Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Geen studiefinanciering meer!! ABnormaal toch????

Pagina's : [1] 2 3

imados
17-09-2003, 21:31

Zoals jullie al wel gehoord hebben wil de regering Balkenende II extreem gaan bezuinigen. Alsmede op het onderwijs!!!! Dat is toch wel het laatste waar je op kunt bezuinigen?? De studiefinanciering dat we maandelijks ontvangen willen ze vanaf 1 januari 2004 omzetten in een LENING, dus het is geen gift meer, TENZIJ je je diploma haalt. Hierdoor hopen ze 450.000.000 euro mee te kunnen 'opbrengen'. Ook hadden ze het een tijdje geleden over het afschaffen van het OV-jaarkaart en het schoolgeld verdubbelen. Iedereen dacht dat het maar een 'geintje' was van de regering. Ze zijn nu al zover om de studiefinanciering om te zetten in een lening. Als wij er niks aan doen, denk je dat ze de OV ook afschaffen en/of het studiegeld gaan verdubbelen????? Wat is jullie mening hierover?????

Heiba
17-09-2003, 21:33
Is geen goede zaak, straks is scholing alleen nog geschikt voor de rijkere mensen... Maar ik denk niet dat de regering tot dit besluit kwam als het echt niet anders kon...

Juf_Nora
17-09-2003, 21:35
met die studiefinanciering hebben ze groot gelijk. Er zijn veel te veel mensen die er misbruik van maken. Zeggen ze dat ze niet meer thuis wonen terwijl ze lekker uit vaders hand kunnen eten... Men begrijpt niet dat ze het er zelf naar maken...

C_warrior
18-09-2003, 01:04
is het officeel zo dat ze het gaan omzetten in lening? want als het zo het geval is dan ga ik me uitwonend schrijven zodat ik dubbele krijg en in januarie weer thuiswonend doen zodat ik toch niets te kort krijg :D

faithful
18-09-2003, 11:35

Origineel gepost door Juf_Nora met die studiefinanciering hebben ze groot gelijk. Er zijn veel te veel mensen die er misbruik van maken. Zeggen ze dat ze niet meer thuis wonen terwijl ze lekker uit vaders hand kunnen eten... Men begrijpt niet dat ze het er zelf naar maken... maar dan zouden ze daar strenger op moeten controleren en niet het studeren "onmogelijk" maken.

lala_lahroussa
18-09-2003, 12:23
Origineel gepost door faithful maar dan zouden ze daar strenger op moeten controleren en niet het studeren "onmogelijk" maken. ja inderdaad :zwaai:

Bazba
18-09-2003, 12:27
Het wordt een enorm risico om te gaan studeren. Als je niet zeker weet dat je een studie gaat halen dan kun je je beter niet inschrijven want als je het niet haalt heb je én een enorme schuld én wellicht een minder betaalde baan. In plaats van de uitdaging aan te gaan het maximale uit jezelf te halen kun je dus beter op zeker spelen. Waarschijnlijk gaan er dus minder jongeren studeren. Op termijn betekent dit dat we een enorm tekort aan kennis en innovatie in de samenleving krijgen en dat we er economisch sterk op achteruit gaan. Kortom, van de regen in de drup. Nu deze bezuiniging betekent straks nog meer moeten bezuiningen. Lijkt me stom!

Bazba
18-09-2003, 12:32
Origineel gepost door buddy ...Bovenstaande zijn wat moeilijker maar neem een eenvoudig voorbeeld als kinderbijslag. Iedereen die kinderen krijgt kinderbijslag dit wordt weer betaald door de belasting. volstrekt belachlijk natuurlijk! 1) Door de administratie creeer je een hoge overhead die ook betaald moet worden. 2) mensen zonder kinderen betalen mee aan de kinderen van anderen. Gewoon de belasting verlagen en geen kinderbijslag meer geven. Wat is dit nu weer voor een achterlijke redenering. Zo kun je net zo goed stellen dat mensen zonder kinderen niet met pensioen mogen omdat andermans kinderen voor zijn pensioen en AOW moeten betalen. Denk toch een na man en stop met die LPF praatjes.

Bazba
18-09-2003, 13:23
Origineel gepost door Abracadaver Ik zie de gelijkenis niet, iemand die heeft gewerkt en dus premie heeft afgedragen heeft recht op aow. Dat heeft weinig te maken met het wel of niet hebben van kinderen. Als je je vergelijking op wil laten gaan met buddy, had je moeten zeggen dat iemand die nooit premie heeft afgedragen nooit aow mag ontvangen. Het heeft ook allemaal eigenlijk niks met lpf praatjes te maken maar met simpele regeltjes zoals "een euro kan je maar 1x uitgeven" Simpel gezegt die Euro die je ouders nu krijgen als kinderbijslag krijg jij straks niet als studiefinanciering. Can't have your cake and eat it too..... AOW en pensioenafdrachten worden gebruikt voor de financiering van de huidige sociale zekerheid, niet voor jouw toekomstige. Dus de kinderen van nu betalen straks jouw pensioen. Ook ouderen die niet gewerkt hebben ontvangen overigens AOW. Kinderbijslag bestaat omdat het krijgen van kinderen niet alleen een persoonlijk goed is, maar ook een publiek goed (belastingbetalertjes!). Als je daarvoor kiest dan betaal je er met z'n allen voor. Ik zeg overigens niet dat ik vind dat kinderbijslag moet blijven bestaan, maar over praatjes als dat het "belachelijk is dat het bestaat" kan ik me opwinden. Denk dan even na en begin niet meteen te schreeuwen (aka LPF praatjes). (I will have my cake AND eat it)

