Bekijk originele versie : Algemene regels betreffende de pasgeboren baby
sajidah_algaliq
30-05-2007, 17:40
Algemene regels betreffende de pasgeboren baby
• Wat doet de ouder bij de geboorte van het kind
1- de aanbeveling van het doorgeven van het goede nieuws en felicitaties bij de geboorte van een kind
Voor moslims is het aan te bevelen om het initiatief te nemen zijn moslimbroeder te behagen wanneer deze een pasgeboren baby heeft, door te feliciteren en hem blij te maken. In het geval hij het goede nieuws gemist heeft, moet hij hem feliciteren en voor hem eb zijn pasgeboren baby bidden.
De altijd luiterrijke Quraan heeft verscheidene malen het brengen van het goede nieuws over het hebben van pasgeboren baby’s aangewezen om moslims te leiden en ze te onderwijzen dat te doen, daar het brengen van goed nieuws een krachtig effect heeft op het versterken van de band en liefde onder de moslimfamilies.
De Quraan zegt in het verhaal van Ibrahiem a.s.:
‘’ En waarlijk, Onze Boodschappers kwamen naar Ibrahiem met goed nieuws. Zij zeiden:’’ Gegroet en vrede!’’ Hij antwoordde: ‘’ Gegroet en vrede’’ en hij haastte zich om hen te voorzien van een geroosterd kalf. Maar toen hij zag dat hun handen niet naar het maal reikten, werd hij wat argwanend en werd bang voor hen. Zij zeiden:’’ heb geen gunst, wij zijn naar het volk van Loeth gestuurd.’’ En zijn vrouw stond (daar) en zij lachte. Maar Wij gaven haar het goede bericht van Ishaq en na hem van Ja’qoeb.’’
(QS Hoed 11:69-71)
En in het verhaal van Zakarijjah zeht Allah:
‘Toen hij ij Zijn gebedskamer in gebed stond, riepen de engelen hem, zeggende:’’ Allah geeft jou het blijde bericht van Jahja (Johannes de doper), gelovend in het woord van Allah: wees en het was, (verwijzend naar ‘Iesa zoon van Marjam), edel, zich verre houdens van het geslachtsgemeenschap met vrouwen, een profeet en één van de rechtvaardigen.’’ (QS Al-‘Imraan 3:39)
‘’ O Zakarijja! Waarlijk. Wij geven jou het goede nieuws van een zoon, zijn naam zal Jahja zijn. Wij hebben deze naam aan geen voor (hem) gegeven.’’ (DS Marjam 19:7)
Al-Boecharie vermelde dat, toen de profeet saw geboren werd, thoewaibah het goede nieuws van zijn geboorte aan zijn oom Aboe-lahab gaf, die haar meester was en zij tegen hem zei:’’ Abdoellah heeft vannacht een zoon gekregen’’, dus uit blijdschap over het nieuws, liet Aboe-lahab haar vrij.Allah beloonde hem hiervoor, want Hij liet hem na zijn dood uit de kleine holte tussen zijn duim en de andere vingers drinken.
As-Soehaili vermeldde dat Al-‘Abbas zei:’’ Ik zag Aboe-lahab in de ergste staat in mijn droom een jaar na zijn dood; hij zei: ‘’ Ik ben niet op mijn gemak geweest sinds ik jullie verlaten heb, behalve dat de bestraffing iedere maandag minder pijnlijk wordt.’ D.w.z. de dag waarop de profeet saw geboren was en Thoewaibah het goede nieuws van zijn geboorte gaf en Aboe -Lahab er blij om was.
Over het felicitereb bij de geboorte van een kind, citeerde imam Ibn Al-Qajjim, Aboe-Bakr Ibn Al-Moendzir in zijn boek ‘’ het geschenk van de geliefde.’’ Wij citeeerden Al-hasan Al-basjri toen die zei dat een man naar hem kwam, terwijl een man met een pasgeboren zoon in zijn aanwezigheid was en de man zei:’’ Moge Allah jouw ridder zegenen.’ Dus Al-hasan zei tegen hem:’’ Hoe kun je zienn of hij een ridder of een ezel zal worden?’’ Hij zei: ‘’ Wat moet ik zeggen?’ Al-Hasan zei:’’ Zeg, Moge Allah jouw geschenk zegenen en moge jij de Gever danken en Zijn plichtsgetrouwheid krijgen en moge hij (d.w.z. de jongen) goed opgroeien.’’
Dit goede nieuws en deze felicitaties moeten bij ieder pasgeboren kind uitgewisseld worden, of het nu een meisje of jongen is.
{ Salaam aleikum Wahmatoelahie wabrakatuhu,
Beste zusters, dit bovenstaande stukje heb ik voor jullie uit het boek: ‘’Gids voor islamitisch opvoeding’’ over getypt om jullie kennis te laten maken met de islamitische gebruiken rond de geboorte van een kind.
Er komen in dit topic inshaAllah nog meer zaken aan de orde zoals de iqama en de adzaan opzeggen, haren knippen enz…..
Ik zal inshaAllah wanneer ik maar tijd heb een stukje erbij plaatsen.
wasalaam}
djazaka allahoe gairan zuster! :sjans:
serenity
30-05-2007, 17:51
Leuk! :goedzo:
sajidah_algaliq
31-05-2007, 23:41
2- het zeggen van de Adzan en de iqamah in het oor van de pasgeborene is aanbevolen
Onder de regels die door de islam voor de pasgeboren kind zijn bepaals, valt ook het onmiddellijk na zijn geboorte de adzan in zijn rechteroor en iqamah in zijn linkeroor zeggen.
