Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : dringend hulp nodigggg

xxSaraaxx
14-09-2003, 19:02

salaam ou allekoem ik moet voor me eindexamen een betoog schrijven over een actueel onderwerp (we mochten uit een paar kiezen) ik wil het houden over "inburgeringscurcus verplicht in Nederland" (tenzij iemand een compleet betoog voor me heeft, of een ander goed onderwerp) dus misschien kunnen jullie me helpen met wat argumeten of stukken ergens pleassssse help jullie zuster in nood :( :( ;) :zwaai:

Geitje
14-09-2003, 19:13
Kheb de mijne gehouden over 'Een verplicht data- dna bank voor alle Nederlanders'. Kheb die betoog denk k wel voor je, alleen ff zoeken. Okeej gevonden! Stelling: Een DNA-databank voor alle Nederlanders is een goede oplossing in de strijd tegen criminaliteit. Er is een onderzoek gedaan door het CBS . Er werd Nederlanders gevraagd wat zij het belangrijkste probleem in de samenleving vonden. Het grootste deel hiervan antwoorde criminaliteit. Één op de vier Nederlanders ouder dan 15 jaar wordt jaarlijks slachtoffer van één of meer vormen van criminaliteit. Criminaliteit blijft de laatste tijd maar groeien. Er lijkt geen eind aan te komen. Werden er in 1993 1 op de 5 zaken opgelost, nu is dat nog maar 1 op de 7. Moet je nagaan. Van 7 misdrijven wordt er maar één opgelost. De Politie lost jaarlijks maar 188 duizend misdrijven op. Dit is maar een mager aantal, als je kijkt naar het totaal gepleegd aantal misdrijven. Namelijk 1.6 miljard. Wij kunnen hier wat aan doen. En dat is namelijk zoals mijn stelling luidt:Een DNA-databank voor alle Nederlanders oprichten waar het DNA van alle Nederlanders in wordt opgeslagen samen met de persoonlijke gegevens. De DNA-Databank heeft vele voordelen. Één daarvan is dat het oplossen van misdaden niet meer zo veel tijd in beslag nemen. Ieder mens heeft een DNA, dus ook een misdadiger. Een misdadiger laat altijd een stukje DNA achter. Dit kan een haartje zijn, een huidschilfertje of misschien wel sperma. Alleen wanneer een dader een speciaal pak zou aantrekken, zou hij waarschijnlijk geen spoor achterlaten. Wanneer er dus op zo'n plaats van misdrijf een DNA wordt gevonden, zou men dit heel makkelijk in de computer kunnen opzoeken wie het stukje DNA toebehoort, en zo de misdadiger achterhalen. Kortom, het scheelt veel minder tijd. In plaats van maanden onderzoek. Tig rechercheteams, en vaak doodlopende sporen. En vaak zelfs zonder reslutaat. Ook denk ik,nee, ben ik ervan overtuigd, dat dit nieuwe systeem afschrikwekkend effect zal hebben op de criminaliteit. De kans dat je gepakt wordt is natuurlijk vele malen groter, want je bent immer geregistreerd. De kans dat je een strafbaar actie onderneemt is dan natuurlijk wel wat kleiner. Voordat je deze mensen kan veroordelen moet je natuurlijk wel weten of ze ECHT schuldig zijn. Daarom is de vraag of DNA wel betrouwbaar is, ook heel belangrijk. Eerst moet je weten dat je DNA op meerde kenmerken kan testen. Hoe meer kenmerken je test, hoe betrouwbaarder het bewijs is. Wanneer je maar één kermerk van DNA test, is de kans 1 op de 100 dat er iemand rondloopt met precies dezelfde DNA. Maar wanneer je kenmerkende stukjes gebruikt is de kans 100x100x100x100. Oftwel gelijk aan 1 op de 100 miljoen. Deze kans is nu zó klein dat het bijna niet mogelijk is om de verkeerde persoon te pakken. In Nederland is het dan ook verplicht om tijdens rechtszaken meerdere stukjes kenmerkende DNA te gebruiken zodat de kans op een foute berechting erg dicht bij de 0% komt. Natuurlijk zijn er niet alleen maar argumenten voor. Er zijn altijd wel mensen die het er niet mee eens zijn. Tegenstanders vinden dat DNA-bank voor alle Nederlanders een inbreuk op de privacy van de mens is. Misschien is dit wel zo. Maar we moeten als mensen goed nadenken welke prioriteiten we hoger stellen. Inbreuk op de privacy of het oplossen van een misdaad. Ik heb liever dat een verkrachter op wordt gepakt, dan dat ik mijn DNA anoniem houd. Een ander tegenargument is dat er misbruik van DNA kan worden gemaakt door omgekochte onderzoekers zelf. Dit is dus reinste onzin. Om het DNA-gebeuren is een heel wet- en regelgeving vastgesteld. De rechter hecht er zeer veel waarde aan dat alle regels en wetten worden nageleefd. Die zijn erg ingewikkeld Een paar instanties die bij het onderzoek betrokken zijn, zijn de technische recherche, de Officier van Justitie, de Rechter-commissaris, het Gerechtelijk Laboratorium en de verdachten. Omdat er zóveel mensen aan meewerken is de kans wel heel erg klein dat er sprake zou kunnen zijn van omkoperij. En áls er dan al iets misgaat, wordt het bewijs meteen als ongeldig verklaard. Van misbruik kan dus helemaal geen sprake zijn. Het invoeren van een DNA-databank zou dus een hele goede oplossing zijn om het probleem van de groeiende criminaliteit aan te pakken. Het zorgt namelijk voor snellere oplossing van misdrijven, het schrikt criminelen af, het is voor 99,9% betrouwbaar en uit onderzoek is gebleken dat het de gang van zaken in strafzaken aanzienlijk kan verbeteren. De databank zorgt voor minder criminaliteit, minder onrust en meer veiligheid!

