Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : What is the point?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

Safira75
10-08-2002, 14:23

Ik zat me even filosofisch af te vragen wat nou eigenlijk de point is van liefde. En daarmee bedoel ik niet de liefde voor je familie of misschien je vrienden of je huisdier. Ik bedoel tussen mannen en vrouwen dan. "Romantische liefde" dus. Als ik zo om me heen kijk - en zelfs ook op dit forum- brengt het vooral pijn met zich mee. Misschien kan iemand mij dat uit leggen. Veel mensen zeggen: liefde is wel belangrijk, maar het is niet genoeg (voor een huwelijk en dergelijke). Maar toch wordt liefde voorgesteld als de ultieme waarde. Dat vind ik een beetje verwarrend persoonlijk. Maar misschien bekijk ik het verkeerd? Er wordt ook gezegd dat iedereen de liefde van z'n leven tegen zal komen. Maar als je niet weet wie dat is....wat heb je daar dan aan? Iemand antwoorden?

Safira75
10-08-2002, 14:44
Zou je zweverig kunnen definieren?? Ik bedoel, ik wil je niet graag misinterpreteren:) The poem is cool!

remii
natuurlijk is liefde alleen niet genoeg , andere aspecten zoals vertrouwen , begrip, respect en monogamitiet bijv..zijnop zn minst net zo belangrijk.. en jij zegt wat heeft het voor zin om te wachten op de liefde van je leven als je niet weet wie dat is ..?? wel dat hoeft niet specifiek 1 persoon te zijn , in principe lopen er wel meerdere potentiele partners rond die jouw liefde van leven kunnen zijn want je zou je aangetrokken voelen tot iemand die gemeenschappelijke interesses heeft en dito gevoelens en de kans is zeker aanwezig dat meerdere personen jouw smaak kunnen zijn ...

cheetah
Liefde komt en gaat. En als het er eenmaal is tja.. Dan kan je vaak niet meer helder denken. Ik weet niet waarom het er is, maar het 'kan' inderdaad echt vervelend zijn. En wat betreft dat je iedereen de liefde van z'n leven tegen zal komen, sommige mensen zijn heel hun leven alleen. Maar goed, je weet het nooit..

Safira75
10-08-2002, 14:47

Origineel gepost door remii natuurlijk is liefde alleen niet genoeg , andere aspecten zoals vertrouwen , begrip, respect en monogamitiet bijv..zijnop zn minst net zo belangrijk.. en jij zegt wat heeft het voor zin om te wachten op de liefde van je leven als je niet weet wie dat is ..?? wel dat hoeft niet specifiek 1 persoon te zijn , in principe lopen er wel meerdere potentiele partners rond die jouw liefde van leven kunnen zijn want je zou je aangetrokken voelen tot iemand die gemeenschappelijke interesses heeft en dito gevoelens en de kans is zeker aanwezig dat meerdere personen jouw smaak kunnen zijn ... Ok, maar ik ga er vanuit dat wanneer je van iemand gaat houden, dat dat is doordat je diegene vertrouwt, doordat diegene monogaam is etc etc etc. Dat je daar zo ongeveer dezelfde ideeeen over hebt. Want al dat soort zaken zijn in principe praktische, tastbare zaken. Als je besluit niet te liegen (of cheaten of whatever) ben je dus te vertrouwen. dat is gedrag waar je zelf wat aan kan doen. Liefde is ongrijpbaar. Niet vast te pakken. Niet te veranderen enkel omdat je dat wil...of wel?

remii
10-08-2002, 14:55
Origineel gepost door Safira75 Ok, maar ik ga er vanuit dat wanneer je van iemand gaat houden, dat dat is doordat je diegene vertrouwt, doordat diegene monogaam is etc etc etc. Dat je daar zo ongeveer dezelfde ideeeen over hebt. Want al dat soort zaken zijn in principe praktische, tastbare zaken. Als je besluit niet te liegen (of cheaten of whatever) ben je dus te vertrouwen. dat is gedrag waar je zelf wat aan kan doen. Liefde is ongrijpbaar. Niet vast te pakken. Niet te veranderen enkel omdat je dat wil...of wel? ja dat is waar ...je voelt je tot iemand aangetrokken op het globale vlak , je leert de persooon kennen en als blijkt dat deze personen eigenschappen heeft die jij erg op waarde schat en zn totaalbeeld staat je ook aan dan is het niet raar dat je van deze persoon gaat houden ik denk dat het heel belangrijk is in alle gevallen ,,verliefdzijn ,, en houden van ,, goed van elkaar te onderscheiden want dat is niet het zelfde

Safira75
10-08-2002, 14:55
Origineel gepost door Larachiya maar het gebrek aan vriendschap maakt ongelukkige huwelijken. Daar ben ik het nou helemaal mee eens!

