Bekijk originele versie : Vakantiegeld In Belgie
roemaisa78
22-06-2007, 15:28
wie kan mij daar meer over vertellen.
word je gewoon uitbetaald door je werkgever als je op vakantie gaat of niet.
hoe gaat het in zijn werking.
hier in nl. krijg je gewoon 8 procent van je bruto salaris. en dat word in mei uitgekeerd. en je kan gewoon 25 dagen per jaar op vakantie en gewoon door je werkgever door betaald.
is dat in belgie ook zo of hebben ze daar een heel ander systeem.
roemaisa78
22-06-2007, 16:33
helemaal niemand??? lijkt me sterk:moe:
Hier wordt het vakantiegeld ook door de werkgever uitbetaald, meestal ook in mei of juni.
Wat de vakantiedagen betreft, dit hangt echt af van het bedrijf. Het minimum is meestal 21 dagen, sommige bedrijven hebben meer verlofdagen door bijvoorbeeld extra ADV-dagen.
hier in nl. krijg je gewoon 8 procent van je bruto salaris. en dat word in mei uitgekeerd. en je kan gewoon 25 dagen per jaar op vakantie en gewoon door je werkgever door betaald.
arbeiders worden door de Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie uitbetaald, zij ontvangen ofwel een circulaire cheque ofwel wordt het gestort op de bankrekening in de maand mei of juni gebeurd dat meestal.
bedienden krijgen dat samen met hun loon uitbetaald door de werkgever want die is het die het uitbetaald.
betreft de vakantiedagen, gemiddeld is het een maand dit wil zeggen 20 werkdagen maar in overleg met je werkgever kun je natuurlijk meer vragen rekeninghoudend met de andere collega's natuurlijk.
wa salaam,.....
roemaisa78
22-06-2007, 23:58
arbeiders worden door de Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie uitbetaald, zij ontvangen ofwel een circulaire cheque ofwel wordt het gestort op de bankrekening in de maand mei of juni gebeurd dat meestal.
bedienden krijgen dat samen met hun loon uitbetaald door de werkgever want die is het die het uitbetaald.
betreft de vakantiedagen, gemiddeld is het een maand dit wil zeggen 20 werkdagen maar in overleg met je werkgever kun je natuurlijk meer vragen rekeninghoudend met de andere collega's natuurlijk.
wa salaam,..... mijn man is arbeider.
maar stel dat mijn man nu in juli vakantiedagen wil opnemen. word hij dan gewoon door zijn werkgever uitbetaald.
juni is nu bijna voorbij. wij hebben nog niets ontvangen.
we hebben wel in het begin van het jaar een brief moeten invullen met onze rekeningnr. maar dat is alles wat ik van hun gehoord heb.
en mijn man heeft maar 20 vakantie dagen. wat wel heel erg weinig is vind ik.
ik heb flink moeten onderhandelen met zijn werkgever. en die heeft tegen ons gezegd dat we van onze overuren max 10 dagen bij mogen sparen maar liever niet.
maar worden er ook dagen dat je naar de tandarts of huisarts ook gewoon doorbetaald door de werkgever of niet.
kun je wat meer vertellen.
alvast bedankt
Coconut_Milk
23-06-2007, 00:27
Moeilijke materie. Hier krijg je gewoonlijk een dertiende maand wat gelijk staat aan jouw vakantiegeld uitbetaald door jouw werkgever.
