderzoekers niet. Vooral het idee ouders te laten kiezen uit enkele scholen in een bepaald postcodegebied krijgt veel kritiek. Bovendien werkt het averechts in witte wijken.
De onderzoekers prijzen de pogingen van directies van enkele witte scholen het contact te bevorderen tussen leerlingen van verschillende scholen, opdat zij ook met kinderen buiten de eigen omgeving in contact komen. Autochtone en allochtone ouders zouden hun kinderen in een groepje voor respectievelijk zwarte en witte scholen moeten kunnen aanmelden. Scholen moeten meer voorlichting geven aan ouders en om een betere verdeling van leerlingen in de klas te krijgen, moeten er afspraken komen tussen scholen over het aannemen van autochtone en allochtone leerlingen.
Ook moet worden geïnvesteerd in gebouwen en leraren op scholen met achterstandsleerlingen, schrijven de onderzoekers. Ze wijzen er echter ook op dat het onderwijsachterstandenbeleid scholen in het verleden niet stimuleerde 'te mengen', ook al kregen ze daardoor minder geld.
ehum.....ik zal jou hulp helaas moeten afwijzen gezien het feit dat jij geen kaas gegeten hebt van de situatie in Amsterdam.
ik denk dat het beter is als jij je weer bezig gaat houden met je barbiepoppen.
parool 28-8-2003
Het is maar goed dat jij niet in het bestuur van de AEL zit, lezen is nog steeds niet jouw sterkste punt. (zeker ook op een achterstands school gezeten)
Volgens mij zegt dit citaat;
Het rapport bevestigt het beeld dat wethouder Rob Oudkerk al had. Hij vindt het belangrijk dat leerlingen een goede afspiegeling van de wijk vormen ''Als de school in een zwarte wijk ligt, is er niets mis mee als die school ook overwegend zwart is.'' In gedwongen spreiding ziet hij, net als de onderzoekers, niets. ''Drang en dwang werken niet.'' Oudkerk vindt dat geïnvesteerd moet worden in achterstandsscholen en hun leraren.
Exact het zelfde van wat ik beweer.....
HaagseMoCro
10-10-2003, 11:41
OOK MET DE ARTIKEL IN DE PAROOL, blijkt maar waar naar de segregatie onder scholen. En het lijkt me geen toeval. Maar dat is gewoon een nationale probleem dat er steeds weer en weer onderscheid en verdeling word gemaakt tussen allochtonen en autochtoen. Zijn jullie dan soms zo bang voor ons.
mokromike
10-10-2003, 11:44
Het is geen excuus, het is gewoon een feit !! Het is alleen maar te bestrijden door de dialoog te zoeken, over het hoe en waarom.
En uiteraard moeten allochtone slimme leerlingen niet de dupe worden van scholen die een slap excuus zoeken om het % allochtonen naar beneden te krijgen. Dat vind ik wel schandalig.
Als mensen zoiets in hun hoofd hebben zitten, krijg je dat er zeker niet uit door te roepen dat het racisten zijn.
Gezien het feit dat veel allochtone ouders precies hetzelfde gedrag vertonen, zou dat ook nogal hypocriet zijn om dan alleen de autochtone nederlanders van discriminatie te beschuldigen.
En dat veel autochtonen liever niet in wijken wonen waar veel allochtonen wonen, is ook gewoon een feit.
En het zou me trouwens helemaal NIKS verbazen, als heel veel marokkaanse nederlanders ook niet in een wijk zouden willen wonen waar bijv. 90% surinamers wonen of iets dergelijks.
Zolang alle bewoners van Nederland zich niet 1 volk voelen en elkaar te pas en te onpas voor rotte vis uitmaken, en daar doen de marokkaanse nederlanders zelf ook aan mee, zullen dit soort sentimenten altijd blijven spelen.
En ik vind het een beetje hypocriet om daar dan maar de scholen de schuld van te geven. De scholen vind ik over het algemeen heel goed en nuchter en transparant, ze zijn vaak heel eerlijk over hun beleid en het hoe en waarom. Dat is in ieder geval een goed uitgangspunt.
Hieruit kan ik dus concluderen dat het een FEIT is dat autochtonen racistisch zijn ?
Ik heb trouwens nooit een Marokkaan horen klagen dat ie in een buurt woont waar 90% autochtonen wonen.
Daarintegen hoor ik wel dat autochtonen steen en been klagen over te veel allochtonen.
Daarintegen hoor ik wel dat autochtonen steen en been klagen over te veel allochtonen.
En andere geluiden hoor je niet omdat je selectief doof bent.
Willemien
10-10-2003, 11:52
Origineel gepost door HaagseMoCro
OOK MET DE ARTIKEL IN DE PAROOL, blijkt maar waar naar de segregatie onder scholen. En het lijkt me geen toeval. Maar dat is gewoon een nationale probleem dat er steeds weer en weer onderscheid en verdeling word gemaakt tussen allochtonen en autochtoen. Zijn jullie dan soms zo bang voor ons.
Als ik het artikel in de Parool goed lees, staat er dat er witte en zwarte wijken zijn, en witte en zwarte scholen, en dat beide scheidingen van allochtonen en autochtonen zeer moeilijk te bestrijden lijken te zijn.
Persoonlijk denk ik dat de oorzaak ligt in de "witte vluchten" van een aantal jaren geleden uit wijken waar grote groepen nieuwkomers uit marokko, suriname, turkeije, naar toe kwamen. Bijvoorbeeld Bos en Lommer. Op het moment dat er een aantal mensen in de straat verschijnen die zich heel anders kleden, andere taal spreken, anders eten, anders gedragen, pakten de hollanders hun biezen.
Veel autochtonen trokken volgens mij weg, omdat ze zich niet meer thuis voelden in de wijk die veranderde van hollandse volksbuurt naar multiculti wijk. Dit kun je racisme noemen, maar dat vind ik zelf een beetje kort door de bocht.
Willemien
10-10-2003, 11:54
Hieruit kan ik dus concluderen dat het een FEIT is dat autochtonen racistisch zijn ?
Ik heb trouwens nooit een Marokkaan horen klagen dat ie in een buurt woont waar 90% autochtonen wonen.
Hoezo hypocriet !!! Je hebt veel marokkanen die elkaar opzoeken om bij elkaar in de buurt te wonen, en een aantal hollanders doen precies hetzelfde, en dan heet het ineens racistisch. :rolleyes:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.