Bekijk originele versie : Identiteitsproblemen Onder Marokkaanse Jongeren
HaagseMoCro
18-09-2003, 10:13
iK WILDE VAN JULLIE GRAAG WAARDOOR HET KOMT DAT MET NAME ALLOCHTONE JONGEREN EN DAN IN HET SPECIEFIEK MAROKKAANSE JONGEREN LAST HEBBEN MET IDENTITEITSPROBLEMEN??
De problemen onder jongeren, in het bijzonder onder de allochtone jongeren, vinden mede hun oorsprong in problemen met de eigen identiteit. Het niet (kunnen) inzien wie je bent en daarbij weinig tot geen steun en begrip krijgen van de eigen omgeving c.q. de gemeenschap, is het geval bij een groot deel van deze jongeren. Zij voelen zich hierdoor nergens bijhoren. Deze situatie kan negatieve effecten hebben op hun verdere ontwikkeling en kan leiden tot allerlei sociaal-emotionele problemen, hetgeen ernstige gevolgen kan hebben voor de hele maatschappij.
Het is daarom van cruciaal belang om hiervan serieus werk te maken. De jongeren van vandaag zijn immers de toekomst van morgen. . Het is daarom een “must” om te zoeken naar oplossingen die ertoe bijdragen dat de identiteitsproblemen bij allochtone jongeren (zover mogelijk) gesignaleerd, erkend en verdwenen worden. Dit zal een positieve bijdrage leveren aan het bestaan van die jongeren alsmede aan de gehele maatschappij.
mijn vraag was aan jullie of jullie EEN mening kunnen geven over deze probleem, ik heb zelf een beetje er over nagedacht en ik denk zelf dat het te maken heeft met de volgende oorzaak,lage opleidingsniveau, hoge werkloosheid,opvoedingsproblemen, beeldvorming, vooroordelen, discriminatie, toekomstperspectieven. MAAR WAT DENKEN JULLIE ZELF HIEROVER?
Omdat hun ouders geen keus (kunnen) maken voor Nederland of Marokko. Daardoor weten ze niet waar ze bijhoren.
HaagseMoCro
18-09-2003, 10:57
BEWEEG JE EEN WEEKENDJE ECHT IN DE MAROKKAANSE GEMEENSCHAP EN JE ZULT VERSTELT STAAN VAN DE MOVEMENT EN ONTWIKKELING!
Ik begrijp je reactie wel en je zal me echt niet horen zeggen dat alleen Marokkaanse jongeren problemen hebben met identiteitsproblemen. Integendeel. Iedereen heeft denk ik wel last van identiteitsproblemen, ogeacht cultuur of ras.
Wat mij wel opvalt is dat er steeds negatieve geluiden te horen zijn wat betreft marokkaanse jongeren. Terwijl de meeste onder ons niets mee te maken heeft, terwijl ze wel de dupe hiervan zijn. Sommige schamen zich hiervoor ( ik ben zelf trots om marokkaan te zijn). IK weet zeker dat dit leid door identiteitsproblemen. Daarom moet er verandering hiertegen komen en hier wat aan gedaan worden.we moeten ons handen bij elkaar sluiten en in het offensief gaan.
Voor alle duidelijkheid, jullie vragen jullie af waarom ik zo nieuwsgierig ben om jullie mening ben. dan zal ik het uitleggen. Ik ben nu een afstudeerscriptie bezig en wil deze probleem op kaart brengen.
Willemien
18-09-2003, 11:16
Origineel gepost door El_Saima
NU brengt je het iets genuanceerder! Ik voelde mij als Marokkaanse aangevallen.
Ik zal je verder een tip geven, wat ik in mijn omgeving bespeur is dat met name de Marokkaanse jongens het moeilijk hebben. Ik ben geen expert, maar daar kan sprake zijn van een indentiteitsprobleem. Bij meiden is er niet zoveel sparke van gezien het feit dat vrouwen van nature een goed ontwikkeld enphgatisch vermogen hebben en de tering naar de nering kunnen zetten.
De meiden ook de meest onderdrukte, je weet wat ik bedoel, ik ga hier niet dieper op in, dit is gelijk voer voor de kaaskoppen die er niets van snappen, zelfs zij met name zij creeren een zekere mate gevoel van onafhankelijkheid, ondanks de kleine bewegingsruimte die zij hebben.
