Bekijk originele versie : cultuurverschil...
rianneguido
23-09-2003, 11:26
Hallo,
ik ben Guido en studeer op de ipabo in Alkmaar. (lerarenopleiding)
Voor het vak PGO kregen wij de volgende casus:
Op het schoolplein zie je regelmatig een groepje Marrokkaanse jongetjes vuurtjes stoken. Ze pikken gummetjes van de school en gooien die in het vuur. Niets helpt. Ze krijgen van de leerkrachten op hun donder, maar ze gaan gewoon door. Ten einde raad heeft de schoolleiding de kwestie in de ouderraad besproken.
De vader van Hassan, een van de jongetjes, wordt op school uitgenodigd. Hij krijgt het hele verhaal te horen en ook, dat de school overleg gepleegd heeft met de ouderraad omtrent wat te doen. De conclusie in dat overleg is ook besproken: 'Hassan is op onze school waarschijnlijk niet meer te handhaven.' 'Dat kan Hassan niet gedaan hebben', zegt de vader,ík geloof het niet.'Maar de vader van Hassan kan er niet onderuit. Het gesprek duurt voort, zonder dat er een oplossing wordt gevonden. De vader wil dat Hassan er bij wordt gehaald. 'Laat hem er maar bij komen.' Zodra Hassan binnenkomt, springt vader op en slaat de jongen bont en blauw. Pas na lang proberen tussenbeide te komen, lukt het de schooldirectie de vader terug te krijgen in zijn stoel.
:confused:
Wat had de school naar jullie idee beter kunnen doen?
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!
:zwaai: Guido
Blijft natuurlijk een voorbeeld en zou graag willen weten hoever of hoe dichtbij dit voorbeeld bij de realiteit staat.
Maar volgens mij moet je het gedrag van de vader goed bekijken.
Eerst geloofd ie de leerkracht niet, van oudsher wordt er in Nederland niet getwijfeld aan de woorden van een leerkracht.
(iets wat trouwens over de hele breedte minder wordt)
Als ie overtuigd is (is ie wel overtuigd) dan pakt ie zijn zoon keihard in het openbaar aan.
Waarom zo hard, is dat 'marokkaans' (cultuur) of is dat om te laten zien dat ie zijn zoon aanpakt en waarom in het openbaar.
Zowel de hardheid en het feit dat het in het openbaar gebeurd kijken wij Nederlanders raar van op.
Dus als je weet waarom dat gebeurd, dan weet je ook wat anders en beter kan. Als dat nodig geacht wordt.
een "opgesmukte" topic ;)
:zwaai: Sword
Willemien
23-09-2003, 17:40
Origineel gepost door KohiNoor
Niet van school smijten,dat vind ik niets. Daar schiet het kind geen zak mee op. Zoek eerder naar de oorzaak van zijn abnormale gedrag. Psychische moeilijkheden of zoiets. Ik geloof niet dat zulk gedrag gewoon voorkomt. Misschien is hij erg intelligent en verveelt zich doordat de lesstof te makkelijk is? Ik weet het niet ik ben geen juffrouw :)
De oorzaak van zijn abnormale gedrag... zijn vader misschien :D
Ik neem aan dat dit over kinderen op de basisschool gaat ??
Ik vind in het algemeen dat scholen behoorlijk achterlijk zijn naar ouders toe. Er wordt altijd maar klakkeloos van uitgegaan dat ouders per definitie deugen, en dat kinderen die raar doen per definitie niet deugen. Terwijl het zo verschrikkelijk voor de hand liggend is, dat het vaak aan de ouders zal liggen als een kind zich vreemd gedraagd, en niet aan het kind !!!
Dat is de hypcrisie van de samenleving. Het kind de schuld geven en wegsturen is nou eenmaal de makkelijkste weg, dus sluiten ze maar gewoon de ogen voor de onderliggende problematiek dat het kind eerder slachtoffer dan dader is.
En dat heeft trouwens helemaal niks met allochtonen te maken.
