Bekijk originele versie : Tenminste Houdbaar Tot
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
wasima2000
04-08-2002, 13:21
Asalaam alaikum w.r.b.
Wat mij opvalt is dat het bij Marokkanen nog steeds voorkomt dat zodra een meisje de 20 jaar gepasseert is...haar ' houdbaarheidsdatum' gaat verlopen.
Marokkaanse jongens preferen een hertje van 20 of jonger boven een hert van 20 of ouder.
Ik dacht dat dat anno 2002 niet meer zoveel voorkwam...maar helaas het is nog steeds zo.
Zodra een meisje 26 jaar is en nog niet getrouwd denken jongens meteen..." O, er zal wel wat aan mankeren dus laat maar zitten" ..of " die heeft zeker al wat mannen gehad, kan namelijk niet zo zijn dat een meid van 26 jaar nog nooit met iemand heeft geflikflooid" ...
Dit is toch BELACHELIJK..zo krijgen de oudere dames toch nooit een kans.
Onze profeet (v.z.m h.) was zelf getrouwd met een 15 jaar oudere vrouw....maar nee de marokannen ontwikkelen zelf weer een bepaalde cultuur dat alS een vrouw de 20 eenmaal is gepasseerd dat ze dan minder waard wordt.
Wat vinden jullie hiervan...en met name de boys ...waarom wordt er zo gedacht???
Hoor het graag...
Wasima
Origineel gepost door wasima2000
Asalaam alaikum w.r.b.
Wat mij opvalt is dat het bij Marokkanen nog steeds voorkomt dat zodra een meisje de 20 jaar gepasseert is...haar ' houdbaarheidsdatum' gaat verlopen.
Marokkaanse jongens preferen een hertje van 20 of jonger boven een hert van 20 of ouder.
Ik dacht dat dat anno 2002 niet meer zoveel voorkwam...maar helaas het is nog steeds zo.
Zodra een meisje 26 jaar is en nog niet getrouwd denken jongens meteen..." O, er zal wel wat aan mankeren dus laat maar zitten" ..of " die heeft zeker al wat mannen gehad, kan namelijk niet zo zijn dat een meid van 26 jaar nog nooit met iemand heeft geflikflooid" ...
Onze profeet (v.z.m h.) was zelf getrouwd met een 15 jaar oudere vrouw....maar nee de marokannen ontwikkelen zelf weer een bepaalde cultuur dat alS een vrouw de 20 eenmaal is gepasseerd dat ze dan minder waard wordt.
Wat vinden jullie hiervan...en met name de boys ...waarom wordt er zo gedacht???
Hoor het graag...
Wasima
Ja dat heb ik ook al ondervonden in mijn omgeving dat ze er zo over denken.
tj aik begrijp het ook niet helemaal zelf zijn die jochies op hun 18e al helemaal beschimmeld om maar in die termen door te gaan. En soms zijn ze zelfs verschrompeld!!! Maar toch willen ze een zacht gekookt scharreleitje die nog niet over datum is !!!! Waar halen ze het lef vandaan ?????????? :zwaai:
Asalaam alaikum w.r.b.
Hoor het graag...
Wasima
Een interessant onderwerp. Een paar jaar terug lag de grens voor een meisje zeg maar op 20 jaar. Als je toen de 20 jaar gepasseerd bent, werd het erg moeilijk om aan de man te komen.
Nu is die grens verschoven naar de 25 jaar. Dus er is al enige vorm van emancipatie. Om te trouwen met een vrouw die jong is, wordt vooral ingegeven door de ouders. Zij waren niet anders gewend. En de ouders zijn inderdaad steeds bang dat als hun zoon met een 25-jarige trouwt zij een verleden heeft. Dat is best wel begrijpelijk aangezien de meeste Marokkaanse jongeren 1 of meerdere relaties voor het huwelijk hebben gehad (zowel jongens als meisjes).
Maar voor mij speelt niet de leeftijd een rol, maar de godsvrezendheid van dat meisje. Ik zelf trouw liever met een vrouw van 25 jaar dan met een vrouw van 18 jaar. Gewoon omdat ik een beetje op dezelfde golflengte wil zitten. Voor mij is de leeftijd waar ik mee zou willen trouwen tussen de 20 en de 25 jaar.
Kijk we kunnen dan wel zeggen dat het onrechtvaardig is dat een meisje van 26, 27 jaar min of meer afgeschreven wordt, maar je kunt dat wel vinden, maar die situatie bestaat nu eenmaal. Dus doe er als meisje iets tegen. Ga niet zeggen: ik trouw echt niet voordat ik de universiteit heb afgemaakt. Zo laat je je eigen geluk wegglippen, want een of twee jaar studie tijdens je huwelijk kan best hoor.
Komt dat echt voor?
Ik val bijna van mijn stoel!
(Even voor de duidelijkheid: ik ben zelf nederlandse en onder Nederlanders speelt dit totaal niet. In geen enkel milieu voor zover ik weet.)
