Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Marokkaanse coaches voor Marokkaanse leerlingen Den Haag

Pagina's : [1] 2 3

LZN
27-09-2003, 13:57

In Den Haag worden op drie scholen voor Voortgezet Onderwijs Marokkaanse risicoleerlingen intensief begeleid door coaches. De coaches zijn vrijwilligers en Marokkaanse jongvolwassenen die zelf net van school komen en nu werken of verder studeren. PROBLEEM Hoe kan voorkomen worden dat Marokkaanse risicoleerlingen voortijdig de school verlaten? AANPAK Drie Haagse scholen voor Voortgezet Onderwijs hebben in 1999 met een project gestart waarin Marokkaanse jongeren tussen de 20 en 28 jaar een risicoleerling uit de eerste of tweede klas begeleiden. De ondersteuning is voor een jaar en is bedoeld om het plezier in school te vergroten, de leerprestaties en sociale vaardigheden van de leerlingen verbeteren daardoor. Bij de coaching gaat het er uiteindelijk om dat de leerling gaat nadenken over beslissingen die bepalend zijn voor de toekomst op school, vervolgstudie, werk en betekenis en de rol van ouders, vrienden en vrije tijd. De coach heeft bijna wekelijks contact met de leerling. De coaches zijn Marokkaanse jongvolwassenen die werken of studeren. Zij zijn geen hulpverlener, eerder een soort oudere vriend of vriendin die zelf ook puber is geweest en die weet hoe het voor een Marokkaanse jongere is om op te groeien in Nederland. De scholen die meedoen zijn: Johan de Witt College en Terra College. Per vestiging zijn er twee docentcoaches vrijgesteld. Zij selecteren de leerlingen en begeleiden de coaches op school. De scholen stellen hiervoor 5 fte beschikbaar. De gemeente financiert het project. RESULTATEN De kracht van het project ligt in de kleinschaligheid. In het schooljaar 2002-2003 zijn 27 leerlingen van de 31 risicoleerlingen die een coach kregen toegewezen, overgegaan. In het schooljaar 2001-2002 deden 19 leerlingen mee, waarvan er 18 overgingen. Aankomend jaar is het streven om 40 leerlingen door een coach te laten begeleiden. Wie o wie stelt zich vrijwillig op om hieraan mee te doen???? Je kunt contact opnemen met de onderstaande personen. CONTACTPERSOON Naam: Annelies Boom, Philippine Hakkert Organisatie: Centrum 16/22 Tel. 070-3560154 Email: info@centrum1622.nl.

Salaama
27-09-2003, 20:39
Ik heb me al ingeschreven, als het goed is begint het volgende week..

redouan19
28-09-2003, 11:16
Is er ook zoiets in Amsterdam, dan doe ik mee!

Salaama
30-09-2003, 21:55
Origineel gepost door rebel :goedzo: Misschien kan je erbij vermelden dat je er 2 studiepunten van kunt krijgen, dus het wordt meegerekent als keuzevak..Mohien Hogeschool Rdam en de Hes die doen er aan... Groetjes moi..

Arsalan
01-10-2003, 12:38

studiepunten? IK DOE MEE! :D

tinghir2001
02-10-2003, 23:58
Origineel gepost door redouan19 Is er ook zoiets in Amsterdam, dan doe ik mee! Er is al zoiets in Amsterdam. School is Cool heet het in Amsterdam. maar het is niet alleen voor Marokkaanse leerlingen. Ik ben zelf een jaartje mentor geweest van een Marokaanse leerling. En ik geloof heilig in de aanpak en in zo'n soort gelijke project. Als je een leerling op school kan houden dan is dat het beste en je bespaart daarmee heel veel ellende. want de problemen voor de jongeren beginnen pas echt als ze van school weg zijn. Ik ben ook laaste tijd aan het denken of ik zoiets in Amsterdam kan opzetten met een nieuw studenten vereniging Sensebil in Amsterdam. Kijken of er annimo is voor dit project. Alleen ik betwijl of de bereidheid er is van Marokkaanse studenten om vrijwillig mee te doen aan zoeits.

redouan19
04-10-2003, 22:43
Origineel gepost door tinghir2001 Er is al zoiets in Amsterdam. School is Cool heet het in Amsterdam. maar het is niet alleen voor Marokkaanse leerlingen. Ik ben zelf een jaartje mentor geweest van een Marokaanse leerling. En ik geloof heilig in de aanpak en in zo'n soort gelijke project. Als je een leerling op school kan houden dan is dat het beste en je bespaart daarmee heel veel ellende. want de problemen voor de jongeren beginnen pas echt als ze van school weg zijn. Ik ben ook laaste tijd aan het denken of ik zoiets in Amsterdam kan opzetten met een nieuw studenten vereniging Sensebil in Amsterdam. Kijken of er annimo is voor dit project. Alleen ik betwijl of de bereidheid er is van Marokkaanse studenten om vrijwillig mee te doen aan zoeits. U can count me in! Hoeveel tijd was jij er mee bezig toen je meedeed? Zit er ernstig over te peinzen een 'marokkaantje' onder mijn hoede te nemen :)

tinghir2001
05-10-2003, 02:14
Origineel gepost door redouan19 U can count me in! Hoeveel tijd was jij er mee bezig toen je meedeed? Zit er ernstig over te peinzen een 'marokkaantje' onder mijn hoede te nemen :) Het kost niet zoveel tijd. een keer per week bij de jongen thuis gaan en af en toe telefoonisch contact. Het gaat erom om structuur aan te leren kwa huiswerk maken ,dus het is niet eens zozeer huiswerk begeleiding. Je krijgt er ook veel voor terug, zoals voldoening als het goed gaat.

salimma19
05-10-2003, 22:23
Goed initiatief dat coachen. Ik heb er ervaring mee

aad37
07-10-2003, 10:56
zekers

Amira_s
08-10-2003, 22:23
Origineel gepost door rebel Ja, dat klopt inderdaad! 2 extra studiepunten, en dat geldt ook voor de Haagse Hogeschool. Echt een TOP initiatief!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Maar over die studiepunten geldt voor elke opleiding dat je volgt? (ik denk er aan om dit ook via de mail te verspreiden) A_s

Missynajat
09-10-2003, 21:52
Het is een goed initiatief. Zelf ben ik met de Werkgroep Allochtone Studenten a.k.a WAS bezig om zon mentorschap voor elkaar te krijgen. Ik zal me er zeker voor aanmelden. Het percentage allochtone studenten op universiteiten en hoge scholen is te kleinschalig. Voor verdere informatie verwijs ik jullie naar www.wasnl.com mzzl najat

AVICENNA
13-10-2003, 02:50
HET project draait al 5 jaar nu! heeft hele vruchtbare resultaten geleverd! Men is ook bezig om het landelijk te gaan inzetten :)! maar wordt nog onderzocht ;)! Er zijn plekken genoeg nog :)! dus meld je aan voor de cursus !! en je krijgt zeker veel voor terug!!

redouan19
13-10-2003, 09:50
Rebel, dat geloof ik niet. Het maakt toch weldegelijk uit wat voor studie je volgt??????! Miss Najat, die werkgroep, opereert die ook in Adam??????

redouan19
13-10-2003, 10:19

Origineel gepost door AVICENNA HET project draait al 5 jaar nu! heeft hele vruchtbare resultaten geleverd! Men is ook bezig om het landelijk te gaan inzetten :)! maar wordt nog onderzocht ;)! Er zijn plekken genoeg nog :)! dus meld je aan voor de cursus !! en je krijgt zeker veel voor terug!! Aanmelden....WAAR!?

Pagina's : [1] 2 3