Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Is het fout?

Pagina's : [1] 2 3

Safira75
05-08-2002, 19:54

een aantal basispunten van boedhisme: 1. Lieg nooit tegen wie dan ook. Behalve als je vele anderen kan helpen door je leugen(bijna nooit het geval) 2. Help op directe of indirect wijze mensen om verlichting te bereiken 3. Behandel alle levende wezens (mens,dier) met respect 4. Hou nooit iemand voor de gek. En wees altijd eerlijk nb: verlichting is o.a. het volledig van je afzetten van egoisme. Je dus volledig in dienst stellen van anderen Een boedhistische oefening: Visualiseer aan je rechterkant een beeld van jezelf als puur egoistisch wezen die van alles wil hebben. Visualiseer aan je linkerkant een grote groep mensen die lijden en honger hebben. Je zal zien dat wanneer je dat doet je hart uitgaat naar de grotere groep lijdende mensen en niet naar de ene persoon. M.a.w. het geluk van 1 persoon is minder belangrijk dan het geluk van alle andere personen. Hoe vaker je deze oefening doet- hoe meer je je dat ook daadwerkelijk zal realiseren. (allemaal woorden van de Dalai Lama ik heb het vertaald uit het engels - dus fouten daargelaten) Is boedhisme een religie? Is het fout je ermee bezig te houden? Dit klinkt mij toch niet fout in de oren??

Safira75
05-08-2002, 20:00
Nog een oefening van de dalai Lama: De dalai lama stelt dat kwaadheid/boosheid geen waarde heeft. Dat je je moet realiseren dat alle mensen hetzelfde zijn: ongeacht religie, cultuur, ras, politieke overtuiging etc etc. Hij stelt dat omdat mensen hetzelfde zijn, je je moet realiseren dat mensen in de basis ook allemaal hetzelfde willen. Namelijk gelukkig zijn. Hij geeft een oefening om met vijanden om te gaan: Stel je in je geest je vijanden voor en wens ze met heel je hart kracht, geluk en voorspoed. Wanneer je dat doet, laat je je boosheid (die je geluk en dat van anderen in de weg staat) makkelijker los... klinkt zinnig?

remii
05-08-2002, 20:04
voor een moslim is het zeer zeker fout je daarmee bezig te houden want , je mag maar 1 god aanbidden en dat is allah en niets en niemand anders en zeker geen beelden ... en bovendien al je genoemde facetten komen oook in de koran ruimschoots aan bod dus het is echt niet zo dat het boedisme een meerwaarde heeft t.o.v de islam ...sterker nog ...het boedisme is van een veel lagere orde dan de islam dus je kunt het niet eens vergelijken...

Safira75
05-08-2002, 20:05
Nou tot noch toe ben ik in het boek van de dalai lama nergens tegengekomen dat hij iemand vraagt om wat dan ook te aanbidden. Enkel dat hij vindt dat mensen zich in moeten zetten voor het geluk van anderen. Door het hele boek heen is dat eigenlijk de enige echte boodschap: wees niet egoistisch. het geluk van anderen is belangrijker dan je eigen geluk

Safira75
05-08-2002, 20:06

Ik vind het tot noch toe meer een filosofie dan een religie trouwens...maar misschien heb ik het mis?

Sarahsalima
geloof jij in boedhisme ?

remii
de dalai lama is ook geen god en zijn leer is geen religie ,,so whats your point ???

tonk
05-08-2002, 20:10
Het klinkt mij heel zinnig om je daarmee bezig te houden. Wat er staat vind ik heel wijs! Met de argumenten van Remii ben ik het maar ten dele eens. In het verhaal van Safira komt god niet voor, dus je eerste argument gaat niet op. Alle factetten komen ook in de koran aan bod, maar ik vind het soms prettig om dezelfde dingen in andere bewoordingen of vanuit een andere invalshoek te zien. Daar kunnen ze soms een stuk duidelijker van worden. Je kunt dan vervolgens weer in de koran zelf gaan lezen natuurlijk. En dan misschien wat daar staat beter begrijpen. karima_lal

