Bekijk originele versie : Goed of evil??
Safira75
11-08-2002, 12:58
OKay, hier weer zo'n vage vraag.
Ik heb deze vraag al eens gesteld. Maar ik stel 'm nog een keer. Er zijn veel nieuwe leden intussen dus wie weet komt er wat anders uit.
De vraag:
Zijn mensen van nature (geboorte) goed of slecht?
Zijn mensen dus eerder geneigd het goeie (juiste?) te doen. Of zijn mensen eerder geneigd het slechte (kwade) te doen.
Kiest de mens altijd voor zichzelf. Of is de mens in staat goed te doen voor een ander zonder beloning dan he....
Safira75
11-08-2002, 13:04
oh nog een vraag, of misschien verlengde:
Is de mens in staat tot goeie daden- ENKEL en ALLEEN om een anders situatie e.d. te verbeteren.
een Unselfish act of kindness dus?/
Safira75
11-08-2002, 13:08
ja dat voorbeeld wijst daar wel op.
Maar er zijn ook mensen waarbij je in hun nurture NISK kan herleiden waaruit "evil" gedrag voort zou kunnen komen.
Maar die wel zulk gedrag vertonen.
Nog een puntje daarbij.
1 gezin, 2 kids. Zelfde opvoeding. Misschien een arm gezin. Moeilijke dingen meegemaakt. 1 gaat het criminele pad op, de ander niet. Wat m,aakt het verschil?
Safira75
11-08-2002, 13:15
Origineel gepost door Larachiya
Ik kom trouwens straks wel hier op terug... :)
Ik ga even mijn kamer opruimen, anders wordt het Larachiya's moeder :zweep: Larachiya
hahahaha ja ga dan maar gauw opruimen meid:)))
Ik ga even kijken naar Lord of the rings:)
Heb ik al de hele tijd zin in!!
Maar ik kom hier straks ook zekers op terug!!
laterrrrr
Ojee, ojee, weer zo'n moeilijke.
Volgens mij is de mens van nature 100% neutraal. Goed en slecht zijn maar uitvindingen van de mens zelf. Wij vinden iets goed of slecht en regelmatig zijn we het er ook niet over eens of iets nu goed of slecht is. De wereld zelf is volkomen waardenloos. Doordat wij behept zijn met wat veel hersenen zijn wij etiketjes op dingen gaan plakken.
En nu ga ik een topic opzoeken als 'welke schoenmaat heb jij?' ;)
Safira75
11-08-2002, 16:09
Zijn goed en slecht dan absolute waarden?
Volgens mij niet.
Die zijn compleet relatief en worden ingevuld naar wat wij als maatschappij afspreken.
Bijv. In Nederland zorgen Nederlanders beter voor hun honden dan voor hun eigen ouders:)
In china, zorgt men ervoor dat de hond lekker smaakt bij de rijst.
Dit is even een simpel voorbeeld ter illustratie. Maar het principe gaat voor alles op. Of zijn er toch wel een aantal absolute waarden van goed en slecht?
Safira75
11-08-2002, 17:04
stelen omdat je geen eten hebt
liegen om iemand geen pijn te doen
moorden om jezelf te beschermen???
Another good topic! Wat doe je mijn brains aan Safira?! :D
Ok, my thoughts:
Ik geloof in beide. Dus dat men van nature zo is en dat men slecht kan worden. Stel... iemand heeft een goed hart, maar zijn omgeving is door en door slecht. Ik geloof best dat deze persoon zich kan laten beinvloeden door zijn omgeving. Hij zal zich moeten aanpassen aan zijn omgeving, waardoor hij een slecht karakter krijgt.
Handyman
11-08-2002, 17:19
goed of slecht zijn?
Dat maakt niet uit. Als je als leider van een groep bent (bv. topcrimineel) al je volgeling afslacht ben je goed slecht bezig, en daar zul je onder lijden omdat er minder mensen voor je zullen zijn. Maar er zijn genoeg manieren om slecht te zijn zonder ze te doden. Slecht zijn zorgt ervoor dat je stammen je strenger gaan aanbidden omdat ze bang zijn, maar als je goed bent houdt dat in dat de mensen je aanbidden omdat ze gelukkig zijn. Alletwee de strategieen zijn dus goed.
Telkens weet je mij weer te verbazen met je vragen. Je houd me zo wel scherp zeg!!
Een baby wordt met fitra geboren..nu moet ik even bedenken wat fitra is.
Als n schone lei, en in tot al zijn botjes in overgave.
Achmed: Allah swt bepaalt niet of je naar de hel gaat. Hij weet wel wat ons beloop is, maar heeft ons zeker wel een wil gegeven om een pad uit te kiezen. Bovenal, Allah is in verleden heden en toekomst, onze tijdsbesef, daarin kunnen we Allah swt niet plaatsen.
M
Origineel gepost door Safira75
ja dat voorbeeld wijst daar wel op.
Maar er zijn ook mensen waarbij je in hun nurture NISK kan herleiden waaruit "evil" gedrag voort zou kunnen komen.
Maar die wel zulk gedrag vertonen.
Nog een puntje daarbij.
1 gezin, 2 kids. Zelfde opvoeding. Misschien een arm gezin. Moeilijke dingen meegemaakt. 1 gaat het criminele pad op, de ander niet. Wat m,aakt het verschil?
Ontvankelijkheid en karakter. Alleen dat dient dan goed opgevangen te moeten worden, maar dat gebeurt helaas niet.
Safira75
11-08-2002, 19:13
Origineel gepost door Tifah
Another good topic! Wat doe je mijn brains aan Safira?! :D
Ok, my thoughts:
Ik geloof in beide. Dus dat men van nature zo is en dat men slecht kan worden. Stel... iemand heeft een goed hart, maar zijn omgeving is door en door slecht. Ik geloof best dat deze persoon zich kan laten beinvloeden door zijn omgeving. Hij zal zich moeten aanpassen aan zijn omgeving, waardoor hij een slecht karakter krijgt.
Maar niet in elk geval. Het is dus wel zo dat een inborst aangeboren is....en dat factoren uit de omgeving daar invloed op uitoefenen. Ten geode of ten kwade...maar de basis is er al? Zoiets?
Safira75
11-08-2002, 19:14
Origineel gepost door achmad
jij bent niet snel te vangen hè safira?
stelen is niet goed, bij honger een noodgreep maar nog steeds niet goed!
liegen om iemand geen pijn te doen? dit vind ik wat slapjes, de waarheid kan wel eens hard wezen en het is zo dat het onmogelijk is in de islam behalve bij oorlog, om een relatie weer te helen en zo is er meen ik nog 1.............
moorden en doden kunnen 2 verschillende dingen zijn....
leg het verschil even uit pls?:)
Safira75
11-08-2002, 19:19
En het 1 mag wel en het ander niet?
Het 1 is goed en het ander niet?
Safira75
11-08-2002, 19:32
Origineel gepost door achmad
van dale woorden boek: doden=van het leven beroven
moord=doodslag met voorbedachte rade
die klopt niet helemaal.
Stel ik wordt gestalkt...al jaren door een of andere rare kerel. Die bedreigt me, zoekt me op mijn werk op, belt de hele dag. Weet ik het wat ie doet....tot ik gek van hem wordt. Ik besluit om hem te vermoorden. Politie kon niks doen, dat heb ik dan al geprobeert. Ik kom NIET van hem af. Dus ik vermoord hem.
Voorbedachte rade...geen oorlog....wat nu?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.