Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Duits hof laat hoofddoekkwestie over aan deelstaten

kadiayad
29-09-2003, 16:30

Duits hof laat hoofddoekkwestie over aan deelstaten van onze redactie buitenland 2003-09-25 AMSTERDAM - De Duitse deelstaten mogen zelf uitmaken of ze hoofddoekjes op openbare scholen verbieden of niet. Willen zij zo'n verbod, dan moeten zij dat volgens het constitutionele hof in Karlsruhe alleen wel wettelijk vastleggen. Het hof deed gisteren een uitspraak in een zaak over een Afghaanse onderwijzeres die in 1998 werd geweigerd door een school omdat zij een hoofddoek droeg. Volgens de rechters weigerde deze openbare school in Baden-Württemberg de leerkracht ten onrechte, omdat de deelstaat over geen enkele rechtsgrond beschikte waarop een verbod kon worden gebaseerd. Hiermee legt het hof de slepende hoofddoeken-kwestie bij de parlementen van de Länder. Zij mogen zich nu buigen over een soort juridische vierkante cirkel: hoe breng je een hoofddoekverbod in overeenstemming met de grondwettelijke vrijheid van godsdienst enerzijds en het principe van levensbeschouwelijke neutraliteit van het Duitse openbaar onderwijs anderzijds? In Nederland bepalen bijzondere scholen zelf of hoofddoekjes passen bij hun eigen identiteit. Openbare scholen zijn net als in Duitsland neutraal, maar een ban op hoofddoekjes wordt in strijd geacht met de algemene toegankelijkheid, een ander openbaar kenmerk. Een Haagse school die twee jaar geleden hoofddoekjes verbood, zag daar na druk van de wethouder onderwijs van af. http://www.trouw.nl/opvoedingenonderwijs/artikelen/1064466664197.html

Scottie
13-11-2003, 13:58
Duitsland verbiedt leraren hoofddoek te dragen Uitgegeven: 11 november 2003 17:30 STUTTGART - De regering van de Duitse deelstaat Baden-Wurttemberg heeft dinsdag een wetsvoorstel goedgekeurd die het islamitische leraren verbiedt een hoofddoek te dragen in school. Het parlement moet de wet nog goedkeuren. Dit lijkt slechts een formaliteit, omdat de conservatieve Christen Democratische Unie (CDU) hier in de meerderheid is. "Het doel van de wet is om leerkrachten in dienst van de overheid te verbieden een symbool te laten dragen dat kan worden opgevat als een politieke", aldus premier Teufel van de deelstaat. Christelijke en joodse geloofssymbolen zijn wel toegestaan. De conservatieve regering van de deelstaat keurde de wet goed, nadat het Duitse Federale Constitutionele Hof in september had bepaald dat de weigering van een islamitische vrouw als leerkracht wegens het hoofddoekje niet rechtmatig was. Het hof oordeelde toen dat de weigering een schending was van de religieuze vrijheid.

babyvanbelisma
13-11-2003, 14:03
Ach, als ze gewoon een relevante opleiding hebben en wat ervaring, zou ik er niets op tegen hebben als mijnkind les kreeg van iemand met een hoofddoek op...

babyvanbelisma
13-11-2003, 14:26
Origineel gepost door Pistaa Vele openbare gebouwen werden ontdaan van het kruisbeeld...symbool van de christelijkheid om andere gelovigen niet voor het hoofd te stoten noch om ze de indruk te geven dat enkel christelijkheid is toegestaan of superieur is aan.... Neutraliteit.... noem het maar zo. Geen religieuze symbolen of verwijzingen naar wat dan ook die anderen tegen het hoofd kunnen stoten. Daarbuiten..in het prive leven kan men voor mijn part hoofddoekjes dragen zoveel men wil..geen probleem. ja daar zit ook wel wat in. Ik neem aan dat je dan ook voorstander van schooluniformen bent...?

hicham2004
13-11-2003, 14:35

Origineel gepost door babyvanbelisma ja daar zit ook wel wat in. Ik neem aan dat je dan ook voorstander van schooluniformen bent...? Ik ben een voorstander van het naaktlopen. Al die kleding, inclusief hoofddoek, verbergen hoeveel schoonheid god jou waard vond.

babyvanbelisma
13-11-2003, 14:40
Origineel gepost door buddy Omdat gewone kleding ook een uiting van godsdienst zou zijn ???!? ik niet snappen. Nee. met het oog op niemand tegen het hoofd stoten. Als je allemaal identiek bent, kun je ook niet aanstoot geven of nemen.....

hicham2004
13-11-2003, 14:41
Origineel gepost door buddy Ik zou niet weten waarom ik daarmee gestraft moet worden. Je hebt gelijk: je straft anderen al zoveel met jouw figuur. Nog meer lelijkerds zou teveel van het goede zijn......... :D