Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Marokkanen willen 'hun' moskee terug

Pagina's : [1] 2

rnaj
22-09-2003, 10:13

Marokkanen willen 'hun' moskee terug Islamitische bewoners van de Amsterdamse Pijp hebben een advocaat in de arm genomen om het moskeebestuur aan de kant te zetten. Door onze redacteur Jaco Alberts AMSTERDAM, 20 SEPT . Zeventig mannen in zes rijen buigen tijdens het donderdagse avondgebed diep voorover en raken met hun hoofd de grond. Driekwart van hen is gekleed in traditionele kledij en draagt een baard. De Arrahmane Moskee aan de Van Ostadestraat is een van de meest beruchte moskeeën van Amsterdam. In de Tweede Kamer suggereerden CDA en VVD onlangs de moskee te sluiten toen er geruchten de kop opstaken dat er jonge moslims voor terroristische activiteiten worden geronseld. En in juni vorig jaar bleek uit een reportage van Nova dat een imam in de moskee een Palestijnse zelfmoordaanslag verheerlijkte. Amsterdamse gemeente- en stadsdeelbestuurders reageerden geschokt, zochten contact met de moskee, maar lijken inmiddels verdwaald in de hevige interne twisten binnen de moslimgemeenschap van de Amsterdamse Pijp. Twisten die tot nieuwe rechtszaken zullen leiden. Een groep voornamelijk Marokkaanse bewoners van de Pijp heeft nu een advocaat in de arm genomen om het moskeebestuur onder leiding van Mohamed Abou Allal aan de kant te schuiven. Zelf zeggen ze met honderden moslims de meerderheid in de buurt te vertegenwoordigen, een handtekeningenactie moet die claim ondersteunen. Uit notulen van vergaderingen blijken diverse verwijten: Abou Allal zou er extremistische ideeën op na houden, geld verduisteren, weigeren de moskee open te stellen voor de buurt en haar een maatschappelijke rol te laten spelen. Steen des aanstoots voor de groep ‘gematigde moslims' is de rol van de Tabligh-beweging in de Arrahmane moskee. Aanhangers van deze internationaal opererende organisatie Jamat Al-Tabligh Wal-Dawa komen samen in de moskee, die fungeert als het centrum in Nederland. De beweging ontstond in 1927 in het toenmalige Brits-Indië als moslim-antwoord op toenemende hindoe-overheersing. Volgens een leider van de opstandige gelovigen, die uit angst voor represailles anoniem wil blijven, zijn er ,,op donderdag speciale preken van mensen uit heel Nederland. Daar mogen wij niet bij zijn. Wij zitten in de grote zaal, en die mensen gaan naar een ander vertrek. Wat daar gebeurt is voor mij een raadsel. Wij willen geen extreme ideeën uit het buitenland hier.'' De invloed van de Tabligh-beweging zou ook de reden zijn dat de moskee zich niet wil openstellen voor de buurt en zou weigeren een maatschappelijke rol te spelen. Geen activiteiten voor kinderen, ouderen of vrouwen. ,,Ze schrijven een strikte levenswijze voor, die niet meer van deze tijd is. De islam geeft ieder de persoonlijke vrijheid te leven op de wijze die prettig is voor hem. Bij hen wordt alles geregeld door een emir in Pakistan. Persoonlijke interpretatie is taboe.'' De Leidse islamoloog prof. P.S. van Koningsveld zegt dat er weinig bekend is over de Tabligh in Nederland. Hij vergelijkt de beweging met Jehova's getuigen in het christendom. NRC, 20 september 2003 Het ging laatst hier over de moskee's in de Pijp dus ik dacht altijd leuk zo'n achtergrond berichtje uit het NRC

sword
22-09-2003, 13:12
De ontoereikende kennis over de Islam of het gebrek aan "geschoolde" imams zorgt ervoor dat zulke obscure organisaties kunnen wortel schieten in de Marokkaanse gemeenschap. Er is nood aan een nieuwe generatie imams die in Nederland zijn geboren of getogen en over een degelijke (liefst universitaire) kennis beschikken van zowel het Nederlandse maatschappij-model alsook over de Islam. Hopelijk kunnen deze imams wel het cement zijn dat nodig is om de brug tussen de twee beschavingen te bouwen? :zwaai: Sword

