Bekijk originele versie : Bouwgrond info gevraagd in Marokko
crazytetouani
13-08-2007, 13:41
Kan iemand mij uitleggen, hoe het werkt met mehfada in marokko. En wat ongeveer kost per vierkante meter, wat je dan moet betalen ?
en wat zijn nu ongeveer de prijzen per vierkante meter bouwgrond in marokko
ligging weg na ceuta aan de voet van de berg tegen over Marina Smir 15 min lopen na zee
alvast bedankt Brothers and Sisters ;)
crazytetouani
21-08-2007, 19:51
welloe niemand
MohamedMaroc
22-08-2007, 14:04
Kan iemand mij uitleggen, hoe het werkt met mehfada in marokko. En wat ongeveer kost per vierkante meter, wat je dan moet betalen ?
ligging weg na ceuta aan de voet van de berg tegen over Marina Smir 15 min lopen na zee
jij moet gauw dat lmouhafada maken, en vooral aan niemand verdellen dat jij het niet heeft, want als jij die niet heeft kunnen fraudeurs heel snel je stukje grond aan anderen meerder keer verkopen.
de preciese kosten voor almouhafada weet ik niet, maar jij moet op zoiets reken van 300 euro per 100m^2
MohamedMaroc
22-08-2007, 15:28
Per vierkante meter bedoel je.
Als het 300 euro per 100m2 is dan wil graag voor al mijn spaarcenten grond bij je kopen.
volgens mij weet jij niet wat almouhafada inhoudt
in de kadaster je grond of huis laten registreren zodat het niet door iemand anders gepikt worden.
crazytetouani
23-08-2007, 17:04
MohamedMaroc weet jij hoe het werkt met mehfada en hoebedoel je precies... van tegen niemand vertellen ????
en 250 euro vierkante meter ? is dat niet gek veel
want rekensom 1 hectare is 10.000 vierkante meter maal 250 euro is een fortuin
MohamedMaroc
23-08-2007, 17:44
MohamedMaroc weet jij hoe het werkt met mehfada en hoebedoel je precies... van tegen niemand vertellen ????
en 250 euro vierkante meter ? is dat niet gek veel
want rekensom 1 hectare is 10.000 vierkante meter maal 250 euro is een fortuin
jij moet het geheim houden, als mensen in maroc achterkomen dat jij geen mouhafada heeft kunnen ze je grond stelen, ik praat over grond niet over huis,
als de verkoopers in marokko weten dat jij geen mouhafada heeft voor je bouwgrond, kunnen ze dat nog een keer verkopen en dan zal jij nooit je gront terug krijgen.
de prijs voor mouhafada heb jij ongeveer van mij gekregen, het zou ook 250 euro per 100m2 kunnen zijn.
jij moet naar kadaster in marokko gaan en dan hoor jij van hun hoe het verder gaat,
jij moet dat gauw doen.
het is een zwaar klus, dat neem heel veel tijd in beslag of jij moet gauw bouwen want een huisje is niet makkelijk door te verkopen door de dieven.
funnysara
26-08-2007, 11:37
die prijzen vallen daar goed mee in het noorden , in marrakech zijn ze haast onbetaalbaar :(
houbinno
26-08-2007, 12:27
Dat is in de hele wereld hetzelfde..... elmouhafada = kadaster, op het moment dat je land koopt, meld kopen en verkoper zich bij de notaris (let wel op NOTARIS geen La3doul) daar word een koop acte opgemaakt, vervolgens moet de verkoper zijn eigendoms papieren aan de notaris geven, en jij geeft het geld aan de notaris......de notaris zal kijken of de eigendomspapieren kloppen, zo ja, betaald hij de verkoper uit en zet vervolgens een koopacte op dat jij de nieuwe eigenaar bent. Jij moet dan met die papieren naar de Mouhafada gaan (kadaster) om deze papieren op jou naam te laten zetten. Je hebt namelijk de orginele papieren van de verkoper, en de koop akte van de notaris....
één tip.....haal er een landmeter bij voor dat je gaat kopen, zorg ervoor dat het de perceel grenzen zijn gemarkeerd door erkende instanties, als de landmeter zegt dat alles klopt dan pas overgaan tot koop.