Ook al zou het waar zijn dat allochtone kinderen vaker met "nederlands-vreemde" agressief asociaal gedrag op school komen, dat maakt voor het principe dat de reactie van de school 9 van de 10 keer niet eerlijk is, niks uit.
Kortom: het leven is niet eerlijk. En voor Hassan overduidelijk ZEKER niet :(
ChOcOtOfFfF
24-09-2003, 02:43
Hassan jas aan, ff afkoelen tussen 4 muren
Vader naar een werkkamp sturen.
Moeder langs laten komen om te communiceren.
Of met de hele school op de Dam demonstreren.
tzzz lararenopleiding van tegenwoordig :jammer:
Origineel gepost door rianneguido
Hallo,
ik ben Guido en studeer op de ipabo in Alkmaar. (lerarenopleiding)
Voor het vak PGO kregen wij de volgende casus:
Op het schoolplein zie je regelmatig een groepje Marrokkaanse jongetjes vuurtjes stoken. Ze pikken gummetjes van de school en gooien die in het vuur. Niets helpt. Ze krijgen van de leerkrachten op hun donder, maar ze gaan gewoon door. Ten einde raad heeft de schoolleiding de kwestie in de ouderraad besproken.
De vader van Hassan, een van de jongetjes, wordt op school uitgenodigd. Hij krijgt het hele verhaal te horen en ook, dat de school overleg gepleegd heeft met de ouderraad omtrent wat te doen. De conclusie in dat overleg is ook besproken: 'Hassan is op onze school waarschijnlijk niet meer te handhaven.' 'Dat kan Hassan niet gedaan hebben', zegt de vader,ík geloof het niet.'Maar de vader van Hassan kan er niet onderuit. Het gesprek duurt voort, zonder dat er een oplossing wordt gevonden. De vader wil dat Hassan er bij wordt gehaald. 'Laat hem er maar bij komen.' Zodra Hassan binnenkomt, springt vader op en slaat de jongen bont en blauw. Pas na lang proberen tussenbeide te komen, lukt het de schooldirectie de vader terug te krijgen in zijn stoel.
:confused:
Wat had de school naar jullie idee beter kunnen doen?
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!
:zwaai: Guido
De moeder erbij halen! :hihi: In plaats van de vader!
Nee even serieus,(tenzij de moeder NL spreekt) ik denk dat ze beter een groep allochtone ouders bij de school konden betrekken, en deze gezamelijk met de ouders kunnen laten praten, en ook de vaders van de andere jongetjes die rotzooi trappen een soort van kring gesprek.
Ik kan t ook wel snappen die vader, hij voelt zich door zijn zoon voor schut gezet, omdat hij zijn vaders naam ten schande maakt door zich zo op te stellen(misdragen op school). Daar houden Marokkaanse vaders niet van! Ik heb het maar al te vaak meegemaakt, maar die vader van Hassan is wel een uitzonderlijk geval, niet alle Marokkaanse vaders zijn zo! Maar goed ik kan me voorstellen dat de school het dan ook niet meer weet...
De vader ontkent het eerst omdat hij zijn gezicht niet wil laten vallen, door meteen toe te geven dat t klopt, omdat de leraar dan de indruk zou krijgen dat zn zoon altijd zo doet.
Daarna slaat hij de jongen in het openbaar, om te laten zien dat hij zijn zoon wel degelijk aanpakt, en de leraar wil laten zien van zo moet dat nou, met lastige rotgozers, een goed pak slaag.
Ik denk dat de school betere toezicht moet houden, en met dit jongetje moeten gaan praten en uitleggen wat er allemaal van kan komen, en waarom het hun schade berokkend, enzovoorts.
rianneguido
24-09-2003, 10:52
BEDANKT ALLEMAAL!
De meeste reacties hebben ons enorm geholpen, bedankt daarvoor dus!
We waren erg benieuwd naar de reacties van de mensen die deze site bezoeken. Door de reacties van jullie hebben we waarschijnlijk een realistischer beeld gekregen.
Helaas waren er ook wat berichten waar we niet zo heel veel mee konden, evengoed bedankt.
Rianne en Guido :goedzo:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.