Bekijk originele versie : wijsheid in gelijkheid
tetouani79
03-07-2007, 11:34
als ouders heb je samen een grote taak. een taak die je leven kan bepalen(nu of/later). de gelijkheid in de opvoeding is van essentieel belang binnen een gezin. de reden daarvoor is dat het beiden je kinderen zijn. je wilt en mag de een niet voor de ander trekken. of dat het meisje meer aan huishouden moet doen dan een jongen. natuurlijk heeft het meisje een grotere kans dan de jongen om later huismoeder en huisvrouw te worden. maar de jongen moet ook leren zelfstandig zijn. een jongen hoort te leren koken en schoonmaken.(hier kom ik zo op terug).
jammer genoeg zien we tegenwoordig dat ouders een meisje verplichten om voor het donker thuis te zijn. naar een jongen wordt niet gekeken. hij mag in sommige gevallen zelf bepalen wanneer hij thuis komt. dit is een vrom van ongelijkheid wat zeer onterecht is in mijn ogen. een kind mag nooit het gevoel krijgen dat haar broer of zus voor getrokken wordt. dat kan de relatie met de ouders verzwakken ook. het kind kan met een minderheidgevoel opgroeien.
natuurlijk moeten de ouders de opvoeding op een bepaald moment zijn ontwikkeling laten gaan. hiermee wil ik zeggen dat een dochter niet als een jongen opgevoed dient te worden en andersom ook. dit lijkt in strijd met wat ik hiervoor heb gezegd, maar dat is het niet. er moet gelijkheid zijn in bepaalde zaken die en vor het meisje en de jongen gelden. de islaam leert ons dit ook. in de islaam is er geen verschil tussen wat niet mag. alles wat haraam is voor de jongen, is haraam voor het meisje. we zien vaak dat ouders het normaal vinden dat een jongen een vriendin heeft , maar oooweee als de dochter een vriend heeft. beiden is haraam en daar dien je dus ouder geen onderscheid in te maken.
kortom, gelijkheid in veel zaken tussen de kinderen. wel dien je als ouders in je achterhoofd te weten dat je anders omgaat met een meisje dan met een jongen.
http://media.marokko.nl/wg/img/banner.gif (http://ads.marokkomedia.nl/adclick.php?bannerid=719&dest=http%3A%2F%2Fwensenengrenzen.marokko.nl%2Find ex.php%3Fnav%3Dfront%26tid%3D9)
serenity
03-07-2007, 11:37
Goed gezegd en ben het er ook helemaal mee eens.
Nu nog al die ouders overhalen die hun eigen kinderen 'discrimineren'... :moe: Ik kan me daar echt om opvreten!
Je hebt helemaal gelijk, wat geloof betrefd gelden de zaken die verboden zijn voor jongensn en meisjes en het is heel goed om ook de jongens taken te geven in de huishouding al is t alleen maar dat ie zn eigen kleren strijkt en kamer opruimt.
Maar tis gewoon een feit, en dat zie je overal in de wereld terug, ongeacht geloof, cultuur land, dat het een man's world is, in bijna alle culturen worden jongens voorgetrokken, mogen ze meer enz enz enz.....
supertje
03-07-2007, 11:58
Ik hoop alleen vurig dat men deze gelijkheid trekt in de richting van 'een meeisje moet zich kuis gedragen dus een jongen ook' ipv 'een jongen mag zich losbandig gedragen dus een meisje ook'. Het laatste zie ik tegenwoordig veel voorkomen helaas.
Moge Allah ons wijsheid geven om onze kindjes juist op te voeden!
MaRoCcInA
03-07-2007, 13:06
Weetje,
Ik ben het helemaal met je eens, maar wij de mensen van nu zijn de enige die dit kunnen veranderen. Onze ouders / overgrootouders gaan echt niet veranderen in de opvoeding die zij geven aan hun kinderen. Het is nou eenmaal een feit in de Marokkaanse gemeenschap nog steeds dat de ouders de jongen voortrekt en het meisje heeft maar 1 ding te durven doen en ze is een ****.