Kami
18-09-2003, 15:14
het is zieklijk, ik denk dat ze hier geen mensen meer overhouden, iedereen gaat emigreren met dit soort zieke acties

faithful
18-09-2003, 15:46
Origineel gepost door Abracadaver Ik zie de gelijkenis niet, iemand die heeft gewerkt en dus premie heeft afgedragen heeft recht op aow. Dat heeft weinig te maken met het wel of niet hebben van kinderen. Als je je vergelijking op wil laten gaan met buddy, had je moeten zeggen dat iemand die nooit premie heeft afgedragen nooit aow mag ontvangen. Het heeft ook allemaal eigenlijk niks met lpf praatjes te maken maar met simpele regeltjes zoals "een euro kan je maar 1x uitgeven" Simpel gezegt die Euro die je ouders nu krijgen als kinderbijslag krijg jij straks niet als studiefinanciering. Can't have your cake and eat it too..... de euro die je krijgt (/je ouders krijgen) als kinderbijslag is een andere euro dan die je krijgt als studiefinanciering. Als je begrijpt wat ik bedoel. Dus het klopt niet echt wat je zegt.

faithful
18-09-2003, 15:56
Origineel gepost door Abracadaver Komt allemaal uit dezelfde pot. Stel jij krijgt 1500,- salaris. 750,- gaat naar rekening 1 voor vaste lasten en 750,- gaat naar rekening 2 voor luxe (vakanties, cadeautjes). Nu gaan je vaste lasten omhoog naar 900,- maar je salaris blijft gelijk, waar komt dan het verschil vandaan ? Zie je de paralellen al een beetje ? Ik begrijp jouw redenering wel. maar zie jij studiefin. en kinderbijslag als luxe? (of 1 van de twee?)

Willemien
18-09-2003, 15:57
Origineel gepost door Abracadaver Komt allemaal uit dezelfde pot. Stel jij krijgt 1500,- salaris. 750,- gaat naar rekening 1 voor vaste lasten en 750,- gaat naar rekening 2 voor luxe (vakanties, cadeautjes). Nu gaan je vaste lasten omhoog naar 900,- maar je salaris blijft gelijk, waar komt dan het verschil vandaan ? Zie je de paralellen al een beetje ? 750 van de 1500 voor vaste lasten .. jij zit zeker in een te goedkope huurwoning ;)

rnaj
18-09-2003, 16:05
Origineel gepost door Abracadaver Kinderbijslag is zeker een luxe, het is n.l. een gift. Niemand verplicht je om kinderen te nemen die je niet kan onderhouden. Studiefinanciering is in principe ook een luxe er zijn weinig landen met een soortgelijk systeem aan de andere kant is het ook een compensatie aangezien de studiekosten hier aanzienlijk hoger zijn dan in andere landen. Als het aan mij ligt krijgt de studiefinaciering voorrang op de kinderbijslag. Kinderen is een keuze, educatie een recht. Wat er in het buitenland gebeurd is niet altijd een goed argument. Er zijn ook landen war men (bijna) gratis mag studeren en waar ze alleen in hun eigen levens onderhoud moeten voorzien. En dat kost de gemeenschap nog meer geld, geld wat jij niet wilt opbrengen (of heb ik e.e.a. nu verkeerd begrepen) Maar ik begrijp die hele commotie niet goed, ik dacht dat de studiefinancieren, de afgelopen 10 jaar al dusdanig was uitgekleed dat er alleen een fooi van was over gebeleven. Wie zit er nu op een fooi te wachten.

faithful
18-09-2003, 16:08

Origineel gepost door Abracadaver Kinderbijslag is zeker een luxe, het is n.l. een gift. Niemand verplicht je om kinderen te nemen die je niet kan onderhouden. Studiefinanciering is in principe ook een luxe er zijn weinig landen met een soortgelijk systeem aan de andere kant is het ook een compensatie aangezien de studiekosten hier aanzienlijk hoger zijn dan in andere landen. Als het aan mij ligt krijgt de studiefinaciering voorrang op de kinderbijslag. Kinderen is een keuze, educatie een recht. wat betreft kinderbijslag heb je gelijk. Maar studiefin. is naar mijn mening een essentieel middel, want dat maakt het mogelijk om te studeren (vooral voor de mensen met een laag inkomen). Kijk, van mij mogen ze de studiefinanciering afschaffen als ze de studiekosten zo verlagen dat het betaalbaar wordt. En wat OV-jaarkaart betreft, ze zouden het openbaar vervoer goedkoper (liefst gratis zoals in vele landen) kunnen maken. Maar ja dan kunnen ze net zo goed de studiefin. blijven geven, want komt op het zelfde neer. Kortom het is gewoon onaanvaardbaar dat de studiefin. wordt afgeschaft...

Pagina's : [1] 2 3