Bekijk originele versie : Besta jij? Zoals je denkt dat je bestaat?
Safira75
11-08-2002, 12:30
Hoe weet je dat je bestaat.
ok, dat is een moeilijke vraag...zijn of niet zijn ofzo.
Maar ik bedoel,
bijv.
Hoe weet je dat je niet een figuur bent in een droom?
ZOals in die film met Jim carrey, waar hij de hoofdrol blijkt te spelen in de film over zijn leven. Niks is echt. Iedereen om hen heen is een acteur.
Hoe weet jij 100% zeker dat dat voor jou niet het geval is?
Nogmaals, het is een vage vraag.
Nog zo'n bekende uitspraak.
Als een boom valt in het bos. En er is niemand om hem te horen vallen. Maakt het dan ook geluid?
Wat is realiteit?
Hahahah ik weet niet waarom ik deze vragen stel, want ik kan me niet voorstellen dat er een zinnig antwoord op te geven is.
Maarrrrrr er zijn hier heel wat intelligente mensen heb ik gemerkt, wiens visies en ideeen heel veel helderheid scheppen. Vandaar dat ik benieuwd was of iemand daar wel eens over na had gedacht.
En dan de laatste vraag...wat is gek?
Ik bedoel een persoon die gek is.
IEmand die bijv. stemmen hoort die wij niet horen. Is die gek? Of zijn die stemmen er wel, alleen wij horen ze allemaal niet- en noemen vervolgens die persoon gek. Als een soort ultieme daad van democratie waarbij de meerderheid ook bepaalt wat de waarheid is en wat de realiteit is....
pffffffffffff lag weer de hele nacht op met dit soort onzin. Maar YAsmina is de beste plek voor onzin toch:D:D
LELIJKERD
11-08-2002, 12:31
SAFIRA leg eens nog een keer voor mij uit wat je topic precies inhoudt
Origineel gepost door Safira75
Maar ik bedoel,
bijv.
ZOals in die film met Jim carrey, waar hij de hoofdrol blijkt te spelen in de film over zijn leven. Niks is echt. Iedereen om hen heen is een acteur.
Als een boom valt in het bos. En er is niemand om hem te horen vallen. Maakt het dan ook geluid?
Wat is realiteit?
Hahahah ik weet niet waarom ik deze vragen stel, want ik kan me niet voorstellen dat er een zinnig antwoord op te geven is.
Maarrrrrr er zijn hier heel wat intelligente mensen heb ik gemerkt, wiens visies en ideeen heel veel helderheid scheppen. Vandaar dat ik benieuwd was of iemand daar wel eens over na had gedacht.
IEmand die bijv. stemmen hoort die wij niet horen. Is die gek? Of zijn die stemmen er wel, alleen wij horen ze allemaal niet- en noemen vervolgens die persoon gek. Als een soort ultieme daad van democratie waarbij de meerderheid ook bepaalt wat de waarheid is en wat de realiteit is....
pffffffffffff lag weer de hele nacht op met dit soort onzin. Maar YAsmina is de beste plek voor onzin toch:D:D
Met wat heb jij 's morgens ontbeten ?????????? :confused:
Safira75
11-08-2002, 12:34
Waaraan verleen jij je "sense of realiteit" - Je realiteitsbesef dus.
Hoe weet je dat alles wat jij meemaakt ook echt is.
En geen verzinsel van jezelf.
of erger nog. Dat je het verzinsel bent van iemand anders.
Dat je een figuur bent die in een droom van iemand speelt.
En mocht die persoon wakker worden, dat je dan ook weg bent.
Net als wanneer jij droomt.
Pffffff moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel
Safira75
11-08-2002, 12:35
Hoe weet je dat je bestaat dus.
Zoals (volgens mij) satre zei: " I think therefor I am"
Hij zei dat omdat hij dacht. Omdat hij tot nieuwe inzichten kwam etc. Dat hij daardoor kon concluderen dat hij ook daadwerkelijk bestaat.
Maar ik bedoel,
bijv.
Wat is realiteit?
Nou dat weet ik niet zeker, maar ookal is het zo dan heb ik er gelukkig geen erg in :)
En natuurlijk maakt die boom geluid alleen hoor je het niet. Maar natuurlijk maakt dat geluid :) Wat je kan doen is er een microfoon bij alle bomen hangen dan zul je zien dat het wel degelijk geluid maakt.
