Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Reactie op Esther

Mustapha.AA
10-05-2007, 23:03

QUOTE=EstherP]Kan je iets meer vertellen over wat imaam enawawi rahimohoe Allah gebruikte als excuus om niet te trouwen?[/QUOTE] Al-Nawawi is nooit getrouwd Al-Nawawi is één van de beroemde geleerden door de geschiedenis heen die nooit trouwde. Een andere grote geleerde die nooit trouwde was Ibn Taymiyah. Er bestaan verscheidene verklaringen over het feit waarom al-Nawawi alleen bleef. De meest waarschijnlijke is zijn soberheid en gebrek aan verlangens voor de genoegens van deze wereld. Zijn leven was gevuld met het verlangen te leren, onderwijzen en bezig te zijn met alle handelingen van aanbidding. Sommige stellen dat hij nooit de middelen had om te trouwen. Echter, dit kan zijn door zijn persoonlijke keuze. Hij had dit waarschijnlijk kunnen verkrijgen door bijvoorbeeld een salaris te vragen voor zijn lesgeven. Vandaar dat zijn gebrek voor de verlangens van deze wereld een sterkere reden is voor zijn ongetrouwd blijven. Er werd eens aan al-Nawawi verteld dat het huwelijk een grote Soennah is en misschien is het de enige die hij niet vervuld heeft. Zijn antwoord was: “Ik vrees dat ik een Soennah volg en daarbij betrokken kan raken in vele verboden handelingen.” Het huwelijk is zoals een kleine gemeenschap met de echtgenoot als het hoofd van die gemeenschap . Vandaar dat hij zich in een zeer serieuze positie bevindt met een grote verantwoordelijkheid die op zijn schouders rust. In zijn commentaar op de hadieth van Asmaa, waarin zij verklaart dat zij haar echtgenoot diende op verschillende manieren, schreef al-Nawawi: “Dat maakt allemaal deel uit van de goedheid en vriendelijkheid die mensen volgen. Dit is waar de vrouw haar echtgenoot dient in die dingen die zij noemde, zoals het voedsel voorbereiden, koken, kleding wassen, enz. Dit is allemaal vrijwillig werk aan de kant van de vrouw jegens haar man en het goed behandelen van hem. Dit zijn allemaal goede handelingen aan haar kant. Niets daarvan is verplicht voor haar. Als zij één van die dingen zou weigeren, zou zij niet zondig zijn. In feite, zou hij die dingen voor haar moeten doen en het is niet toegestaan voor hem haar tot één van die dingen te dwingen. Dit is wat de vrouw alleen op vrijwillige basis doet. Het is een prachtige gewoonte die vrouwen sinds de eerste generatie tot nu hebben gevolgd. Alleen twee dingen zijn verplicht voor de vrouw: zichzelf bereid vinden (op sexueel gebied) voor haar echtgenoot en in zijn huis blijven.” Hoe vind jij dat mannen en vrouwen moeten omgaan met de verdeling van zorg- en werktaken? Dit verschilt naar mijn mening per huishouden. In de overleveringen komen we duidelijk tegen dat de profeet vrede zij met hem zijn vrouwen regelmatig hielp in het huishouden. Dit zou dus een voorbeeld voor ons allen moeten zijn. We zouden elkaar moeten helpen en niet egocentrisch zijn ingesteld. Ikzelf ben iemand die graag veel kinderen wil hebben en dus min of meer geen vrouw kan hebben die een carrière wil achtervolgen. Dit houdt dan in dat mijn vrouw vaker thuis zal zijn en dus logischerwijs de zorg- en werktaken opzich zou moeten nemen waar tegenover staat dat ik arbeid zal moeten verrichten om verzekerd te zijn van inkomen. Het omdraaien van de rollen is voor mij geen optie omdat ik vind dat de vrouw in vele opzichten superieur is aan de man als het gaat om de zorgtaken. Men kan zeggen dat dit genetisch is bepaald. Welke argumenten uit de islam zijn belangrijk om dit te onderbouwen? Het punt is dus dat dit vanuit de islaam niet te beargumenteren is. Zoals we hierboven lezen kan de man de vrouw niet dwingen om de werk- en zorgtaken opzich te nemen. Wel is het zo dat men voor het huwelijk hier duidelijk afspraken over kan maken waar dan overeenstemming over moet komen. In de praktijk is dit doorgaans geen probleem omdat het anders een moeilijke zaak wordt om te trouwen. We kunnen gerust zeggen dat het bijna onmogelijk is. Zijn mannen en vrouwen allebei vrij om hun wensen om te werken en zorgen te bespreken en in te delen zoals zij willen of moeten ze zich aan regels houden? Ik vind dat de vraag een beetje raar is geformuleerd en het antwoord zou dus moeten zijn; Nee, als moslim zijnde ben niet vrij om te handelen naar eigen verlangen maar dien je je conform de regels te gedragen. Wel is het zo dat de man en vrouw vrij zijn binnen die regels om afspraken te maken over de wensen die zij hebben betreffende werk en zorgtaken. Dit zal voor een ieder anders zijn en staat niet gedetailleerd beschreven. Natuurlijk dient men weer het leven van de profeet vrede zij met hem en het leven van de vrome voorgangers als voorbeeld te nemen aangezien zij de beste generatie van de mensheid zijn. Ik hoop dat mijn antwoorden enigszins bevredigend zijn en in de juiste context worden gelezen. De groeten, Mustapha http://media.marokko.nl/wg/img/banner.gif (http://ads.marokkomedia.nl/adclick.php?bannerid=719&dest=http%3A%2F%2Fwensenengrenzen.marokko.nl%2Find ex.php%3Fnav%3Dfront%26tid%3D8)

Blinkie
11-05-2007, 00:16
oke en nu?