Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Wie goed doet die goed ontmoet? Klopt deze stelling wel?

serieuzedame
07-05-2007, 12:35

Salaam Aleikoem, Je hoort het maar al te vaak namelijk: wie goed doet, die goed ontmoet. In de dagelijkse praktijk blijkt dit wel anders te zijn. Ik ken veel goede mensen die zoveel goeds doen voor hun omgeving en medemens maar eigenlijk geen goedheid terug krijgen. Is de maatschappij veranderd of is dit altijd al het scenario geweest maar wilde we dit niet geloven vanuit een bepaalde idealisme? Niet alleen de mensen die ik ken maar ook ik zelf heb meerdere malen mogen ervaren dat deze regel niet altijd opgaat. Waar ligt het dan aan zul je denken? De ondankbaarheid die bij sommige mensen ten grondslag liggen en als levensmoto betiteld wordt, wordt niet gezien als een vorm van sociaal emotionele afwijking/ niet ontwikkeld/ gemis/ enzovoort. Nee het wordt degene verweten die dit "soort mensen" helpen en een dienst verlenen. Ze worden ook wel parasieten, wolven in schaapskleding, kakkerlakken enzovoort genoemd. Ik hoor vaak om me heen van maar ja de maatschappij is enorm veranderd en jij bent niet mee gegaan. Of je moet goed voor jezelf zorgen, tegenwoordig is het eten of gegeten worden en je bent een schaap als je ten prooi valt aan dit soort zehma "sluwe figuren". Ze krijgen nog net geen lintje voor hun heldendaad dat ze weer iemand een oor hebben aangenaaid of iemand hebben gebruikt voor hun eigen doeleinden. Het wordt niet meer als een ongecultiveerd iets gezien, nee je bent een Hero, een slimme vos, een superman of woman. En tja degene die vanuit de stelling handelde, wie goed doet die goed ontmoet, die is een kneus dat hij of zij dat niet inzag dat er een spelletje met hem of haar werd gespeeld. De tijden zijn inderdaad veranderd. Soms denk je wat zijn we vooruit gegaan en soms denk je we zijn vooruit gegaan alleen sommigen zijn qua normen en waarden inderdaad wilde wolven die nooit meer getemd kunnen worden. Die denken echt dat we nog in de oertijd leven, eten of gegeten worden. Wake up dit is 2007 - beschaving wordt als een heilig goedje gezien en staat hoog in het vaandel van deze tijd. De basis van ieder opvoeding zit hem in de eerste vier jaren van een leven een kind. Daarna is het maar te hopen dat ze datgene meenemen die je voor ogen hebt. En soms heb je als ouder geen invloed op de mentaliteit van je kind hoeveel moeite, tijd, energie je er ook in steekt. Dan is het een kwestie van "het aard van het beesje". Wat ik ook bijzonder vind als mensen dan zeggen ja maar je hebt het gedaan omdat je wat terug verwachtte, je moet er niets voor terug verwachten. Vandaar dat mensen niet dankbaar zijn of ja maar zij of hij handelde zo omdat hij of zij niet beter weet, daarbij wordt dan wederom de opvoeding vanuit huis aangehaald. Er wordt elk plausible reden gegeven om dit gedrag goed te praten. Waarom kan men dit dan niet doen voor degene die juist het beste met zijn medemens voor heeft en juist graag iets voor een ander wil betekenen uit een bepaalde goedheid die in de Islam als een goede eigenschap wordt gezien. Laten we eerlijk zijn: een vriendelijke en oprecht gemeende "Dank je Wel" kost geen penny, ook geen dirham, laat staan een dure Euro. En toch mag je niet daarop rekenen. Ik vind als iemand wat voor je gedaan heeft al is het maar iets heel kleins dat je daar voor netjes moet bedanken. Maar ja dat vind ik. Waarom zou je de barmhartige Samaritaan uit moeten hangen of de redder in nood of die ene goede buur, laat staan fijne vriendin als je bij voorbaat er van uit moet gaan dat men het normaal vindt om zo met mensen om te gaan.. Ik doe het niet meer...ik sta nooit meer voor mensen die niet tot mijn clubje "familie en dierbaren" behoren klaar. Ik heb nu zo'n mentaliteit van: "Ieder mens heeft recht op zijn geluk maar ook recht op zijn ongeluk" Een van de mooiste uitdrukking die ik de laatste tijd gehoord heb is: "Wie vraagt wordt overgeslagen" Heel bijzonder als je weet dat deze persoon continu een beroep op me doet. Denk er maar over na. Liefs, Serieuze Dame [/SIZE]

