Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : OMG!! Mars, Bounty, Twix etc. niet Halal!!!

Pagina's : [1] 2 3

saadia29
14-05-2007, 17:16

Mars niet voor vegetariërs AMSTERDAM - Strikte vegetariërs kunnen ook geen Marsreep meer eten. Masterfoods heeft in een fabriek in Engeland het recept veranderd en er dierlijke vetten aan toegevoegd. Het gaat om stermsel uit de lebmaag van een kalfsmaag, zo meldt de Daily Mail. In de Engelse fabriek worden dagelijks 3 miljoen tussendoortjes gemaakt. De kalfsenzymen worden ook verwerkt in Snickers, Twix, Bounty en Milky Way. Engelse vegateriërs overwegen een boycot. 'Veel mensen zullen het niet leuk vinden dat je geen mars kan maken zonder een kalf te doden', zegt Liz O'Neill namens de Vegetariërsbond.Tot voor kort gebruikte Masterfoods een (duurder) vegetarisch alternatief in de chocoladerepen. Het bedrijf biedt klanten de mogelijkheid hun Mars terug te brengen naar de winkel, aldus de Daily Mail. :wow: :wow: Bye bye Celebration :(

Selly
14-05-2007, 17:21
SHIT!!! Na ja gelukkig hebben we nog altijd Milka, de tederste verleiding oh shit ik zou maandag beginnen met Sonja Bakkeren, dit is echt de ideale stok achter de deur :moe:

saadia29
14-05-2007, 17:23
Ja joh, dit is het moment of af te kicken van chocolade. Maar nu vertrouw ik al die andere eigenlijk ook niet, wie wat voor ander koeientroep ze er in verwerken :moe: Succes met Sonja Bakkeren!!

Selly
14-05-2007, 17:25
wat niet weet wat niet deert, zo zit ik er in

OemNusayba
14-05-2007, 17:27

Ik ging net beginnen aan mijne twix :o tot ik dit zag. Heb snel even de ingrediënten gelezen, maar er stond niets van dierelijke vetten, dus het recept zal nog gewijzigd worden ... en tot die tijd zal ik nog twix etc eten

Soumayyah
14-05-2007, 18:10
Waar staat dat het niet halal is dan? Stremsel maakt melk bindend, als kaas. Eet je ook geen kaas? Er staat duidelijk bij vegetariërs, en ze hadden eigenlijk moeten vermelden VEGANISTEN. want die worden er in dat berichtje bedoeld, mensen die geen dieren eten maar ook geen PRODUCTEN van dieren. Dus alsje geen bounty enzo mag eten, magje ook geen melk kaas en weet ik veel wat eten.. Beetje jammer dat er zomaar vanalles wordt verkondigd.

saadia29
14-05-2007, 18:18
In het artikel staat dierlijke vetten, dus niet halal. Als het dezelfde stremstel is als wat in kaas wordt gebruikt, dan is kaas ook niet halal. Dus niet nu snickers etc halaliseren, omdat we massaal wel aan de kaas zitten, wat een logica :rolleyes: Heb nooit geweten waarvan stremsel is gemaakt, lees het nu voor het eerst op de telegraaf en de reacties daar van lezers, nu ook bekend is dat dat zelfde ingredient ook voor kaas wordt gebruikt, zet ik bij kaas nu vele vraagtekens!!

kindly_mom
14-05-2007, 18:50
waaaaaaaaaaah :huil: ik heb vanmiddag nog een mars gegeten ! en heb er nog een paar in de kast :huil: hoe moet dit verder... zonder chocolade zijn we nergens tijdens de rode dagen :verdriet:

hanane_13
14-05-2007, 18:51
Neeeeeeeeeeeeeee meen je niet:eek::eek: Ik ben gek op Mars:likje:

Ninoesh
14-05-2007, 19:07
Al deze repen lust ik niet. Geef mij maar milky way of balisto, ben benieuwd nu wat daar in zit. (Is het daarin zit of daar in zit of daar inzit?)