Ik denk niet dat je deze generatie kan veranderen, maar wij kunnen onze kinderen alleen goed opvoeden.
tangia19
03-07-2007, 13:09
als ouders heb je samen een grote taak. een taak die je leven kan bepalen(nu of/later). de gelijkheid in de opvoeding is van essentieel belang binnen een gezin. de reden daarvoor is dat het beiden je kinderen zijn. je wilt en mag de een niet voor de ander trekken. of dat het meisje meer aan huishouden moet doen dan een jongen. natuurlijk heeft het meisje een grotere kans dan de jongen om later huismoeder en huisvrouw te worden. maar de jongen moet ook leren zelfstandig zijn. een jongen hoort te leren koken en schoonmaken.(hier kom ik zo op terug).
jammer genoeg zien we tegenwoordig dat ouders een meisje verplichten om voor het donker thuis te zijn. naar een jongen wordt niet gekeken. hij mag in sommige gevallen zelf bepalen wanneer hij thuis komt. dit is een vrom van ongelijkheid wat zeer onterecht is in mijn ogen. een kind mag nooit het gevoel krijgen dat haar broer of zus voor getrokken wordt. dat kan de relatie met de ouders verzwakken ook. het kind kan met een minderheidgevoel opgroeien.
natuurlijk moeten de ouders de opvoeding op een bepaald moment zijn ontwikkeling laten gaan. hiermee wil ik zeggen dat een dochter niet als een jongen opgevoed dient te worden en andersom ook. dit lijkt in strijd met wat ik hiervoor heb gezegd, maar dat is het niet. er moet gelijkheid zijn in bepaalde zaken die en vor het meisje en de jongen gelden. de islaam leert ons dit ook. in de islaam is er geen verschil tussen wat niet mag. alles wat haraam is voor de jongen, is haraam voor het meisje. we zien vaak dat ouders het normaal vinden dat een jongen een vriendin heeft , maar oooweee als de dochter een vriend heeft. beiden is haraam en daar dien je dus ouder geen onderscheid in te maken.
kortom, gelijkheid in veel zaken tussen de kinderen. wel dien je als ouders in je achterhoofd te weten dat je anders omgaat met een meisje dan met een jongen.
http://media.marokko.nl/wg/img/banner.gif (http://ads.marokkomedia.nl/adclick.php?bannerid=719&dest=http%3A%2F%2Fwensenengrenzen.marokko.nl%2Find ex.php%3Fnav%3Dfront%26tid%3D9)
zoals?:confused:
nouh ik heb er nooit een complex aan gehouden hoor dat men broer meer mocht dan ik
roemaisa78
03-07-2007, 13:36
ik denk ook puur dat karakter van een kind ook een rol speelt.
want ik merk dat er zelfs een onderscheidt is onder zusjes.
de ene zus moet de gehele huishouden draaiende houden. en de ander zus is lekker buiten aan het shoppen.
omdat die andere er geen zin in heeft of het niet zo goed kan doe als de ander.
ik denk dat je als ouder daar meer van bewust moet zijn. dat hoe verschillend iemands karakter en vermogen is dat ze toch dezelfde regels moeten na leven.
hoe slordig/luidruchtig/koppig/zeurderig de ander is. hij/zij mag er niet onder uit komen.
en helaas zie je in praktijk dat het wel degelijk zo is. en de ouder het niet eens door heeft.
tetouani79
03-07-2007, 13:54
zoals?:confused:
de islaam leert ons dat het kind zich ontwikkeld in bepaalde fases. deze fases zijn ook terug te vinden in de ontwikkelingspsychologie van meerdere psychologen(westerse). elke leeftijd heeft zijn eigen omgansvormen(ga ik hier niet uitgebreid op in). op een gegeven moment heeft een zoon andere behoeftes dan een meisje. een jongen wordt aangetrokken door andere zaken dan een meisje. in deze zaken dienen ouders de onderscheid te maken. het is meer de omgangsvorm. aan de ouders de taak om een balans hierin te vinden. niet te veel los laten, maar ook niet al te strak zijn.
Ihsanetje
03-07-2007, 14:17
:confused:
Wat heeft jouw reactie met het onderwerp te maken? En natuurlijk heeft hij het stuk zelf getypt. Niet z'n buurman.
Ontopic, helemaal met je eens. Zo leer je een jongen vanaf kleins af aan ook respect te krijgen voor vrouwentaken. Dus vanaf kleins af aan moeten ook de jongens leren dat het vanzelf sprekend is.
Vrouwentaken???:moe:
Salaam,
Ik denk dat jij een goed voorbeeld bent voor jou (mogelijk) toekomstige kinderen en kleinkinderen inshaallah (en voor je omgeving).
Mara
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.