mobo24
14-09-2003, 19:29
te denken valt hierbij aan de volgende argumenten; -Mensen kunnen zicht beter handhaven in het sociale verkeer(men is immers opde hoogte van de heersende normen en waarden als mede de taal -dit weer voorkomt frustraties en agressie die voortkomt uit onwetendheid Dit komt de economie ook als geheel ten goede..mensen hebben nu immers een positieve arbeidsperspectief...dit vermindert weer o.a. het aantal uitkeringsgerechtigden enz...... _Het is tevens makkelijker om een 'onafhankelijke status te verwerven' doordat je nu bijvoorbeeld kunt lezen ben je niet afhankelijk van derden. -dit was ff wat snel in me opkwam Kon helaas niet op een aantal tegen argumenten komen....ot toch wat da8t je van deze het is in moreel opzicht niet aanvaardbaar iemand ergens toe te verplichten...omdat dan de motivatie achterwege zal blijven... hoop dat je er wat aan hebt, Ma3salaam, Mobo

xxSaraaxx
14-09-2003, 19:31
meid heel erg bedankt ik vind het egt een goed betoog alleen ik moet er ook krantenknipsels over zoeken, volgens mij is het een niet zo actueel onderwerp (waar heb je het vandaan als ik vragen mag) :zwaai:

xxSaraaxx
14-09-2003, 19:35

Origineel gepost door mobo24 te denken valt hierbij aan de volgende argumenten; -Mensen kunnen zicht beter handhaven in het sociale verkeer(men is immers opde hoogte van de heersende normen en waarden als mede de taal -dit weer voorkomt frustraties en agressie die voortkomt uit onwetendheid Dit komt de economie ook als geheel ten goede..mensen hebben nu immers een positieve arbeidsperspectief...dit vermindert weer o.a. het aantal uitkeringsgerechtigden enz...... _Het is tevens makkelijker om een 'onafhankelijke status te verwerven' doordat je nu bijvoorbeeld kunt lezen ben je niet afhankelijk van derden. -dit was ff wat snel in me opkwam Kon helaas niet op een aantal tegen argumenten komen....ot toch wat da8t je van deze het is in moreel opzicht niet aanvaardbaar iemand ergens toe te verplichten...omdat dan de motivatie achterwege zal blijven... hoop dat je er wat aan hebt, Ma3salaam, Mobo mo heel erg bedankt egt waar, argumenten zijn erg duidelijk ik denk dat ik er zeker wel iets aan heb en vooral het is in moreel opzicht niet aanvaardbaar iemand ergens toe te verplichten...omdat dan de motivatie achterwege zal blijven... want ik moest 1 tegenargument soekran broeder :zwaai:

mobo24
14-09-2003, 19:56
Origineel gepost door xxSaraaxx mo heel erg bedankt egt waar, argumenten zijn erg duidelijk ik denk dat ik er zeker wel iets aan heb en vooral het is in moreel opzicht niet aanvaardbaar iemand ergens toe te verplichten...omdat dan de motivatie achterwege zal blijven... want ik moest 1 tegenargument soekran broeder :zwaai: Graag gedaan hoor meid, Inchallah haal je een goed cijfer! ma3salaam, MoBO

xxSaraaxx
14-09-2003, 20:31
Origineel gepost door mobo24 Graag gedaan hoor meid, Inchallah haal je een goed cijfer! ma3salaam, MoBO insha 'Allah :zwaai:

Geitje
14-09-2003, 20:59
Origineel gepost door xxSaraaxx meid heel erg bedankt ik vind het egt een goed betoog alleen ik moet er ook krantenknipsels over zoeken, volgens mij is het een niet zo actueel onderwerp (waar heb je het vandaan als ik vragen mag) :zwaai: Kheb deze gebruikt voor mijn eigen eindbetoog van vorig jaar, en ik had toen wel een krantenartikel op internet gevonden... Die zijn er genoeg. Gewoon ff zoeken. Moet je trouwens dat artikel ook voorlezen?