Bekijk originele versie : Islam en seksualiteit / Bloed hoort bij een goede huwelijksdag
kadiayad
07-10-2003, 11:15
Islam en seksualiteit / Bloed hoort bij een goede huwelijksdag
door Ton Crijnen
2003-10-07
Het bebloede laken naa de huwelijksnacht speelt onder moslims in ons land nog steeds een grote rol. Van een meisje dat bij haar ontmaagding geen bloed weet te produceren, wordt al gauw gezegd dat zij voor haar huwelijk wel een del zal zijn geweest. Meestal volkomen ten onrechte, zegt seksuologe Wies Obdeyn. Slot van een tweedelige serie over moslims en seksualiteit.
Het antwoord volgt prompt: ,,De maagdelijkheid.'' De vraag was: wat is seksueel gezien het grootste probleem waarmee moslims in ons land worstelen? Wies Obdeyn (59) kan het weten. Ze is al jaren als arts en seksuoloog verbonden aan het Rutgershuis in Den Haag. Daar houdt ze zich vooral bezig met mensen van Noord-Afrikaanse afkomst. ,,Door mijn katholieke achtergrond kan ik me misschien beter dan anderen inleven in de invloed die religie kan hebben op iemands seksualiteit.''
Obdeyn, vijf jaar arts in Tunesië en drie jaar woonachtig in Marokko, vertelt; ,,Ik ken eigenlijk geen allochtone jonge vrouw, hoe hoog opgeleid ook, voor wie het niet belangrijk is als maagd het huwelijk in te gaan. Als ze voor die tijd haar maagdelijkheid kwijtraakt wordt dat ervaren als een verlies van 'heelheid'. Reden waarom de meisjes er enorm mee zitten. Het kan ook tot grote familiedrama's leiden, tot en met (bij Turken) gevallen van eerwraak.'' Wanneer een vrouw komt vragen om herstel van het maagdenvlies, zal Obdeyn, in tegenstelling tot nogal wat collega's, zo'n verzoek dus altijd serieus nemen. ,,Veel van die meisjes worden immers uiterst depressief door voortijdig verlies van maagdelijkheid. Aan die psychische gevolgen kun je niet zomaar voorbijgaan. Je moet samen een oplossing zoeken.''
Ze legt uit dat bij de islamitische fixatie op maagdelijkheid de misvatting meespeelt dat er bij het ontmaagden van een vrouw altijd bloed vloeit. Als dat in de huwelijksnacht niet gebeurt ziet men dat als bewijs dat de bruid al geen maagd meer was. ,,Toen ik dit jaren geleden in een uitzending van de NMO (Nederlandse Moslim Omroep) ontzenuwde bleek na afloop dat moslimjongens me bijna niet konden geloven. Zo diep zit dat waanidee in de islamitische cultuur geworteld.''
,,Bloedverlies kan optreden bij een meisje van, zeg, veertien jaar dat bang is om voor het eerst met een man naar bed te gaan. Maar bij een jonge vrouw van 21 die lichamelijk volgroeid is, en ontspannen en verliefd de eerste huwelijksnacht ingaat, blijkt dat eerder uitzondering dan regel. Toch willen de meeste Marokkaanse of Turkse mannen en de familie bloed op het laken zien. Als dat uitblijft kan dit aanleiding geven tot kwaadaardig geroddel. Met alle negatieve gevolgen van dien.''
,,Zo herinner ik me een Marokkaanse die aan een ernstige vorm van vaginisme leed (het in kramptoestand schieten van de spieren bij de vagina, waardoor de geslachtsgemeenschap ernstig bemoeilijkt of onmogelijk wordt, red.). Ze bleek een gewetensvol meisje dat als maagd het huwelijk was ingegaan, maar dit niet kon bewijzen omdat er in de huwelijksnacht geen bloed had gevloeid. De achterklap die volgde -ze zou vóór haar trouwen wel een slettebak zijn geweest- had haar diep geschokt. Pas toen zij op mijn verzoek haar verhaal had opgeschreven en daardoor innerlijk verwerkt, en ik had verteld hoe de vork fysiek werkelijk in de steel stak, kon ze na enige tijd ontspannen vrijen. Dit geeft wel aan wat voor een traumatische uitwerking die roddel en achterklap kunnen hebben.''
Hoe is de reactie van de mannen van dergelijke vrouwen? ,,Vaak verrassend positief. Na uitleg zijn ze oprecht bereid hun echtgenote de (vaak lange) tijd te gunnen om psychisch en seksueel op verhaal te komen. Dat heeft me aanvankelijk verbaasd.''