Globi
07-05-2007, 13:01
Nee, dat klopt inderdaad niet.

serieuzedame
07-05-2007, 13:01
Nee, dat klopt inderdaad niet. :hadj::hadj: vertel

elhaqiqa
07-05-2007, 13:17
Een mens behoort goed te doen en zeker als moslim zijnde, omdat het een onderdeel is van ons geloof onze deen. Maar je moet nooit iets goeds doen, met de intentie dat je iets terug verwacht. Want doe je iets goeds, omdat je iets terug verwacht, of omdat je het graag doet? That's the question... Boven alles is er Een die alles ziet en vroeg of laat komt de beloning van al onze daden in chaa Allah. Wie goed doet, die goed ontmoet....absoluut!

Globi
07-05-2007, 13:20

Al kom ik soms wat hard over op dit forum......in mijn hart ben ik (prive) erg 'lief'. Ik heb al heel veel mensen geholpen.......financieel en met adviezen.......de meeste mensen denken dat je het voor de lol doet of dat geld toch geen enkele rol speelt. Mijn laatste actie. Meisje heeft problemen met de IND en wordt misschien uitgezet. Ik ben meer dan een jaar mee bezig geweest. Op een gegeven ogenblik belde zij mij 's avonds bijna op met de toon alsof zij mij betaalde + het feit dat zij ZEER moeilijk bereikbaar bleek. Ik heb de zaak afgedaan en mevrouw is erg boos.......en ik zit wederom met een naar gevoel. Op geld gebied is het helemaal ellende. Ergste vb is een totale ziekenhuisrekening die ik heb betaald voor iemand in Thailand en toen hij beter was een ticket naar Nederland. Nooit meer iets van gehoort.

elhaqiqa
07-05-2007, 13:24
Al kom ik soms wat hard over op dit forum......in mijn hart ben ik (prive) erg 'lief'. Ik heb al heel veel mensen geholpen.......financieel en met adviezen.......de meeste mensen denken dat je het voor de lol doet of dat geld toch geen enkele rol speelt. Mijn laatste actie. Meisje heeft problemen met de IND en wordt misschien uitgezet. Ik ben meer dan een jaar mee bezig geweest. Op een gegeven ogenblik belde zij mij 's avonds bijna op met de toon alsof zij mij betaalde + het feit dat zij ZEER moeilijk bereikbaar bleek. Ik heb de zaak afgedaan en mevrouw is erg boos.......en ik zit wederom met een naar gevoel. Op geld gebied is het helemaal ellende. Ergste vb is een totale ziekenhuisrekening die ik heb betaald voor iemand in Thailand en toen hij beter was een ticket naar Nederland. Nooit meer iets van gehoort. Je hebt geen beloning van de mensen nodig, maar jou beloning krijg je van Allah soubhana wa ta3ala, dit kan in zoveel vormen zijn! De intentie achter een daad is het belangrijkste.