zainab2
14-05-2007, 19:10
In het artikel staat dierlijke vetten, dus niet halal. Als het dezelfde stremstel is als wat in kaas wordt gebruikt, dan is kaas ook niet halal. Dus niet nu snickers etc halaliseren, omdat we massaal wel aan de kaas zitten, wat een logica :rolleyes: Heb nooit geweten waarvan stremsel is gemaakt, lees het nu voor het eerst op de telegraaf en de reacties daar van lezers, nu ook bekend is dat dat zelfde ingredient ook voor kaas wordt gebruikt, zet ik bij kaas nu vele vraagtekens!! Het eten van kaas. Vraag: Ik hoorde laatst van een islam geleerde dat het eten van kaas dat verkocht word haram is omdat er stremsel in zit en stremsel bevat de inhoud van de maag van een kalf. Ik zou heel graag willen weten wat hiervan waar is, want als dit zo is wat mag je dan nog wel eten? Antwoord: In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle Beste zuster Voordat wij uw vraag beantwoorden moeten we eerst definiëren wat stremsel precies is. Al-Fayroez Aabaadi heeft gezegd in zijn woordenboek, blz 313, onder de definitie van stremsel (al-infih'ah) dat het een gele substantie is die verkregen wordt uit de magen van jonge zogende geitjes. Infah'ah (stremsel) is ook gedefinieerd in Mawsoe'ah al-Fiqhiyyah, en wel als volgt: "Het is een geel/wit-achtige substantie (dat zich bevindt in een omhulsel van huid) dat verkregen wordt uit de magen van zogende geiten of lammeren. Wanneer een klein beetje van deze substantie aan melk wordt toegevoegd dan stolt het en wordt het kaas. In sommige Arabisch-sprekende regio's noemen mensen dit stremsel "moedjabbinah" (kaas-maker) en de maag (waaruit het stremsel verkregen wordt) wordt "karsh" genoemd wanneer het een dier betreft dat graast. Het Islamitische oordeel over stremsel is dat als het genomen wordt van een dier dat geslacht is volgens de Shari'ah, dat het dan rein (taahir) is, en het kan gegeten worden. Dit is de mening van alle geleerden. Wat betreft het eten van een dier dat een natuurlijke dood is gestorven, of dat niet geslacht is in overeenstemming met de Shari'ah, dan is het volgens de mening van de meerderheid van de geleerden onrein (naadjis) en het dient dan niet gegeten te worden. Ze baseren deze uitspraak op de aya (vertaling van de betekenis): "Verboden voor jullie zijn de kadavers (al maytah)... " (Soerat al-Maa'idah, aya 3) - het stremsel wordt dan onrein vanwege de dood van het dier, en het is niet mogelijk om daar de onreinheid van te verwijderen. Imaam al-Nawawi heeft gezegd in al-Madjmoe' (9/68): "De Oemmah is het er over eens dat het toegestaan is om kaas te eten zolang het niet gemengd is met iets onreins, zoals stremsel dat afkomstig is van een bron die niet halaal is, omdat het niet geslacht is volgens de methode van de Shari'ah. Deze idjmaa (consensus) is het bewijs wat gebruikt wordt om dit toegestaan te verklaren." De tweede mening is die van Aboe Haniefaa en het is tevens een van de twee meningen die hier over zijn overgeleverd van Imaam Ahmed, dat het stremsel dat afkomstig is van kadavers die niet zijn geslacht volgens de Shari'ah toch rein (taahir) zijn. Dit is tevens de mening die Sheikh al-Islaam ibn Taymiyyaah als het meest correct beoordeelde in al-Fataawa (21-102), waarbij hij zei: "Het is correct dat hun (de ongelovigen) kaas halaal is, en dat het stremsel en de melk van dode dieren rein (taahir) is." Een persoon. is vrij in de keuze om een van deze twee meningen te volgen. En Allah weet het beste. Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com

