Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Koortslip..?

sara_sarsora
11-05-2007, 12:40

Ja, ik zit met een probleem. Ja, ik heb een (letterlijk!) brandende vraag. HELP! Gisteren begon mijn onderlip te branden en het werd tegen de avond steeds erger, dus ik hopen dat het geen koortslip is ofzo. Vanochtend stond ik op, keek in de spiegel. Mijn lip helemaal opgezwollen. :moe: Opgelost! :goedzo:

flippie
11-05-2007, 12:50
Ja, ik zit met een probleem. Ja, ik heb een (letterlijk!) brandende vraag. HELP! Gisteren begon mijn onderlip te branden en het werd tegen de avond steeds erger, dus ik hopen dat het geen koortslip is ofzo. Vanochtend stond ik op, keek in de spiegel. Mijn lip helemaal opgezwollen. :moe: Oké hoe ga je zoiets tegen? Mijn moeder zegt roomboter erop smeren. Gedaan, helpt niet veel. Can somebody please help me? Alvast bedankt. :goedzo: ------- Ik had dit net ook al bij "Vraag het aan Yasmina" geplaatst, maar volgens mij is de vraag hier meer op zijn plek. ------- Je kunt het beste Vectavir halen bij de Apotheek. Dit is extra voor een koortslip en het werkt heel goed.

sara_sarsora
11-05-2007, 12:51
Lippen zijn het hele jaar door uiterst gevoelig voor invloeden van buitenaf. In de zomer kunnen sterke zonnestralen zorgen voor gesprongen, uitgedroogde of verbrande lippen. In de winter kunnen de lippen door kou, vocht en wind ruw en schraal aanvoelen. Klachten en symptomen Bij een koortslip heeft u, meestal vrij plotseling, last van kleine, doorzichtige, vochthoudende blaasjes op de lip. Vooral vlak voor het ontstaan kunt u last hebben van een kloppend, pijnlijk en branderig gevoel. Korte tijd later ontstaan dan blaasjes op de lip die gevuld zijn met vocht. Na het openbarsten, drogen de blaasjes in en vormen zich wondkorstjes en kloofjes. De plekjes kunnen zich ook rondom de lippen en de neus bevinden. De genezing van de huid duurt ongeveer zeven tot tien dagen. Oorzaak Zonder dat u het merkt, kunt u besmet zijn met het Herpes simplexvirus. Dit virus kan bij schraal weer, streng vriesweer, felle zon en een verminderde weerstand van het lichaam actief worden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij koorts, vandaar de naam 'koortslip'. Het virus is besmettelijk bij direct contact. Was daarom altijd direct de handen na aanraking van de koortslip. Pas ook op met het op de mond kussen van iemand met een koortslip en vermijd oraal seksueel contact. Om verdere besmetting te voorkomen is het raadzaam niet aan de wondjes te krabben. Baby's kunnen ernstig ziek worden van het Herpes simplexvirus. Knuffel of kus dus nooit een baby als u een koortslip heeft. Wanneer moet u een arts raadplegen Als de blaasjes na twee weken nog niet zijn verdwenen is het raadzaam een arts te raadplegen. Het kan zijn dat er bacteriën in de blaasjes zijn gekomen, die nog een andere infectie veroorzaakt hebben. Hoe is een koortslip te voorkomen Vooral aan zee, op het water en in de sneeuw zijn de lippen extra kwetsbaar. Het uitdrogen van de lippen bij vorst, schraal weer en felle zon kunt u voorkomen door ze te beschermen met vet (vaseline) of een lippenbalsem. Tijdens de wintersport en in de zomer heeft een lipbeschermer met een zonnefilter de voorkeur. Een goede lichamelijke conditie en gevarieerde voeding kunnen ook een gunstig effect hebben. Wat kunt u er zelf aan doen De genezing van een koortslip is nauwelijks te beïnvloeden. Wel kunt u het schraal worden van de lippen tegengaan door ze vet te houden. Het virus raakt u overigens nooit meer kwijt. Bij speciale omstandigheden zoals fel zonlicht, droog weer, vorst en verminderde weerstand kan het virus weer actief worden. U kunt wel de activering voorkomen en de symptomen bestrijden. Geneesmiddelen Voor de behandeling van een koortslip zijn virusremmende crèmes (aciclovir, penciclovir) in de handel. Het gebruik van deze crèmes is alleen zinvol voordat de blaasjes zijn uitgebroken. Alleen in dat stadium is het virus namelijk actief. Na het ontstaan van de blaasjes is het virus niet meer actief en heeft het gebruik van een virusremmende crème geen zin meer. De effectiviteit van deze crèmes is overigens onvoldoende aangetoond. U kunt er niet mee voorkomen dat het virus opnieuw actief wordt. Direct na het ontstaan, kunt u de vochtige blaasjes het beste indrogen met een preparaat dat zinksulfaat of zinkoxide bevat. Het schoonhouden van de wondplekjes zorgt ervoor dat ze sneller genezen. Ingedroogde plekjes kunt u beschermen met een vette lippenbalsem. In de zomer is het niet verstandig om met een koortslip in de zon te gaan zitten. Dit kan het virus sterk stimuleren. Het gebruik van een waterbevattende crème is tijdens de zomer ook af te raden. Omdat het water door de zon verdampt, drogen uw lippen nog verder uit. Ook het gebruik van water en zeep kan het uitdrogen van de lippen bevorderen. Bron: http://www.kring-apotheek.nl/

Medinah_2006
11-05-2007, 13:04
Vectavir, Zovirax werkt niet als je de koortslip al hebt.... koortslip is een virus en die kun je niet bestrijden kwestie van tijd totdat het overgaat. Het beste kun je als je het voelt aankomen al beginnen met smeren. Wel kun je als je de koortslip hebt er zinkzalf op smeren. Kan ff niet op dat merk komen.

Medinah_2006
11-05-2007, 13:13

Dit is m http://img261.imageshack.us/img261/1408/zinoliumzmf3.jpg Het is wel zink wat betekend dat je witte spul op je lip blijft zien maar alles beter dan die koortslip :goedzo:

chanelamela3
11-05-2007, 14:19
ik heb ook koortslip hihi

sara_sarsora
12-05-2007, 22:59
Ik heb al perfecte middel van mijn moeder gekregen! En ik zeg jullie, het werkt perfect!!! Rifoderm!!! Mag hij die hem heeft uitegevonden eeuwig beloont worden voor dit prachtmiddeltje! :D:D:D

sweety_romaisa
15-05-2007, 14:37
Tfoeee Echt Haatleijk Is Koortslip Ik Heb Het Echt Elke Keer!! Ik Heb Er Littekens Van Gehouden Op Mij Lippen.!!!

M0cr0lady_I
02-01-2009, 22:12
ik heb nu ook koortslip, maar me moeder zegt pak ijs van de koelkast! Dat helpt wel..

Essylou
02-01-2009, 22:37
Je moet er gewoon niet aan zitten