Bekijk volle/desktop versie : Palestijnse arts Ashraf al-Hudjoedj wil naar Nederland



Pagina's : [1] 2

24-07-2007, 22:22
lees voor
22:08 24 Juli 2007
Vrijgelaten arts wil naar Nederland
De Palestijns-Bulgaarse arts Ashraf al-Hudjoedj, die acht jaar in Libië vastzat, hoopt zo snel mogelijk een Nederlands paspoort te krijgen. Zijn ouders, die in Woerden wonen, reizen naar Bulgarije om hem op te halen.

Al-Hudjoedj werd ervan beticht samen met vijf Bulgaarse verpleegkundigen 400 Libische kinderen opzettelijk met hiv te hebben besmet. De zes werden ter dood veroordeeld, maar de straf werd omgezet in levenslang. Vandaag kwamen ze aan in Bulgarije waar ze gratie kregen.

Al-Hudjoedj blijft nog ten minste tien dagen in Bulgarije om samen met zijn Bulgaarse collega's tot rust te komen.

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/07/art000001C7CE2C16ED5CC1.html

24-07-2007, 22:27


Libië bijna een normaal land door vrijlating Bulgaren
Van onze redactie buitenland

Libië kreeg een verdrag met de EU voor handel, hulp bij archeologie en het bestrijden van illegale immigratie, beurzen voor studenten en medische zorg voor aidspatiënten. In ruil daarvoor herkregen vijf Bulgaarse verpleegkundigen en een Palestijnse arts vanochtend hun vrijheid. Nicolas en Cecilia Sarkozy ereburgers van Sofia

Ze waren ter dood veroordeeld omdat ze honderden Libische kinderen opzettelijk met hiv zouden hebben besmet – een beschuldiging die ze steeds hebben ontkend. De zaak is in een stroomversnelling terechtgekomen sinds de besmette kinderen vorige week elk 1 miljoen dollar aan schadevergoeding toegezegd is. Toen werd de straf omgezet in levenslang, en na enkele bezoeken van de Franse presidentsvrouw Cecilia Sarkozy streek de Libische leider Kadaffi over zijn hart. Daarmee kon het Bulgaarse uitleveringsverzoek voor de zes worden goedgekeurd, waarna zij vanochtend terugvlogen naar Sofia.

De Franse president Sarkozy kondigde vanochtend aan dat hij morgen in Tripoli op bezoek gaat, om te helpen het land ’te herenigen met de internationale samenleving’. Hij ontkende dat er voor de vrijlating geld is betaald: „Europa noch Frankrijk heeft ook maar de kleinste financiële contributie gedaan”, zei hij.

De kwestie vormde een blokkade voor normalisering van Libiës rol op het wereldtoneel. Het land verloor in 2003 zijn pariastatus toen het zijn massavernietigingswapens opgaf. De meeste sancties werden toen al opgeheven, maar de EU weigerde verdragen te sluiten totdat de medici vrijkwamen.

Met name Duitsland heeft als voorzitter van de EU grote druk op Kadaffi uitgeoefend dit hoofdstuk te sluiten, en EU-commissaris Benita Ferrero-Waldner is daarvoor herhaaldelijk naar Tripoli gereisd. Gisteren tekende zij een verdrag van twee pagina’s over het aanhalen van de banden tussen Libië en de EU.

Toch lijkt het laatste woord over het acht jaar voortslepende proces nog niet gezegd. De Nederlandse advocate Liesbeth Zegveld kondigt aan dat zij een klacht zal indienen bij de Verenigde Naties over het proces. Zij doet dat namens de Palestijnse arts, wiens familie in Woerden woont. Zegveld meent dat er sprake is geweest van een oneerlijk proces.

De Palestijnse arts, die de Bulgaarse nationaliteit kreeg om onderdeel te kunnen zijn van de deal, wordt eind deze week in Woerden verwacht. De gemeente overlegt nog wat voor feestelijk welkom ze dan zal organiseren.

http://www.trouw.nl/hetnieuws/wereld/article757974.ece/Libie_bijna_een_normaal_land_door_vrijlating_Bulga ren

24-07-2007, 22:29

Citaat door aplat:

Vrijgelaten arts wil naar Nederland


Natuurlijk wil hij naar Nederland, wat zou hij moeten doen in Marokko?

Nederland is een fijn land, iedereen wil naar Nederland maar de mocro's blijven maar klagen over ons kikkerlandje.

24-07-2007, 22:38
Wat mij betreft is hij welkom, zag net zijn ouders op het journaal, wat een warme en lieve mensen.

24-07-2007, 22:47


’Ik wil naar toekomst kijken’
http://www.ad.nl/groenehart/woerden/article1532963.ece

WOERDEN - ,,Ik wil niet praten over hoe het in Libië was, ik wil naar de toekomst kijken.’’ Dat zegt Ashraf Jumaa, de Palestijnse arts die vanochtend door Libië is vrijgelaten. Samen met vijf Bulgaarse verpleegsters werd hij aanvankelijk ter dood, vervolgens tot levenslang veroordeeld. Libië heeft hen vanochtend vroeg onverwacht vrijgelaten en naar Bulgarije laten vertrekken.