Hier zal al wat wijzer mee worden:
http://www.jobat.be/nl/info/vakantie/vakantiegeld.aspx
Neem een kijkje op Google en je zal zeker een antwoord op jouw vraag vinden. :goedzo:
antwarpen
23-06-2007, 00:49
mijn man is arbeider.
maar stel dat mijn man nu in juli vakantiedagen wil opnemen. word hij dan gewoon door zijn werkgever uitbetaald.
we hebben wel in het begin van het jaar een brief moeten invullen met onze rekeningnr. maar dat is alles wat ik van hun gehoord heb.
ik heb flink moeten onderhandelen met zijn werkgever. en die heeft tegen ons gezegd dat we van onze overuren max 10 dagen bij mogen sparen maar liever niet.
maar worden er ook dagen dat je naar de tandarts of huisarts ook gewoon doorbetaald door de werkgever of niet.
alvast bedankt
bij de eerste dag van ziekte is meestal onbetaald, maar wat betreft vakantiegeld dan krijgen jullie het pas eind deze maand uitbetaald met jullie loon,
vakantiedagen extra hangt af hoe goed jullie werkgever is je moet wel weten stel je valt ziek net voor u verlof dan verschuift de verlofdagen gewoon door dus stel 2 dage voor u vakantie val je ziek en je krijgt van de dr en week rust, dan bespaar je zo 5 dagen vakantie, m.a.w dan heb je nog eens 5 dagen extra
In nederland bouw je direct vakantiedagen op. In belgie is het gebasseerd op het jaar ervoor. Dus je vakantiedagen van 2007 berekenen ze op basis van je gewerkte dagen in 2006. Als je een volledig jaar hebt gewerkt dan krijg 3 weken ongeveer tot 5 weken verspreid over het hele jaar.
Weet iemand hoe het zit met overuren in ned. Is het voordelig om deze gewoon te laten uitbetalen of op te nemen als vakantie. Ze hebben mij laten weten dat het betreft belasting veel word afgehouden.
roemaisa78
23-06-2007, 01:28
In nederland bouw je direct vakantiedagen op. In belgie is het gebasseerd op het jaar ervoor. Dus je vakantiedagen van 2007 berekenen ze op basis van je gewerkte dagen in 2006. Als je een volledig jaar hebt gewerkt dan krijg 3 weken ongeveer tot 5 weken verspreid over het hele jaar.
Weet iemand hoe het zit met overuren in ned. Is het voordelig om deze gewoon te laten uitbetalen of op te nemen als vakantie. Ze hebben mij laten weten dat het betreft belasting veel word afgehouden. overuren kan je het best opnemen in vrijedagen.
maar dat hebben de meeste bedrijven nu ook aan banden gelegd. vroeger kon je van het vorige jaar vakantie dagen meenemen. nu kan dat bij veel bedrijven niet.
maar je bent veel beter af met vrijedagen dan als je het laat uitbetalen. gewoon zonde van je overuren als je die laat uitbetalen.
mijn man is arbeider.
alvast bedankt
Nou als ie het nog steeds niet gekregen heeft, zou ik eens contact opnemen met de Rijksdienst voor vakantiegeld ( zie je fiche VAKANTIEGELD aanslagjaar 2007 inkomsten 2006 die je nodig had voor het invullen van je belastingaangifte) want met die Poststaking is er wel heel wat vertraging , het zo zo bij mn broer die zou twee fiches krijgen:maf2: maar kreeg er maar eentje en de tweede fiche kwam maar niet en toen had ie gebeld en enkele dagen later kreeg ie tweede fiche vakantiegeld:goedzo:
dat is hier het gemiddelde aantal dagen tenzij het bedrijf waar ie werkt ze meer sluiten waardoor de arbeiders ook niet hoeven te werken!( maar ik ken zelf weinig mensen die met zo'n situatie zitten), nou in principe kun je meer nemen maar dan is het wel ONBETAALD VERLOF(dus geen loon uitbetaald krijgt) dus na de wettelijke verlofdagen waar ie gewoon zn loon krijgt.
http://www.partena.be/ssesso/index.cfm?lg=N
nou je kunt vb als je naar de tandarts gaat overdag een verlofdag nemen maar hou rekening dat ie dan al wel een dag genomen heeft (zie zn gedetailleerde maandloonafschrift), dus het aantal reeds genomen dagen dien je zelf bij te houden maar je kunt aan de hand van de gedetailleerde maandfiches nagaan hoeveel er reeds aangerekend zijn geweest.