TIP TIP ZORG ERVOOR DAT JE NAGAAT OF DE VERKOPER DE ENIGE PERSOON IS DIE RECHT HEEFT OP DAT LAND...ECHT PAS OP VOOR "ELWARRATA" WANT ALS ER MEER PERSONEN EIGENAAR ZIJN HEB JE ECHT EEN GIGANTISCH PROBLEEM...... WANT ZE MOETEN NAMELIJK ALLEMAAL AKKOORD GAAN MET DE VERKOOP ANDERS KAN HET LAND NIET VERKOCHT WORDEN.....
het is vaak voorgekomen dat een stuk land waar 6 eigenaren van zijn allemaal broers....maar 1 van hun verkoopt dat hele stuk aan iemand achteraf als alles rond is, komen de rest van zijn broers verhaal halen dat zij nooit aan jou verkocht hebben.....om het verhaal kort te houden, je hebt 1/6 deel gekocht voor de prijs van 6/6 pas er dus mee op
succes
kobeybryant
26-08-2007, 16:23
15 getuigen :hihi:
of 1 of 2 ambtenaren ( politieman):hihi:
playette
26-08-2007, 18:42
je moet eerst naar dar e teschjil kadaster de titre halen dat je daar betaald hebt meenemen, dan pas naar el mouhafada aanvraag doen , veel succes, om te zorgen dat niemand je grond in de tussentijd verkoopt, moet je om je eigendom een een muur bouwen van minstens anderhalve meter, gewoon gopedkope muur, dan kan niemand het afpakken!
veel succes!!!
TnawieMocro
26-08-2007, 19:08
Ik heb 4 hecatare grond in al hoceima mahfoeda. Heb er in totaal 10 duizend euro aan besteed djal ta7fied. Ik kan je precies het traject vertellen van wat en hoe je zoiets moet aanpakken. Ten eerste ga je naar een mohandis mi3marie. Ik ken er een paar in tanger en een paar in alhoceima. Zelf woon k in tetouan, maar heb k daar geen contacten van civiele ingenieurs. Deze komen je grond opmeten. En maken er een plan van. Hun kosten bedragen per hectare ongeveer duizend euro. Groffe prijzen ik weet het, maar dan kan niemand je grond afpakken. zelfs de koning zelf niet en geloof mij maar wat ik zeg. zelfs dekoning niet, heb genoeg verhalen erover.
Vervolgens gaat je plan/plattegrond naar el mo7afada of moet je hem zelf er naar toe brengen. Na de mo7afada gaat het naar rabat, word het gecontroleerd. En dan weer terug. En dan komt het in plaatselijke kranten van in jouw geval (tetouan). Vervolgens gaat het weer naar rabat, daar komt het in nationale kranten, zoals sabah, el masaa etc... bij rubriek. Transacties/Vastgoed. Als er na 3 maanden niemand heeft gereageed op dit stukje grond of bezwaar heeft gemaakt op dit stukje grond en claimt dat het zijne is. Kun je gerust adem halen en begint het echte mo7afada proces. De buren van je grond,links,rechts voor en achter worden erbij gehaald. Door el qadie van Rinkon in jouw geval. Aangezien Marinasmir onder wilaya M'diq/Fnideq valt en niet onder wilaya tetouan.
Vervolgens wordt er gevraagd of zij bezwaar hebben dat je je grond t7afed. zo niet beginnen ze de volgende maand al met enkele stenen/pilaren zetten rond je grond dat het jouw grond is. En dan als laatste gaat het hele dossier weer naar rabat. en word het opnieuw in de nationale kranten gezet, voor een laatste oproep aan diegene die claimen dat het zijn/haar grond is. Vervolgens komt het in de kadaster van rabat en dan word het teruggezonden en komt het in de kadaster van Wilaya Rinkon/Fnideq.
Gedurende dit proces krijg je een titre nummer, dat is eigelijk jouw dossier nummer, jouw lap grond nummer. daar draait het allemaal om.