rnaj
22-09-2003, 13:20
Origineel gepost door sword De ontoereikende kennis over de Islam of het gebrek aan "geschoolde" imams zorgt ervoor dat zulke obscure organisaties kunnen wortel schieten in de Marokkaanse gemeenschap. Er is nood aan een nieuwe generatie imams die in Nederland zijn geboren of getogen en over een degelijke (liefst universitaire) kennis beschikken van zowel het Nederlandse maatschappij-model alsook over de Islam. Hopelijk kunnen deze imams wel het cement zijn dat nodig is om de brug tussen de twee beschavingen te bouwen? :zwaai: Sword Sword, hoe is het met de imams in Antwerpen/Belgie gesteld. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel prikkers er de baan van Imam ambiëren. Heb laatst ergens gelezen dat het slecht betaald, veel uren en weinig sociale status.

sword
22-09-2003, 13:34
Origineel gepost door rnaj Sword, hoe is het met de imams in Antwerpen/Belgie gesteld. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel prikkers er de baan van Imam ambiëren. Heb laatst ergens gelezen dat het slecht betaald, veel uren en weinig sociale status. Hey Rnaj, Ze zijn ook in hetzelfde bedje ziek hoor: lage scholingsgraad, slecht betaald en ook zij slagen er nog steeds niet in om een nieuwe dynamiek te ontwikkelen onder de gelovigen. Vroeger was een imam niet alleen een schriftgeleerde maar combineerde hij zijn functie ook nog met andere wetenschappelijke studies zodat hij ook over een degelijke "wereldlijke" kennis beschikte die hem in staat stelde om antwoorden te formuleren die tegemoet kwamen aan de noden van de gemeenschap. :zwaai: Sword

rnaj
22-09-2003, 13:39

Origineel gepost door sword Hey Rnaj, Ze zijn ook in hetzelfde bedje ziek hoor: lage scholingsgraad, slecht betaald en ook zij slagen er nog steeds niet in om een nieuwe dynamiek te ontwikkelen onder de gelovigen. Vroeger was een imam niet alleen een schriftgeleerde maar combineerde hij zijn functie ook nog met andere wetenschappelijke studies zodat hij ook over een degelijke "wereldlijke" kennis beschikte die hem in staat stelde om antwoorden te formuleren die tegemoet kwamen aan de noden van de gemeenschap. :zwaai: Sword Sword, Die zelfe rol zoal s de Dominee, huisarts, notaris en de burgemeester vroegerin Nederland ook hadden. Het waren ten slotte de enige op het dorp die konden lezen. maar naar welke 'nieuwe dynamiek' ben jij dan op zoek, heb niet het gevoel dat daar in de moslim gemeenschap behoefte aan is. :zwaai: Rnaj

MuzzyAA
22-09-2003, 18:10
Origineel gepost door Jamaah_Islamiya Lage scholingsgraad? Dat denk ik niet iemand die de Koran van buiten kent zou ik zo niet noemen. En een imam zou voor die functie niet betaald mogen worden. De profeet saw was handelaar en daarnaast imam. Moslims mogen geen geld vragen om kennis over te dragen en mensen proberen op de goede weg te helpen. je kan het ontkennen maar het is toch waar, de meeste imaams hebben de qoraan uit het hoofd geleerd (alle respect) maaar hebben nooit genoten van degelijk onderwijs in qoraan interpretatie. ik zie zelf veel onwetendheid bij onze imams, waarbij sommige zelfs niet op de correcte manier kunnen bidden. Het aantal geleerde hier in nederland is net boven de 0 maar onder de 1.