Werkt ie in een bedrijf waar ze BOUWVERLOF nemen?? dus collectief sluiten van drie weken zoals vb bij metaalsector geval is en bouwsector?
ik hoop dat je er wat aan hebt meid raad ik je volgende site
www.partena.be
www.just.fgov.be (hierin kun je link klikken naar de vershillende sociaal secretariaten)
wa salaam,
als je nog vragen hebt stel ze gerust a zuster.
25 dage?? damn
hier is t maar 20:moe:
bij de eerste dag van ziekte is meestal onbetaald, maar wat betreft vakantiegeld dan krijgen jullie het pas eind deze maand uitbetaald met jullie loon,
vakantiedagen extra hangt af hoe goed jullie werkgever is je moet wel weten stel je valt ziek net voor u verlof dan verschuift de verlofdagen gewoon door dus stel 2 dage voor u vakantie val je ziek en je krijgt van de dr en week rust, dan bespaar je zo 5 dagen vakantie, m.a.w dan heb je nog eens 5 dagen extra
salaam,
je bedoelt de carensdag meid (bij veertien dagen ziekte dan wel, wordt de eerste dag niet uitbetaald) en de reden IS GEWOON OM ZO TE VOORKOMEN DAT mensen vaak afwezig zouden zijn! MAAR DIE ZOU WORDEN AFGESCHAFT weet alleen niet of het reeds van kracht is!
wel dien je binnen de drie werkdagen een briefje binnen te brengen meid zoniet verlies je die dagen en ten tweede RAAD IK HET NIEMAND AAN omdat je dan voor die periode een uitkering krijgt van de werkgever normaal( betaalt de eerste 7 dagen normaal gewaarborgd loon uit) maar aangezien je dus vakantiegeld krijgt op basis van gewerkte dagen van het jaar ervoor, zul je die dagen ziekte net voor verlof kunnen terugtgeven bij de belastingen! het was zo bij mn broer die alles maar dan ook alles wat ie als vervaningsinkomen kreeg tijdens de revalidatie het jaar erop kon teruggeven en ik kreeg de raad van een persoon die ik er ken ( WORD NOOIT ZIEK TIJDENS JE VERLOF of ervoor of erna!
nou ik ga er wel vanuit dat dat verschilt van persoon tot persoon natuurlijk!!!! dus vglt dit niet met je eigen situatie maar informeer eerst of het wel van toepassing kan zijn want ik ben ook maar een leek ik pas toe wat ik leer en ervaar in de praktijk zowel op persoonlijk vlak als professioneel vlak!
maar romeisa als je een specifieke vraag hebt over ofwel arbeidsrecht (alles met CAO's van aanwerving tot ontslag tt loon) of sociale zekerheidsrecht ( ik bedoel daarmee de vijf grote pijlers: pensioenen, vakantiegeld, RIZIV, Kinderbijslag,werkloosheid en aansluitend maar apart geval qua regeling FAO en FBO) STEL ZE ME GERUST meid,
wa salaam,
roemaisa78
26-06-2007, 22:42
djazzakallahoe gairan. ik ben nu alles even aan het doorlezen. :sjans:
als je vakantie neemt dan moet je zogezegd uw vakantiegeld gebuiken als maandloon indien je arbeider bent.Dat is zeker de helft.
Ben je bediende dan betaald uw werkgever je uit en heb je wel minder vakantiegeld.
Je kan 6weken verlof nemen als je zegt dat je naar je vaderland gaat.
roemaisa78
26-06-2007, 23:11
over wat voor bedragen spreken we eigenlijk.
want vakantiegeld in nl is voor een brutobedrag van 2000 euro ongeveer 930 aan vakantiegeld netto.
hoeveel bedraag dan de belgische vakantiegeld????
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.