Soumayyah
14-05-2007, 19:33
In het artikel staat dierlijke vetten, dus niet halal. Als het dezelfde stremstel is als wat in kaas wordt gebruikt, dan is kaas ook niet halal. Dus niet nu snickers etc halaliseren, omdat we massaal wel aan de kaas zitten, wat een logica :rolleyes: Heb nooit geweten waarvan stremsel is gemaakt, lees het nu voor het eerst op de telegraaf en de reacties daar van lezers, nu ook bekend is dat dat zelfde ingredient ook voor kaas wordt gebruikt, zet ik bij kaas nu vele vraagtekens!! http://nl.wikipedia.org/wiki/Stremsel#Stremsel_in_bepaalde_levenswijzes Stremsel zijn spijsverteringsenzymen afkomstig uit de lebmaag van het kalf. Het is een bijproduct van de kalverslachterij. Stremsel bevat een eiwitsplitsend enzym, chymosine, dat zorgt voor het samenklonteren van bepaalde melkeiwitten. Deze eigenschap van chymosine maakt dat de melk stremt en er wrongel ontstaat, de voorloper van de kaas. Chymosine is zeer actief, er is maar heel weinig van nodig om kaas te maken. Één liter kalfsleb met chymosine is voldoende om 10.000 liter melk (bij 34°C) binnen drie kwartier te laten stremmen. Vegetarisme Omdat het kalf voor het verkrijgen van het stremsel geslacht moet worden, eten vegetariërs geen kaas waarin dierlijk stremsel is verwerkt. Halal Het is onduidelijk of stremsel afkomstig is van een niet-halal geslacht rund/geit halal is. Sommige moslims menen dat het halal is, omdat het niet uit vlees, bloed of botten bestaat. De meeste moslims vermijden echter uit voorzorg kaas gemaakt met stremsel waarvan de herkomst onduidelijk is. Wel wordt er stremsel gebruikt uit halal-slachterijen in Nederland voor export naar moslimlanden. De meeste kalveren in Nederland worden halal geslacht en daarmee is de meeste kaas ook halal. Er zijn twee alternatieven voor dierlijk stremsel, te weten: plantaardig stremsel, op basis van plantenextracten; stremsel van genetisch gemodificeerde micro-organismen, waarbij een kalfgen in een bacterie wordt ingebracht. De tweede soort wordt niet in Nederland geproduceerd, maar is soms via import verkrijgbaar. Kaas van plantaardig stremsel is te koop in sommige supermarkten, bijvoorbeeld van het merk De Groene Koe, en bij de natuurvoedingswinkels. Voor meer info over stremsel: http://www.kennislink.nl/web/show?id=97274 Kort en bondig: - Stremsel gewonnen uit dieren die en natuurlijke dood zijn gestorven- haram - Stremsel gewonnen uit halal geslachte dieren - halal - Stremsel gewonnen uit niet halal geslachte dieren, daarover verschillen sommige GELEERDEN ;) De een zegt toegestaan, de ander niet.

mmu2
14-05-2007, 19:39
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stremsel#Stremsel_in_bepaalde_levenswijzes Stremsel zijn spijsverteringsenzymen afkomstig uit de lebmaag van het kalf. Het is een bijproduct van de kalverslachterij. Stremsel bevat een eiwitsplitsend enzym, chymosine, dat zorgt voor het samenklonteren van bepaalde melkeiwitten. Deze eigenschap van chymosine maakt dat de melk stremt en er wrongel ontstaat, de voorloper van de kaas. Chymosine is zeer actief, er is maar heel weinig van nodig om kaas te maken. Één liter kalfsleb met chymosine is voldoende om 10.000 liter melk (bij 34°C) binnen drie kwartier te laten stremmen. Vegetarisme Omdat het kalf voor het verkrijgen van het stremsel geslacht moet worden, eten vegetariërs geen kaas waarin dierlijk stremsel is verwerkt. Halal Het is onduidelijk of stremsel afkomstig is van een niet-halal geslacht rund/geit halal is. Sommige moslims menen dat het halal is, omdat het niet uit vlees, bloed of botten bestaat. De meeste moslims vermijden echter uit voorzorg kaas gemaakt met stremsel waarvan de herkomst onduidelijk is. Wel wordt er stremsel gebruikt uit halal-slachterijen in Nederland voor export naar moslimlanden. De meeste kalveren in Nederland worden halal geslacht en daarmee is de meeste kaas ook halal. Er zijn twee alternatieven voor dierlijk stremsel, te weten: plantaardig stremsel, op basis van plantenextracten; stremsel van genetisch gemodificeerde micro-organismen, waarbij een kalfgen in een bacterie wordt ingebracht. De tweede soort wordt niet in Nederland geproduceerd, maar is soms via import verkrijgbaar. Kaas van plantaardig stremsel is te koop in sommige supermarkten, bijvoorbeeld van het merk De Groene Koe, en bij de natuurvoedingswinkels. Voor meer info over stremsel: http://www.kennislink.nl/web/show?id=97274 Kort en bondig: - Stremsel gewonnen uit dieren die en natuurlijke dood zijn gestorven- haram - Stremsel gewonnen uit halal geslachte dieren - halal - Stremsel gewonnen uit niet halal geslachte dieren, daarover verschillen sommige dieren. De een zegt toegestaan, de ander niet. :haha: :hihi:

Soumayyah
14-05-2007, 19:44
*kuch* ;)

Independence
14-05-2007, 20:20

Gatver! Ik vind het erger dat het zo goor is, dan dat het haram is. Kunnen ze niet gewoon plantaardige vetten gebruiken:jammer:

Pagina's : [1] 2 3