Hoop je genoeg tehebben geinformeerd,
voor meer vragen, laat maar weten.
slaam
houbinno
26-08-2007, 19:11
Ik heb 4 hecatare grond in al hoceima mahfoeda. Heb er in totaal 10 duizend euro aan besteed djal ta7fied. Ik kan je precies het traject vertellen van wat en hoe je zoiets moet aanpakken. Ten eerste ga je naar een mohandis mi3marie. Ik ken er een paar in tanger en een paar in alhoceima. Zelf woon k in tetouan, maar heb k daar geen contacten van civiele ingenieurs. Deze komen je grond opmeten. En maken er een plan van. Hun kosten bedragen per hectare ongeveer duizend euro. Groffe prijzen ik weet het, maar dan kan niemand je grond afpakken. zelfs de koning zelf niet en geloof mij maar wat ik zeg. zelfs dekoning niet, heb genoeg verhalen erover.
Vervolgens gaat je plan/plattegrond naar el mo7afada of moet je hem zelf er naar toe brengen. Na de mo7afada gaat het naar rabat, word het gecontroleerd. En dan weer terug. En dan komt het in plaatselijke kranten van in jouw geval (tetouan). Vervolgens gaat het weer naar rabat, daar komt het in nationale kranten, zoals sabah, el masaa etc... bij rubriek. Transacties/Vastgoed. Als er na 3 maanden niemand heeft gereageed op dit stukje grond of bezwaar heeft gemaakt op dit stukje grond en claimt dat het zijne is. Kun je gerust adem halen en begint het echte mo7afada proces. De buren van je grond,links,rechts voor en achter worden erbij gehaald. Door el qadie van Rinkon in jouw geval. Aangezien Marinasmir onder wilaya M'diq/Fnideq valt en niet onder wilaya tetouan.
Vervolgens wordt er gevraagd of zij bezwaar hebben dat je je grond t7afed. zo niet beginnen ze de volgende maand al met enkele stenen/pilaren zetten rond je grond dat het jouw grond is. En dan als laatste gaat het hele dossier weer naar rabat. en word het opnieuw in de nationale kranten gezet, voor een laatste oproep aan diegene die claimen dat het zijn/haar grond is. Vervolgens komt het in de kadaster van rabat en dan word het teruggezonden en komt het in de kadaster van Wilaya Rinkon/Fnideq.
Gedurende dit proces krijg je een titre nummer, dat is eigelijk jouw dossier nummer, jouw lap grond nummer. daar draait het allemaal om.
Hoop je genoeg tehebben geinformeerd,
voor meer vragen, laat maar weten.
slaam
Maar jij hebt het hier over landbouwgrond wat verkocht word en in aanmerking komt voor om op te bouwen.
tanx voor de info
TnawieMocro
26-08-2007, 19:21
Pas wel op. Als je grond koopt, koop dan liever grond met titre, dus m7afda. In dat geval wijk je alle problemen van dubbele verkoop uit.
Als je lapjes grond koopt dat milkia of 3aswaie is, ga er dan meteen mee naar de kadaster. En zoals de vorige broeder ook zei, neem een ingenieur mee die je grond kan opmeten en duidelijk maakt dat het stukje grond dat je koopt overeenkomt met het stukje grond dat in zijn milkia of contrata (in geval van 3aswaie) staat.
Let wel op, er zijn in gevallen van stukjes grond 3aswaie zijn er mensen die het niet alleen aan jouw verkopen maar aan meerdere mensen ( doordat ze zelf eigendomsbewijsen van grond bij zich houden of eigendomsbewijzen egilasee bij zich houden)
Ze verkopen het dus niet alleen aan jouw maar ook aan andere belangstellenden. Kortom dat stukje grond heeft dan oppeens 5 eigenaars. En de oude eigenaar gaat er met het geld vandoor.
En let ook op zoals onze vorige broeder zei, op el warata. Die kunnen zomaar uit het niets komen.
TnawieMocro
26-08-2007, 19:22
Maar jij hebt het hier over landbouwgrond wat verkocht word en in aanmerking komt voor om op te bouwen.
tanx voor de info
geen landbouwgrond. En het werd niet verkocht het is mijn grond, had alleen milkia en wou er mo7afada over doen.
TnawieMocro
26-08-2007, 19:24
trouwens grond in marinasmir is tussen 900 en 1300 euro per m2. Heb er dit jaar naar gevraagd. Kabilla is iets goedkoper. rinkon tussen 700 en 1000 euro per m2. martil 1000/m2.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.