Ik heb verder geen tips meer, maar je moet je probleemstelling aanpassen, want je uitganspunten zijn koren op de molen van Kaaskoppen. Ze zullen klaarkomen van genot als je je probleem stelling zo weergeeft. Het feit dat een vroeder uit de gemeenschap zo vernietigend over zijn eigen mensen praat is voor hen qua genot het hoogste wat zij kunnen ervaren.
Ik ben het wel met Saima eens (sorry schat :D ), op 1 puntje na:
je moet NOOIT je eigen mening of je eigen daden aanpassen aan "wat een ander er van zou kunnen vinden", want dat is bouwen op drijfzand ... vandaag zeggen ze dit, morgen dat , dan blijf je bezig met wat andere mensen vinden in plaats van wat je zelf vind. Bouwen op jezelf en je eigen mening en je eigen hersens, is een veel beter fundament en zal je op de langere termijn altijd verder brengen.
De meiden ook de meest onderdrukte, je weet wat ik bedoel, ik ga hier niet dieper op in, dit is gelijk voer voor de kaaskoppen die er niets van snappen, zelfs zij met name zij creeren een zekere mate gevoel van onafhankelijkheid, ondanks de kleine bewegingsruimte die zij hebben
Hier spreekt El_hirsi_Saima.
Als kaaskoppen het niet begrijpen dan is het misschien een goede zaak als jij de 'onderdrukking van vrouwen' zoals jij dat benoemd een keer gaat uitleggen.
Dat zou een stuk meer begrip kweken dan wat jij doet, jpouw methode zal discriminatie alleen maar in de handwerken
Willemien
18-09-2003, 11:23
Origineel gepost door rnaj
Hier spreekt El_hirsi_Saima.
Als kaaskoppen het niet begrijpen dan is het misschien een goede zaak als jij de 'onderdrukking van vrouwen' zoals jij dat benoemd een keer gaat uitleggen.
Dat zou een stuk meer begrip kweken dan wat jij doet, jpouw methode zal discriminatie alleen maar in de handwerken
Saima heeft schijt aan wat een ander vindt dat zij zou moeten doen, dat is nou juist een van haar positieve eigenschappen :D
Volgens mij moet HaagseMoCro bij Saima op bezoek. Dan heeft ie in een klap genoeg informatie over identiteitsproblemen bij Marokkaanse jongeren.
Dan kan ie volgende week klaar zijn met zijn scriptie. Hoe toevallig ze wonen ook nog in de zelfde stad, lijkt een afspraak niet zo moeilijk gemaakt
Willemien
18-09-2003, 11:30
Volgens mij moet HaagseMoCro bij Saima op bezoek. Dan heeft ie in een klap genoeg informatie over identiteitsproblemen bij Marokkaanse jongeren.
Dan kan ie volgende week klaar zijn met zijn scriptie. Hoe toevallig ze wonen ook nog in de zelfde stad, lijkt een afspraak niet zo moeilijk gemaakt
nou doe je het alweer :D
dat komt omdat ik schijt ziek wordt van die Saima met haar super negatieve "kaaskoppen dit en kaaskoppen dat" gedrag. Of als iedere Hollander hier op de site aanwezig is om Marokkanen af te zeiken.
Heb trouwens zo ie zo een hekel aan mensen die negatief in het leven staan.
Willemien
18-09-2003, 11:39
dat komt omdat ik schijt ziek wordt van die Saima met haar super negatieve "kaaskoppen dit en kaaskoppen dat" gedrag. Of als iedere Hollander hier op de site aanwezig is om Marokkanen af te zeiken.
Heb trouwens zo ie zo een hekel aan mensen die negatief in het leven staan.
Ooh, ik wist niet dat jullie een prive-wedstrijdje deden, wie het meeste schijtziek werd van wie.
Zal me er niet meer mee bemoeien, mijn excuus aan jullie beiden :rolleyes:
100% off-topic :D
HaagseMoCro
18-09-2003, 11:39
Je moet je probleemstelling aanpassen, want je uitganspunten zijn koren op de molen van Kaaskoppen. Ze zullen klaarkomen van genot als je je probleem stelling zo weergeeft. Het feit dat een broeder uit de gemeenschap zo vernietigend over zijn eigen mensen praat is voor hen qua genotsgevoel het hoogste wat zij kunnen ervaren.