MuzzyAA
22-09-2003, 22:43
Origineel gepost door Jamaah_Islamiya Ze weten wel degelijk wat de Koran inhoudt bewijze hiervan is de wekelijkse vrijdagpreek waar aspecten van de Koran worden aangehaald en toegelicht. En ieder mens kan de Koran interpreteren hoe zij/hij wil daarom dat er verschillende meningen en stromingen binnen de islam zijn. :) Ik zie dat vele imams zwakke ahadith gebruiken om hun standpunt kracht bij te zetten. Ik kan dit natuurlijk niet zeggen zonder zelf een kleine beetje te hebben gestudeerd. Als je kijkt naar wat de geleerden van deze tijd (en dan bedoel ik niet mensen zoals alqardawie) zeggen over de imams in nederland dan hoef jij niet eens zelf te concluderen dat hun ver beneden maat presteren. Zoals je misschien al weet, behoren wij de qoraan te interpreteren op de manier waar de vroome metgezellen ra van de profeet saws dat deden. Immers bij hun was hij direct van toepassing.

Peej
23-09-2003, 00:16
Het probleem met boeken als de Koran, de Bijbel en de Thora is dat ze al duizenden jaren oud zijn en dat ze in al die jaren door verschillende groeperingen anders geïnterpreteerd zijn. Zie je zo'n boek als een leidraad voor vrede of gebruik je het om het uitmoorden van andere bevolkingsgroepen goed te praten. Zolang er van al die boeken geen eensluidende (liefst vredelievende) interpretatie is wil ik er nog niet aan beginnen om me er in te verdiepen. Ik heb geen godsdienst nodig om mijn normen en waarden te bepalen en om een goed leven te leiden. Ik kan mensen in nood ook steunen zonder (sprookjes)boek als leidraad. Als je al ziet wat zo'n boek in een klein gedeelte van de Amsterdamse gemeenschap al aan onenigheid kan veroorzaken. Pffffffffff. Begrijp me niet verkeerd. Ik respecteer mensen die een godsdienst volgen en iedereen mag dat doen als hij het wil. Maar zogauw het agressief en haatdragend wordt moet er tegen opgetreden worden. Respecteer dan ook van mij dat ik geen godsdienstige richting volg.

Khanoussi
23-09-2003, 00:31
Origineel gepost door Peej Het probleem met boeken als de Koran, de Bijbel en de Thora is dat ze al duizenden jaren oud zijn en dat ze in al die jaren door verschillende groeperingen anders geïnterpreteerd zijn. Zie je zo'n boek als een leidraad voor vrede of gebruik je het om het uitmoorden van andere bevolkingsgroepen goed te praten. Zolang er van al die boeken geen eensluidende (liefst vredelievende) interpretatie is wil ik er nog niet aan beginnen om me er in te verdiepen. Ik heb geen godsdienst nodig om mijn normen en waarden te bepalen en om een goed leven te leiden. Ik kan mensen in nood ook steunen zonder (sprookjes)boek als leidraad. Als je al ziet wat zo'n boek in een klein gedeelte van de Amsterdamse gemeenschap al aan onenigheid kan veroorzaken. Pffffffffff. Begrijp me niet verkeerd. Ik respecteer mensen die een godsdienst volgen en iedereen mag dat doen als hij het wil. Maar zogauw het agressief en haatdragend wordt moet er tegen opgetreden worden. Respecteer dan ook van mij dat ik geen godsdienstige richting volg. :goedzo:

MuzzyAA
23-09-2003, 11:42
off topic

sword
23-09-2003, 13:10
Origineel gepost door rnaj Sword, Die zelfe rol zoal s de Dominee, huisarts, notaris en de burgemeester vroegerin Nederland ook hadden. Het waren ten slotte de enige op het dorp die konden lezen. maar naar welke 'nieuwe dynamiek' ben jij dan op zoek, heb niet het gevoel dat daar in de moslim gemeenschap behoefte aan is. :zwaai: Rnaj Een moskee mag niet alleen maar een gebedsplaats zijn waar de gelovigen hun rituele verplichtingen nakomen en waar de Imam zich beperkt tot een "krachtige" vrijdagspreek en wat koranleer voor de allerkleinsten. Volgens mij moet een moskee haar plaats innemen midden in een gemeenschap en een "vrijplaats" zijn voor de gelovigen om info en kennis te vergaren over alle onderwerpen die heden ten dage actueel zijn in onze maatschappij. Men zou cursussen taalvaardigheid, informatica-leer, gezondheid, kinderzorg en vele andere sociale activiteiten moeten organiseren in de moskee die ten bate komen aan de gelovigen en niet louter alleen koranleer. Deze nieuwe dynamiek zal er voor zorgen dat obscure fundamentalistische organisaties geen kans meer krijgen in onze moskee's en volgens mij ook een groot deel bijdragen aan het harmonieus samenleven tussen de Marokkaanse gemeenschap en de Nederlandse samenleving. :zwaai: Sword

Peej
23-09-2003, 17:01
Je zit naast de kwestie. Als je in zo een boek gelooft,dan geloof en volg je alles wat erin staat en niet alleen hetgeen je het beste uitkomt. En die ("sprookjes")boek getuigt inderdaad van véél respect. En er moet volgens jou tegen opgetreden worden als het agressief word. Wel dan,dan moet er ook opgetreden worden tegen de Belgische en Nederlandse wetgeving van zodra die tot agressiviteit leid. Dan mag dat onmiddelijk gebeuren aangezien de politie bij arrestaties dikwijls geweld gebruikt of bij uitwijzingen van illegalen. Hoe verklaar je het dan dat er zowel in het christelijke, het joodse én in het islamitische zeer veel verschillende stromingen zijn. Van zeer gematigd tot ultra orthodox. Veel van de groeperingen gunnen elkaar binnen hun eigen geloof amper het licht in de ogen. En ze lezen toch allemaal uit het zelfde boek. Ze interpreteren het alleen allemaal anders.Maar ze zijn er wel allemaal van overtuigd dat hun groepering het bij het rechte eind heeft. De betreffende boeken zijn dus blijkbaar wel degelijk voor velerlei uitleg vatbaar. In mijn ogen dus niet geschikt als leidraad voor het leven.

MELILLENSE
24-09-2003, 01:33
Origineel gepost door Peej Het probleem met boeken als de Koran, de Bijbel en de Thora is dat ze al duizenden jaren oud zijn en dat ze in al die jaren door verschillende groeperingen anders geïnterpreteerd zijn. Zodus, zodoende, voeg ook jij de groep aan door je eigen interpretatie te volgen.....alleen interpreteer jij deze 3 boeken door ze niet te lezen. Origineel gepost door Peej Zie je zo'n boek als een leidraad voor vrede of gebruik je het om het uitmoorden van andere bevolkingsgroepen goed te praten. Zolang er van al die boeken geen eensluidende (liefst vredelievende) interpretatie is wil ik er nog niet aan beginnen om me er in te verdiepen . Liever lui dan moe, zeker....zelfs al zou er een eensluidende interpretatie zijn, dan is het nog zeer de vraag of je je erin wil verdiepen.....immers je gelooft er toch niet in, so what's the point. Origineel gepost door Peej Ik heb geen godsdienst nodig om mijn normen en waarden te bepalen en om een goed leven te leiden. Ik kan mensen in nood ook steunen zonder (sprookjes)boek als leidraad . Heb je ze nu gelezen of niet om ze als sprookjesboek te kwalificeren? Origineel gepost door Peej Als je al ziet wat zo'n boek in een klein gedeelte van de Amsterdamse gemeenschap al aan onenigheid kan veroorzaken. Pffffffffff . Welke van de drie boeken bedoel je nu? Of bedoel je dat zowel christenen, joden als moslims die onenigheid veroorzaken in Amsterdam? Origineel gepost door Peej Begrijp me niet verkeerd. Ik respecteer mensen die een godsdienst volgen en iedereen mag dat doen als hij het wil. Maar zogauw het agressief en haatdragend wordt moet er tegen opgetreden worden. Respecteer dan ook van mij dat ik geen godsdienstige richting volg. Optreden tegen de godsdienst of tegen de mensen? Kwestie van je correct te begrijpen. MELILLENSE :belgie:

Peej
24-09-2003, 08:19
Origineel gepost door MELILLENSE Zodus, zodoende, voeg ook jij de groep aan door je eigen interpretatie te volgen.....alleen interpreteer jij deze 3 boeken door ze niet te lezen. Liever lui dan moe, zeker....zelfs al zou er een eensluidende interpretatie zijn, dan is het nog zeer de vraag of je je erin wil verdiepen.....immers je gelooft er toch niet in, so what's the point. Heb je ze nu gelezen of niet om ze als sprookjesboek te kwalificeren? Welke van de drie boeken bedoel je nu? Of bedoel je dat zowel christenen, joden als moslims die onenigheid veroorzaken in Amsterdam? Optreden tegen de godsdienst of tegen de mensen? Kwestie van je correct te begrijpen. MELILLENSE :belgie: Goede vragen Melillense, Ik heb me altijd zeer breed geörienteerd. Zelf ben ik katholiek opgevoed en ben ik in mijn jeugd zelfs misdinaar geweest en heb dus erg veel tijd in de kerk doorgebracht. Ik weet dus redelijk goed wat er in de bijbel staat. In de loop der jaren heb ik ook wel het een en ander meegekregen van de Koran. De reden van mijn scepsis tegen deze boeken in de manier waarop ze geïnterpreteerd worden. Het katholieke/chistelijke geloof heb ik de rug toegekeerd omdat ik weiger om een ouwe seniele man in Rome achterna te lopen die er de meest achterlijke (middeleeuwse???) ideeën op nahoud. Maar ook omdat er in naam van het christendom al veel teveel slachtpartijen hebben plaatsgevonden in de geschiedenis. Als ik zie hoe verschillend de Islam geïnterpreteerd wordt, van de gematigde moslims in Indonesie tot de volkomen achterlijke middeleeuwse ideeën van de Taliban (geen tv of radio, geen muziek, vrouwen mogen niet studeren of werken). En hoe de Islam steeds weer (waarschijnlijk onterecht) wordt gebruikt als een handboek voor oorlog, dan wil ik me daar ook niet aan binden. En ook de ellende die met de Thora in de hand wordt veroorzaakt (zie Israël) is voor mij niet echt een aanmoediging om me daaraan te verbinden. Ik heb nog nooit harde bewijzen gezien die aangeven dat de verhalen in die boeken werkelijk gebeurd zijn. De term "sprookjesboek" die ik gebruik is misschien wat gechargeerd, maar waarom moet ik geloven dat de inhoud van die boeken de waarheid is. Als we allemaal zouden afstammen van Adam en Eva of van de aartsvaderen dan zouden we toch wel één grote incestueuze inteeltbende moeten zijn. Ik heb zelfs de indruk dat de Bijbel, de Thora en de Koran gewoon ontstaan zijn uit één en dezelfde overlevering en dat ze allemaal dezelfde basis hebben. Maar ze zien er allemaal anders uit omdat er bij overleveringen nog wel eens wat feiten verloren gaan of verdraaid worden. Er zitten in mijn ogen veel meer steekhoudende en wetenschappelijk onderbouwde bewijzen in de evolutietheorie. En met betrekking tot dat optreden tegen extremistische uitwassen bedoel ik natuurlijk het optreden tegen de mensen die dat gedrag vertonen. Maar het probleem is dat veel van hun aanhangers (gematigd en extreem) dat meteen weer zien als een aanval op hun Godsdienst. En dan zijn de rapen weer gaar. Vrijheid van denken en vrijheid van godsdienst staan bij mij hoog in het vaandel. Maar geef mij dan de mogelijkheid om me niet met die godsdiensten bezig te houden. Ik heb het gedaan, en ik kan me er niet mee verenigen.

Pagina's : [1] 2