Aboe dawoed en At-tirmidzi hebben overgelevenrd dat aboe-Rafi zei:'' Ik zag de boodschapper van Allah adzan in het oor van Al Hasan ibn Ali zeggen, toen fatimah van hm bevallen was.''
De reden die achter het zeggen van de adzan en iqamah ligt, is volgens Ibn Al-Qayim in zijn boek '' het geschenk van de geliefde,'' dat het eerste dat een mens dan hoort, de woorden van de Verhevene oproep zijn, die de grootsheid en roem van Allah bevatten en de sjahadah die de eerste stap in de islam voorstelt.Dus dit is als een instructie voor hem bedoeld als hij zijn leven begint, vergelijkbaar met dat van tauwhid (eenheid) die hem gegeven wordt wanneer hij het verlaat. Wij sluiten niet uit dat zijn hart baat kan hebben bij de adzan, hoewel hij het misschien niet voelt, en dat het ook een ander nut kan hebben, namelijk het wegduwen van Sjaithaan door de woorden van adzan, als die op zijn geboorte wachtte. Aldus hoort sjaithan iets wat hem verzwakt en straft, wanneer hij dicht bij hem probeert te komen.
het is ook nog een andere symbool. d.w.z. hem oproepen naar de weg van Allah, religie en aanbidding, voordat Sjaithaan hem naar zijn weg roept, daar de natuur waarmee Allah de mensheid gevormd heeft er was voordat Sjaithaan die veranderde en de mens zich ervan afkeerde, en nog vele andere betekenissen en symbolen.
Het volgende hoofdstukje zal gaan over tahnik.......
sajidah_algaliq
31-05-2007, 23:43
djazaka allahoe gairan zuster! :sjans:
wa iyaaki!:kus:
Leuk!:goedzo:
Ik hoop dat we er profijt uit zullen halen inshaAllah.
sajidah_algaliq
02-06-2007, 19:09
3- Tahnik is voor de baby aanbevolen zodra hij geboren is
Een tahnik betekent een dadel kauwen, dan de mond van de pasgeboren baby ermee wrijven, door een beetje van de gekauwde dadel op de top van een te doen en dat in de mond van de baby in te brengen. Beweeg het dan zachtjes naar links en naar rechts totdat de hele mond gewreven is met de gekauwde dadel. Als dadels niet beschikbaar zijn, is ieder zoet voedsel geschikt. De reden hierachter kan het versterken van de spieren van de mond door het bewegen van de tong en de mond, zodat de baby voorbereid wordt om aan de borsten van zijn moeder te zuigen en de melk eruit te drinken.
Tevens wordt aanbevolen de tahnik door een vrome en rechtschapen man te laten doen om zijn zegeningen te verkrijgen en te hopen dat de baby rechtschapen en vroom zal opgroeien.
Er zijn de volgende hadieth door de geleerden geciteerd voor het aanbevelen van tahnik:
Het is in de ‘Shahiehain’’ vermeld dat Aboe-Boerdah overgeleverd heeft, dat Aboe-Moesa r.a. zei:
‘’ ik had een baby en ik nam hem naar de profeet saw, daarop noemde de profeet saw hem ibrahiem en deed tahnik met met een dadel en vroeg Allah hem te zegenen en gaf hem aan mij.’’
In de ‘’Shahihain’’ is ook vermeld dat Aboe-Thalhah tegen Anas Ibn malik zei:
‘’ Neem hem (d.w.z. de baby) naar de profeet saw en stuur wat dadels met hem mee.’’ Dus de profeet saw nam hem en vroeg: ‘’ Is er iets bij hem?’’ Zij zeiden: ‘’ Ja, wat dadels.’’ De profeet saw nam de dadels en kauwde ze, nam ze toen uit zijn mond en stopte ze in de mond van de baby en noemde hem ‘Abdoellah.’’
sajidah_algaliq
02-06-2007, 19:11
4- Het is aanbevolen het hoofd van de baby te scheren
De islam heeft voor de pasgeboren baby een regel vastgesteld om op de zevende dag zijn hoofd te scheren en om het gewicht van het haar in geld aan de armen en behoeftigen te geven.
De reden hierachter is tweevoudig: de eerste betreft de gezondheid van de baby, daar het scheren van zijn hoofd hem versterkt en de poriën van zijn hoofd opent. De tweede is maatschappelijk, daar het geven van het gewicht van zijn haar in geld aan de armen een vorm van maatschappelijke solidariteit en samenwerking is.
Onder de hadith die de geleerde geciteerd hebben over de aanbeveling het haar van de baby te scheren en het gewicht ervan in zilver aan de armen te geven zijn er de volgende : Malik heeft in ‘’al Moewatta’’ overgeleverd, dat de vader van Dja’far ibn Mohammed zei: ‘’ Fathimah r.a. woog het haar van Al-Hasan en Al-Hoesain, Zainab en \oem-Koeltsoem en gaf het gewicht in zilver aan de armen.’’
En Jahja Ibn Bakir heeft overgeleverd dat Anas ibn Malik r.a zei dat de profeet saw bevel gaf dat het haar van Al-Hasan en Al-Hoesain op hun zevende dag geschoren moest worden. Dat werd zo gedaan en het gewicht van het haar werd in zilver aan de armen gegeven.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.