Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : De Europese Moslim, Verschil in Europa?

Pagina's : [1] 2

ZiLaaL
16-09-2003, 12:17

Hoe werd het verschil veroorzaakt? Het beeld van moslims en moslima's in Nederland is al geheel bekend. Voor wie hier in Amsterdam woont zal het een vreemd straatbeeld zijn als de dames met hoofddoek of hijab op straat afwezig waren. Dat beeld is totally geintegreerd in het beeld dat wij hebben van ons klein wereldje. Het is ook bekend dat vooral onder de jeugdigen onder ons er veel interesse heerst voor de islam. Vele discussies worden er openlijk gevoerd, onderling en met de rest van de maatschappij. De Moslim heeft lange tijd in het spotlicht gestaan hier in Nederland. Van alle kanten werd hij bestudeerd, aangevallen en geaccepteerd. Maar hoe je het nu ook wendt of keert: De moslim in Nederland is hedendaags een geaccepteerd fenomeen, waar men trots op kan zijn. Echter nu de vraag: Hoe komt het toch zo, dat de islam in Nederland zo anders wordt nageleefd dan bijvoorbeeld in Frankrijk of Spanje? Waarin zit hem het verschil? Wat mij namelijk opvalt is dat de Nederlandse moslim, vergeleken met andere Europese moslims, over het algemeen zijn geloof strenger/beter naleeft. Waardoor zou dit komen, vraag ik mij dus zo af? Of heb ik een totaal verkeerd beeld en is de gemiddelde moslim in Nederland ook sterk gemoderniseerd? Graag jullie mening en antwoorden op deze vraag :) :zwaai:

hanoa
16-09-2003, 12:38
Origineel gepost door Kenitrya Hoe werd het verschil veroorzaakt? Het beeld van moslims en moslima's in Nederland is al geheel bekend. Voor wie hier in Amsterdam woont zal het een vreemd straatbeeld zijn als de dames met hoofddoek of hijab op straat afwezig waren. Dat beeld is totally geintegreerd in het beeld dat wij hebben van ons klein wereldje. Het is ook bekend dat vooral onder de jeugdigen onder ons er veel interesse heerst voor de islam. Vele discussies worden er openlijk gevoerd, onderling en met de rest van de maatschappij. De Moslim heeft lange tijd in het spotlicht gestaan hier in Nederland. Van alle kanten werd hij bestudeerd, aangevallen en geaccepteerd. Maar hoe je het nu ook wendt of keert: De moslim in Nederland is hedendaags een geaccepteerd fenomeen, waar men trots op kan zijn. Echter nu de vraag: Hoe komt het toch zo, dat de islam in Nederland zo anders wordt nageleefd dan bijvoorbeeld in Frankrijk of Spanje? Waarin zit hem het verschil? Wat mij namelijk opvalt is dat de Nederlandse moslim, vergeleken met andere Europese moslims, over het algemeen zijn geloof strenger/beter naleeft. Waardoor zou dit komen, vraag ik mij dus zo af? Of heb ik een totaal verkeerd beeld en is de gemiddelde moslim in Nederland ook sterk gemoderniseerd? Graag jullie mening en antwoorden op deze vraag :) :zwaai: ik denk dat het komt doordat er hier in nederland er een zogenaamde vrijheid van geloofsuiting is. in landen zoals bijv frankrijk is dit helemaal niet zo. mensen zijn als het ware verplicht om te integreren omdat ze anders helemaal geen kans maken in de maatschappij. een voorbeeld hiervan is: een moslima in frankrijk zal geen enkele school vinden waar ze haar hoofddoek kan dragen, hetzelfde geld voor het werk. xx hanoa :zwaai:

babyvanbelisma
16-09-2003, 13:23
Het is volgens mij ook zo dat mensen die gewoon in marokko wonen vaak nog minder streng zijn dan mensen die hier wonen. Dat vind ik eigenlijk ook wel vreemd want daar krijgen mensen naar mijn idee toch meer gelegenheid hun geloof uit te oefenen dan hier.

rnaj
16-09-2003, 13:48
Origineel gepost door babyvanbelisma Het is volgens mij ook zo dat mensen die gewoon in marokko wonen vaak nog minder streng zijn dan mensen die hier wonen. Dat vind ik eigenlijk ook wel vreemd want daar krijgen mensen naar mijn idee toch meer gelegenheid hun geloof uit te oefenen dan hier. Je ziet het zelfde gebeuren met de Chr. Nederlanders die naar het buitenland vertrekken. Vaak houden ze een waarden en normen patroon aan van het moment van vertrek. Terwijl er dan in het 'thuisland' de dingen aan het veranderen zijn, blijven zij hangen in het oude patroon. Kennelijk is dat een menselijke eigenschap

babyvanbelisma
16-09-2003, 13:49

Ik vind het wel verstandig van die landen om echt extremistische mensen te weren. Maar beter kunnen ze ze in toom houden en niet naar andere landen sturen. Want wat gebeurt hier? Mensen hier denken bij figuren zoals al moumni dat hij goed is omdat hij uit het vaderland komt. Daardoor worden mensen hier strenger. ze verliezen contact met de ontwikkelingen in het vaderland...

ZiLaaL
16-09-2003, 13:50
Origineel gepost door rnaj Je ziet het zelfde gebeuren met de Chr. Nederlanders die naar het buitenland vertrekken. Vaak houden ze een waarden en normen patroon aan van het moment van vertrek. Terwijl er dan in het 'thuisland' de dingen aan het veranderen zijn, blijven zij hangen in het oude patroon. Kennelijk is dat een menselijke eigenschap Dit vind ik een mooie verklarende text :goedzo: Men houdt vast aan het enige culturele erfgoed dat ze meenemen naar het vreemde land... maar waarom zie ik dat niet gebeuren onder de moslims in bijv. spanje/frankrijk? :)

rnaj
16-09-2003, 13:54
Omdat men in Frankrijk/Belgie het beleid heeft gehad om van alle marokkanen fransen/belgen te maken????? :confused: En ook in Nederland ligt het per gebied verschillend. (denk ik) Ik denk dat in Amsterdam, waar veel marokkanen wonen de intergratie heel anders verloopt dan in sneek.

