Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Wanneer De Mens Zijn Lippen Sluit, Begint Allah Te Spreken

miriammetje
01-10-2003, 20:57

WANNEER DE MENS ZIJN LIPPEN SLUIT, BEGINT ALLAH TE SPREKEN Een woord vooraf: De tong is een groot goed voor de mens en een van de vele onderdelen van de wonderbaarlijke scheppingen van Allaah (De Glorierijke en de Verhevene). Als orgaan is de tong niet veel omvattend, echter zijn macht is onbeperkt/onbegrensd, zijn zonden zijn vreselijk en zijn verdiensten zijn geweldig. Ongeloof en geloof kunnen niet anders dan door de tong worden vertolkt. De tong is de uiterste begrenzing van zowel het kwade als het goede. De tong kan zich uitdrukken over datgene wat is geschapen en wat niet is geschapen, over de Schepper en over de schepping en over het bekende en over het onbekende. De tong kan uitleg geven aan wat wij van binnen hebben bedacht en of gevoeld; of het nu waar is of onwaar. De tong is, wordt wel gezegd, de agent van de geest, van het innerlijke. Niet een and er orgaan heeft zo'n grote macht over het uitdrukken van onze geest en verstand. Het zien van het oog is beperkt tot figuren en kleuren, verder reikt het niet. Het oor heeft alleen macht over geluiden, verder niet. De macht van de tong is echter onbegrensd. Het heeft macht over het goede en het kwade. De gevaren van schade door de tong zijn velerlei, zoals Ghazali aangeeft in zijn Ihya Ulumiddin, deel 3, hoofdstuk IV, over de tong (zie bijlage). De waarde van stilte/stil zijn: Hier volgen enkele uitspraken: De gevaren van de tong zijn verlerlei en de enige redding daarvan is "stil zijn"/"je mond houden". Dit is de reden waarom de shari'a (islamitische wetgeving) stil zijn aanbeveelt. De profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: "Degene die zwijgt, krijgt vele zegeningen". De vader van Soefian vroeg de profeet (vzmh): " Waar moet ik het meest bang voor zijn?" De profeet (vzmh) wees naar zijn tong. Ogbah bin Amer vroeg de profeet (vzmh): "O boodschapper van Allaah, hoe kan ik zegeningen verkrijgen?" Hij (vzmh) antwoordde : "Houd je mond, maak ruimte in je huis en heb berouw over je zonde." De profeet (vzmh) zei eens: "Als iemand mij datgene wat tussen zijn beide wangen zit, kan garanderen, dan garandeer ik hem het Paradijs." (130) De profeet (vzmh) heeft gezegd: "Degene die vrij is van het kwade van zijn buik, geslachtsorganen en tong, wordt beschermd tegen moeilijkheden. Want door deze drie organen wordt de meerderheid van de mensen vernietigd." De profeet (vzmh) heeft gezegd: "Hij die blij is met Islam moet zich richten tot stilte." "Als een man ‘s ochtends met beide benen uit bed stapt, dan spreken die benen de tong vermanend toe. Zij zeggen: "Tong vrees Allaah die ons gadeslaat, want als jij je goed gedraagt, dan gaan wij op het goede pad en als jij dat niet doet dan zijn ook wij op het verkeerde pad." De profeet Isa (Jezus, Moge Allaah hem prijzen, loven en hem vrede schenken) werd eens gevraagd: "Leer ons zaken die zulke verdiensten hebben dat wij in het Paradijs kunnen komen." Isa (as) antwoordde: "Spreek niet". Zei zeiden: "Dat lukt ons niet". Hij (as) zei toen: "Praat dan alleen over goede zaken. Ghazali behandelt in zijn boek (zie bijlage) ongeveer 20 vragen over de tong. In het kader van deze lezing beperk ik me tot drie onderdelen/onderwerpen, namelijk.: Schijnheiligheid; Het gevaar van veel vragen over Allah (SWT) en Zijn eigenschappen; Roddelen (oorzaken en oplossingen). SCHIJNHEILIGHEID (131)Tegen de een iets anders zeggen dan tegen de ander rondom hetzelfde onderwerp of persoon of situatie. Je net als een salamander kleuren, gelang de situatie. Ja zeggen en neen doen. Dit zijn vormen van hypocriet/schijnheilig zijn; met twee monden praten.De profeet (vzmh) heeft gezegd: "Hij die in deze wereld twee tongen/gezichten heeft zal ook twee gezichten/tongen hebben in het Hiernamaals." Aboe Hoerairah (ra, Moge Allaah welbehagen hebben in hem) heeft gezegd: "Een mens die twee gezichten heeft, zal niet als gelovige worden aangemeld (door de engelen) bij Allaah." Een metgezel van de profeet (vzmh) was overleden en Hoedaifah, (ra) (secretaris van de profeet met de speciale opdracht alle hypocrieten te registreren) wilde het begrafenisgebed voor de overledene niet uitspreken. Omar (ra) zei: "X is een metgezel van de profeet (vzmh). Je hebt niet voor hem gebeden." Hoedaifah (ra) antwoordde: "Oh Omar, leider van de gelovigen, hij was een van de schijnheiligen." Omar (ra) zei toen: "Ben ik ook zo iemand? Hij (ra) zei: "U bent geen hypocriet, echter na u kan niemand meer vertrouwd worden." walikoem salaam

moiself
01-10-2003, 21:22
mascha`Allah ;)

moiself
03-10-2003, 18:48
heej hij zegt bij mij cannot find server....

moiself
03-10-2003, 19:03
sorry ik heb m al ;) mascha`Allah