Safira75
10-08-2002, 14:57
Origineel gepost door remii ja dat is waar ...je voelt je tot iemand aangetrokken op het globale vlak , je leert de persooon kennen en als blijkt dat deze personen eigenschappen heeft die jij erg op waarde schat en zn totaalbeeld staat je ook aan dan is het niet raar dat je van deze persoon gaat houden ik denk dat het heel belangrijk is in alle gevallen ,,verliefdzijn ,, en houden van ,, goed van elkaar te onderscheiden want dat is niet het zelfde Dat ben ik met je eens. Verliefd kan je bij wijze van spreken op iemand zijn die je helemaal niet kent (van een afstand dus). Maar liefde groeit juist daar waar er tijd aan gegeven wordt. Maar stel je houdt van iemand. Maar die persoon heeft in zijn/haar gedrag een aantal eigenschappen die je ook minder leuk vindt. Dan zou theoretisch gezien liefde toch ervoor moeten zorgen dat je die ander de tijd geeft om te veranderen (indien dat nodig is). Dan zijn die praktische zaken toch niet zo belangrijk en meer vergankelijk en veranderelijk.

Safira75
10-08-2002, 14:58
Origineel gepost door achmad je zat je filosofisch af te vragen wat the point van liefde is, dat filosofisch klinkt nogal wat zweverig. is het belangrijk what the point is? liefde is of is niet, is het, kan het heel romantisch zijn, net naar gelang de situatie en de wil is, is het niet dan jammer maar helaas. liefde heeft twee kanten want het is mooi en romantisch, leuk en geweldig maar kan ook vervelend en zwaar zijn, moeilijk en afmattend. 1 ding is zeker; liefde ontstaat door een chemische reaktie die je naar elkaar uidraagt en boeddhistisch, wetenschappelijk of zweverig, allah is degene die toestemming voor dit alles geeft. Oh op die manier. Ik vind filosofie niet per definitie zweverig. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Safira75
10-08-2002, 15:10
Wijze inzichten absoluut. Misschien niet eens altijd waar. Maar goed, toch veel wijsheid. Los daarvan is filosoferen het trainen van je hersenen denk ik. Logisch nadenken en logische gevolgtrekkingen maken is goeie training. Filosoferen is in feite gewoon nadenken op basis van de kennis die je op dat moment bezit. Door te filosoferen kom je er trouwens ook gauw achter dat je vooral veel kennis NIEt bezit. En het is dus een incentive om meer kennis tot je te nemen. Denk ik hoor:)

Safira75
10-08-2002, 15:11
Origineel gepost door achmad hoeft misschien niet altijd zweverig te wezen maar kun je mij vertellen wat filosofeeren in de tijd heeft opgeleverd? wijze uitspraken misschien..................... Even for the record: Niet alles hoeft een concreet resultaat op te leveren. Dat is in ieder geval niet mijn instelling.

remii
10-08-2002, 15:11
Origineel gepost door Safira75 Dat ben ik met je eens. Verliefd kan je bij wijze van spreken op iemand zijn die je helemaal niet kent (van een afstand dus). Maar liefde groeit juist daar waar er tijd aan gegeven wordt. Maar stel je houdt van iemand. Maar die persoon heeft in zijn/haar gedrag een aantal eigenschappen die je ook minder leuk vindt. Dan zou theoretisch gezien liefde toch ervoor moeten zorgen dat je die ander de tijd geeft om te veranderen (indien dat nodig is). Dan zijn die praktische zaken toch niet zo belangrijk en meer vergankelijk en veranderelijk. ja in theorie wel safira ...maar de praktijk moet het dan nog uitwijzen of je partner bereid is concessies te doen , maar ik denk wel dat wanneer er sprake is van echte liefde dat beide partners vaak de vergulde middenweg zoeken ..een soort win/win situatie dus als je echt van iemand houd wil je hem niet kwetsen en als dat ook wederzijds is dan ja ...wat wil je nog meer :)

Safira75
10-08-2002, 15:14
Origineel gepost door remii ja in theorie wel safira ...maar de praktijk moet het dan nog uitwijzen of je partner bereid is concessies te doen , maar ik denk wel dat wanneer er sprake is van echte liefde dat beide partners vaak de vergulde middenweg zoeken ..een soort win/win situatie dus als je echt van iemand houd wil je hem niet kwetsen en als dat ook wederzijds is dan ja ...wat wil je nog meer :) Goh, ben ik het alweer helemaal met je eens. Dan is die liefde dus TOCH de basis. En de rest eigenlijk bijzaak. Wanneer de liefde ECHT aanwezig is. Zijn alle andere zaken overkomelijk. Wanneer de andere zaken NIEt overkomelijk zijn. Dan was de liefde dus niet ECHT aanwezig/.....?

MueZli
10-08-2002, 15:17
Je hebt liefde en je hebt verliefdheid.. Dat wordt vaak verwart, als iemand zeg, nou ik heb die en die ontmoet en pats ik ..hield of bent verliefd..? Je kan trouwen met n persoon, waar je enkel afgaat op stabiele eigenschappen vanuit religie geinspireerd, wanneer het vertrouwen groeit, heb je liefde. Ik geloof niet in verliefdheid. Ultieme liefde voor de mens bestaat niet, het is liefde voor Allah swt, dat eeuwige geluk kent. Liefde voor de mens komt hieruit voort.

Safira75
10-08-2002, 15:20

Origineel gepost door Larachiya Safira75... naast het houden van mekaar moet men ook gezamelijk van dingen houden anders hou je het geen minuut uit! Ja maar ik denk dat je die gezamenlijke interesses constateert VOOR je van iemand gaat houden snap je.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7