Obdeyn denkt niet dat het waanidee dat de eerste keer altijd bloed tot gevolg moet hebben, snel zal verdwijnen. ,,Dat zit zo diep in die belevingswereld. Meisjes zeggen: ik wil mijn ouders de eer aandoen dat ze een goede huwelijksdag meemaken en daar hoort nu eenmaal bloed bij. Soms vragen ze: 'Kunt u niet voor een bloeding zorgen?' Dan ga ik met hen de mogelijkheden na.'' Voor de ene vrouw kan dat resulteren in bloed uit een vinger, de ander kiest liever voor kunstmatig herstel van maagdelijkheid.
,,Het is opvallend dat in Noord-Afrika bloed na de huwelijksnacht door de bank genomen een minder grote rol speelt dan onder moslims hier. En even veelzeggend is het dat je die eis van bloed bij het eerste 'doen' niet tegenkomt in de Koran. Beide argumenten hou ik moslima's en hun partners voor. Maar het is moeilijk in te schatten of dat blijft hangen als ze weer buiten staan. Van meisjes weet ik dat ze vaak bang zijn dat het feit van geen bloed tijdens de eerste coïtus later bij ruzie alsnog tegen hen wordt uitgespeeld.''
Volgens Obdeyn zijn er tekenen dat ook onder Nederlandse moslims de zaken wat in beweging zijn. ,,Maar ik vrees dat het lang zal duren voordat je dit in het openbaar zult horen.''
Bij de eis van maagdelijkheid wordt er in de praktijk van de islam, net als vroeger in het Christendom, met twee maten gemeten. Als jonge vrouwen dit gebod overtreden maakt de gemeenschap ze uit voor **** en komt met strenge straffen. Bij jongens knijpt men een oogje dicht. Obdeyn: ,,Dat mannen vóór hun huwelijk mogen aanrotzooien en vrouwen niet, schept al vanaf het begin een onevenwichtigheid in de relatie. Dat wreekt zich ook op seksueel vlak.''
,,Overigens vrijen er meer Marokkaanse en Turkse jongens en meiden voor het huwelijk dan je op het eerste gezicht zou denken. Alleen proberen ze die geslachtsgemeenschap te vermijden. Bijvoorbeeld door zich te beperken tot anale seks, door de islam streng verboden omdat men het verbindt met sodomie. ***** vrijen stelt het meisje echter bloot aan besmetting met aids of hepatitis b. Want condooms worden meestal door geen van beide partners gebruikt. Ook het 'vrijen voor de deur' is populair, onder het motto: 'het maagdenvlies zit toch achterin'. Die misvatting heeft al tot menige ongewenste zwangerschap geleid. Trouwens, 'vrijen voor de deur' leidt al snel tot 'vrijen in de gang'.''
,,Ik leg in gesprekken met moslimmeiden er daarom altijd de nadruk op dat ze tevoren jongens duidelijk moeten maken hoe ver ze willen gaan. Anders lopen ze voor ze het weten met een dikke buik of een soa rond.''
Nu hebben de moslimvrouwen bij ongewenste zwangerschap een mogelijkheid die christelijke seksegenotes vijftig jaar terug amper hadden: ze kunnen zich laten aborteren. Met uitzondering van de malikitische wetsschool staan de andere drie islamitische rechtsscholen abortus toe tot het moment dat de 'ziel van het kind wordt ingeblazen', zo'n 120 dagen na de conceptie. 'Moetjes' komen daarom minder voor. Maar ja, hun maagdelijkheid zijn die jonge vrouwen wel kwijt.''
arabchrstn
07-10-2003, 11:56
Ach, op dit topic zal vast niet veel gereageerd worden. Men laat liever een taboe taboe, dan dat met accepteert dat dat 'maagdenvlies' iets heel ander is als men denkt...
Nou, maar als een maagdje op een brommer zit of aan gymnastiek doet kan haar vliesje best scheuren.
De meeste vrouwen bloeden helemaal niet als ze ontmaagd worden, tenzij ze mishandelt wordt of een zakje duivenbloed onder het kussen legt, een veel toegepast middel.
Veel moslima' s en ook vrouwen uit ander geloven hebben helemaal niet zoveel plezier in die huwelijksnacht.
Het hele idee is eigenlijk een beetje zot, zeker in een land als Nederland waar dit zsort mythe's allang hebben plaatsgemaakt voor zelfbewuste vrouwen die zelf wel kunnen uitmaken wat ze met hun lichaam en intimiteit willen doen.