Als 99% van alle mensen die geluiden niet heeft en 1 % wel dan is het meer dan normaal dat het niet normaal is als je stemmen hoort.:)
Safira75
11-08-2002, 12:37
Origineel gepost door nime
Nou dat weet ik niet zeker, maar ookal is het zo dan heb ik er gelukkig geen erg in :)
En natuurlijk maakt die boom geluid alleen hoor je het niet. Maar natuurlijk maakt dat geluid :) Wat je kan doen is er een microfoon bij alle bomen hangen dan zul je zien dat het wel degelijk geluid maakt.
Als 99% van alle mensen die geluiden niet heeft en 1 % wel dan is het meer dan normaal dat het niet normaal is als je stemmen hoort.:)
ja maar als je er een microfoon bijhangt, dan is er dus iemand om het te horen.
Maar als de boom echt helemaal alleen is. Geen microfoons, geen mensen. Maakt het dan ook geluid.
Gedraagt de wereld , zich hetzelfde op het moment dat wij het niet meer waarnemen.
Safira75
11-08-2002, 12:38
Origineel gepost door nime
Maar dat betekent niet dat die stemmen er niet zijn. Slechts dat de meerderheid ze niet hoort. De stemmen kunnen wel degelijk aanwezig zijn. Toch laten we voor die optie geen ruimte over.
mocro207
11-08-2002, 12:38
iedereen die raar is gaan denken
KNIJP je zelf maar eens
en stel de vraag nog eens aan je zelf........
Safira75
11-08-2002, 12:39
Origineel gepost door mocro207
iedereen die raar is gaan denken
KNIJP je zelf maar eens
en stel de vraag nog eens aan je zelf........
ja maar wat als je en fantasie bent. En pijn is gewoon onderdeel van die fantasie? Ik bedoel ik heb ook wel eens een droom gehad waarin ik echt pijn voelde (lichamelijk) toch was het maar een droom.
Safira75
11-08-2002, 12:42
Nog een voorbeeldje van wat ik bedoel:
heeft iemand the Matrix gezien....
zoiets bedoel ik namelijk.
Hoe ECHT is ECHT?
ja maar als je er een microfoon bijhangt, dan is er dus iemand om het te horen.
Maar als de boom echt helemaal alleen is. Geen microfoons, geen mensen. Maakt het dan ook geluid.
Gedraagt de wereld , zich hetzelfde op het moment dat wij het niet meer waarnemen.
Nee inderdaad er is niemand om het te horen maar daarom maakt het wel geluid. Of denk je dat de boom expres geluid maakt als er mensen bijzijn ? :)
Wanneer neem je iets niet waar dan ?? In je slaap ? Toevallig zeker dan dat je s'nachts naar het toillet moet iedereen ligt te slapen ?
En nogmaals als je het toch niet doorhebt "Wat niet weet wat niet deert"
Pffff, wat kun jij moeilijke vragen stellen zeg.
Volgens mij weet je nooit zeker of je echt wel bestaat, maar de enige manier om een beetje zinvol te leven is door ervan uit te gaan dat je echt bent. Ik bedoel als je gelooft dat je maar een figuurtje bent in de droom van iemand, kun je net zo goed voor een trein springen. Je bestaat toch niet echt.
Die boom daar ben ik nog niet uit. Ik denk dat het niet uitmaakt. Als er niemand in de buurt is met oren of iemand met de wetenschap dat geluid bestaat (een doof persoon bijvoorbeeld), dan is het volkomen onverschillig of er geluid is of niet.
En wat betreft die stemmen. Denk eens na over het verschil tussen de volgende 2 zinnen:
Karima_lal gelooft dat elfjes bestaan.
en
Elfjes bestaan.
En Safira75, wordt het niet de hoogste tijd dat jij filosofie gaat studeren?
Nog een voorbeeldje van wat ik bedoel:
heeft iemand the Matrix gezien....
zoiets bedoel ik namelijk.
Hoe ECHT is ECHT?
Echt is zoals je waarneemt.. Tot de tijd dat je geen 2e keus hebt kun je twijfelen wat je wil maar zal er nooit een oplossing komen :)
LELIJKERD
11-08-2002, 12:44
SAFIRA IK BEGRIJP DE VRAAG NOG STEEDS NIET, LEG NOG EENS UIT
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.