Bekijk originele versie : 'Extra jaar voor allochtonen op basisschool'
'Extra jaar voor allochtonen op basisschool'
Uitgegeven: 16 september 2003 08:43
Laatst gewijzigd: 16 september 2003 09:12
UTRECHT - Allochtone jongeren zouden een jaar langer naar de basisschool moeten om hun kansen in het onderwijs te vergroten. Met de introductie van een negende jaar kunnen leerachterstanden worden goedgemaakt.
Volgens de Utrechtse hoogleraar orthopedagogiek P. Leseman zijn de mogelijkheden om achterblijvende leerlingen bij te spijkeren momenteel beperkt. Extra lessen of een extra jaar kunnen een uitkomst zijn, aldus Leseman. In een vraaggesprek met het dagblad Trouw wijst hij er dinsdag op dat het aantal scholieren met leerachterstanden de komende tientallen jaren sterk zal toenemen.
Leseman bestrijdt dat het zinloos is kinderen naar de kinderopvang, peuterspeelzaal of zogeheten voorschool te sturen. Dat bleek uit een studie van het onderzoeksinstituut ITS van de Katholieke Universiteit Nijmegen. Volgens Leseman dateren de gegevens uit de tijd voordat met de voorschool werd geƫxperimenteerd.
Misschien wel een goed idee voor kinderen met een leerachterstand, maar waar die automatische koppeling met allochtonen gemaakt wordt is mij een raadsel.
Of het moet komen omdat de Utrechtse hoogleraar orthopedagogiek P. Leseman zijn onderzoek op kanaleneiland heeft uitgevoerd.
Extra lessen of een extra jaar kunnen een uitkomst zijn.
Er spreekt geen zekerheid uit deze zin. Enkel vage suggesties, danwel van een hoogleraar, maar toch.
En mochten ze deze suggesties uit willen proberen, dan pleit ik voor de extra lessen, dat blijkt al jaren een positief effect te hebben. Een extra schooljaar, daar zou je de kinderen alleen maar mee demotiveren. Al is het alleen al vanwege de emotionele aspekten die dan aan het licht komen. Denk aan bv: minderwaardigheidsgevoel jegens hun leeftijdgenoten, gedragsproblemen die erger worden, autisme etc.
saida_marokko
16-09-2003, 09:55
Origineel gepost door rnaj
Misschien wel een goed idee voor kinderen met een leerachterstand, maar waar die automatische koppeling met allochtonen gemaakt wordt is mij een raadsel.
Of het moet komen omdat de Utrechtse hoogleraar orthopedagogiek P. Leseman zijn onderzoek op kanaleneiland heeft uitgevoerd.
Het is zeker weten een goed idee voor kinderen met een leerachterstand er bestaan al zulke scholen in utrecht en omgeving utrecht.. IK moet je eerlijk zeggen ben er wel eens geweest i v m opdrachten van school er zit wel een groot deel aan allochtonen maar ook een groot deel autochtone.. Maar daar gaat het niet zo heel erg om
IK had wel een vraagje aan jou... bedoel je dat de kinderen die in kanaleneiland opgegroeid zijn en daar op scholen zitten allemaal een leerachterstand hebben??? of bijna allemaal??? Of dat die niet goed kunnen leren omdat ze allochtoon zijn of wat... Nader uitleg graag..
Want het begint leek me vrij logisch wat je zei daarna kwam er ook nog een simpelstukkie maar toen begreepik je hele punt niet meer...:)
Origineel gepost door saida_marokko
Het is zeker weten een goed idee voor kinderen met een leerachterstand er bestaan al zulke scholen in utrecht en omgeving utrecht.. IK moet je eerlijk zeggen ben er wel eens geweest i v m opdrachten van school er zit wel een groot deel aan allochtonen maar ook een groot deel autochtone.. Maar daar gaat het niet zo heel erg om
IK had wel een vraagje aan jou... bedoel je dat de kinderen die in kanaleneiland opgegroeid zijn en daar op scholen zitten allemaal een leerachterstand hebben??? of bijna allemaal??? Of dat die niet goed kunnen leren omdat ze allochtoon zijn of wat... Nader uitleg graag..
Want het begint leek me vrij logisch wat je zei daarna kwam er ook nog een simpelstukkie maar toen begreepik je hele punt niet meer...:)
Het was een cynisch bedoelt, ik begrijp niet waarom de kop van dit artikel 'Extra jaar voor allochtonen op basisschool' moet zijn. Waarom staat er niet Extra jaar voor kinderen met een leerachterstand
Mocht de hoogleraar nu alleen onderzoek gedaan hebben op kanaaleiland, dan zou ik mij kunnen voorstellen dat de hoogleraar denkt dat alleen allochtonen kinderen een leerachterstand kunnen hebben.
saida_marokko
16-09-2003, 10:52
thx voor de uitleg want ik dacht al huh hoe kan dat nou hij komt eerst met een hele tekst en daarna met zoiets aan zetten!!! thx..
by the way zo een leerachterstand school is veel beter dan eerst 8 jaar basisschool en dan pas naar een andere school gaan waar je je zwakke punten verbeterd..vele leerlingen die daarvan komen die doen dan bijv. 8 jaar basisschool 2 jaar zo een middelbare school ( om zwakheden te verbeteren) en dan gaan ze naar het vbo wat inmiddels alweer vmbo heet.. Vaak komen ze niet hoger dan dat wat zwaar zonde is..