Safira75
05-08-2002, 20:12
ik heb nooit geclaimed dat hij het wel is... de vraag was of het een religie was geloof ik in het boedhisme? Ik geloof inderdaad dat het geluk van 1 irrelevant is t.o. het geluk van velen. Ik geloof inderdaad dat je vriend en vijand met een glimlach tegemoet moet treden. Ik geloof inderdaad dat je hen die je je vijand noemt moet danken voor de lessen in geduld en tolerantie die ze je schenken. Ik geloof inderdaad dat wanneer je goeie daden doet jij zelf ook gelukkiger zal worden. Ik geloof inderdaad dat ALLE levende wezens repect verdienen. maakt mij dat een boedhist???

aSunnyFriend
05-08-2002, 20:14
Boedhisme is meer een levensfilosofie dan een religie....en bevat zeker elementen die waardevol kunnen zijn voor een Moslim..ook al blijft de enige ware Godsdienst de Islam en het ene waarachtige heilige boek de Quraan... Salahdin

Sarahsalima
05-08-2002, 20:15
Origineel gepost door karima_lal Het klinkt mij heel zinnig om je daarmee bezig te houden. Wat er staat vind ik heel wijs! Met de argumenten van Remii ben ik het maar ten dele eens. In het verhaal van Safira komt god niet voor, dus je eerste argument gaat niet op. Alle factetten komen ook in de koran aan bod, maar ik vind het soms prettig om dezelfde dingen in andere bewoordingen of vanuit een andere invalshoek te zien. Daar kunnen ze soms een stuk duidelijker van worden. Je kunt dan vervolgens weer in de koran zelf gaan lezen natuurlijk. En dan misschien wat daar staat beter begrijpen. karima_lal ben jij dat op die foto ?

Tifah
05-08-2002, 20:28
Als je het mij vraag dan komt boedhisme een beetje overeen met het Islam. In de Islam wordt de mens ook gezegd om niet egoistisch te zijn, de medemens met respect behandelen, wat trouwens ook voor de vijand geldt. Boedhisten mediteren vaak, ik weet niet of yoga ook onder het boedhisme valt, maar Islamieten bidden 5x per dag. Ik vind dat het ook een vorm van meditatie is. Je bidt tot God/Allah, maar je bidt ook voor je rust en je geest "tijdig" te reinigen. Nogmaals: als je het mij vraagt komt het overeen met de Islam.

tonk
05-08-2002, 20:32
Ja hoor, Sarahsalima, dat ben ik op die foto. Ik heb mezelf gisteren onthoofd en uit een andere foto geknipt. karima_lal

LELIJKERD
05-08-2002, 20:32
BULLSHIT niks komt overeen met de Islam vergeet niet dat boedhisten beelden beminnen wat ten strengste verboden is binnden de Islam zoek nou niet steeds excussen op om van de Islam aftezien tering, ik word para hierdoor

respectvol
05-08-2002, 20:36

Origineel gepost door karima_lal Het klinkt mij heel zinnig om je daarmee bezig te houden. Wat er staat vind ik heel wijs! Met de argumenten van Remii ben ik het maar ten dele eens. In het verhaal van Safira komt god niet voor, dus je eerste argument gaat niet op. Alle factetten komen ook in de koran aan bod, maar ik vind het soms prettig om dezelfde dingen in andere bewoordingen of vanuit een andere invalshoek te zien. Daar kunnen ze soms een stuk duidelijker van worden. Je kunt dan vervolgens weer in de koran zelf gaan lezen natuurlijk. En dan misschien wat daar staat beter begrijpen. karima_lal was jij niet gelovig...ik heb het namelijk in 1 van je berichten gelezen. Maar met je argumenten ben ik het wel eens.

Pagina's : [1] 2 3