Daarnaast neemt het aantal Turkse vrouwen en ook van Marokkaanse vrouwen in abortusklinieken snel toe. Dat bleek uit een onderzoek, vorig jaar door de GGD van Amsterdam. dat geeft een aarige verstoring tussen mythe en realiteit.
Het zou veel beter zijn als die kindren een normale en deugdelijke voorlichting kregen en niet alles van straat hoefden te leren en in angst en beven moeten zitten of ze zwanger zijn, verstoten zullen worden of een sexueel overdraagbare ziekte hebben opgelopen.
Mij komt het allemaal erg romantisch en dus nogal achtergebleven over.
Willen moslims van de openlijke sexualtiteit, vrijheid en eigen keuze af, dan moeten ze Nederland omvormen tot een islamitische staat.
Scottie, manmaagd.
Origineel gepost door KingMasinissA
dat wist ik allemaal al..... verder nog iets? :)
Nou, misschien jij wel, maar anderen nog niet.
Kun je ons niet laten delen in je ervaringen en je mening?
freemale
07-10-2003, 13:56
Het is een verschijnsel waar vele vrouwen het ook aan zichzelf hebben te danken. Constant toegeven en mee accoord gaan dat je familie en toekomstige man een bebloede laken 'eisen'.
Misschien wel makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je er niets aan doet, zal je dochter de volgende slachtoffer van dit barbaarse praktijk zijn.
freemale
07-10-2003, 14:16
Origineel gepost door Mouzie
KinMasinissA,
In de text wordt het woord "islam" 6x aangehaald. Alleen dit duidt al aan dat de hele text vooroordelen heeft over de islam en die vooroordelen zijn ook nog eens fout. Er wordt gesproken over islamfixatie en islamitische cultuur en dat is incorrect. Het gaat hier over onwetendheid van mensen en over culturen van bepaalde volken. Waarom wordt de islam erbij gehaald? Als een bepaalde groep mensen in Nederland de belasting ontduiken ga ik toch ook niet gelijk roepen dat de fiscale-wetgeving niet klopt en dat die barst van de fouten??!!
De titel van de tekst linkt de islam aan bepaalde culturele misvattingen. Zo zal een lezer die weinig tot niks weet van de islam deze maagdelijkheids-rituelen automatisch linken aan de islam en dat is waar ik tegen protesteer.
Islam wordt terecht aangehaald! Die islamfixatie komt toch ergens vandaan??? Volgens de islam moeten we allemaal maagd voor het huwelijk zijn. Dit wordt voortgedragen door er bewijzen voor te vinden.
Dus die link mag wel degelijk gelegd worden.
missbadria18
07-10-2003, 14:17
Kan iemand mij vertellen waar in de islam wordt gezegd dat alleen een vrouw als een maagd het huwlijk moet ingaan?
kan iemand mij vertellen waar in de islaam staat dat er bloed moet vloeien bij het hebben van gemeenschap voor de eerste keer?
Kan iemand mij vertellen waar in de islaam staat dat een bebloedde laken ge-showed zou moeten worden als bewijs van maagdelijkheid?
Tis zielig dat ziekelijke verschijnselen binnen een cultuur over 1 kam met de islam worden geschoren.
Daar in tegen vind ik het fijn dat dit allemaal de woorden zijn van de "deskundige" Wies Obdeyn, geeft mij namelijk een mooi beeld over haar deskundigheid.
:goedzo: duidelijke taal! ;)
groetjes :zwaai:
freemale
07-10-2003, 15:08
Wie ontkend dat de islam de man en vrouw maagdelijk het huwlijk in te gaan? Het is dus een beetje dubbelop om te zeggen "Volgens de islam moeten we allemaal maagd voor het huwelijk zijn". Dat de islam bepaalde voorschriften heeft wil nog niet zeggen dat alle fouten die men maakt door de islam komen. Dat komt door de stommiteit/onwetendheid van die persoon/dat volk. Des te meer reden om de islam goed te bestuderen.
Wat ik duidelijk aangeef, ik kan me niet voorstellen dat je dat niet uit mijn tekst hebt begrepen, is dat de rituelen rondom de maagdelijkheid niks met de islam te maken hebben dus is de link van die rituelen met de islam volledig gebaseerd op 1 grote misvatting. Die misvatting is dat men denkt dat de islam de moslims voorschrijft dat het bloed "geshowed" moet worden en dat een vrouw MOET bloeden op haar huwlijksnacht en dat maagdelijkheid alleen voor de vrouw geld en dit is allemaal niet waar.