Globi
07-05-2007, 13:27
Je hebt geen beloning van de mensen nodig, maar jou beloning krijg je van Allah soubhana wa ta3ala, dit kan in zoveel vormen zijn! De intentie achter een daad is het belangrijkste. Ik ben geen moslim dus een beloning van Allah heeft geen enkele betekenis voor mij. Mensen moeten normaal doen als ze hulp krijgen. Schiet iemand geld voor dan zou je eerste doel moeten zijn dat terug te betalen. Krijg je veel 'juridische' hulp en adviezen dan zorg je dat je laat zien dat je er blij mee bent ....en bereikbaar.

serieuzedame
07-05-2007, 14:48
Ik ben geen moslim dus een beloning van Allah heeft geen enkele betekenis voor mij. Mensen moeten normaal doen als ze hulp krijgen. Schiet iemand geld voor dan zou je eerste doel moeten zijn dat terug te betalen. Krijg je veel 'juridische' hulp en adviezen dan zorg je dat je laat zien dat je er blij mee bent ....en bereikbaar. Met jou kan ik praten....groetjes,,, Serieuze Dame

dubailady
07-05-2007, 18:12
Beste Elhaqiqa, ik ben het met je eens het gaat er niet om dat we in 2007 leven en dan maar denken we moeten niet meer klaar staan voor ons mede mens puur onzin ons geloof kent geen tijd het is er voor altijd en er komt geen verandering in de koran dus met andere woorden allah heeft ons gezegd wees goed voor elkaar in goede en moeilijke tijden.. Iedereen wordt beloond voor zijn daden goeds of slecht. Ik ben op dit moment ziek en niemand die voor mij klaar staat dat is pas erg je wordt in de steek gelaten en vraag me af waarom zijn mensen zo hard.. iemand heeft vodoo (shoer) bij me gedaan om gek te maken waarom zijn mensen gemeen waarom ik slaap niet ik wordt gek allah mag weten hoe ik me voel op dit moment we hebben elkaar hard nodig broeders zusters.....

serieuzedame
07-05-2007, 18:21
Beste Elhaqiqa, ik ben het met je eens het gaat er niet om dat we in 2007 leven en dan maar denken we moeten niet meer klaar staan voor ons mede mens puur onzin ons geloof kent geen tijd het is er voor altijd en er komt geen verandering in de koran dus met andere woorden allah heeft ons gezegd wees goed voor elkaar in goede en moeilijke tijden.. Iedereen wordt beloond voor zijn daden goeds of slecht. Ik ben op dit moment ziek en niemand die voor mij klaar staat dat is pas erg je wordt in de steek gelaten en vraag me af waarom zijn mensen zo hard.. iemand heeft vodoo (shoer) bij me gedaan om gek te maken waarom zijn mensen gemeen waarom ik slaap niet ik wordt gek allah mag weten hoe ik me voel op dit moment we hebben elkaar hard nodig broeders zusters..... Schat vertel wat is er precies met je aan de hand? Ik laat mijn dierbaren en familie nooit vallen. Gr.

Number3
07-05-2007, 19:01
Ik ben geen moslim dus een beloning van Allah heeft geen enkele betekenis voor mij. Mensen moeten normaal doen als ze hulp krijgen. Schiet iemand geld voor dan zou je eerste doel moeten zijn dat terug te betalen. Krijg je veel 'juridische' hulp en adviezen dan zorg je dat je laat zien dat je er blij mee bent ....en bereikbaar. Inderdaad, helaas is niet iedereen dankbaar ingesteld. Maar ik denk dat we juist niet moeten verwachten dat we iets terugkrijgen, want dat kán een belemmering voor ons worden, om in de toekomst anderen te helpen/bij te staan. Maar Moslim of niet, een welgemeende compliment verdien je als je goed doet! Het is mooi dat wij de kracht hebben om anderen te helpen. En het is fantastisch als je die kracht ook gebruikt. Grt, Nr3.

django_de
08-05-2007, 00:10
Een mens behoort goed te doen en zeker als moslim zijnde, omdat het een onderdeel is van ons geloof onze deen. Maar je moet nooit iets goeds doen, met de intentie dat je iets terug verwacht. Want doe je iets goeds, omdat je iets terug verwacht, of omdat je het graag doet? That's the question... Boven alles is er Een die alles ziet en vroeg of laat komt de beloning van al onze daden in chaa Allah. Wie goed doet, die goed ontmoet....absoluut! Ik doe iets goed omdat ik het paradijs wil is dat dan verkeerd?