Hallo Saima,
Ik ben het hier niet met eens. Want zo verberg je de probleem die er al is. Want mensen hebben die vooroordelen en er zijn sommige die er juist misbruik maken. Kijk maar naar de media.
en we kunnen ze negeren, maar zo los je de probleem niet op. Zo vererger je het alleen. We moeten ze met wortel en tak uitroeien.
Waar ik mee zit en dat merk ik in mijn omgeving dat mensen hiermee zitten. Zij voelen zich aangevallen en hierdoor raken sommige mensen buitengesloten. Ze schamen over hun afkomst. Dit alles leid dus identiteitsprobleem waardoor sommige een isolement terecht komen.
Ik ben benieuwd of jullie dit ook ervaren, of hebben jullie andere ervaringen waar jullie echt me zitten. En wat hebben jullie meegemaakt waar aan jullie twijvelen over jullie identiteit??
Origineel gepost door HaagseMoCro
Hallo Saima,
Ik ben het hier niet met eens. Want zo verberg je de probleem die er al is. Want mensen hebben die vooroordelen en er zijn sommige die er juist misbruik maken. Kijk maar naar de media.
en we kunnen ze negeren, maar zo los je de probleem niet op. Zo vererger je het alleen. We moeten ze met wortel en tak uitroeien.
Waar ik mee zit en dat merk ik in mijn omgeving dat mensen hiermee zitten. Zij voelen zich aangevallen en hierdoor raken sommige mensen buitengesloten. Ze schamen over hun afkomst. Dit alles leid dus identiteitsprobleem waardoor sommige een isolement terecht komen.
Ik ben benieuwd of jullie dit ook ervaren, of hebben jullie andere ervaringen waar jullie echt me zitten. En wat hebben jullie meegemaakt waar aan jullie twijvelen over jullie identiteit??
Willemien, de benadering van HaagseMoCro wordt ik wel vrolijk van :) , hij wil tenminste een stap naar voren doen.
Willemien
18-09-2003, 11:48
Willemien, de benadering van HaagseMoCro wordt ik wel vrolijk van :) , hij wil tenminste een stap naar voren doen.
Rnaj, als Saima en MoCro hier samen een goed gesprek hebben, snap ik niet zo goed wat jij als leek mbt het onderwerp daar zo nodig tussen moet te becommentarieren, je gedraagt je als een super-betweterige hollander-bemoeial. Laat 'r toch met rust !!!!
:zwaai:
Willemien
18-09-2003, 11:54
Origineel gepost door Abracadaver
Ik vind het eerder een kortzichtige en egoistische eigenschap, denk ook niet dat je er ver mee komt in het leven. :rolleyes:
Dus jij doet altijd wat een ander vindt wat je moet doen, en niet wat jezelf vindt dat je moet doen. Dat vind ik nogal zwak.
Waarschijnlijk doel je op andere eigenschappen van Saima die misschien wel wat minder positief zijn, maar daar heb ik het hier helemaal niet over.
Ik blijf erbij dat ik graag zou zien dat meer mensen wat meer zelfverzekerd waren en wat trotser op zichzelf, en zich niet allerlei minderwaardigheidscomplexen aan laten praten over hun marokkaan-zijn.
En voor "marokkaan zijn", kun je nog allerlei andere dingen invullen die op iedereen zouden kunnen slaan, trouwens.
Het lijkt wel of marokkanen gedwongen worden te kiezen, of ze laten zich een minderwaardigheidscomplex aanpraten, of ze moeten zich presenteren als superieur en kaaskoppenhaters om alle druk te kunnen weerstaan.
Ik prijs de dag dat alle hollanders gaan besluiten de marokkanen wat meer met rust te laten, niet de hele tijd ongevraagd commentaar lopen te leveren, en die mensen eens de tijd en energie gunnen om hun eigen problemen te gaan oplossen.
Vraag me alleen af of die dag er ooit zal komen
:rolleyes:
HaagseMoCro
18-09-2003, 12:07
Wat betreft identiteitsproblemen, iedereen heeft het wel gehad of heeft wel mee te maken.
Of je het wil ontkennen of negeren. Direct of indirect zal je er wel mee te maken hebben. Vooral degene die leven tussen meerdere culturen
Het is gewoon een probleem waaar iedereeen mee te maken heeft, alleen moet er even een beetje over nagedacht worden
laat mij weten wat jullie mening is, en wat julli denken dat de oorzaken zijn van identiteitsproblemen??
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.