Ik vind Najib's advies wel zinnig: zolang de situatie zo is, kun misschien maar beter zorgen dat je op tijd trouwt. Zeker als je toch al iemand kent met wie je zou willen trouwen. Maar als dat niet zo is, zou ik niks overhaast doen. Liever niet getrouwd, dan ongelukkig getrouwd, lijkt mij. Of is niet getrouwd zijn voor Marokkaanse vrouwen heel erg?
Ik denk nu even aan het Nederland van pakweg 40 jaar terug. Toen had je als niet-getrouwde vrouw maar een paar opties: lerares, verpleegster of klooster. Als je niet in het klooster zat, moest je wel bij je ouders of bij een deugdzame hospita wonen, want anders deugde je niet! Je was als ongetrouwde vrouw sowieso erg zielig, vond men.
karima_lal
wasima2000
04-08-2002, 15:24
Origineel gepost door Najib26
Een interessant onderwerp. Een paar jaar terug lag de grens voor een meisje zeg maar op 20 jaar. Als je toen de 20 jaar gepasseerd bent, werd het erg moeilijk om aan de man te komen.
Nu is die grens verschoven naar de 25 jaar. Dus er is al enige vorm van emancipatie. Om te trouwen met een vrouw die jong is, wordt vooral ingegeven door de ouders. Zij waren niet anders gewend. En de ouders zijn inderdaad steeds bang dat als hun zoon met een 25-jarige trouwt zij een verleden heeft. Dat is best wel begrijpelijk aangezien de meeste Marokkaanse jongeren 1 of meerdere relaties voor het huwelijk hebben gehad (zowel jongens als meisjes).
Maar voor mij speelt niet de leeftijd een rol, maar de godsvrezendheid van dat meisje. Ik zelf trouw liever met een vrouw van 25 jaar dan met een vrouw van 18 jaar. Gewoon omdat ik een beetje op dezelfde golflengte wil zitten. Voor mij is de leeftijd waar ik mee zou willen trouwen tussen de 20 en de 25 jaar.
Kijk we kunnen dan wel zeggen dat het onrechtvaardig is dat een meisje van 26, 27 jaar min of meer afgeschreven wordt, maar je kunt dat wel vinden, maar die situatie bestaat nu eenmaal. Dus doe er als meisje iets tegen. Ga niet zeggen: ik trouw echt niet voordat ik de universiteit heb afgemaakt. Zo laat je je eigen geluk wegglippen, want een of twee jaar studie tijdens je huwelijk kan best hoor.
Trouwen en studeren kan goed samen gaan hoor...het wordt natuurlijk wel wat zwaarder als er kinderen bij komen kijken maar niet trouwen omdat je nog wil studeren vind ik persoonlijk ook een zwak excuus!
Maar wat als ze al afgestudeerd is en nooit de juiste persoon is tegen gekomen...puur omdat zij zich richtte op haar studie en dus niet geforceerd op zoek was naar een man maar de ware nooit in haar leven is gekomen?
Dan toch maar als een kip zonder kop trouwen omdat je anders denkt dat je nooit meer aan de man kunt komen? Dat vind ik pas erg...een meisje wordt haast gedwongen in onze cultuur om te trouwen naarmate ze wat ouder is(met wat ouder bedoel ik 24,25) omdat anders de mensen gaan denken dat er wat aan haar mankeert. Ik vind dit heel zorgelijk!!
Maar ik zou zelf niet eens met een jongen willen trouwen die een leeftijdeis stelt!! Iemand die zo redeneert zou niet bij mij passen, liefde kent voor mij geen leeftijd!(ben zelf 21 en ga insallah trouwen in oktober dus het heeft geen betrekking op mij maar ik zie het wel in mijn directe omgeving en het baart mij zorgen!!)
wasima2000
04-08-2002, 15:26
Origineel gepost door Faissa
Onze cultuur is nu eenmaal zo....Vooral onze ouders hebben zukke gedachten; dat als je als vrouw zijnde eenmaal de 20 bent gepasseerd je minder kans hebt om te trouwen..........Maar je kunt het onze ouders ook niet kwalijk nemen vind ik.....Zij trouwden vroeger op 16, 17 jarige leeftijd en zodoende heb ze het altijd normaal gevonden dat ook hun kinderen op die leeftijd zouden trouwen....Maar goed tijden veranderen maar onze cultuur zal (denk ik ) wel hetzelfde blijven......
Je kunt helaas niet zeggen als ik 22 ben ik wil graag trouwen, alles is elmekteb....Geen enkel levend wezen heeft hier invloed op....Niet jij, niet jouw ouders maar alleen Allah (swt).......
Trouwens laat onze Marokkanen maar kletsten hoe je het ook wendt of keert het is nooit goed.....Ze bemoeien zich altijd overal mee.....Leef gewoon je leven volgens de islam en laat de rest maar kletsen....
Inderdaad Faissa ik wil me daarbij aansluiten...het is inderdaad nooit goed bij Marokkanen...maar we leven niet voor de Marokkanen we leven voor Allah s.w.t en met deze reden voorop komt insallah alles goed!!