Ashraf Jumaa, wiens familie in Woerden woont, heeft rond elf uur vanochtend voor het eerst uitgebreid telefonisch met zijn ouders en twee van zijn zussen kunnen spreken. Via een tolk laat hij weten zondermeer blij te zijn dat hij nu een vrij man is. ,,Ik wil dan ook iedereen bedanken die heeft gewerkt aan onze vrijlating. De Europese Unie, Bulgarije, Nederland, ik ben allen grote dank verschuldigd,’’ aldus Jumaa.


Over zijn langdurige gevangenschap in Libië wil hij niet uitwijden. ,,Ik wil naar de toekomst kijken. Wel wil ik benadrukken dat de verpleegsters en ik onschuldig zijn.’’ Met die laatste opmerking verwijst Jumaa naar waar het allemaal om begon. Libië pakte de zes op omdat zij een groot aantal kinderen met HIV zouden hebben besmet. De arts en de verpleegsters hebben altijd onderstreept dat dat niet aan hen was te wijten, maar aan de slechte hygiënische omstandigheden in het Libische ziekenhuis waar zij werkten.

24-07-2007, 22:48
Ik hoop dat mensen naar die landen blijven toegaan om te helpen maar dat ze dan wel kunnen doen waar ze voor zijn: zieke mensen helpen en niet het slachtoffer worden van vuilie politieke spelletjes.

24-07-2007, 23:30

Citaat door Er1k:
Natuurlijk wil hij naar Nederland, wat zou hij moeten doen in Marokko?

Nederland is een fijn land, iedereen wil naar Nederland maar de mocro's blijven maar klagen over ons kikkerlandje.

het is een palastijn geen marokaan

24-07-2007, 23:42

Citaat door mv500:
het is een palastijn geen marokaan



ops:

25-07-2007, 00:35
Ach dat klagen moet je met een korreltje zout nemen .

Dat is alleen maar een teken dat ze Nederlander aan het worden zijn.
Nu nog een afname van agressie en we kunnen zeggen dat de overgang succesvol.

Niemand houdt van een bloeddorstige klagende baviaan.

25-07-2007, 07:36

Citaat door aplat:
lees voor
22:08 24 Juli 2007
Vrijgelaten arts wil naar Nederland
De Palestijns-Bulgaarse arts Ashraf al-Hudjoedj, die acht jaar in Libië vastzat, hoopt zo snel mogelijk een Nederlands paspoort te krijgen. Zijn ouders, die in Woerden wonen, reizen naar Bulgarije om hem op te halen.

Al-Hudjoedj werd ervan beticht samen met vijf Bulgaarse verpleegkundigen 400 Libische kinderen opzettelijk met hiv te hebben besmet. De zes werden ter dood veroordeeld, maar de straf werd omgezet in levenslang. Vandaag kwamen ze aan in Bulgarije waar ze gratie kregen.

Al-Hudjoedj blijft nog ten minste tien dagen in Bulgarije om samen met zijn Bulgaarse collega's tot rust te komen.

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/07/art000001C7CE2C16ED5CC1.html


Zou hij in "palestina"niet veel beter werk kunnen verichten dan hier, ik zie hem hier niet als arts aan het werk gaan!

25-07-2007, 08:15

Citaat door Er1k:
Natuurlijk wil hij naar Nederland, wat zou hij moeten doen in Marokko?

Nederland is een fijn land, iedereen wil naar Nederland maar de mocro's blijven maar klagen over ons kikkerlandje.




hij was in libie en gaat naar bulgarije lezen is ook een kunst

25-07-2007, 09:19

Citaat door atoombom1:
hij was in libie en gaat naar bulgarije lezen is ook een kunst



Aangezien zijn ouders in Woerden wonen, is het niet onlogisch dat hij naar Nederland gaat. Na jaren Libische gevangenschap wil je je ouders wel weer eens zien.

En dat hij eerst naar Bulgarije ging is ook niet vreemd omdat de Fransen, die het vliegtuig ter beschikking hebben gesteld, de Bulgaarse verpleegsters thuis wilden brengen.

25-07-2007, 10:05



Citaat door Danielle2:
Wat mij betreft is hij welkom, zag net zijn ouders op het journaal, wat een warme en lieve mensen.


Ik heb het ook gezien, zo ontroerend.
Ik hoop dat ze het een plaatsje kunnen gaan geven nu.

25-07-2007, 10:20

Citaat door mv500:
het is een palastijn geen marokaan


denk je dat hij dat niet wist.

25-07-2007, 10:22

Citaat door oeps:
Aangezien zijn ouders in Woerden wonen, is het niet onlogisch dat hij naar Nederland gaat. Na jaren Libische gevangenschap wil je je ouders wel weer eens zien.

En dat hij eerst naar Bulgarije ging is ook niet vreemd omdat de Fransen, die het vliegtuig ter beschikking hebben gesteld, de Bulgaarse verpleegsters thuis wilden brengen.


Natuurlijk wil hij zijn ouders zien, daarna zou hij natuurlijk ook naar het Palestina terug willen dat zich enorm voor hem heeft ingezet om hem vrij te krijgen.

Pagina's : [1] 2