En als jij denkt dat al die rituelen toch bij de islam horen dan mag jij mijn 3 vragen beantwoorden omtrent die rituelen. Veel suc6 en hou me op de hoogte van je bevindingen!!
Ik heb wel begrepen wat jij wilt zeggen alleen je ziet bepaalde dingen over het hoofd:
Cultuur en geloof zijn twee verschillende dingen maar hebben een zeer sterke verband met elkaar. Jij probneert aan te geven dat het hier om twee afzonderlijke dingen gaat.. dat is dus niet zo!
Het is sowieso geen toeval dat bloed laten zien vrijwel alleen bij islamitische gezinnen voorkomt. Hopelijk zie jij ook wel dat het geen toeval kan zijn.
Waarom wordt het dan nog steeds geaccepteerd?
freemale
07-10-2003, 15:41
Theorie: het moet gescheiden blijven.
Praktijk: het wordt door het volk NIET gescheiden!
Je bent geen waardige 'tegenstander' in deze discussie, je gaat het namelijk op de man spelen zoals suggereren dat ik geen flauw benul heb waar de islam over gaat. best jammer, want ik vind het een interessante onderwerp om over te discussieren.
Nog even een dingetje (kan het toch niet laten)
Van al mijn vrienden die getrouwd zijn heeft niemand een bebloede laken hoeven te laten zien, maar dat wil niet zeggen dat het niet meer gebeurd!!!
Het gebeurd nog te vaak! Misschien niet in de grote steden of 'moderne gezinnen'maarje houdt toch echt jezelf voor de gek als je niet ziet dat het nog steeds gebeurd en geaccepteerd wordt.
freemale
07-10-2003, 15:54
Als ik ergens heb gesuggereerd dat het niet gebeurd moet je me maar citeren!
Dat bepaalde dingen gebeuren wil nog niet zeggen dat het geaccepteerd is. Er worden in Nederland misschien dagelijks moorden gepleegd, nu ga je me toch niet vertellen dat moorden geaccepteerd is??
Je draait om de brei heen madame, ik geef je een 2 voor het discussieren en een 3 voor je kennis.
Sorry je bent de zwakste schakel.
Ik bekritiseer jou over je manier van discussieren en vervolgens geef jij mij een 2?? Typisch...
'Ik vind jou stom.'
Mouzie: 'Nou dan vind ik jou ook stom!'
Een madame ben ik zeker maar ik draai niet om de brei heen... :zwaai:
Bidawi_Mazlot
07-10-2003, 17:36
Ik denk gemakshalve dat freemale haar vrouwelijke gevoelens te zwaar mee laat tellen....neem het haar niet kwalijk. :o
Kan iemand mij vertellen waar in de islam wordt gezegd dat alleen een vrouw als een maagd het huwlijk moet ingaan?
kan iemand mij vertellen waar in de islaam staat dat er bloed moet vloeien bij het hebben van gemeenschap voor de eerste keer?
Kan iemand mij vertellen waar in de islaam staat dat een bebloedde laken ge-showed zou moeten worden als bewijs van maagdelijkheid?
Tis zielig dat ziekelijke verschijnselen binnen een cultuur over 1 kam met de islam worden geschoren.
Daar in tegen vind ik het fijn dat dit allemaal de woorden zijn van de "deskundige" Wies Obdeyn, geeft mij namelijk een mooi beeld over haar deskundigheid.
Zijn er dan nog echt mannen te vinden die denken dat bloed het bewijs van maagdelijkheid is.
Tja dat krijg je als sexuele voorlichting op school een taboe onderwerp is geworden.
RitaMaria
07-10-2003, 20:05
Maagdelijkheid.. :jammer:
NoraNador
07-10-2003, 20:53
Goed dat er zoiets geplaats word vind ik :D
Ik ben er ook enorm op tegen dat je (bebloede) laken getoond moet worden aan derde. Ik denk dat dit meer een cultuur is, want dit wordt niet overal gedaan, alleen in bepaalde streken, ik denk dat deze generatie duidelijk moet maken dat dit niet kan (als je het er natuurlijk mee eens bent) want als dat niet gebeurd en je zegt zelf niet dat je dat liever niet hebt, ja dan blijft dit cultuurtje bestaan.
En ja het is al achterhaald dat je niet altijd bloed bij je eerste keer, maar op een of andere manier gelooft men dat niet en staan gelijk klaar met hun vooroordelen. Wel jammer eigenlijk.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.