En als je zo een 9 jarige basisschooltraject ondergaat dan krijg je gedurende aantal jaren lang wat je daar doet extra aandacht voor alle vakken en je zwakheden merk je eigenlijk niet op!!En zo ga je veel sterker door naar middelbare school.. Het is veel fijnere methode!! Hoop dat ze het invoeren scheelt een hoo...
Saida,
Ik weet uit eigen ervaring wat een extra jaar op de basis school (in mijn geval de lagere school) kan betekenen voor je verdere leven.
Mij is een extra jaar gegund, als ik die niet gekregen had was ik waarschijnlijk niet geworden wat ik nu ben.
Mijn mening is dus dat kindereren met een leerachterstand zoveel mogelijk op individueel nivo geholpen moeten worden om die achterstand zo vroeg mogelijk weg te werken.
saida_marokko
16-09-2003, 17:24
Ik zeg ook dat ze juist een jaar extra moeten geven... Sommige scholen zijn er nu om alleen maar je zwakheden te verbeteren waaardoor de rest niet veel aandacht aan word gegeven.. Hier door gaan ze niet veel sterker door..
Als een kind dreigt te blijven zitten is het verstandig om het inderdaad te laten blijven zitten.. Als een kind de kans krijgt om op zo een basisschool extra jaar te doen vind ik het alleen maar beter voor ze..
maar dit zou wel ingevoerd moeten worden voor alle leerling is namelijk ook fijn voor andere..:)
Bidawi_Mazlot
16-09-2003, 17:33
Mocht de hoogleraar nu alleen onderzoek gedaan hebben op kanaaleiland, dan zou ik mij kunnen voorstellen dat de hoogleraar denkt dat alleen allochtonen kinderen een leerachterstand kunnen hebben.
Zeg nou maar gewoon dat Kanaaleiland BOMVOL met allochtonen zit en jij daar problemen mee hebt....niet al te vaak met je re.et draaien en zeg gewoon wat je denkt in duidelijke taal.
:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: mij hou je niet voor de gek, volgens mij zoekt google alles op wat met allochtoon te maken heeft...als we jou toch niet hadden hier...het woordje allochtoon is mede door jou een begrip geworden waarvan ik geen stampot lust... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
De regeling vind ik goed, ik merk dat kinderen slecht nederlands spreken, vooral op de basis-scholen..dus invoeren die wet..alleen maar beter, krijg je straks nog meer allochtonen die BETER nederlands gaan spreken dan de gemiddelde Utrechter nu het geval is...(dan de gemiddelde nederlander..hier spreken ze hardnekkig dialect....)
Origineel gepost door MilitaryMinded1
Bullshit, die hoogleraar moet een jaar de bajes in met zn idiote voorstel!
Ik, allochtoon, sprak thuis ook alleen arabisch.
Toen ik naar school ging op mn 4e was ik binnen no-time verder dan alle autochtonen in de klas....nu 3e jaars wo-student aan de VU.
Jij gaat ervan uit dat iedereen zo slim is als jij. Gelukkig voor jou is dat niet zo. Anders zat je met 100.000-en op de VU. Dat lijkt me niet echt leuk studeren.
Origineel gepost door sahira
:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: mij hou je niet voor de gek, volgens mij zoekt google alles op wat met allochtoon te maken heeft...als we jou toch niet hadden hier...het woordje allochtoon is mede door jou een begrip geworden waarvan ik geen stampot lust... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
De regeling vind ik goed, ik merk dat kinderen slecht nederlands spreken, vooral op de basis-scholen..dus invoeren die wet..alleen maar beter, krijg je straks nog meer allochtonen die BETER nederlands gaan spreken dan de gemiddelde Utrechter nu het geval is...(dan de gemiddelde nederlander..hier spreken ze hardnekkig dialect....)
Sorry, ik wou alleen aangeven dat ik het nogal stigmatiserend vindt om te veronderstellen dat alleen allochtonen kinderen een leerachterstand hebben :confused:
Origineel gepost door buddy
Dit bestaat toch al, het heet blijven zitten. Of in dit geval blijft gewoon de hele klas zitten.
Ik denk dat je gelijk hebt en dat er een niet bestaande oplossing voor een niet bestaand probleem bedacht is. Lijkt me een mooie kans om wat te bezuinigen op overheidsbeleid.
Het begeleiden van leerlingen juist op die punten waar ze het het hardst nodig hebben, of dat nou taal, rekenen of gym is, lijkt me verder een kwestie van goed onderwijs geven.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.