SOooo
ik wist niet eens dat die gedachte er was hier in ned onder de jongere
ken namelijk een paar jongens die met een paar jaar oudere vrouw gaan trouwen binnenkort
Trouwen en studeren kan goed samen gaan hoor...het wordt natuurlijk wel wat zwaarder als er kinderen bij komen kijken maar niet trouwen omdat je nog wil studeren vind ik persoonlijk ook een zwak excuus!
Maar ik zou zelf niet eens met een jongen willen trouwen die een leeftijdeis stelt!! Iemand die zo redeneert zou niet bij mij passen, liefde kent voor mij geen leeftijd!(ben zelf 21 en ga insallah trouwen in oktober dus het heeft geen betrekking op mij maar ik zie het wel in mijn directe omgeving en het baart mij zorgen!!)
Je kunt toch de jaren tijdens je studie besluiten om geen kinderen te nemen (al is het Allah die ons een kind schenkt).
Je zegt nu dan wel heel moedig dat liefde geen grenzen kent, maar zou je willen trouwen met een man van 40 jaar? Nou denk het dus niet. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren en die van mij is tussen de 20 en de 25. Als een vrouw 19 of 26 of 27 en ze heeft alles, dan ga ik haar heus niet afwijzen. Maar de voorkeur blijft.
Het is waar wat je daarnet schreef over de voorkeur om liever met iemand te trouwen die tussen de 20 en de 25 jaar is maar dat zegt niet alles iemand kan 18 zijn en veel weten en 25 en een domme koe zijn, ik bedoel je zegt wel dat het moet liggen aan de godvrezendheid maar een 18 jarige kan ook een moetaqoen zijn deze twee dingen; leeftijd en godvrezend staan los van elkaar. Natuurlijk is iemand die meer weet van en over de islam eerder godvrezend dan iemand die er geen kaas van heeft gegeten maar ook deze twee hoeven niet per definitie met elkaar in verband te staan. Ik geloof gewoon dat alles wat Allah (swt) voor ons geschreven heeft dat dat ook uit zal komen. Wij hebben wel de vrije wil gekregen maar wat HIJ wil gebeurt " de pennen zijn opgeheven en de boeken zijn opgedroogd"
Thalla :)
Hindaatje
04-08-2002, 16:54
Origineel gepost door Faissa
Onze cultuur is nu eenmaal zo....Vooral onze ouders hebben zukke gedachten; dat als je als vrouw zijnde eenmaal de 20 bent gepasseerd je minder kans hebt om te trouwen..........Maar je kunt het onze ouders ook niet kwalijk nemen vind ik.....Zij trouwden vroeger op 16, 17 jarige leeftijd en zodoende heb ze het altijd normaal gevonden dat ook hun kinderen op die leeftijd zouden trouwen....Maar goed tijden veranderen maar onze cultuur zal (denk ik ) wel hetzelfde blijven......
Je kunt helaas niet zeggen als ik 22 ben ik wil graag trouwen, alles is elmekteb....Geen enkel levend wezen heeft hier invloed op....Niet jij, niet jouw ouders maar alleen Allah (swt).......
Trouwens laat onze Marokkanen maar kletsten hoe je het ook wendt of keert het is nooit goed.....Ze bemoeien zich altijd overal mee.....Leef gewoon je leven volgens de islam en laat de rest maar kletsen....
ben ik toch blij dat me ouders er niet zo over denken...me ouders hebben liever dat ik studeer,en wat van me leven maak,dan dat ik op vroege leeftijd ga trouwen...
aSunnyFriend
04-08-2002, 16:58
wat ik me eigenlijk afvraag ...is als iemand bijna over de datum komt gaat zo iemand dan ook in de aanbieding zoals bij Appie Hein dan plakken ze er zon sticker op met halve prijs...
Hindaatje
04-08-2002, 16:59
Origineel gepost door aSunnyFriend
wat ik me eigenlijk afvraag ...is als iemand bijna over de datum komt gaat zo iemand dan ook in de aanbieding zoals bij Appie Hein dan plakken ze er zon sticker op met halve prijs...
hahaha...ik hoop het niet voor die mensen :D
Origineel gepost door aSunnyFriend
Nee joh die gaat gelijk in de afschrijfbak! Eerst het nummertje intoetsen en dan....weg ermee!
wasima2000
04-08-2002, 18:25
Je kunt toch de jaren tijdens je studie besluiten om geen kinderen te nemen (al is het Allah die ons een kind schenkt).
Je zegt nu dan wel heel moedig dat liefde geen grenzen kent, maar zou je willen trouwen met een man van 40 jaar? Nou denk het dus niet. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren en die van mij is tussen de 20 en de 25. Als een vrouw 19 of 26 of 27 en ze heeft alles, dan ga ik haar heus niet afwijzen. Maar de voorkeur blijft.
Moedig???? Je hoeft niet voor mij te denken dat doe ik namelijk liever zelf!! Wat is er moedig aan als ik zeg dat de man waar ik mee ga trouwen 39 is en er uit ziet als 29? En ik het heel goed met hem kan vinden, hij Allah vreest en de liefde van mijn leven is?
Ik kom met de uitspraak: liefde kent geen leeftijd omdat ik uit ervaring spreek!!!
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.