The_Gambino
16-09-2003, 14:05
Origineel gepost door Abracadaver Juist hier is de ruimte om je geloof te beleiden veel ruimer dan in een hoop "thuis" landen. Ik denk aan een el moumni die in eigen land niet welkom was. Of bepaalde radicale stromingen binnen de islam die in verschillende min of meer islamitische landen met de nek aan worden gekeken maar hier hun eigen moskee kunnen bouwen. Probeer je nou echt serieus met de discussie mee te doen? :rolleyes:

Willemien
16-09-2003, 14:14
Misschien heeft het er ook wel mee te maken, dat de franse en spaanse cultuur en de franse en spaanse taal, dichterbij de marokkanen staat, dan de nederlandse maatschappij en taal. En ook het franse en spaanse uiterlijk. Voorwaarde voor een beetje integratie en voor het meer loslaten van de cultuur van het thuisland, is immers (denk ik) dat je je ergens eerst thuis moet voelen, en niet heel anders dan de rest.

rnaj
16-09-2003, 14:17
Origineel gepost door Willemien Misschien heeft het er ook wel mee te maken, dat de franse en spaanse cultuur en de franse en spaanse taal, dichterbij de marokkanen staat, dan de nederlandse maatschappij en taal. En ook het franse en spaanse uiterlijk. Voorwaarde voor een beetje integratie en voor het meer loslaten van de cultuur van het thuisland, is immers (denk ik) dat je je ergens eerst thuis moet voelen, en niet heel anders dan de rest. Klinkt heel logisch. :)

The_Gambino
16-09-2003, 15:56
Origineel gepost door Abracadaver Het is de waarheid, dat jij dit niet meer zo ervaart is het indirecte gevolg van al die vrijheid, waar je inmiddels zo aan gewent bent geraakt dat je de uitzonderlijkheid niet meer kan onderkennen. Natuurlijk tot dat iemand iets van die vrijheden wil terug schroeven of je herinnert dat er tegenover al die rechten ook plichten staan, dan sta je onmiddelijk op je achterste pootjes te demonstreren. Op de man af! Wow! dat je mij al zo goed kent :hoedaf: Als er gezegd wordt dat Marokko juist de plaats is waar men makkelijk zijn geloof kan uitoefenen, bedoelende de vele moskeeën, overal bidden zonder dat er gekke gezichten op je gericht zijn, meerendeel van de maatschappij ook daarop is ingericht, het meer vanzelf sprekend is om een hoofddoek te dragen dan niet etc. etc. heb jij het daarentegen over "Juist hier is de ruimte om je geloof te beleiden veel ruimer dan in een hoop "thuis" landen." Verder zou ik die onzin die je hierboven neerzet heel graag willen ontkrachten alleen al omwille van het feit dat jij duidelijk (gezien het bovenstaande) geen rechten hebt gestudeerd. Naar mijn weten heb je mij mijn rechten en plichten niet gegeven en al helemaal geen controle hebt over mijn ervaringen, herrinneringen en handelingen. Ik zou zeggen mafketel, ik heb liever niet dat je al te direct op de man af speelt. Mocht je dat wel wensen dan adviseer ik je om dit dan via de pm te spelen en niet publiekelijk. Wellicht kunnen we het uiteindelijk LIVE (Face to Face) met elkaar afhandelen om zo een overzicht te krijgen of ik wel met een volwaardig iemand aan het discussieren ben en niet met een klein kind of iets dergelijks.

ZiLaaL
16-09-2003, 16:26
Vraag: Hoe is het gesteld in Frankrijk en Spanje met vrijheid van meningsuiting en uiting van geloof? Demonstreert men daar ook? Komt men daar ook op voor zijn/haar rechten, zoals men hier in Nederland hard voor strijdt? Ik vind die theorie van WILLEMIEN wel een leuke trouwens! :) Het zou inderdaad best kunnen dat aangezien de uiterlijke kenmerken daar in het zuiden meer overeen stemmen met die van de "moslim-marokkanen" , men eerder geneigd is zijn stukje erfgoed in te ruilen en te integreren. Maar iets als geloof... en geloofsuiting... hmmm.... nog ff over nadenken hoor! ;)

Jupiter
16-09-2003, 16:41
Origineel gepost door Abracadaver Nieuwtje voor je misschien maar je behoort niet tot de meest dominante religie in Nederland vandaar dat het hier anders op je overkomt dan in Marokko. Er zijn in Nederland geen dominante religies meer. En die islam-golf is volgens mij na een paar generaties ook wel overgewaaid. Zodra de 1e en de 2e generaties het niet meer voor het zeggen hebben is het uit met de pret.

Jupiter
16-09-2003, 16:50
Origineel gepost door Abracadaver Kan me niet snel genoeg gaan. Al dat gemekker over geloof. :D Het is wat je zegt: nog nooit in de historie van de mensheid is er zoveel gezegd en geschreven over een verschijnsel dat alleen maar ellende heeft voortgebracht en waarbij de resultaten pas in de toekomst te verwachten zijn. (tenminste, als je zo slim bent geweest om je bij de juiste partij aan te sluiten) Zou jij een levensverzekering afsluiten waarbij je tijdens je leven bont en blauw voor moet betalen en na je dood een premie uitgekeerd krijgt?

Pagina's : [1] 2